Kummeli's kusiainen 126
Kummeli's kusiainen 126
Moro!
Nyt alakaa toinen rojekti. Välillä kirjotella tällekki foorumille vaikka merkki ei ookkaan oikee...
Joo, elikkä talliin tuli suht hyvä korinen 126 johon olis tarkotus laittaa pyörän kone. Eli papereissa saa olla n. 850cc ja n. 22kw. Näissä rajoissa pysyttäessä ei oo mitää järkeä, joten kone vaihtoehtoja saa ehottaa. Itte oon aatellu 1000 kyykkypyörän konetta, 1100 blackbird, hayabusa tai zx 14 r:n koneita. Katsastusmies ite sano että eihän noista kukaan tiedä minkä kokonen tuollanen lohko on, jos vaan löytyy paperi että joku on allekirjottanu sen ja todennu cc olevan joku tietty. No, teho puoli sitten. noissa kaikissa on 150-200hp, ja kuristus tuohon 22kw pitäs tehä moottorinohjauksella tms. niin että sitä ei pysty todentamaan helposti. Tai vaihtoehtosesti jotakin muuta, mutta sanoo sen olevan tehty moottorinohjauksella tms.
Moottori tulis taka-akselin etupuolelle, ns. keskimoottoriseks, ja tällähetkellä parhain ratkasu olis impreza wrx sti:n torsen lukko. Pinjaanin paikalle ratas, johon pyöränkone vetää ketjulla. Eli välitys on rattailla, ja veto ketjulla ilman vaihelaatikkoa.
No, tästä etiäppäin alkaaki sitte ongelmat. Eli miten tehä tuo taka-akselisto? Koska fiatin omat vermeet on niin heikkoja että ne repee heti. Pitäskö ottaa tuohon subarun perään sopivat laipat ja nivelet (esim. king cap...) ja pyörännavat vaihtaa jostaki muusta autosta, esim. golf? Nimittäin olis hyvä jos osia ja vaihtoehtoja löytyis. Golfin navoille ainakin olis monenlaisia jarruja tarjolla... Niin, ja golfin etupään navat vetarin laippoineen, jolloin vetoakselin vois teettää, tai koittaa hitsata toisiinsa. (Toinen pää golfin, toinen king cap:in tai subarun...) Ehdotuksia?
Muusta vielä sen verran, että koriin tulossa turvakaaret sisälle ja 2kpl kuppipenkkejä jos vaan kantavuus riittää. Sekä starletin tms. lasikuitukaaret, niin että auto ei silti leviä 100mm enempää, jolloin tarvittais poikkeuslupa.
Aika moista pujotteluahan tää on noitten pykälien välissä, mutta jotenki se olis mukava saada rekkariin. Koijjaamistahan tässä joutuu vähän harjottaa, mutta minkäs teet... 126:sta on tehty gp mallia 800cc koneella, mutta ko. vehettä ei saa käyttää verrokkina, koska sen on tehny giannini talli.
Mielipiteitä ja ehdotuksia? Kiitos, ja anteeksi.
Nyt alakaa toinen rojekti. Välillä kirjotella tällekki foorumille vaikka merkki ei ookkaan oikee...
Joo, elikkä talliin tuli suht hyvä korinen 126 johon olis tarkotus laittaa pyörän kone. Eli papereissa saa olla n. 850cc ja n. 22kw. Näissä rajoissa pysyttäessä ei oo mitää järkeä, joten kone vaihtoehtoja saa ehottaa. Itte oon aatellu 1000 kyykkypyörän konetta, 1100 blackbird, hayabusa tai zx 14 r:n koneita. Katsastusmies ite sano että eihän noista kukaan tiedä minkä kokonen tuollanen lohko on, jos vaan löytyy paperi että joku on allekirjottanu sen ja todennu cc olevan joku tietty. No, teho puoli sitten. noissa kaikissa on 150-200hp, ja kuristus tuohon 22kw pitäs tehä moottorinohjauksella tms. niin että sitä ei pysty todentamaan helposti. Tai vaihtoehtosesti jotakin muuta, mutta sanoo sen olevan tehty moottorinohjauksella tms.
Moottori tulis taka-akselin etupuolelle, ns. keskimoottoriseks, ja tällähetkellä parhain ratkasu olis impreza wrx sti:n torsen lukko. Pinjaanin paikalle ratas, johon pyöränkone vetää ketjulla. Eli välitys on rattailla, ja veto ketjulla ilman vaihelaatikkoa.
No, tästä etiäppäin alkaaki sitte ongelmat. Eli miten tehä tuo taka-akselisto? Koska fiatin omat vermeet on niin heikkoja että ne repee heti. Pitäskö ottaa tuohon subarun perään sopivat laipat ja nivelet (esim. king cap...) ja pyörännavat vaihtaa jostaki muusta autosta, esim. golf? Nimittäin olis hyvä jos osia ja vaihtoehtoja löytyis. Golfin navoille ainakin olis monenlaisia jarruja tarjolla... Niin, ja golfin etupään navat vetarin laippoineen, jolloin vetoakselin vois teettää, tai koittaa hitsata toisiinsa. (Toinen pää golfin, toinen king cap:in tai subarun...) Ehdotuksia?
Muusta vielä sen verran, että koriin tulossa turvakaaret sisälle ja 2kpl kuppipenkkejä jos vaan kantavuus riittää. Sekä starletin tms. lasikuitukaaret, niin että auto ei silti leviä 100mm enempää, jolloin tarvittais poikkeuslupa.
Aika moista pujotteluahan tää on noitten pykälien välissä, mutta jotenki se olis mukava saada rekkariin. Koijjaamistahan tässä joutuu vähän harjottaa, mutta minkäs teet... 126:sta on tehty gp mallia 800cc koneella, mutta ko. vehettä ei saa käyttää verrokkina, koska sen on tehny giannini talli.
Mielipiteitä ja ehdotuksia? Kiitos, ja anteeksi.
Tuossa kaverin tekele, kerkes vaan myymään.
http://www.youtube.com/watch?v=ActhaqSbcOQ
http://www.youtube.com/watch?v=ActhaqSbcOQ
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
YV:llä kii
Ajatustyötä sen verran viety eteenpäin, että joissakin autoissa (esim. V70...) on etunapa irrallinen kokonaisuus. Eli laakeri, napa ja navan kiinnitys "laippa". Tällasesta vois helposti saada vetävät navat taakse. Ku vaan löytyis sellanen napa, missä pulttijako on järkevä että saa tarpeeks pieniä vanteita. Jarruja varmaan löytyy jokaseen tuollaseen napaan tarpeeksi ja liianki suuria, mutta vetoakselit täytyy koppuloida sitten sopivista nivelistä ja pätkistä. Hitsaus heikentää kyllä merkittävästi vetarin kestävyyttä, mutta vois ensi koittaa ennenku lähtee teettämään tms.
Kuulostaa asiameiningiltä
Missään en ossaa aiheeseen liittyen auttaa, semmonen on tosin tullut joskus tehtyä kuin minin ja portterivolkkarin vetarien yhdistäminen hitsaamalla, olivat aivan erilaista materiaalia ja normimigillä poltettiin yhteen eikä uskottu sillä olevan minkäänlaisia kestämisen mahdollisuuksia, silti se kesti jäärata-autossa noin sataheppasella koneella ihan ongelmitta
Missään en ossaa aiheeseen liittyen auttaa, semmonen on tosin tullut joskus tehtyä kuin minin ja portterivolkkarin vetarien yhdistäminen hitsaamalla, olivat aivan erilaista materiaalia ja normimigillä poltettiin yhteen eikä uskottu sillä olevan minkäänlaisia kestämisen mahdollisuuksia, silti se kesti jäärata-autossa noin sataheppasella koneella ihan ongelmitta
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Portterissa on 112 jako mutta eihän se oo paha muuttaa speiserillä
http://www.oberschlachter.fi
Tuolta saa portterin osia käytettynä tai uutena varsin näppärästi.
Toinen vaihtoehto on sitten quatro audin takapään hilut.
http://www.oberschlachter.fi
Tuolta saa portterin osia käytettynä tai uutena varsin näppärästi.
Toinen vaihtoehto on sitten quatro audin takapään hilut.
AMG special group supervisor & toolmaker.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Vaihdekeppinä?jovihava kirjoitti:Kuulostaa asiameiningiltä
Missään en ossaa aiheeseen liittyen auttaa, semmonen on tosin tullut joskus tehtyä kuin minin ja portterivolkkarin vetarien yhdistäminen hitsaamalla, olivat aivan erilaista materiaalia ja normimigillä poltettiin yhteen eikä uskottu sillä olevan minkäänlaisia kestämisen mahdollisuuksia, silti se kesti jäärata-autossa noin sataheppasella koneella ihan ongelmitta
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
http://www.youtube.com/watch?v=QV_JWHg82IM
Leino tommi hämeenlinnasta,impissä tonninen jammun kone. ajaa rataa mutta vois osata jotain vinkkejä antaa. voin antaa numeron jos tarvetta kysellä jotain.
Leino tommi hämeenlinnasta,impissä tonninen jammun kone. ajaa rataa mutta vois osata jotain vinkkejä antaa. voin antaa numeron jos tarvetta kysellä jotain.
Joo, katsuri sano jotta vahvistaa kärsii aina On aika vapaamielinen tuo heppu, ei onnistu tää jossei pikkasen veetä "omia linjoja"...
Joo, pakki tulee silleesä, että tuohon torsen perään tulee kylkeen hammaskehä jota juurikin startilla väärippäin pyöritetään.
Kävin Lapuan lasikuidusta hakeen 4kpl erilaisia levikkeitä kaariin, mutta ykskään ei oikeen nätisti sopinu. Kaikissa turhan iso tuo kaari. Siitä tulikin mieleen, että pitäskö tehä kuitenki sleepperinä. Olishan siinäki jo jotain
Tosin tuo jarru ja napa-asia mietityttää vieläkin. Jos otettais vertailukohteeks esim. audin a3:n navat. No, nämä saa melko kivuttomasti paikalleen. Ja oletettavasti löytyis takapään levyistä tarpeeks pieniä malleja. Mutta, mistäs löytyy sellanen vanne joka on 13" 5x112? Vaihtoehdoiks jää teettä spaceri joka muuttaa 5 pulttisen vaikka 4x100:seen tai teettää tuo oma vanne tuolle 5 pultin jaolle.
Joo, pakki tulee silleesä, että tuohon torsen perään tulee kylkeen hammaskehä jota juurikin startilla väärippäin pyöritetään.
Kävin Lapuan lasikuidusta hakeen 4kpl erilaisia levikkeitä kaariin, mutta ykskään ei oikeen nätisti sopinu. Kaikissa turhan iso tuo kaari. Siitä tulikin mieleen, että pitäskö tehä kuitenki sleepperinä. Olishan siinäki jo jotain
Tosin tuo jarru ja napa-asia mietityttää vieläkin. Jos otettais vertailukohteeks esim. audin a3:n navat. No, nämä saa melko kivuttomasti paikalleen. Ja oletettavasti löytyis takapään levyistä tarpeeks pieniä malleja. Mutta, mistäs löytyy sellanen vanne joka on 13" 5x112? Vaihtoehdoiks jää teettä spaceri joka muuttaa 5 pulttisen vaikka 4x100:seen tai teettää tuo oma vanne tuolle 5 pultin jaolle.
http://www.teohydrauli.fi/PublishedServ ... code=19093Kummeli kirjoitti:Mutta, mistäs löytyy sellanen vanne joka on 13" 5x112?
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
Heikosti taitaa olla tarjolla 13" aluvanteita 5x112 jaolla...Kummeli kirjoitti:Tarkotin lähinnä alumiinivanteita, mutta totta tuokin!
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi
No fiberglass shit, just rusty steel!
niimpä justii...
Mitä nytte oon kattonu, niin tuo sergey:n ajatuksenkukka ei ollu ollenkaa huono. Jos nissan 200sx s13:sen navoilla tekis, olis pulttikiinnitys ja 4x114.3 jako. Tällä jaolla löytyy paljon 13" tuumasia vanteita. Sitte jos laittaa bluebirdin jarrut, pitäs nuo 13" vanteet vielä sopiakkin...
Mitä nytte oon kattonu, niin tuo sergey:n ajatuksenkukka ei ollu ollenkaa huono. Jos nissan 200sx s13:sen navoilla tekis, olis pulttikiinnitys ja 4x114.3 jako. Tällä jaolla löytyy paljon 13" tuumasia vanteita. Sitte jos laittaa bluebirdin jarrut, pitäs nuo 13" vanteet vielä sopiakkin...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Eiköpä se kuitenkin olisi helpoin käyttää se napa ja jarrulevy koneistettavana uudelle jaolle, jos ei löydy vannetta joka sopii?Kummeli kirjoitti:teettää tuo oma vanne tuolle 5 pultin jaolle.
VAG olkakalikkaan löytynee todennäköisesti kyllä 5x112 jakoisen tilalle 5x100 tai 4x100 napakikkare joka sopii, tai kaiketi ainakin 5x112/57 navalle saa jonkun 4x100 jarrulevyn sopimaan napalätkän jakomuutoksella.
Sergeyhän poras ite mersun jaon 4x100 tilalle Volkkarin napaan.
Mikäli napalaikan takapuoli ei ole tasainen, eli uudella jaolla jäis kierre heikoksi kun lätkä on siitä kohen ohut mihin uus reikä sattuu, niin tekee taakse kevyet upotukset ja vetää pinnapultit reikiin. Vähän kahtelee miten siitä tulee riittävän luja.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Sinne vai ei oo tulossa sitä olka-akselia. Siellä kun on pelkästään sellanen laippa, missä kiinnitysreijät ja 60mm reikä keskellä. Siihen kaikista helpoin hitsata uus lätyskä mihin tekee vaikka tuollasen nissan 200sx:n navalle sopivan sovitteen. Kyllähän niitä olka-aksilallisia napoja on vaikka kuinka, mutta tuollasta pulttikiinnitteistä 4 jakosta ei oo muutaku tuossa nissanissa näillä näkymin...Easy Rider kirjoitti:Eiköpä se kuitenkin olisi helpoin käyttää se napa ja jarrulevy koneistettavana uudelle jaolle, jos ei löydy vannetta joka sopii?Kummeli kirjoitti:teettää tuo oma vanne tuolle 5 pultin jaolle.
VAG olkakalikkaan löytynee todennäköisesti kyllä 5x112 jakoisen tilalle 5x100 tai 4x100 napakikkare joka sopii, tai kaiketi ainakin 5x112/57 navalle saa jonkun 4x100 jarrulevyn sopimaan napalätkän jakomuutoksella.
Sergeyhän poras ite mersun jaon 4x100 tilalle Volkkarin napaan.
Mikäli napalaikan takapuoli ei ole tasainen, eli uudella jaolla jäis kierre heikoksi kun lätkä on siitä kohen ohut mihin uus reikä sattuu, niin tekee taakse kevyet upotukset ja vetää pinnapultit reikiin. Vähän kahtelee miten siitä tulee riittävän luja.
Mjoo, näkyyhän noita olevan monessakin riisikupissa tuollasta irrotettavaa etunapaa missä 4x114.3 jako...
Tänään lähti nissan 200sx:n takanavat, levyt ja vetarit tuleen. Sen takia päädyin kuitenki tuohon, ku käsijarrusysteemit valmiina tuossa satsissa. Torstaina hakemaan perälukkoa, ja siihen mennessä pitäs tehä kaupat vetareitten toisista puolikkaista, jotka näillä tulossa nissan king cap:istä sen takia ku sopivat booreiltaan tuohon subarun lukkoon. Tämä sen takia ku ei nyt löydy noita katkenneita impun aksiloita...
Eli voimansiirron osat pitäs olla pian kasassa. Sitte vaan konetta miettimään...
Yks -00 busan täydellinen kone oli myynnissä, mutta 2500e tuntuu vähän paljolta...
Nimittäin olis esim. -01 1000cc gsx-r:n kone 850e kaikkine hilppeineen.
Seki mietityttää jotta kumpi nyt olis parempi? Tehoeroahan ei oo kun 10-20hv tietolähteestä riippuen, mutta olishan se "muuttohaukka" sentään jotain... Hinta vaan hirvittää...
Tänään lähti nissan 200sx:n takanavat, levyt ja vetarit tuleen. Sen takia päädyin kuitenki tuohon, ku käsijarrusysteemit valmiina tuossa satsissa. Torstaina hakemaan perälukkoa, ja siihen mennessä pitäs tehä kaupat vetareitten toisista puolikkaista, jotka näillä tulossa nissan king cap:istä sen takia ku sopivat booreiltaan tuohon subarun lukkoon. Tämä sen takia ku ei nyt löydy noita katkenneita impun aksiloita...
Eli voimansiirron osat pitäs olla pian kasassa. Sitte vaan konetta miettimään...
Yks -00 busan täydellinen kone oli myynnissä, mutta 2500e tuntuu vähän paljolta...
Nimittäin olis esim. -01 1000cc gsx-r:n kone 850e kaikkine hilppeineen.
Seki mietityttää jotta kumpi nyt olis parempi? Tehoeroahan ei oo kun 10-20hv tietolähteestä riippuen, mutta olishan se "muuttohaukka" sentään jotain... Hinta vaan hirvittää...