Tuli tuossa muutama viikko sitten ostettua nettiauton halavin ilmastoitu farkkumersu

Joten ajattelin alkaa kirjoittelemaan vähän jutun tynkää tänne, että muistais edes itse mitä kaikkea sitä on joutunut tähän laittamaan
Auto löytyi aika läheltä kotiani, Kajaanista. Ajattelin että on tuo niin pirun lähellä että on pakko lähteä kahtomaan, eihän siitä tiedä vaikka se olisi todella niin siisti kuin myyntikuvissa...
Ostaessa myyjä vakuutteli auton olevan ikäisekseen kovakorinen ja perustekniikaltaan hyväkuntoinen, ja niinhän se about olikin nuin äkkiä vilkastuna. Tuulilasi oli myyjän mukaan hieman kiveniskuilla, mutta oli kuitenkin leimalla kelvannut, olihan se leimakin haettu pari viikkoa ennen minulle tuloa

Otin sitten lintan koeajolle ja ensimmäisenä huomio kiinnittyi aivan helvetilliseen koiran löyhkään. Ikkunat avattuani pääsin kuitenkin liikeenteeseen. Jo ensimmäisen mutkan jälkeen huomasin, että tuulilasi oli todellakin "hieman" kiveniskuilla... Eihän siitä nähnyt ilta-aurinkoa vasten laisinkaan läpi!

Lähdin kuitenkin maantielle koittamaan ajettavuutta ja automaattiaskin toimintaa. Laatikko toimi hienosti, vaihdot olivat pehmeät, mutta silti mikään väli ei luistanut. Ajettavuuskin yllätti todella positiivisesti. Moottorissakin oli yllättävän paljon potkua 250 vapariksi

Pumppu onkin säädetty HP-dieselillä. Mutta jo siinä neljänkympin tienoilla alkoi perän huutaminen, aivan järkyttävän kova sellainen.

Satasen vauhdissa ei enää kuulunut radiosta yhtään mitään, vaikka edellinen omistaja olikin suorittanut kaiutinasennuksen tyylikkäästi nakkaamalla kotiteatteri kajarit purkkeineen takakonttiin heilumaan

Pakoputkikin huusi kuin hyena... Lukuisista vioista huolimatta näin autossa mahdollisuuden, antoivathan ne myös mukavan aseen myyjää vastaan

Tinkasin kuin viimeistä päivää saadakseni hinnan sopimaan tiukahkoon opiskelijabudjettiini. Kaupat tuli
Kotimatkalla peräöljyt lämpesivät normaaliin lämpötilaansa ja tunnelma ohjaamossa tiivistyi, voiko noin kovaääninen perä kestää edes kotimatkaa? Kesti se onneksi

Otin auton halliin ja nosturille. Odotin pohjan olevan laho, mutta eipäs se sitten laho ollutkaan. Ei ensimmäistäkään paikkaa, eikä ruostereikiäkään ollut yhtään

Öljyvuotojakaan ei onneksi löytynyt kuin yksi, automaatin letku kostuu hieman liitoksestaan, mutta vuoto on niin vähäistä, ettei se aiheuttanut toimenpiteitä. Pakoputken kovaäänisyyteenkin löytyi syy. Se oli vaihdettu ensimmäisen vaimentimen jälkeen 3 tuumaseen putkeen, ja takavaimentimen tilalla oli joku halppis pörinäpönttö

Ilmiselvien vikojen paikannuksen jälkeen aloin kahtelemaan puslat ja nivelet läpi, ja silloin huomasin alkavat railon taka-akselin etukiinnikkeiden juurissa. Eivät onneksi olleet ruostuneet, joten riitti kun pöllyytin vingulla massat pois ja pistin Fitweldin laulamaan

Toinenkin hitsattava paikka löytyin takapuskurin alta, hitsasin senkin paikan siinä samalla touhutessani. Enempää peltivaurioita ei sitten ole löytynytkään, mutta kaikkea muuta mahdollista kylläkin
Takajarrut kihnutti kummasti ja leimalapussakin oli heittoa 29%, joten ajattelin vilkaista niitäkin hieman tarkemmin. Hieman pistää ihmetyttämään, miten ihmeessä tuo on voinut mennä jarrustestistä läpi, kun levyt ja palat on loppu, käsijarru laahasi ja satulastakin oli sisempi mäntä jumissa kummallakin puolella

Tilasin kaikki uudet jarrukamppeet ja vaihtelin ne paikoilleen. Pakoputki vaihtui uuteen tarvikeputkeen siinä samalla. Enää noista pahoista vioista oli jäljellä perä. Hannu sattui bongaamaan oikeanlaisen perän mersufoorumilta, 280tkm ajettu 230e:n perä

Nauratti hieman kun Kajaanin matkahuollosta tuli soitto, että nyt jouvut hakemaan paketin täältä Kajaanin toimipisteeltä, koska se vuotaa öljyä ja sotkee linja-autot

Haettiin perä Kajaanista ja purettiin paketti kotona, perässä oli öljyt sisällä ja huohotin oli mennyt rikki matkan aikana

Vaiheltiin se huohotin ja äherrettiin uus perä paikolleen ja lähettiin koeajolle... Sehän oli hiljainen
Sitten huomio siirtyi sisätiloihin. Siivous aloitettiin pesemällä kaikki pinnat jollain puhdistusvaahdolla, mutta haju ei ottanut lähtiäkseen. Päätettiin sitten purkaa koko helevetin sisusta pihalle ja puhistaa ne myös takapuolilta. Se kannatti, sillä kaikkien verhoiluiden takuset oli noin 10mm:n paksuisen karvapaskan peitossa

Kaavittiin paskat pois takapuolilta ja kasailtiin sisusta taas kasaan. Haju väheni jo huomattavasti, mutta edelleen kuumalla kelillä se sessun tuoksu puski jostain. Sain Papilta tekstiilipesurin vuokralle, ja hankasin sillä kaikki pinnat noin viiteen kertaan. Hommana melko työläs, mutta oli se joka tunnin arvoinen, kun seuraavana päivänä autossa tuoksuikin Jiffy, eikä märkä koira
Sitten aloin panostamaan noihin väliinjääneisiin yleishuoltoihin ja vaihtelin kaikki suodattimet ja öljyt. Öljyjä vaihtaessa öljynsuodattimesta tippui tiivistekumi suodatinjalan sisään, koitin hitsauspuikolla kaivaa sitä pois, mutta pukkasin sen vain syvemmälle. Se hävisi näkyvistä ja tajusin vahingossa pukanneeni sen öljykanavaan

Nakerti aikalailla... Purin kuitenkin suodatinjalan irti ja sain sen tiivisteen pois ennen kuin se olisi pudonnut lohkoon

Veholta tilasin tiivisteen ja mersu outteli sitä viikon hallissa levällään... Tiivisteen tultua

ähräsin sen jalan paikolleen ja laitoin uuden suodattimen reikään ja öljyt koneeseen. Pyöräytin auton käyntiin ja tarkistin ettei suodatinjalka vuoda. Ei vuoda. Eipä ole ennen mennyt kokonaista viikkoa öljyjä vaihtaessa

Moniurahihnaa vaihtaessa ihmettelin kun se oli niin jumalattoman lujassa siinä päällä, onhan se kun päälle oli venytetty 20mm liian lyhyt hihna

Se olikin sitten rikkonut kiristimen runkoineen, tehostinpumpun jalat ja ilmastoinnin kompuran

Kiristimen sain Hannulta, pumpun ostin Meseltä ja kompura odottelee vaihtoa laakeri kahisten... Tuon alkurutistuksen jälkeen on vielä tullut vaihdeltua kaikkia pienempiä osia, kuten ohjausiskari, takajouset, akku yms. pikku parannuksia.
Musiikki vehkeet ostin valmiina pakettina Hannulta, ja hän auttoi niiden asennuksessakin, iso kiitos hänelle.
Takavalot tuli saksan Ebaysta ja lisävalot Nettiosasta. Uuden E-mallin mustan kangassisustan ostin Mannelinin purkaamolta, ovipahvit ja vänkärin penkki on jo pestyinä paikoillaan, ja kuskin penkki odottelee hakijaansa Ellinellin verhoomossa Ylivieskassa. Vaihtoivat tuon penkin nurkkapalasen uuteen, kun se oli perinteiseen tapaan istuttu puhki. Sisusta tuli vaihdettua lähinnä huonojen hetekkapenkkien vuoksi, ja ovipahvitkin sai samaan rahaan oikeaan kuosiin. Alunperin tässä oli nimittäin neljä erilaista ovipahvia
Loppuun vielä joku kuvatuskin
Satuilen lisää joskus kunhan saisin jotain tehtyäkin
Kilometrejäkin on kertynyt jo viitisen tuhatta
