Secci kolisee tukivarren ja j-satulan kiinnikkeestä
Secci kolisee tukivarren ja j-satulan kiinnikkeestä
Terve.
Ikävä kolina on koko kesän secciä vaivannut, paikallistin vian vasemman takajarrusatulan kiinnikkeeseen, siis se osa missä satula on kahdella pultilla kiinni ja sitten se tukitanko myös takaata kahdella 8 millisellä pultilla kiinni siinä helassa. Kun satulasta ottaa kiinni ja heiluttelee riuskasti niin silloin se osa miksi tätä nyt voisi kutsua niin heiluu tukivarressa ja kolisee.
Nyt kun ajo kausi alkaa olemaan lopuillaan ja secci menee talvilevolle kuun lopussa niin olisi tarkotus alkaa talven urakointi ja ehostaa kesällä havaittuja vikoja pois.
No kuitenkin pyörittelin ajatusta mielessäni jos vaikka tiputtaisi koko kelkan pois takaata, hiekkapuhaltaisi osat, helottaisi ja puslittaisi kaikki uusiksi.
Mutta aiheeseen tuo kolina, miten se osa on kiinni siinä tukivarressa, mie en sitä oo keksinny ja miten se korjataan?
Ikävä kolina on koko kesän secciä vaivannut, paikallistin vian vasemman takajarrusatulan kiinnikkeeseen, siis se osa missä satula on kahdella pultilla kiinni ja sitten se tukitanko myös takaata kahdella 8 millisellä pultilla kiinni siinä helassa. Kun satulasta ottaa kiinni ja heiluttelee riuskasti niin silloin se osa miksi tätä nyt voisi kutsua niin heiluu tukivarressa ja kolisee.
Nyt kun ajo kausi alkaa olemaan lopuillaan ja secci menee talvilevolle kuun lopussa niin olisi tarkotus alkaa talven urakointi ja ehostaa kesällä havaittuja vikoja pois.
No kuitenkin pyörittelin ajatusta mielessäni jos vaikka tiputtaisi koko kelkan pois takaata, hiekkapuhaltaisi osat, helottaisi ja puslittaisi kaikki uusiksi.
Mutta aiheeseen tuo kolina, miten se osa on kiinni siinä tukivarressa, mie en sitä oo keksinny ja miten se korjataan?
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
1824 AK -96
300D Turbo -92
1824 AK -96
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Re: Secci kolisee tukivarren ja j-satulan kiinnikkeestä
Omassani kolisi se linkkusysteemin iso laakeri. Kuvassa numerolla 100. Ei se ihan pikkujuttu ole purkaa ja kasata. Minulla on nyt tallissa Secin hiekkapuhallettu ja maalattu takakelkka uusilla laakereilla ja muilla osilla kasattuna. Osiin menee helposti satasia ja hommaa on aika mukavasti.vese123 kirjoitti: No kuitenkin pyörittelin ajatusta mielessäni jos vaikka tiputtaisi koko kelkan pois takaata, hiekkapuhaltaisi osat, helottaisi ja puslittaisi kaikki uusiksi.
Mutta aiheeseen tuo kolina, miten se osa on kiinni siinä tukivarressa, mie en sitä oo keksinny ja miten se korjataan?
edit: löytyipäs se kuvakin.
Kyllä mä tuon alkuperäsen palkin meinaan kunnostaa niin sittenhän se on tehty.
Sehän on muuten varmastikin tuo osa mitä mainitsit, koska juuri tuo linkkuhässäkkä siinä heiluu, näyttää hankalalta vaihdettavalta mutta siinähän se menee kun kelkan pudottaa pois.
Uusi osa on varmaan hankittava mersun kaupasta?
Sehän on muuten varmastikin tuo osa mitä mainitsit, koska juuri tuo linkkuhässäkkä siinä heiluu, näyttää hankalalta vaihdettavalta mutta siinähän se menee kun kelkan pudottaa pois.
Uusi osa on varmaan hankittava mersun kaupasta?
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
1824 AK -96
300D Turbo -92
1824 AK -96
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
mun mielestä tukevampi purkaa ensin pyörän navat paikallaan sitten vasta palakki alasvese123 kirjoitti:Kyllä mä tuon alkuperäsen palkin meinaan kunnostaa niin sittenhän se on tehty.
Sehän on muuten varmastikin tuo osa mitä mainitsit, koska juuri tuo linkkuhässäkkä siinä heiluu, näyttää hankalalta vaihdettavalta mutta siinähän se menee kun kelkan pudottaa pois.
Uusi osa on varmaan hankittava mersun kaupasta?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Oisko helepoin laittaa rivipyttysen rojut sinne iliman linkkuja? Oiskai tuo tukevampi himmeli sitte. Alakuperäsyys tieten kärsii, eikä kai nuihin ihan suottapäiten nuita linkkuja oo laitettu. Eikäpä niitä vähäväkisempien mallien alustanosia vissiin saisi muutenkaan asennella tehokkaampiin...
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Sitä on paikoillaan hyvin vaikea mitata uskottavasti. 200€ on kyllä kova hinta. Jos varaosanumeron kaivelis ja kattelis kaupat maailmalla tai peräti Veholla, joka joskus osaa yllättää jopa halvimmalla hinnalla.arska007 kirjoitti:Oisko Juhanit antaa mittoja tai varaosanumeroa laakerista, 560:ssa tuskin erinlainen tuo mutta Kl:ssä tuntu hinta olevan lähempänä 200€
Missään tapauksessa ei kannata laitella kuutoskoneisen himmeleitä sinne. Jarrusatulakin on eri paikassa joten letku ei yllä ihan noin vain. Linkkusysteemiin kuuluu olennaisena osana kallistuksenvakaaja, joka on kuutoskoneperäisissä ehkä erilainen ja jopa eri kohdassa kiinnikin.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
kyllähän sen "kutos koneisen sinne voi laittaa, onhan mullakin sellanen ja kasilla munkin auto on olunperin valamistettu ja ei sitä ihan himmelikskään voi sannoo koska siinon puolta vähemmän osia kun viis satasessa ja eihän tuo jarruletku mikään ongelma ole (9€ kpl) mutta satula ehkä on erilainen ja jos muuten soppii niin sillon tullee satuloitten puolten vaihto
eihän nuo itte pyöränlaakerit paljoo maksa
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /27439/717
mutta viis satasen takapään himmelin laakerit saattaaki sitten maksaa melekosesti lissää
niistä mitoista sen verran jotta Runtulalla saattas olla ihka oikeet numerokki tallessa, kysyppä häneltä, taikka purkamallahan se seleviäis, eikös se tartte purkkaa muutenki korjauksen tautta
eihän nuo itte pyöränlaakerit paljoo maksa
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/ ... /27439/717
mutta viis satasen takapään himmelin laakerit saattaaki sitten maksaa melekosesti lissää
niistä mitoista sen verran jotta Runtulalla saattas olla ihka oikeet numerokki tallessa, kysyppä häneltä, taikka purkamallahan se seleviäis, eikös se tartte purkkaa muutenki korjauksen tautta
Purkamaanhan sen tietysti joutuu mutta oispa tuo remontti helpompi toteuttaa jos ois osat valmiina. Ei tarvis alkaa polkupyörän ketjuja rasvaileen että pääsee liikkumaan kun odottelee osia
Mutta saattahan se tietysti olla että puratuttaa vanhat pois jos meinaa että ihan jonkun tavan laakerin ilman tähti logoa sinne laittaa.
Yhtä viis satkun omistajaa jututin joka oli ko. osan vaihtanu niin vehon hinta oli ollu 170€.
Eiköhän joku laakeri liike pysty tuommosen laakerin toimittamaan vähän edullisempaakin hintaan
Jos jollain ois ees koolit jäljellä vanhoista niin niistähän sai otettua laakerin mitat. Laakeri koko on hyvin lähelle 80x100x10 mutta nuo mitat on kuulopuhetta.
Mutta saattahan se tietysti olla että puratuttaa vanhat pois jos meinaa että ihan jonkun tavan laakerin ilman tähti logoa sinne laittaa.
Yhtä viis satkun omistajaa jututin joka oli ko. osan vaihtanu niin vehon hinta oli ollu 170€.
Eiköhän joku laakeri liike pysty tuommosen laakerin toimittamaan vähän edullisempaakin hintaan
Jos jollain ois ees koolit jäljellä vanhoista niin niistähän sai otettua laakerin mitat. Laakeri koko on hyvin lähelle 80x100x10 mutta nuo mitat on kuulopuhetta.
Koolit saattas olla tallin lattialla tallessa vielä. On muuten kohtalaisen työläs ja monimutkainen paketti kasata purkaa ja kasata. Minulla se laakeri istui melkoisen lujassa siinä ja piti takoa aika hartaudella.arska007 kirjoitti: Jos jollain ois ees koolit jäljellä vanhoista niin niistähän sai otettua laakerin mitat. Laakeri koko on hyvin lähelle 80x100x10 mutta nuo mitat on kuulopuhetta.
Kuvathan on aina kivoja:
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Alkaa olemaan se aika talvesta että on aika ottaa auto työn alle. Aloitin varaosien metsästyksestä, nuo laakerit... kävin tampereen kl:ssä reilun 160€/kpl ja paikallisella MB dealerillä Lahdessa 248€! Yks moinen kuulalaakeri, mut ei siin auta ko hankkia. Kunhan nyt sais vanhan purettua niin vois vielä yrittää ihan laakeri liikkeestä, kerron sitten jos jostain saan metsästettyä sopivan.
No uusi jäähdytin tuli tilattua meren tuolta puolen saas nähdä mitä postiin kolahtaa, onko sinnepäinkään. Samoin uudet porkkanat tulee sieltä.
Vanteetkin tuli vietyä kunnostukseen, 16/8 Pentat
Muutakin osaa on tullu hankittua, Lempäälästä löyty sopivaa kilkettä ja toisaalta taas visko-propellia ja relettä
Jo sormet syyhyää että pääsee auton kimppuun, ens viikonloppuna täytyy siirtää verstaalle.
No uusi jäähdytin tuli tilattua meren tuolta puolen saas nähdä mitä postiin kolahtaa, onko sinnepäinkään. Samoin uudet porkkanat tulee sieltä.
Vanteetkin tuli vietyä kunnostukseen, 16/8 Pentat
Muutakin osaa on tullu hankittua, Lempäälästä löyty sopivaa kilkettä ja toisaalta taas visko-propellia ja relettä
Jo sormet syyhyää että pääsee auton kimppuun, ens viikonloppuna täytyy siirtää verstaalle.
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
1824 AK -96
300D Turbo -92
1824 AK -96
Tuli talven aikana taistetua tuo koko takapään laakerointi uusiksi.
Tuo linkun laakerin mitat on 80x100x15. Jonkin verran tuli selvitettyä tuota laakerin saatavuuttaa: INA:lta löytyy vastaava 2 rivinen kuulalaakeri(38162) mutta hinta mielessä saman hintainen kl:n osan kanssa eli itse en ainakaan löytänyt halvempaa vastaavaa.
Mercedeksen insinöörit luovuus päissään ilmeisesti suunnitellu oman laakerin
Mutta ko. lakerin vaihto operaatio jos pelkän laakerin vaihtaa:
1. Napa käteen eli kaikki oheis materiaali pois edestä: jarrusatula irti navasta, kallistuksen vakaaja irti navasta, pusla linkku takapäästä navasta irti, käsijarruvaijerin irrotus, vetoakselin M8 pultin löysääminen navan keskeltä ja alatukivarresta perämurikan puolelta rasvakuppi pois ja alta 22mm mutteri irti ja tempassa naapa käteen, kuulostipa helpolta
2. Ko. laakerin päältä parit sokat pois että saa suojalevyn alta laakerin näkösälle ja toinen sokka piettääkin laakeri paikallaan
3. Jarrukilpi irti linkusta, taitaa riittää vaan pulttien irrottaminen
4.Itse toteutin vanhojen laakerien poiston laittamalla navan ruuvipenkkiin, tampilla jäljellä oleva kuulien kehikko atomeiksi ja pirraamalla koolien väliin kolon mistä sitten terävänokkasilla pihdelillä yks kerrallaan kuulat pois ja tämän jälkeen kun osat erillään niin pirräsin vielä koolit poikki(koolit oli aika hyvin hapettunu paikoilleen).
5. Uutta laakeria paikoilleen. Luonnollisesti ensin laakeri linkkuun ja sitten linkku+laakeri napaan
6. Sitten vaan niin kuin kaikissa oppaissakin mainitaan niin kasataan päinvastaisessa järjestyksessä
Melkoisen työläs projekti jo pelkästään per puoli, en suosittele alkamaan parkkipaikalla ilman kunnon työkaluja ja aikaa saa varata reilusti.
Tuo linkun laakerin mitat on 80x100x15. Jonkin verran tuli selvitettyä tuota laakerin saatavuuttaa: INA:lta löytyy vastaava 2 rivinen kuulalaakeri(38162) mutta hinta mielessä saman hintainen kl:n osan kanssa eli itse en ainakaan löytänyt halvempaa vastaavaa.
Mercedeksen insinöörit luovuus päissään ilmeisesti suunnitellu oman laakerin
Mutta ko. lakerin vaihto operaatio jos pelkän laakerin vaihtaa:
1. Napa käteen eli kaikki oheis materiaali pois edestä: jarrusatula irti navasta, kallistuksen vakaaja irti navasta, pusla linkku takapäästä navasta irti, käsijarruvaijerin irrotus, vetoakselin M8 pultin löysääminen navan keskeltä ja alatukivarresta perämurikan puolelta rasvakuppi pois ja alta 22mm mutteri irti ja tempassa naapa käteen, kuulostipa helpolta
2. Ko. laakerin päältä parit sokat pois että saa suojalevyn alta laakerin näkösälle ja toinen sokka piettääkin laakeri paikallaan
3. Jarrukilpi irti linkusta, taitaa riittää vaan pulttien irrottaminen
4.Itse toteutin vanhojen laakerien poiston laittamalla navan ruuvipenkkiin, tampilla jäljellä oleva kuulien kehikko atomeiksi ja pirraamalla koolien väliin kolon mistä sitten terävänokkasilla pihdelillä yks kerrallaan kuulat pois ja tämän jälkeen kun osat erillään niin pirräsin vielä koolit poikki(koolit oli aika hyvin hapettunu paikoilleen).
5. Uutta laakeria paikoilleen. Luonnollisesti ensin laakeri linkkuun ja sitten linkku+laakeri napaan
6. Sitten vaan niin kuin kaikissa oppaissakin mainitaan niin kasataan päinvastaisessa järjestyksessä
Melkoisen työläs projekti jo pelkästään per puoli, en suosittele alkamaan parkkipaikalla ilman kunnon työkaluja ja aikaa saa varata reilusti.
Komppaan edellistä, tätä hommaa ei missään nimessä saa alkaa tekemään sorapihalla tai puutteelisilla työkaluilla, ei ole remontti yksinkertasimmasta päästä
Minäkin rassasin kaikki takapään liikkuvat uusiksi kun tuon kunnostin, kaikki laakerit, jarrut, vaijerit, putket, letkut, vakaajan ynnämuut. Kaikenkaikkiaan oli melkosen työläs projekti ja kyllä tuo rakennelma on tuon ajan autotekniikalle melkonen merstariteos se ei mulle kyllä ole valjennu että mikä tuon hyöty on
Se laakeri oli mulla myös niin naimisissa napaan ja linkkuun että se piti pala kerrallaan varovasti pilleillä poltella pois. Myös jokatoinen 6 mm pultti katkesi jarrukilvestä ja käsijarrukilvestä napaan, oma työmaa kaivaa nuokin pois ja osaan piti uusia kierteet tai laittaa irtokierteet. Samalla kannattaa myös panna uusi pyörän laakeri kun hässäkkä on pöydällä päreinä, tähän tarvitaan myös oikeanlainen erikoisavain ja laakerin säätö on mallia TIUKKA ei onnistu kiristäminen ilman oikea avainta.
Ja se tukivarren pään laakerointi kannattaa myös uusia etenkin se ulompi laakeri, ne kuulat tekee itselleen kolot kun se ei juurikaan liiku ajossa mulla nuokin oli ihan huonot, HUOMIO tämä laakeri on tismalleen sama kuin uudemman ABS jarrullisen 190:sen etupyörän laakeri, tämähän löytyy siis edullisesti joka varaosaputkasta.
Laakerien saatavuudesta, kyselin myös parista laakeri putkasta noita laakereita ja saatavuus oli huono, osa myi ei oota ja yksi olisi saanut tilattua mutta hinta lähes sama kun KL varaosilla. Yritin myös orkkis numeroilla ja mitoilla netistä vähän kaivella mutta tuloksetta.
Osat sai siis helpoiten hankittua hologrammi paketeissa KL:stä, pisteet siis taas kerran sinne!, tosin toimitusaika oli pari viikkoa kun Saksasta tulivat.
Yhteenvetona sanoisin että kannattaa varata reilusti aikaa ja malttia tähän homman ja hintaa koko remontille kertyy aika reilusti jokatapauksessa.
Onnea remonttiin
Minäkin rassasin kaikki takapään liikkuvat uusiksi kun tuon kunnostin, kaikki laakerit, jarrut, vaijerit, putket, letkut, vakaajan ynnämuut. Kaikenkaikkiaan oli melkosen työläs projekti ja kyllä tuo rakennelma on tuon ajan autotekniikalle melkonen merstariteos se ei mulle kyllä ole valjennu että mikä tuon hyöty on
Se laakeri oli mulla myös niin naimisissa napaan ja linkkuun että se piti pala kerrallaan varovasti pilleillä poltella pois. Myös jokatoinen 6 mm pultti katkesi jarrukilvestä ja käsijarrukilvestä napaan, oma työmaa kaivaa nuokin pois ja osaan piti uusia kierteet tai laittaa irtokierteet. Samalla kannattaa myös panna uusi pyörän laakeri kun hässäkkä on pöydällä päreinä, tähän tarvitaan myös oikeanlainen erikoisavain ja laakerin säätö on mallia TIUKKA ei onnistu kiristäminen ilman oikea avainta.
Ja se tukivarren pään laakerointi kannattaa myös uusia etenkin se ulompi laakeri, ne kuulat tekee itselleen kolot kun se ei juurikaan liiku ajossa mulla nuokin oli ihan huonot, HUOMIO tämä laakeri on tismalleen sama kuin uudemman ABS jarrullisen 190:sen etupyörän laakeri, tämähän löytyy siis edullisesti joka varaosaputkasta.
Laakerien saatavuudesta, kyselin myös parista laakeri putkasta noita laakereita ja saatavuus oli huono, osa myi ei oota ja yksi olisi saanut tilattua mutta hinta lähes sama kun KL varaosilla. Yritin myös orkkis numeroilla ja mitoilla netistä vähän kaivella mutta tuloksetta.
Osat sai siis helpoiten hankittua hologrammi paketeissa KL:stä, pisteet siis taas kerran sinne!, tosin toimitusaika oli pari viikkoa kun Saksasta tulivat.
Yhteenvetona sanoisin että kannattaa varata reilusti aikaa ja malttia tähän homman ja hintaa koko remontille kertyy aika reilusti jokatapauksessa.
Onnea remonttiin
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
1824 AK -96
300D Turbo -92
1824 AK -96
Eihän tuo sinällää paljon liiku, senkin takia mietiskelin juuri kuula laakeri tarpeellisuuta ja pohdiskelin itsekin vaihtoehtona tehdä tilalle liukulaakerointi.
Liukulaakerointi ei vain oikein saa rajoittumaan aksiaali suunnassa molempiin suuntiin toisin kuin kuulalaakerin, niin eppäilin tällä olevan jotain merkitystä ja tuikkkasin suosiolla alkuperäis osat paikalleen kun ne on joku sinne suunnitellutkin.
Koko systeemin järkevyyttähän voi varmaan ihmetellä, mutta olisko alkuperäinen idea ollu matkia 4-linkki tuentaa. Kiihdytys tilanteessa saadaan renkaalle parempi pito ja tekeekö tämä sama myös sen ettei perä niiaa kiihdytyksessä? Nämä nyt on vähän omaa visiointi, jos jollakin faktaa niin otetaan mielellään vastaan
Liukulaakerointi ei vain oikein saa rajoittumaan aksiaali suunnassa molempiin suuntiin toisin kuin kuulalaakerin, niin eppäilin tällä olevan jotain merkitystä ja tuikkkasin suosiolla alkuperäis osat paikalleen kun ne on joku sinne suunnitellutkin.
Koko systeemin järkevyyttähän voi varmaan ihmetellä, mutta olisko alkuperäinen idea ollu matkia 4-linkki tuentaa. Kiihdytys tilanteessa saadaan renkaalle parempi pito ja tekeekö tämä sama myös sen ettei perä niiaa kiihdytyksessä? Nämä nyt on vähän omaa visiointi, jos jollakin faktaa niin otetaan mielellään vastaan
No niin projekti on aloitetttu.
Kuten varoiteltiin ei helppo homma. Mutta miksi ei helppo, prkl kunn ykskään pultti ei voi lähtee auki. Kallistuksenvakain 19 pultti on nyt iäksi kiinni. Piruako ne pari 13 pulttia tekee sen varressa kun mitään ei liiku kun ne sai auki. Ja alalinkusta ne pikkupultit meni poikki just kuin aiemmassa kuvassakin oli käynyt.
Alanpa uskoa yhtä kaveria , joka sanoi, että ei suinkaan ole hyvästä jos on suomiauto hyvällä historialla, pari kolme omistajaa etelä auomessa.
Kuin autoni rek. nro SEC-500 suolassa ajettu ja nyt mikään ei aukea, kele.
Kuten varoiteltiin ei helppo homma. Mutta miksi ei helppo, prkl kunn ykskään pultti ei voi lähtee auki. Kallistuksenvakain 19 pultti on nyt iäksi kiinni. Piruako ne pari 13 pulttia tekee sen varressa kun mitään ei liiku kun ne sai auki. Ja alalinkusta ne pikkupultit meni poikki just kuin aiemmassa kuvassakin oli käynyt.
Alanpa uskoa yhtä kaveria , joka sanoi, että ei suinkaan ole hyvästä jos on suomiauto hyvällä historialla, pari kolme omistajaa etelä auomessa.
Kuin autoni rek. nro SEC-500 suolassa ajettu ja nyt mikään ei aukea, kele.