Kitinäkalkatus OM606-konehuoneesta, ihan puskasta

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Kitinäkalkatus OM606-konehuoneesta, ihan puskasta

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mikäs nyt on ilmestynyt Möhkön konehuonetta kiusaamaan. Eilen töistä tullessa ei ollut oiretta mistään, mukavasti hyrräsi. Mutta tänä aamuna, kun koneen laittoi käymään, alkoi kuulua pellin alta rohinan sekainen kitinä ja kalkatus, ihan kuin olisi lyönyt kahta puukapulaa yhteen ja samalla raapinut liitutaulua kynnellä.
Muuten kone kävi hyvin ja otti kierroksia normaalisti (tyhjäkäynnillä, en arvannut lähteä ajamaan).

Ääni tuntuisi kuuluvan koneen etupäästä repsikan puolelta, mutta katoksessa sitä on vaikea paikallistaa tarkemmin.

Kierrokset eivät vaikuta äänen taajuuteen, se on samanlainen harvakseltaan mutta tasaisesti kuuluva tak-tak-tak... on motti sitten tyhjäkäynnillä tai isommilla kierroksilla.

Minuutin verran koneen lämmettyä ääni alkoi hissukseen pätkiä ja vaimeta. Sitten pitikin jo lähteä töihin - Daamilla.

Vesipumppu on alta vuoden ja alle 20 tkm ajettu, mutta jotenkin sieltä suunnasta ääni tuntuisi tulevan. Vai onko ahdin vetänyt viimeisen tahdin?
Ilmastoinnin kytkentä päälle tai pois ei vaikuta asiaan.

Mikähän tuonne yön aikana on osannut tulla... :shock:

Niin, sunnuntaina oli myös käynnistysavaikeutta auton seistyä muutaman päivän, mutta se tapahtui vain kerran - ihan kuin olisi ollut nafta loppu. Lähti kumminkin ja tankkauksen jälkeen (valo ei vielä palanut) on lähtenyt kertalaakista.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Niin, pitää lisätä, että vedet pysyvät sisällä eli vesipumppu voisi olla kunnossa.
Öljynpaineet ja -määrä ovat ok.
Jakoketjun kiristimen äänen luulisi reagoivan käyntikierrosten muutoksiin.
Ei tule hetiäkkiä mieleen, mikä kilkatus pysyisi vakiona kaikilla kierrosluvuilla.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Laturin vapaakytkin vai mikä se nyt oli piti mun möhkössä vähän samantyylistä ääntä ku alako jumittaan, mutta tasaisen epätasaisesti. Kattoikko remmiä heiluko se hullun lailla? :shock:
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

ilipo kirjoitti:Laturin vapaakytkin vai mikä se nyt oli piti mun möhkössä vähän samantyylistä ääntä ku alako jumittaan, mutta tasaisen epätasaisesti. Kattoikko remmiä heiluko se hullun lailla? :shock:
Oli aika hämärää katoksessa sadekelillä klo 6 aamulla :x Mutta otanpa tuon ihan aluksi katsantoon. Moniurahihna uusittiin vesipumpun kanssa samaan aikaan, mutta tarkistetaan sekin. Kiitti vihjeestä :) .
Epäilin sitäkin, että startti olisi jäänyt vähän hakaukseen, mutta kyllä senkin pitäisi reagoida kierrosten muutokseen. Latauksen merkkivalo kylläkin sammuu heti kun kone käy.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Ilpo L
Viestit: 866
Liittynyt: 30.9.2005 19:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

Niin se startti on näissä kuskin puolella, eli ei ole todennäköinen vika 8)
V12
Sprinter 316 Cdi

PLAY LOUD
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eilen kotio päästyä laitoin koneen tulille ja kurkin pellin alle. Sitä ennen todettiin hihnan olevan oikealla tiukkuudella.
Pientä pärinää kuului. Enpä saanut paikallistettua ääntä, mutta koneen etupäässä olevat kaksi pientä "iskaria" näyttivät kiinnityksiltään kovin kuivilta. Suhautin sprayöljyä tankoihin ja kiinnityspisteisiin - jos ne kitisivät koneen hieman heiluessa. Ajoin pienen lenkin, eikä kuulunut mistään mitään.
Vai olisiko ollut kurasontahiekkaa jossain siivapyörän ja hihnan välissä, velli kun lensi viikonloppuna :shock: Tai kivi jossain, en tiiä.
Ehtoolla kun pääsee taas kotio, niin pitää koittaa taas, jotta onko ääni tullut takaisin.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W140 / R129 moottori”