Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena

Vastaa Viestiin
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Takapöntön tukikumi haettu.
Päätinpä oikein rehvastella rahamiehen elkein ja ostaa kaksi kappaletta samalla reissulla, Matikilla kun olin liikkeellä. Hintaa tuli 1,50 €/kpl 8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

En muuten muistanu että Matikki on nuin hiljanen auto :shock:
Tiittaselta tänään lähteissä piti oikein sammuttaa ratio ja kuunnella... ...hiljaisuutta :shock:

Takaönttö kustansi 159 €, välipönttö 130€, tiivisteet ja tukikumit noin 10€ ja Tiittasen mestarin työ 90€. Eiköhän nuo jonkun vuoden kestä. :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Kaivelin tuossa Matikin sähköongelmien syitä ja löysin sulakelaatikon takaa relekotelon, jossa on tuollanen oranssi, 0015429719-numerolla oleva 12v, 40A rele, jonka oranssi sulake 32V (?) oli kärvähtänyt. mihinköhän tuo liittyy?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Ruoja kirjoitti:http://www.rmeuropean.com/Part-Number/A ... 313F8.aspx
Ylimääräinen tuulettajan rele :shock:
No juu, tuollanen se o, vai että ylimääränen tuulettajan rele :shock:
Eipä kai tuossa ylimäärästä tuulettajaa oo, kai, vai, öh. :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Vaihdekepin suunnalta alko kuulua epämiellyttävää muovista räpätystä, joka näyttää kovenevan ajonopeuden mukaan :x
Kun kaasupolkimesta höllää niin ääni kovenee ja kun taas kaasua painaa ni hiljenee :shock:

Onko vaihdekepin (-laatikon) suunnalla joku vaijeri joka olisi voinut löystyä?

Ei uskalla ajaa yli viittäkymppiä ku tulee niin paha ääni :x

Jaa niin, laatikkohan on siis 722.3 :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

dry kirjoitti:Vaihdekepin suunnalta alko kuulua epämiellyttävää muovista räpätystä, joka näyttää kovenevan ajonopeuden mukaan :x
Kun kaasupolkimesta höllää niin ääni kovenee ja kun taas kaasua painaa ni hiljenee :shock:

Onko vaihdekepin (-laatikon) suunnalla joku vaijeri joka olisi voinut löystyä?

Ei uskalla ajaa yli viittäkymppiä ku tulee niin paha ääni :x

Jaa niin, laatikkohan on siis 722.3 :idea:
Hmm, voorumia lueskellessa (käytin hakua :shock: ) tuli mieleen jotta oisko tuo nopeusmittarin vaijeri joka on tullut tiensä päähän?

Mites tuo vaijeri vaihetaan? Otetaanko laatikossa oleva pää irti alapuolelta vai yläpuolelta (kabiinista)? :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Normisatalankussa alapuolelta, oliko 10mm kannalla M5 ruuvi jolla lukittu paikalleen :idea: Tietysti 4maticissa se on reititetty öljypohjan lävitse ja kytkeytyy suoraan jakolaatikon tuloon :ei_tajuu:

Kaapissa piti nopeusmittarin vaijeri mekkalata, semmosta ärsyttävää sirkutusta. Helpoin analyysi on tietysti jos otat irti nopmittarin vaijerin laatikon päästä ja käyt testilenkillä, sieltä ei kait etes pitäs tulla öljyjä kartanolle :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

jovihava kirjoitti:Normisatalankussa alapuolelta, oliko 10mm kannalla M5 ruuvi jolla lukittu paikalleen :idea: Tietysti 4maticissa se on reititetty öljypohjan lävitse ja kytkeytyy suoraan jakolaatikon tuloon :ei_tajuu:

Kaapissa piti nopeusmittarin vaijeri mekkalata, semmosta ärsyttävää sirkutusta. Helpoin analyysi on tietysti jos otat irti nopmittarin vaijerin laatikon päästä ja käyt testilenkillä, sieltä ei kait etes pitäs tulla öljyjä kartanolle :?
Oukei, pitänee lähteä etsimään oikeaa vaijeria auton alta... :help:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Pikainen kysymys täältä auton alta; mistä sen nopeusvaijerin päään löytää? Kuskin puolella etukardaanin sivussa menee pari letkua, toinen on sähköä ja toinen, paremmin suojatussa menee joku vaijeri, oisko se?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Shatter
aktiivimeseläinen
Viestit: 1191
Liittynyt: 09.6.2011 13:00
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Shatter »

Vaijerin löytää helposti kun auton alla ollessa katsoo mikä johdoista tulee kuskin jalkatilan etupäästä ulos, vaijerin toinen pää tulee laatikon takaosaan kiinni ja jos en väärin muista niin kiristys taisi olla kuusiokololla, sen löysättyä vaijerin saa irti vetämällä maata kohti.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Kiittää, auton alle :arrow:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Testiajo suoritettu, ei ollut vaijerista se ääni kiinni
Tutkimukset jatkuu... :(
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Hmmm...
Käväsin moottoritiellä, kd-kiihdytys reiluun sataseen ja ääni hiljeni kummasti. Kaasua höllätessä ääni kuuluu taas selvemmin.

Mikäs voisi olla sellanen osa tms. joka kaasua painaessa kiristyy ja kaasua höllätessä löystyy. Ja täytyy olla laatikossa/laatikon lähellä.

Kuullostaa siltä kuin jokin löysä tahi jopa irtonainen osa ottaisi johonkin pyörivään kiinni, nopeuden kasvaessa äänen taajuus nousee ja nopeuden laskiessa äänen taajuus laskee. Vaihteiden vaihto ei tuohon vaikuta.

Ideoita?

:shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kartaanin laippa? Tai se kartaanin värinänvaimennin irti :?:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

jovihava kirjoitti:Kartaanin laippa? Tai se kartaanin värinänvaimennin irti :?:
Mikässe tuollanen kartaanin laippa on? Ja mistäköhän tuon värinänvaimentinen löytää??

Hiemanhan tuo kartaani jyristää, oisko siellä joku kumi särki :shock:

Aamulla ei Matikki pitäny mitään ääntä, ruokatunnilla käyvessä oli pakko ajaa kokeeksi konetietä kotiin syömään (Lauttasaari - Tapiola - Lauttasaari) ja saihan sen äänen sieltä, melko vienona tosin kuulumaan. Mmmmmhhhh...

Jaa, eilen auton alla märällä asvaltilla könytessä huomasin jotta laatikon etureunassa oleva kuminen suojatulppa oli jostain kumman syystä painunu sinne laatikon sisään; kaivoin sen ulos ja laitoin paikoilleen :|
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Hmm...
Ny ei auto ole muutamaan päivään pahoja ääniä päästelly, mikähän siinä on vikana :|
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Ei keltään sattuisi löytymään farkku-4-Matikin oikeanpuoleista takavetaria :whistle:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mistäs tuo 4matic-systeemi ilmataan? Jossain takana ja alla se taitaa olla mutta missä siellä? Kellään tarkempaa tietoa? :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Ongelmat Matikin kanssa jatkuvat...

4-matic -valo mittariston oikeassa alakulmassa palaa jatkuvasti, ei ilmoita vikakoodeja (navat 1 ja 5 silloitettuina X92) eikä nollaa vikamuistia (kokeiltu monta kertaa silloittaa X92 navat 1 ja 5 yli 10 sekuntia, pidetty akkua poissa yli vuorokauden).

Nyt tehty ja tarkastettu seuraavat:
- Säiliö täynnä hydrauliöljyä
- Uusi yjs-rele
- Uusi jarruvalokatkasija
- Uusi akku, lataa 14.45 v
- Tarkastettu magneettiventtilien toiminta (naksuu kun silloittaa N48:n liittimestä 2 ja 4 sekä 2 ja 6:n.
- Tandempumppu toimii (irrotin lähtöputken, hyvin roiski öljyä pihalle :oops: )

- Yritin ilmata perämurikassa olevasta nipasta systeemin, ei sieltä tullu mittää.
- Tasonsäätövivusta kokeiltuna ei vaikutusta.

Vaikuttaisi siltä että systeemi on paineeton, oisko vika sitten painekatkaisimessa? Mitäpä sanoo mestarit tällaseen ongelmaan :(
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

Irrota hydrauliyksikön sähköliittimestä öljynpainekatkaisimen johdot ja testaa.
Öpkatkaisin on mallia kärjet auki kun painetta on, eli toimii ilman katkaisijaa jos vika on siinä.
Kolmeen matikkiin vaihtanut tuon painekytkimen ja käyttäytyy juurikin noin että vikakoodeja ei pysty lukemaan.
Tai sitten sitä painetta ei oikeasti ole, mittaamalla hydrauliyksiköstä sekin selviää.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

apg kirjoitti:Irrota hydrauliyksikön sähköliittimestä öljynpainekatkaisimen johdot ja testaa.
Öpkatkaisin on mallia kärjet auki kun painetta on, eli toimii ilman katkaisijaa jos vika on siinä.
Kolmeen matikkiin vaihtanut tuon painekytkimen ja käyttäytyy juurikin noin että vikakoodeja ei pysty lukemaan.
Tai sitten sitä painetta ei oikeasti ole, mittaamalla hydrauliyksiköstä sekin selviää.
Ethän äkkiseltään muista/tiedä mitkä nuo johdot oli? :idea:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

En muista mutta helposti selviää kun asiaa tutkii auton alta seuraamalla katkaisimelta lähteviä johtoja.
Varovasti liitin auki että piuhat pysyy järjestyksessä.
Olihan tämä vanhempaa mallia missä mekaaninen testikytkin (90 tai vanhempi)?
Uudemmassa hydrauliyksikön sähköliitin mahdoton? purkaa mutta sivuleikkurit toimii siinäkin :)
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

apg kirjoitti:En muista mutta helposti selviää kun asiaa tutkii auton alta seuraamalla katkaisimelta lähteviä johtoja.
Varovasti liitin auki että piuhat pysyy järjestyksessä.
Olihan tämä vanhempaa mallia missä mekaaninen testikytkin (90 tai vanhempi)?
Uudemmassa hydrauliyksikön sähköliitin mahdoton? purkaa mutta sivuleikkurit toimii siinäkin :)
Uudempaa mallia (-92). Mutta takapenkin alta menee 4 johtoparia jotka saa nykäistyä irti. Tai itseasiassa kaksi paria on yhdessä ja kaksi paria erillään... :?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Jakoloovaa Jm-Koneelle mikäli ei oo teetetty vielä. :)
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

4Matic-vikavalo on lakannut palamasta :rock:
Nykäsin vihdoin sen paineanturin piuhan irti ja uusi anturi tuloillaan :idea:

Näinköhän sitä ottas Matikin talveks ajoon ja laittas ässän talviunille 8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Voihan ****u.
Moniurahihna katkes kesken ajon.
Nilkuttelin kuitenkin kotiin ( n. 3 km) kun en uskaltanu motarille pysähtyä. Ja keitti :evil:
Mahtaako kukaan muistaa mikä saastepumpullisen ilmastoidun M103:n hihnan pituus on?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”