öljypumpun vaihto
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
öljypumpun vaihto
Se alko tuossa isännän 200deessä öljynpaineet laskeen aika alas kansiremontin jälkeen niin pitäis alkaa öljypumpun vaihtoa suunnittelemaan. Muutenki kilometrejä alkaa oleen liki 800tkm. Jos joku vois valaista vähän minkälainen operaatio on missä kohen pumppu majailee ja mitä hommaan kannattee varata. Auto on -92
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
Ettei vaan olisi paineiden laskun takana kiertokangen laakerit? Ne ovat käsittääkseni ensmäiset jokka alkaa valskata painetta kuluessaan näissä moottoreissa
Tieten jos vaihtelet niin molemmat ovat öljypohjan sisällä, kertoovat että pitäisi onnistua paikallaan vaihella
Öljäpumppuhan on koneen etureunassa öljypohjan sisällä, kiinni kolmella pultilla, ketjuveto tulee kampiraudalta. Ei tartte ajottaa takas asennettaessa

Tieten jos vaihtelet niin molemmat ovat öljypohjan sisällä, kertoovat että pitäisi onnistua paikallaan vaihella

Öljäpumppuhan on koneen etureunassa öljypohjan sisällä, kiinni kolmella pultilla, ketjuveto tulee kampiraudalta. Ei tartte ajottaa takas asennettaessa

® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
kannattaa laittaa mekaaninen mittari kiinni ja sillä todeta realistiset luketmat
mulla oli nolla vaikka mittari näytti reilua puolta kiloa....
tuli mieleen, ettei se kunnostettu kansi laskisi paineita sieltä etupäästä jakokoppaan? eolis halki sieltä tai muuta?
itse olen omaani vaihtanu pumpun, kun 650tkm päätti paineet kadota..
eli kyllä neuvoja saa pumpun vaihtoon

mulla oli nolla vaikka mittari näytti reilua puolta kiloa....
tuli mieleen, ettei se kunnostettu kansi laskisi paineita sieltä etupäästä jakokoppaan? eolis halki sieltä tai muuta?
itse olen omaani vaihtanu pumpun, kun 650tkm päätti paineet kadota..
eli kyllä neuvoja saa pumpun vaihtoon

® Mesen linttaklubi
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Ei niitä sen kummemmin ole mittailtu, eikä paineet vielä niin matalat ole että tarvis välttämättä tehdä mitään moottori lämpimänä tyhjäkäynnillä mittari näyttää kiloa ennen kansiremonttia näytti kahta. Mutta kierroksia saa kyllä olla reilummin että nousee mittari tappiin.romu kirjoitti:Niin, monesti on todettu että ne kellot puhuvat mitä sattuu..
Onko paineet oikeasti todettu heikoiksi?
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
En usko että kannessa tai asennuksessa mitään vikaa olis, vaihdon teki kokenut asentaja joka on tehnyt mersuihin paljon remontteja ihan töikseen (ja tekee vieläkin) En tiedä mistä kaveri vaihtokannen hommas mutta uskon että uudenveroinen on.potox kirjoitti:kannattaa laittaa mekaaninen mittari kiinni ja sillä todeta realistiset luketmat![]()
mulla oli nolla vaikka mittari näytti reilua puolta kiloa....
tuli mieleen, ettei se kunnostettu kansi laskisi paineita sieltä etupäästä jakokoppaan? eolis halki sieltä tai muuta?
itse olen omaani vaihtanu pumpun, kun 650tkm päätti paineet kadota..
eli kyllä neuvoja saa pumpun vaihtoon
Mistä kohti tuosta sais helpoimmin mitattua paineet oikealla mittarilla??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Minäkään en usko pumpun syyllisyyteen tai paineen muuttumiseen kannen virtauksen parantuessa. Ehjässä kannessa oleva kanava on niin pieni mutta kuitenkin suuri, ettei se oikein voi vaikuttaa paineeseen...no muutoin kuin valuttamalla jakokoppaan kannen tiivisteen välistä ja sitten kansi raksuttaa ja silti alhaalla on normaalit paineet.
Kuitenkin on varmaanihan järkevää nykästä öljypohja pois ja vaihtaa ne kaikki laakeri kampiakselille. Samalla vaivalla se pumppu vaihtuu niin saa sielu rauhan.
Muut osannevat kommentoida mitä pitää tehdä, että öljypohjan saa pois korissa ollessa.
Kuitenkin on varmaanihan järkevää nykästä öljypohja pois ja vaihtaa ne kaikki laakeri kampiakselille. Samalla vaivalla se pumppu vaihtuu niin saa sielu rauhan.
Muut osannevat kommentoida mitä pitää tehdä, että öljypohjan saa pois korissa ollessa.
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Pohjamuovit pois, kallistuksen vakaajan tanko pois, moottorin kumityynyjen alapuolelta pultit pois.
Ruuvailee öljypohjan pultit irti, nostaa konetta sen verra ylös mitä tulee, nykäsee sen öljypohjan välistä käteen.
Öljypohjan tiiviste kannattaa hommaan varata uusi.
Ruuvailee öljypohjan pultit irti, nostaa konetta sen verra ylös mitä tulee, nykäsee sen öljypohjan välistä käteen.
Öljypohjan tiiviste kannattaa hommaan varata uusi.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Tulihan sieltä jotakin sentään, ainut vaan että tuohon on laitettu ihan oikea pohjapanssari.Lucky-Dog kirjoitti:Pohjamuovit pois, kallistuksen vakaajan tanko pois, moottorin kumityynyjen alapuolelta pultit pois.
Ruuvailee öljypohjan pultit irti, nostaa konetta sen verra ylös mitä tulee, nykäsee sen öljypohjan välistä käteen.
Öljypohjan tiiviste kannattaa hommaan varata uusi.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
mikähän se sitten niitä paineita on yhtäkkiä laskenuveskola kirjoitti:Minäkään en usko pumpun syyllisyyteen tai paineen muuttumiseen kannen virtauksen parantuessa. Ehjässä kannessa oleva kanava on niin pieni mutta kuitenkin suuri, ettei se oikein voi vaikuttaa paineeseen...no muutoin kuin valuttamalla jakokoppaan kannen tiivisteen välistä ja sitten kansi raksuttaa ja silti alhaalla on normaalit paineet.
Kuitenkin on varmaanihan järkevää nykästä öljypohja pois ja vaihtaa ne kaikki laakeri kampiakselille. Samalla vaivalla se pumppu vaihtuu niin saa sielu rauhan.
Muut osannevat kommentoida mitä pitää tehdä, että öljypohjan saa pois korissa ollessa.

S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
No se selviää sitten kun kohta kohdalta eliminoi mahdollisuuksia pois. Itse epäilen mittaria, mutta mun epäilyyn kannattaa suhtautua huumorilla. Se on kuitenkin melko varmaa, että nähdessäsi ne laakeriliuskat ryntäät liuskakauppaan välittömästi...ellei niitä sitten ole joku justiinsa jo vaihtanut. Noi laakerit ei maksa edes juuri mitään ja jopa motonetin osat on ihan jees.
koskettiinko rempassa suodatinjalkaan tai suodattimeen, vaihdettiinko öljyt ?
koskettiinko rempassa suodatinjalkaan tai suodattimeen, vaihdettiinko öljyt ?
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
No se on varma että laakereita ei ole vaihdettu ku auto on ollu uudesta asti lähisuvussa. Öljyt ja suodatin on ainaki vaihdettu mutta suodatinjalasta en tiedä onko käytetty pois.veskola kirjoitti:No se selviää sitten kun kohta kohdalta eliminoi mahdollisuuksia pois. Itse epäilen mittaria, mutta mun epäilyyn kannattaa suhtautua huumorilla. Se on kuitenkin melko varmaa, että nähdessäsi ne laakeriliuskat ryntäät liuskakauppaan välittömästi...ellei niitä sitten ole joku justiinsa jo vaihtanut. Noi laakerit ei maksa edes juuri mitään ja jopa motonetin osat on ihan jees.
koskettiinko rempassa suodatinjalkaan tai suodattimeen, vaihdettiinko öljyt ?
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 25.10.2010 13:50
öljynpaineista
Itsehän vaihdoin noin kk sitten kiertokangenlaakerit 200d:hen. Kilometrejä takana ties kuinkapaljon kuitenkin likelle miljoona. Öljynpaineet minun omistuksen aikana pudonnu kuumana n 1. kilosta noin 0,3 kiloon. Ja kk-laakereiden vaihdon jälkeen en ole saanut kuin käymään hitusen alle yhdessä mittarin mukaan (toki on vielä vähän ajetut öljyt sisässä).
Projekti meni näin: Moottorin kannakkeet irti pulteista, vakaajatanko irti ja pultti poikki tietenkin kun ei lämmitetty irrottaissa, syylärin tuuliohjurikoppa irti syyläristä. Sitten traktorin etukuormaajalla moottoria ylös niinpaljon että öljypohjan sai poies ja ei muutakuin laakereita vaihtamaan. Laakeripukit 12-kanttisilla kiinni ja momenttiavain tieten tarpeen. Momentit on mulla jossain tallessa jos tarviit.
Vaihtohan oli nätti operaatio, silmämääräisesti ei pahoja jälkiä, kaulat virheettömät näin amatöörin silmien mukaan. Mutta se PRKL vakaajatangon pultti teetti varmaan eniten töitä koko projektissa
Eli kardaania en katkassu tai vaihteiston taka kannattimeen koskenu missään vaiheessa, vähän kyllä hirvitti nostaa niin ylös kone että sai pohjan pois.
Edit: Jälkiviisaana olisin vaihtanut öljypumpun samalla muttakun muistin että se maksaa kolmesataa niin en ees ajatellut. Ja öljypohja on kiinni miljoonalla 10mm kantasella, porakone ja pitkä pieni jatko on kätevät tässä irroittelussa.
Projekti meni näin: Moottorin kannakkeet irti pulteista, vakaajatanko irti ja pultti poikki tietenkin kun ei lämmitetty irrottaissa, syylärin tuuliohjurikoppa irti syyläristä. Sitten traktorin etukuormaajalla moottoria ylös niinpaljon että öljypohjan sai poies ja ei muutakuin laakereita vaihtamaan. Laakeripukit 12-kanttisilla kiinni ja momenttiavain tieten tarpeen. Momentit on mulla jossain tallessa jos tarviit.
Vaihtohan oli nätti operaatio, silmämääräisesti ei pahoja jälkiä, kaulat virheettömät näin amatöörin silmien mukaan. Mutta se PRKL vakaajatangon pultti teetti varmaan eniten töitä koko projektissa

Eli kardaania en katkassu tai vaihteiston taka kannattimeen koskenu missään vaiheessa, vähän kyllä hirvitti nostaa niin ylös kone että sai pohjan pois.
Edit: Jälkiviisaana olisin vaihtanut öljypumpun samalla muttakun muistin että se maksaa kolmesataa niin en ees ajatellut. Ja öljypohja on kiinni miljoonalla 10mm kantasella, porakone ja pitkä pieni jatko on kätevät tässä irroittelussa.
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: öljynpaineista
Juups, eipä tuo niin iso operaatio sitten olekkaan. Itseasiassa isäntä muisteli että on joskus käyttänytkin öljypohjan pois kun se oli ottanut kiveen kontaktia.asdkolkaari kirjoitti:Itsehän vaihdoin noin kk sitten kiertokangenlaakerit 200d:hen. Kilometrejä takana ties kuinkapaljon kuitenkin likelle miljoona. Öljynpaineet minun omistuksen aikana pudonnu kuumana n 1. kilosta noin 0,3 kiloon. Ja kk-laakereiden vaihdon jälkeen en ole saanut kuin käymään hitusen alle yhdessä mittarin mukaan (toki on vielä vähän ajetut öljyt sisässä).
Projekti meni näin: Moottorin kannakkeet irti pulteista, vakaajatanko irti ja pultti poikki tietenkin kun ei lämmitetty irrottaissa, syylärin tuuliohjurikoppa irti syyläristä. Sitten traktorin etukuormaajalla moottoria ylös niinpaljon että öljypohjan sai poies ja ei muutakuin laakereita vaihtamaan. Laakeripukit 12-kanttisilla kiinni ja momenttiavain tieten tarpeen. Momentit on mulla jossain tallessa jos tarviit.
Vaihtohan oli nätti operaatio, silmämääräisesti ei pahoja jälkiä, kaulat virheettömät näin amatöörin silmien mukaan. Mutta se PRKL vakaajatangon pultti teetti varmaan eniten töitä koko projektissa![]()
Eli kardaania en katkassu tai vaihteiston taka kannattimeen koskenu missään vaiheessa, vähän kyllä hirvitti nostaa niin ylös kone että sai pohjan pois.
Edit: Jälkiviisaana olisin vaihtanut öljypumpun samalla muttakun muistin että se maksaa kolmesataa niin en ees ajatellut. Ja öljypohja on kiinni miljoonalla 10mm kantasella, porakone ja pitkä pieni jatko on kätevät tässä irroittelussa.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Opel Ascona B 2.2i -76
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: 08.8.2011 14:31
- Paikkakunta: Rovaniemi