Toisilla autot kestävät, toisilla eivät. Autot ovat myös yksilöitä, suuntaan tai toiseen.
Japanilaiset ovat tietääkseni siitä asti kun ovat eurooppalaisilla markkinoilla olleet, eli vuodesta 1962, tehneet laadukkaita ja luotettavia autoja. Erona saksalaisiin, esim. MB:hen (myös laadukas ja luotettava vai onko vain huhua?) mielestäni jossain määrin tuotantokustannusten alhaisuus. Ei välttämättä sen laaduttomammat osat, mutta turhat nippelit ja nappelit veke, hyviä perusautoja, tosin ei myöskään sellaisia malleja joita olisi suunniteltu, testattu ja tutkittu kuten 10 vuotta. Verrattuna ainakaan mersuun, jonka uuden mallin suunnittelu yleensä on lähtenyt puhtaalta pöydältä, vaikkakin sukulaisuus on aina löydettävissä ja loppupeleissä yhteneviä komponentteja on paljonkin.
Japanilaisten huonojen ominaisuuksien kulmakiveksi muodostui ehkä persoonattomuuden lisäksi kova ruostuminen, eli huonot peltiosat? Oliko kenties kyse vain huonosta ruostesuojauksesta vai tosiaan huonolaatuisesta pellistä jopa. Täytyy muistaa että 60-luvulla Japani oli vielä melkoinen kehitysmaa sodan jäljiltä, ja tänäkin päivänä sillä on ongelmia teräksen kanssa koska tuliperäisessä maassa sitä ei juuri omasta takaa löydy. Sen takia lienee japsien peltiosat korvattu pääosin muovilla


Historiasta aina näihin päiviin asti japanilaiset autotehtaat (ehkäpä Toyota kärjessä) erottaa muista yksi merkittävä asia: TYÖN LAATU, työn tekemisen ajatus ja kurinalaisuus, en usko että kyse on pelkästä propagandasta, sillä olen nähnyt useita upeita dokumentteja aiheesta japanilainen työntekijä. On suuria kaupunkeja joiden asukkaille autotehdas on kaikki kaikessa, se on perheenjäsen tai oikeastaan se tekee koko kaupungin yhdeksi suvuksi. Ilman nyt mitään kaksimielisiä ajatuksia pojat.
Mitään faktaa ei loppuenlopuksi ole heittää, mutta voin itse kuvitella kummassa työympäristössä syntyy parempia tuotteita, Toyotan tehtaalla Hokkaidon saarella missä motivoituneet, ahkerat, ammattitaitoiset ja siitä ylpeät japanilaiset suunnittelevat ja tekevät autonsa alusta loppuun (en ymmärrä miten se tietotaito on voitu viedä onnistuneesti englantiin???)

Karseaa yleistystä vailla minkäänlaista faktaa siitä minkälaisia ihmisiä siellä on töissä... mutta tälläinen tuntuma mulla on asioihin. Jos tuntui että äskeisessä ei ollut mitään järkeä niin voit onnitella itseäsi, ymmärsit sen ennen minua.

Sen verran vielä sotketaan soppaa kun kustannukset mainittiin, yleinen taloustilanne on ajanut saksalaiset autotehtaat tilanteeseen joka on omiaan huonontamaan parjattua laatua entisestään. Sen enempää talouden suhdanteita esittelemättä, saksalaiset joutuvat tällä hetkellä tinkimään tuotantokustannuksista, suunnittelusta, ehkä jopa kehitystyöstä, kun sen sijaan japanilaisilla on mahdollisuus panostaa yhä enemmän resursseja mm. turvallisuuskehittelyyn, varusteluun jne... Vaikuttaisi tämäkin olevan eräänlainen kierre, joka voimistuu johonkin kriittiseen pisteeseen (lama?) ryöpsähtääkseen jälleen uuteen sykliin. Mutta näin ne talousanalyytikot minulle kuiskasivat...

PS. Yksi japanilainen auto mulla on ollut (vai kenties englantilainen?) -96 corolla sedan. Sille ei tarvinnut tehdä mitään. Omistamistani autoista kallein tuntuu olevan Volvo. Muut merkit mm. MB, Chevrolet, Opel.
Mersuista kerään kaikki kuitit talteen mutten tee sen kummempia laskutoimituksia. Tuntuu kuitenkin vahvasti siltä, ettei esim. 230 E:n omistaminen vakuutuksia ym lukuunottamatta kovin kalliiksi tule.