Saako jousia katkaista vai ei ?
Saako jousia katkaista vai ei ?
Kuka tietää otsikon kysymykseen ajantasaisen vastauksen ?
Mersujen kanssa pelatessa kysymys tulee usein eteen, etujousista saattaa olla pätkä pois ja ne olisi helppo korjata tasoittamalla niiden päät.
Missä asiasta kerrotaan, linkkiä kiitos ?
Mersujen kanssa pelatessa kysymys tulee usein eteen, etujousista saattaa olla pätkä pois ja ne olisi helppo korjata tasoittamalla niiden päät.
Missä asiasta kerrotaan, linkkiä kiitos ?
wiimax.fi
Katsastajat.com:
Lähettänyt Antti 19.01.2003 00:50
olen kuullut että vanhoissa autoissa saa katkaista jousia itse pitääkö paikansa ?? mitä todistuksia tarvitsee katsastukseen ?? autoni on mazda 323 vm.82 kiitos vastauksestanne !!!!
- Saa katkaista, kunhan jouset pysyvät varmasti niille varatuilla paikoillaan ja joustovarat säilyvät.
- Erillisiä todistuksia ei tarvita.
Onko tämän jälkeen jokin muuttunut ?
Lähettänyt Antti 19.01.2003 00:50
olen kuullut että vanhoissa autoissa saa katkaista jousia itse pitääkö paikansa ?? mitä todistuksia tarvitsee katsastukseen ?? autoni on mazda 323 vm.82 kiitos vastauksestanne !!!!
- Saa katkaista, kunhan jouset pysyvät varmasti niille varatuilla paikoillaan ja joustovarat säilyvät.
- Erillisiä todistuksia ei tarvita.
Onko tämän jälkeen jokin muuttunut ?
wiimax.fi
Mersusta oon aina suoristanut sen jousen pään jos puoli kiekkaa on poikki. Ei mitään järkeä uusia jousta kun tuon verran ei mihinkään vaikuta mitään. Tuo Pösöki oli hieman pystyperseinen niin laikkasin senkin takajousista vajaan kiekan pois. Ikinä ei ole valitettu.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
AKE:n sivuilta löytyy tekstiä.
EY-tyyppihyväksytyn auton jousia EI saa katkaista. Vanhempien autojen (ei-ey-tyyppihyväksyttyjen) jouset saa katkaista.
Tämähän se onkin hassu juttu... Käytössä katkennut jousi kuuluu hylätä katsastuksessa, mutta itse katkaistu on laillinen.
EY-tyyppihyväksytyn auton jousia EI saa katkaista. Vanhempien autojen (ei-ey-tyyppihyväksyttyjen) jouset saa katkaista.
Tämähän se onkin hassu juttu... Käytössä katkennut jousi kuuluu hylätä katsastuksessa, mutta itse katkaistu on laillinen.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Tämäkö http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdfRS900 kirjoitti:En osannu linkkiä, mutta googlella ake ja madallus löytyi muistio jossa on selkeesti sanottu asia
Länsi-Suomen lääninhäirikkö
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
siellä ERÄÄLLÄ asemalla on intetty monestakin asiasta...dealer kirjoitti:Eihän sitä mistään huomaa jos vaikkapa Mersun jousia on vähän katkaistu.
Mutta onko se laillista ?
Ylivieskan erään katsastusaseman mukaan jousia ei saa katkaista.
-->väitän etteivät inssitkään ole kaikista noista muutosasioista selvillä, ja toisekseen jotkut inssin suhtautuvat jo valmiiksi moisiin juttuihin nyrpeästi....
(enkä nyt tarkoita sitä tiettyä asemaa,vaan yllensä ottaen).
Kaikenkaikkiaan ykan katsastus konttorit ovat mielestäni ihan asiallisia paikkoja...
Katko vaan ne jouset, läpi menee niin että heilahtaa...
BMW E31 V12
Jumankauta! Kerrankin löyty mustaavalkoisella ja ihan suomeksikin,ettei tarvi asianajajaa tulkkaamaan. Kiitos ja kumarrus!Salmi kirjoitti:Tämäkö http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003.pdfRS900 kirjoitti:En osannu linkkiä, mutta googlella ake ja madallus löytyi muistio jossa on selkeesti sanottu asia
W123 240D -83
W126 280SE -85
w123 230te - 85
w123 300"TDT" -85
W126 280SE -85
w123 230te - 85
w123 300"TDT" -85
Tässä haetaan ehkä sitä, että jousen pää ei "käytössä katkenneena" ole enää omassa paikassaan. Jos vaikka puoli kierrosta katkenneen jousen kääntää oikeaan asentoon on se ok jos pää on suora. Sellaisen hylkäysperusteen olen myös kuullut yhden katsastusmiehen suusta kuullut että terävä jousen pää voi syödä jousilautaseen reiän.Sivonen kirjoitti:Tämähän se onkin hassu juttu... Käytössä katkennut jousi kuuluu hylätä katsastuksessa, mutta itse katkaistu on laillinen.