Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena
Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena
No niin, kevät tulee ja katsastus lähenee, jottain pitäisi autolle tehdä että pääsee ajelemaan taas seuraavan vuoden.
Vikalista on toistaiseksi seuraava:
- ilmastointi ei toimi
Kävin tänään Pellen Pajalla ja systeemi tarkastettiin ja litkut vaihdettiin. Kuulemma toimii, mutta lämpötila-anturi sekoilee (lyö flektin päälle ennen kuin pitäisi - anturi puhditettavaksi/vaihtoon.
Ja kustansi 130 €
- pakoputki räpättää
Kuin myöskin tänään ajoin Kannelmäen ostoskeskukselle (vanhalle?), jossa sijaitsee Pakoputkihuolto Tiittanen.
Kävi tuuri ja jouduin jonon ensimmäiseksi . Auto katonrajaan ja käynnistys vuodon paikallistamiseksi, ja virrat poikki.
Alta kuului paineilmatyökalujen ääntä, rälläköimistä ja hitsipillin tohotusta.
Noin puolen tunnin kuluttua kävi käsky käynnistää auto uudelleen jota seurasi hyväksyvä murahdus .
Tämä homma kustansi hurjat 25 € Maksu käteisellä
Olipas muuten outoa ajella kun ei kuulunut mitään. Piti ihan KD:tä kokeilla että onko siellä vielä kone tallella - kuuluhan se murahdus
- autosta poistullessa vasemman takapyörän kohdilta narahtaa
Tämä ilmeisesti on se klassinen narinanivel... Onko kellään tietoa paljonko osa töineen tulee maksamaan (onko 4Matikilla oma hinnasto?)
- välillä monttuun ajaessa edestä oikealta kuuluu kolahdus
Hirvittää - tiedän että matikin etupään osat ovat kultaakin kalliimpia
Olisiko se alapallonivel (vai mikä se nyt on...)
- öljyn ja suodattimen vaihto (kuuluuko samaan syssyyn myös jonkin tiivisteen vaihto )
- Jäähdytinjärjestelmän tarkastus (ikkunoilla sisäpuolella "jotain" kökköä, tiedä sitten mitä - selviääkö maistamalla? )
- Jostain oikealta edestä tiputtaa hieman jotain öljyä
EDIT: Lisää tavaraa vikalistalle:
- Takaluukun sähköt ei toimi (paitsi kun nostaa takaluukkua n. 30 cm auki niin toimii)
Kaikki neuvot ja vastaukset otetaan kiitollisena vastaan
Vikalista on toistaiseksi seuraava:
- ilmastointi ei toimi
Kävin tänään Pellen Pajalla ja systeemi tarkastettiin ja litkut vaihdettiin. Kuulemma toimii, mutta lämpötila-anturi sekoilee (lyö flektin päälle ennen kuin pitäisi - anturi puhditettavaksi/vaihtoon.
Ja kustansi 130 €
- pakoputki räpättää
Kuin myöskin tänään ajoin Kannelmäen ostoskeskukselle (vanhalle?), jossa sijaitsee Pakoputkihuolto Tiittanen.
Kävi tuuri ja jouduin jonon ensimmäiseksi . Auto katonrajaan ja käynnistys vuodon paikallistamiseksi, ja virrat poikki.
Alta kuului paineilmatyökalujen ääntä, rälläköimistä ja hitsipillin tohotusta.
Noin puolen tunnin kuluttua kävi käsky käynnistää auto uudelleen jota seurasi hyväksyvä murahdus .
Tämä homma kustansi hurjat 25 € Maksu käteisellä
Olipas muuten outoa ajella kun ei kuulunut mitään. Piti ihan KD:tä kokeilla että onko siellä vielä kone tallella - kuuluhan se murahdus
- autosta poistullessa vasemman takapyörän kohdilta narahtaa
Tämä ilmeisesti on se klassinen narinanivel... Onko kellään tietoa paljonko osa töineen tulee maksamaan (onko 4Matikilla oma hinnasto?)
- välillä monttuun ajaessa edestä oikealta kuuluu kolahdus
Hirvittää - tiedän että matikin etupään osat ovat kultaakin kalliimpia
Olisiko se alapallonivel (vai mikä se nyt on...)
- öljyn ja suodattimen vaihto (kuuluuko samaan syssyyn myös jonkin tiivisteen vaihto )
- Jäähdytinjärjestelmän tarkastus (ikkunoilla sisäpuolella "jotain" kökköä, tiedä sitten mitä - selviääkö maistamalla? )
- Jostain oikealta edestä tiputtaa hieman jotain öljyä
EDIT: Lisää tavaraa vikalistalle:
- Takaluukun sähköt ei toimi (paitsi kun nostaa takaluukkua n. 30 cm auki niin toimii)
Kaikki neuvot ja vastaukset otetaan kiitollisena vastaan
Viimeksi muokannut dry, 24.8.2007 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Re: Matikin keväthuolto
Raidetangonpääkin voisi tuommoista tehdä. Tai iskari, tai.....dry kirjoitti: - välillä monttuun ajaessa edestä oikealta kuuluu kolahdus
Hirvittää - tiedän että matikin etupään osat ovat kultaakin kalliimpia
Olisiko se alapallonivel (vai mikä se nyt on...)
No kalliita ne kaikki maticiin on.
Sais nyt itse tuon omansa edes pestyä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 30.9.2005 22:39
- Paikkakunta: Oulandia
Kolinan syyksi paljastui mulla alapallonivel, kaikki muut osat sen poistamiseksi vaihtoinki, eli iskarit, ohjausiskari + raidetanko.
Ja sitte veholla sitä tutkittiin ja ainua klappi oli enää alapallonivelessä, kolahteli juurikin kuoppaan ajellessa.
Ilmeisen helppo (=helpompi) vaihtaa kuin vajaavetoseen, ompi pulteilla kii (muistaakseni).
Sit jäi vaihtamatta ku tuli autonvaihto ajankohtaseksi.
Ja öljyä lisäämällähän sitä öljyvuodot huolletaan matikissa, muutoin tarttee taaloja hitsisti
Ja sitte veholla sitä tutkittiin ja ainua klappi oli enää alapallonivelessä, kolahteli juurikin kuoppaan ajellessa.
Ilmeisen helppo (=helpompi) vaihtaa kuin vajaavetoseen, ompi pulteilla kii (muistaakseni).
Sit jäi vaihtamatta ku tuli autonvaihto ajankohtaseksi.
Ja öljyä lisäämällähän sitä öljyvuodot huolletaan matikissa, muutoin tarttee taaloja hitsisti
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Miten lie mersussa tehty, mutta ex kolffissa hävisi takaluukun sähköt sen vuoksi, että katon ja takaluukun reunasta menevä johtonippu oli nirhaantunut poikki. Johdot poikki, kolvi kuumaksi ja lisäpätkä väliin... Oma hommansa, mutta eipä kannattanut abikoliittimillä korjailla...
Näin Golffissa ja myöskin Kaarinassa
Näin Golffissa ja myöskin Kaarinassa
Autohan pestään joka viikonloppuAku P kirjoitti:Raidetangonpääkin voisi tuommoista tehdä. Tai iskari, tai.....
No kalliita ne kaikki maticiin on.
Sais nyt itse tuon omansa edes pestyä.
Taidan aloittaa tästä alapallonivelestä klonksunnan tutkimisenPyrstötähti kirjoitti:Kolinan syyksi paljastui mulla alapallonivel, kaikki muut osat sen poistamiseksi vaihtoinki, eli iskarit, ohjausiskari + raidetanko.
Ja sitte veholla sitä tutkittiin ja ainua klappi oli enää alapallonivelessä, kolahteli juurikin kuoppaan ajellessa.
Ilmeisen helppo (=helpompi) vaihtaa kuin vajaavetoseen, ompi pulteilla kii (muistaakseni).
Kummallakos puolella siellä luukun yläreunassa menee tuo piuhotus - siellä on kaksi kumihaitaria - oikea ja vasenPappi kirjoitti:Miten lie mersussa tehty, mutta ex kolffissa hävisi takaluukun sähköt sen vuoksi, että katon ja takaluukun reunasta menevä johtonippu oli nirhaantunut poikki.
Kökkö (= harmaa/likainen kerros) ei onneksi ole jäähdytinjärjestelmässä vaan tuulilasin sisäpinnalla - muistan jostain lukeneeni, että tämä merkitsee jotain vuotoa jossain (jäähdytinjärjestelmässä tai ilmastoinnissa)Generig kirjoitti:Jos se kökkö jäädytinjärjestelmässä on valkoista vaahtoa niin se voi olla öljyä ja sitten voi huolestua vähäsen.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Ahsoo, no ei sitä kannentiivistettä sitten kannata ainakaan epäillä Tuulilasin sisäpintaan tulee aina sellainen ihme mössö kun se on kauan puhdistamatta. Pölyä ja mitä lienee tököttiä. Tupakoinnin yhteydessä ongelma on vielä pahempi.dry kirjoitti:
Kökkö (= harmaa/likainen kerros) ei onneksi ole jäähdytinjärjestelmässä vaan tuulilasin sisäpinnalla - muistan jostain lukeneeni, että tämä merkitsee jotain vuotoa jossain (jäähdytinjärjestelmässä tai ilmastoinnissa)
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Tuo lämpötila-anturi, onko kellään tietoa paljonko maksaa?
Voiko tuon anturin vain ruuvata irti kannesta? Vai tippuuko kone pois konehuoneesta jos sen irroittaa
Ja vaatiiko vaihto muuta kuin anturin irroittamisen ja uuden anturin takaisin ruuvaamisen?
Mitäs jos anturin piuhat on väärinpäin? Onko kukaan kokeillut mitä tapahtuu?
Voiko tuon anturin vain ruuvata irti kannesta? Vai tippuuko kone pois konehuoneesta jos sen irroittaa
Ja vaatiiko vaihto muuta kuin anturin irroittamisen ja uuden anturin takaisin ruuvaamisen?
Mitäs jos anturin piuhat on väärinpäin? Onko kukaan kokeillut mitä tapahtuu?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
öljyn ja suodattimen vaihto (kuuluuko samaan syssyyn myös jonkin tiivisteen vaihto)
Do dih, tuli sekin teetettyä tänään (ensi kerralla osaan tehdä itse )
Vanhat öljyt yläkautta pois (olihan mustaa ) ja synteettiset mopilit sisään.
Ensivaikutelmana voisin sanoa että koneen käynti tasoittui - ehkä jopa huomattavasti
Öljyä meni n. 6,5 litraa, aikaa puolisen tuntia ja rahaa 109 €
Normaalin laskun lisäksi sain Matikin omaan huoltokirjaan merkinnän ja leiman öljynvaihdosta siihen 230 000 kilsan kohdalle
Kiitos vaan paljon hyvästä työstä sinne Lauttasaaren ST1:n yhteydessä olevaan huoltoon
Do dih, tuli sekin teetettyä tänään (ensi kerralla osaan tehdä itse )
Vanhat öljyt yläkautta pois (olihan mustaa ) ja synteettiset mopilit sisään.
Ensivaikutelmana voisin sanoa että koneen käynti tasoittui - ehkä jopa huomattavasti
Öljyä meni n. 6,5 litraa, aikaa puolisen tuntia ja rahaa 109 €
Normaalin laskun lisäksi sain Matikin omaan huoltokirjaan merkinnän ja leiman öljynvaihdosta siihen 230 000 kilsan kohdalle
Kiitos vaan paljon hyvästä työstä sinne Lauttasaaren ST1:n yhteydessä olevaan huoltoon
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Kävin kysymässä katsastuskonttuurin tytöltä jotta koskas sitä auto pitäisi leimalle tuoda (olin henkisesti valmistautunut tuohon kesäkuun puoleenväliin - vuosi siitä käytin matikin syynättävänä).
Tyttö ilmoitti jotta 1.10 mennessä pitää käydä näyttämässä
Mitenkäs se tämä katsastusajankohta nykyään oikeen määritellään
Tyttö ilmoitti jotta 1.10 mennessä pitää käydä näyttämässä
Mitenkäs se tämä katsastusajankohta nykyään oikeen määritellään
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Jos rekisteriotteessa on ensirekisteröintipäivä-kohdassa tarkka päivä, niin siinä on se viimeinen katsastuspäivä (ja siitä 4 kk taaksepäin). Jos siinä on 00.00.xx, niin sitten rekkarin viimeisen numeron perusteella entiseen tapaan.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Johdot sijaitsee takaapäin katsottuna vasemman puoleisessa läpiviennissä.Vaatii vähän purkamista jos haluaa ehjänä irroittaa tuon haitariputken.
Anturin voi irroittaa ihan rohkeasti,tosin johdot kannattaa ensin iroittaa etteivät mene kovin ropelille Ja anturihan on se mihin tulee kolme johtoa,ja vihreä...tai siis ainakin minulla oli...Tuskin tapahtuu mitään paha vaikka johdot väärinpäin.Vastustahan tuo anturi vain aihettaa piuhojen välille.Tietenkin kannattaa laittaa johdot samaten kuin ne oli
Anturin voi irroittaa ihan rohkeasti,tosin johdot kannattaa ensin iroittaa etteivät mene kovin ropelille Ja anturihan on se mihin tulee kolme johtoa,ja vihreä...tai siis ainakin minulla oli...Tuskin tapahtuu mitään paha vaikka johdot väärinpäin.Vastustahan tuo anturi vain aihettaa piuhojen välille.Tietenkin kannattaa laittaa johdot samaten kuin ne oli
No niinhän siinä rekisteriotteessa on ihan aito ja alkuperäinen käyttööottopäivämääräluokyio kirjoitti:Jos rekisteriotteessa on ensirekisteröintipäivä-kohdassa tarkka päivä, niin siinä on se viimeinen katsastuspäivä (ja siitä 4 kk taaksepäin). Jos siinä on 00.00.xx, niin sitten rekkarin viimeisen numeron perusteella entiseen tapaan.
Tosin hämmennystä aiheutti epävarmuus tarkoitetaanko auton alkuperäistä käyttöönottopäivämäärää (huh mikä sana) vai käyttöönottopäivämäärää täällä Suomessa.
Kiitos Vileeni, aina sitä jotain uutta oppii kun täällä seilaa!Vilenin Herttua kirjoitti:Helpoimmin oman autonsa katsastusajankohdan saa, kun viestii "af rek123" eli oman autonsa rekisterinumeron numeroon 16400, tai muihin vastaaviin.
eikun roplaamaan! Kiitos tiedosta AMAM kirjoitti:Johdot sijaitsee takaapäin katsottuna vasemman puoleisessa läpiviennissä.Vaatii vähän purkamista jos haluaa ehjänä irroittaa tuon haitariputken.
Anturin voi irroittaa ihan rohkeasti,tosin johdot kannattaa ensin iroittaa etteivät mene kovin ropelille Ja anturihan on se mihin tulee kolme johtoa,ja vihreä...tai siis ainakin minulla oli...Tuskin tapahtuu mitään paha vaikka johdot väärinpäin.Vastustahan tuo anturi vain aihettaa piuhojen välille.Tietenkin kannattaa laittaa johdot samaten kuin ne oli
Hmm, korjaamon tiatokoje väitti 6 litraa mutta ohjekirjani 6,5 litraa.Petri K kirjoitti:Aika vähän meni tuota öljyä. Oma 300TDT vetää 8 litraa tai viimeksi meni 8,2l suodattimen kanssa.
6 ja puali sanoi mekaanikko laittaneensa ja tikussa oli ihan tapissa
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
-Takaluukun sähköt ei toimi
No niin, sunnuntaina oli oivallinen sää ruveta purkamaan Matikin sähkövikaista takaluukkua.
Hieman kauhunsekaisin tuntein aloitin purkamisen; onhan yleisesti tiedossa, että jos TE vuotaa jostain niin takaluukusta.
Takaluukku auki, pohjamuovin ruuvit ja tulpat pois. Tämän jälkeen pohjamuovi tipahtikin pois paikoiltaan.
Varovainen kurkistus verhoilun alle, ja ensimmäisenä vastassa olikin 10 mm irtonainen mutteri - laitetaan talteen.
Seuraavaksi silmiin pistää lähestulkoon irtonainen 8 mm pultti.
Verhoilulevyn varovaista vetoa irti takaluukusta jotta selviää mistä ja miten verhoilu on kiinni: jahas, puolivälissä näyttää olevan verhoilupainikkeet, samoin ylhäällä kulmissa. Keskeltä ylhäältä kiinni pitää takaluukun sisäkahvan reunamuovin painike, mallia poisvedettävä "neppari".
Yläreunasta levy on vielä kiinni "kynsillä" joten varovasti nitkuttelemalla verhoilua saranoiden suuntaan lähteekin osa nätisti irti.
Ja sitten tutkimaan. Ensimmäisenä mieleen tulee juuri tehtaalta lähtenyt takaluukku, sillä luukussa ei ole ruostetta eikä pölyä - olen hämmästynyt . 15-vuotias auto ja takaluukku on sisältä kuin pakasta vedetty. Johdot kulkevat siististi pidikkeissään, sähköliittimet ovat tukevasti paikoillaan.
Haa, löytyihän sitä ruostetta! Kahden moninapaisen liittimen pidikemetallit (siis sellaiset jotka lukitsevat uros ja naarasosat toisiinsa) ovat hieman ruosteessa.
Käyn läpi kaikki sähköliittimet, putsaan ne ja suihkautan hieman CRC:tä - seuraavat 15 vuotta ehkä menee tällä konseptilla.
Joku relekin siellä oli, samanlainen napojen puhdistus sille.
Sitten etsimään paikkaa josta se 10 mm mutteri on irronnut.
Jahas, takalasin pyyhkijän kaikki mutterit ovat löysällä ja yksi pultti ilman mutteria kiristys.
Myös lukon moottorin 8 mm pultit ovat löystyneet kiristys.
Vielä maadoitusjohtojen putsaus ja voitelu CRC:llä ja homma on läpikäyty.
Verhoilulevyn kynnet paikoilleen, verhoilupainikkeet kohdilleen, luukun pohjamuovi puhdistettuna kohdilleen, ruuvit kiinni ja viimeiseksi sisäpuolen kahvan reunamuovi ja vot, jokohan toimii
Ei toimi ei. Surruttaa takaluukun lukon hittaasti kiinni kun valot laitetaan pois. Pyyhin ja kilven valot eivät myöskään toimi
Seuraavaksi sitten sinne haitarikumiosastolle
No niin, sunnuntaina oli oivallinen sää ruveta purkamaan Matikin sähkövikaista takaluukkua.
Hieman kauhunsekaisin tuntein aloitin purkamisen; onhan yleisesti tiedossa, että jos TE vuotaa jostain niin takaluukusta.
Takaluukku auki, pohjamuovin ruuvit ja tulpat pois. Tämän jälkeen pohjamuovi tipahtikin pois paikoiltaan.
Varovainen kurkistus verhoilun alle, ja ensimmäisenä vastassa olikin 10 mm irtonainen mutteri - laitetaan talteen.
Seuraavaksi silmiin pistää lähestulkoon irtonainen 8 mm pultti.
Verhoilulevyn varovaista vetoa irti takaluukusta jotta selviää mistä ja miten verhoilu on kiinni: jahas, puolivälissä näyttää olevan verhoilupainikkeet, samoin ylhäällä kulmissa. Keskeltä ylhäältä kiinni pitää takaluukun sisäkahvan reunamuovin painike, mallia poisvedettävä "neppari".
Yläreunasta levy on vielä kiinni "kynsillä" joten varovasti nitkuttelemalla verhoilua saranoiden suuntaan lähteekin osa nätisti irti.
Ja sitten tutkimaan. Ensimmäisenä mieleen tulee juuri tehtaalta lähtenyt takaluukku, sillä luukussa ei ole ruostetta eikä pölyä - olen hämmästynyt . 15-vuotias auto ja takaluukku on sisältä kuin pakasta vedetty. Johdot kulkevat siististi pidikkeissään, sähköliittimet ovat tukevasti paikoillaan.
Haa, löytyihän sitä ruostetta! Kahden moninapaisen liittimen pidikemetallit (siis sellaiset jotka lukitsevat uros ja naarasosat toisiinsa) ovat hieman ruosteessa.
Käyn läpi kaikki sähköliittimet, putsaan ne ja suihkautan hieman CRC:tä - seuraavat 15 vuotta ehkä menee tällä konseptilla.
Joku relekin siellä oli, samanlainen napojen puhdistus sille.
Sitten etsimään paikkaa josta se 10 mm mutteri on irronnut.
Jahas, takalasin pyyhkijän kaikki mutterit ovat löysällä ja yksi pultti ilman mutteria kiristys.
Myös lukon moottorin 8 mm pultit ovat löystyneet kiristys.
Vielä maadoitusjohtojen putsaus ja voitelu CRC:llä ja homma on läpikäyty.
Verhoilulevyn kynnet paikoilleen, verhoilupainikkeet kohdilleen, luukun pohjamuovi puhdistettuna kohdilleen, ruuvit kiinni ja viimeiseksi sisäpuolen kahvan reunamuovi ja vot, jokohan toimii
Ei toimi ei. Surruttaa takaluukun lukon hittaasti kiinni kun valot laitetaan pois. Pyyhin ja kilven valot eivät myöskään toimi
Seuraavaksi sitten sinne haitarikumiosastolle
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
...eikös takaluukun sulkusurruutus pitäs tapahtua HETi kun luukku tapaa lukkokappaleen... eikä vasta valojen sammuessa ? väi ymmärsinkö väärin
saranalat johto sarja hapan, takuulla, vihertävää eristeen sisällä, ja kovaa
saranalat johto sarja hapan, takuulla, vihertävää eristeen sisällä, ja kovaa
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Kyllä! Ja normaalisti pitäisi olla nopea surautus, mutta nyt surruttaa kolmisen sekenttiäpekkovee kirjoitti:...eikös takaluukun sulkusurruutus pitäs tapahtua HETi kun luukku tapaa lukkokappaleen... eikä vasta valojen sammuessa ? väi ymmärsinkö väärin
saranalat johto sarja hapan, takuulla, vihertävää eristeen sisällä, ja kovaa
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Jostain oikealta edestä tiputtaa hieman jotain öljyä
Njooh, rupeaa selviämään Tomaattilaatikko on ilmeisesti täynnä hydrauliikkaöljyä (väri kirkas ruskea)...
Mitäs tuollanen tomaatin öljyn- ja tiivisteenvaihto tulee kustantamaan
Muistan lukeneeni laatikkoöljynvaihdon yhteydessä myös turbiinin öljyjen vaihdosta, kuuluukohan tämä samaan syssyyn
Entäpä jos tekee itse, mitä pitää tietää/tehdä/vaihtaa
Njooh, rupeaa selviämään Tomaattilaatikko on ilmeisesti täynnä hydrauliikkaöljyä (väri kirkas ruskea)...
Mitäs tuollanen tomaatin öljyn- ja tiivisteenvaihto tulee kustantamaan
Muistan lukeneeni laatikkoöljynvaihdon yhteydessä myös turbiinin öljyjen vaihdosta, kuuluukohan tämä samaan syssyyn
Entäpä jos tekee itse, mitä pitää tietää/tehdä/vaihtaa
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
En haluais pelotella,mutta jos hydrauliöljyt ja laatikkoöljyt sekoittuvat,niin saattaa vähän maksaa.
Hyvällä tuurilla koko vaihteisto alas,jakolaatikon ja vaihteiston välisen tiivisteen vaihto.
Huonommalla tuurilla jakolaatikon kamat niin kuluneet,että vaihtoon menee.
Hyvä puoli onettä bensa matikkeihin löytyy helposti.
Silloin ainakin,kun dieseliin etin,oli tilanne tuommonen.
Hyvällä tuurilla koko vaihteisto alas,jakolaatikon ja vaihteiston välisen tiivisteen vaihto.
Huonommalla tuurilla jakolaatikon kamat niin kuluneet,että vaihtoon menee.
Hyvä puoli onettä bensa matikkeihin löytyy helposti.
Silloin ainakin,kun dieseliin etin,oli tilanne tuommonen.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Joo,öljynvaihto laatikkoon ei paha homma.
Äsken saunaa lämmittäessä vaihdoin pikkumersuun laatikkoöljyt.
Laatikon pohjaproppu auki,sieltä tuli vähän vajaa kolme litraa.
Isolla meisselillä turpiinin pohjaroppu pyöritellään kohilleen,se auki (on samanlainen 5mm. kuusiokolo,kuin öljypohjassakin.
Sieltä tulee vähän reilu kaksi litraa .
Ruuvit kiinni ja mittatikun reiästä pienen suppilon kanssa mobilin 220 atf:fät sisään,kolmen litran kohilla auto käyntiin ja vähän liikuttelua,sitten loput.
Edellisillä Teboilin automaattiöljyillä tuli ajettua 4900km,silloin vaihdettiin jopa suodatin .
Äsken saunaa lämmittäessä vaihdoin pikkumersuun laatikkoöljyt.
Laatikon pohjaproppu auki,sieltä tuli vähän vajaa kolme litraa.
Isolla meisselillä turpiinin pohjaroppu pyöritellään kohilleen,se auki (on samanlainen 5mm. kuusiokolo,kuin öljypohjassakin.
Sieltä tulee vähän reilu kaksi litraa .
Ruuvit kiinni ja mittatikun reiästä pienen suppilon kanssa mobilin 220 atf:fät sisään,kolmen litran kohilla auto käyntiin ja vähän liikuttelua,sitten loput.
Edellisillä Teboilin automaattiöljyillä tuli ajettua 4900km,silloin vaihdettiin jopa suodatin .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----