miqum ja fordilaisuus

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

miqum ja fordilaisuus

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Ford Escort 1,3L -85 oli ensimmäinen omalla rahalla 15-vuotiaana ostamani auto, joka ei koskaan valmistunutkaan. Auton melkoinen historia ja useat vuodet pihamaalla oli tehnyt tehtävänsä. Auto oli mätä ja siitä ei autoa enää olisi tehty. Vuosien elvytys oli valumassa hukkaan, ja eräänä kauniina päivänä se nostettiin kouralla konttiin ja vietiin poies.

Aikaa ei mennyt vuottakaan kun aloin ajamaan autokorttia, ja huomasin ettei mulla ollut autoa valmiiksi. Serkkupojan kanssa keskusteltua todettiin, että hänen emännällään käytössä ollut Fiesta mk2 -85 olisi joutilas, kun olivat menneet ostamaan Mazdan. Nuori mies oli siltä seisomalta myyty. Punainen, uskomattoman koreasti rakenneltu ja customoitu fiesta seisoi tallin perällä lamput innosta kiiluen. Ulkokuori oli valitettavasti silmänlumetta, sillä koneena 1,1l postipatemylly, josta kaikista raivoisista 50 konista varmaan puolet oli siirtyneet autuaammille nurmille. Uskottelin itselleni että g-voimat ovat niin kovia että tarvitsee olla penkit kunnossa, siispä hommasin xr3:sen recarot etupenkeiksi. Lisäksi auto oli alunperin auringon polttama punainen, joten miranolia ruiskuteltiin ehosteeksi. Vanteina ronalin komeat kennovanteet, joista oli lippi kiilloteltu ja kennot mustattu. Vuodet vieri ja tuli armeijaan lähtö, jolloin myin uskollisen palvelijani pois ja siirryin joukkoon vihreään.

Nyt tänä keväänä heräsi uudestaan nuoruus, kun ostin silloisen haaveautoni mk5b escortin zetecin myllyllä. Auto toimi kakkosautona kun meillä on vuorotellen ollut pääautot remontissa tai muuta. Lyhyen ajan sisään kuitenkin escort alkoi olemaan siinä kunnossa, että tekniikkaan olisi pitänyt oikeasti alkaa vaihtamaan osia ja sehän ei kakkosautolle sovi. Escortti lähti ja hetken ajelin tuolla lankunrottelolla,jonka sitten myin eilen poies.

Sitten, eilen oli tosiaan kesäkuun 6, armonvuotta 2012. Nettiautossa selaillessani kuumeisesti autoja, silmiini osui ilmoitus naapurikunnassa sijaitsevasta 1,4 litraisesta ja viisivaihteisesta -88 vuoden fiestasta! Leimaakin oli tullut käytyä anomassa hiljattain joten aikaa leimaukseen oli vielä vuosi. No eipä siinä,pikainen soitto ja puhelimen toisessa päässä kerrottiin että auton on tosiaan juurin niin hyvä kuin kuvissa näyttää, ja että omistaja olisi juuri asioilla meidän kylällä päin. Myyjä tuli tilattuun osoitteeseen kuin taksi konsanaan, kehui ummet ja lammet ja katseltiin dokumentteja mitä hanskalokerosta löytyi.

Kilometrit todentuivat 217tkm, joka oli jo yksistään positiivista. Lisäksi autoa tutkaillessani mitään alkuperäistä ei ollut rikottu eikä "tuunattu" paitsi takalasin pyyhinvarsi oli irroitettu. Tuo ei haittaa enkä itsekään voi sietää moista sutia. Sullouduttiin sitten omistajan ja hänen jälkikasvunsa kanssa "perheautoon" ja ajettiin hänen kotiinsa, jossa kauppakirjat täyteltiin ja talvirenkaat kyytiin sullottiin.

Tulevaisuudesta tämän auton kanssa ei ole havaintoa muuta kuin sen verran, että ulkokuori tullaan pitämään yhtä hyvässä kunnossa kuin tähänkin asti. Auto on liian siisti rakenteluun, mutta ei sitä museoidakaan voi vielä vuosiin. Ratkaisuni on, että pidän sitä käyttiksenä, oikeasti huollan, pesen, vahaan yms :roll: Näin en kai ole yhdellekään käyttikselle aiemmin tehnyt :twisted: Ja niin,osa teistä tietääkin, että mulle tuo musiikin soiminen kovaa on yhtä tärkeää kuin sauna ja olut. Sen verran ajattelin vanhusta kiusata, että nostan konttiin vahvistimen ja subbarin ja kick-paneeleihin teen kotelot mideille. Ja nämä asennukset tehdään tietenkin niin, että auto on helposti palautettavissa alkuperäiseen kuntoon. Mitään ei rikota, mitään ei porata.

Loppuun muutama kuvatus, ja koetellaan parhaan mukaan räpsiä llisää jos tarvetta ilmenee 8)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

jos hienot puitteet ja puutteet unohtaa, niin tuollainen menee ikuisesti irto-osien vaihdolla vaikka varakinnerinä.. eli kakkos kolmos autona.. voi parkkeerata hieman suojaan muutamaksi vuodeksi jos ei tarvetta ole ja sitten kun tarvitsee väliaikaista autoa (itse tai joku kaveri) niin tuo on juuri sopiva kulkine sellaiseen ja akun latauksella yms bensojen vaihdolla heti käyttökuntoinen.. ei mitään hienouksia =ei oikeastaan mikään voi mennä rikki.

mulla historiaa on fordeista oikeastaan vain välillisesti. siskolla ja isällä ollut eskortteja ja orioni.. tai no.. olihan mullakin yksi talven verran mutta herranlahjat rikkoivat sen ennenkuin kerkesin alkaa korjaamaan eli konetta vaihtamaan.. siitä piti juurikin tulla sellainen "kuka tarvii laina-autoa pääauton myynnin takia tai sen korjauksen tai muun syyn takia niin tässä on." itselle en eskorttia ostaisi käyttöön. etenkään niitä ennen 90lukua tehtyjä. hyi helvetti mitä temppuilua muutama aiheutti eikä syytä löytynyt.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
Matti H
ooppelimies
Viestit: 1125
Liittynyt: 19.10.2010 12:58
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti H »

Foordi on näköjään sillon ihan kohtuullinen ku sillä on ajettu alle 200tkm.. Nyt tuli 210tkm fookukseen täyteen ja tuossa vahaa levittäessä huomasin että takaovien alalaidat kukkii ja takaluukun kans kukkii. Antaahan kaikkien kukkien kukkia vaan vai miten ne eput laulaa.

Ohjaustehostimen pumppu on alkanu pitämään mekkalaa, vaihelaatikko alkaa osoittaa lahoamisen merkkejä, kytkin lopun edellä, nitisee ja natisee sisältä, ei tätä vielä 20tkm sitten ollu..

Johan minä oon emännälle puhunu, että äkkiä tuo laitos kiertoon.. Öljyäkin vie vaivaiset puol litraa tonnille mikä mun mielestä on paljon. Itellä ollu kaikki muut paitti hojota, että ei oo tarvinnu öljynvaihtovälillä lisätä öljyä desiäkään. tojotaan sai tonnin välein puottaa litran törpön teboilia.. ei se valuttanu allesa eikä savuttanu, totta se poltti niin nätisti sen öljyn ettei nähny sinistä..

fookuksen kohdalla ratkasee auton omistajan nimi ja haltijan nimi, minun nimeä kun ei niissä lue ni en tuota korjaakkaan ennenku emäntä kantaa tai alkaa puhumaan, että korjataan nuo viat, oon minä niistä maininnu, että kannattais nuita ruveta pikkuhiljaa kattelemaan tai jos ei kattele niin kylmästi kiertoon vain..

Appiukolla mk3 mondeo, moderni sämpylä-sierra, 230tkm mittarissa ja ei oo muutaku vikkaa, keskuslukko sökö, ajonesto temppuilee, jarruvikaa, alustavikaa, ovien alalaidat kukkii, konepellin reuna kukkii, samoin kontinluukku.. Mutta ku pittää olla niin foortiin menevä ni ei kuulemma muuta aio eikä edes harkitte ottavansa, kerran oli kuulemma mini joka oli aivan hanurista, oli ostanu taunuksen ja tähän päivään asti on ollu merkkiuskollinen..

Isännällä oli aikoinaan ollu taunus kans, ei oo paskempaa laitosta ollu iki kuuna päivänä, oli sittemmin ostanu satiais tatsunin ja parempata ei oo ollu, jalat oli satteella kastunu, mutta oli aina puhumalla saanu leiman, sitten minä tupsahin maalimaan niin osti U11 luupään.. :D välissä yks hairahdus tojotaan ja taas on nissanin ratissa..

Nojo.. offtopikkia tuli..

haitannekko tuo?
Posti toimittaa sinulle vaikka kuun taivaalta - paitsi jos olet tilannut sen.

Ford Mondeo MK3 2.0 '03
Ford Focus MK1 1.6 '02

ex-Sammale-Rimera UGGly '95

® Mesen linttaklubi
late86
Viestit: 76
Liittynyt: 12.9.2011 20:23
Paikkakunta: turenki/janakkala

Viesti Kirjoittaja late86 »

itse olen taas melkeimpä aina ollu henkeen ja vereen volvo mies. ensi auto oli volvo ja nyt niitä on ollu jo 9kpl. välissä volkkaria,fordia ja nyt mersu. kahta on pakko kannattaa. volvoa ja mersu 8)
® Mesen linttaklubi
-Perille vie ja

maanrakennuskoneenkulj. korjaaja. yleismies jantunen.

w124 (powered by ppd)
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

mulla on ollu autoja lähestulkoon alfasta wartburgiin, tosin wartburgia en oo omistanut.

Viikonlopun taistelusuunnitelma (sen grillauksen ja kaljoittelun ohessa)

-rumpujen ja satuloiden putsaus ja maalaus
-maalipinnan myllytys ja vahaus
-sisustan raottaminen virta ja signaalikaapeleille
-konehuoneen pesu ja puunaus,irtojohtojen eliminointi

Katotaan moneenko kohtaan nuiste ehtii paneutuu, vai meneekö se taas tähän :jook: :pidu:
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

[quote="Matti H"]Foordi on näköjään sillon ihan kohtuullinen ku sillä on ajettu alle 200tkm../quote]

Isäukolla noita fordeja oli monet ennen aikaan ja 87 1,4 cl tais olla viimonen foordi isällä, kilsojahan kaikissa oli meiltä lähteissä se 400tkm verran ainakin ja tosta viimosesta voisin sanoo ett sillä oltas ajettu vielä pitkään jonsen olis kurtannut sitä lunariin, pahimmat viat tais olla katossa sohvan jalalla tenyt lontot ja kerta vuoteen katkeavat takajouset, ja kilsojahan oli jo 480tkm ku kurttasin sen. Voihan olla että meillä on ollu keskimäärästä parempaa tuuria noiden foordien suhteen kun vaan yks lähti vaihtoon vikojen takia ja silläkin oli jo ylitetty toi 400tkm
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Pega kirjoitti:
Matti H kirjoitti:Foordi on näköjään sillon ihan kohtuullinen ku sillä on ajettu alle 200tkm../quote]

Isäukolla noita fordeja oli monet ennen aikaan ja 87 1,4 cl tais olla viimonen foordi isällä, kilsojahan kaikissa oli meiltä lähteissä se 400tkm verran ainakin ja tosta viimosesta voisin sanoo ett sillä oltas ajettu vielä pitkään jonsen olis kurtannut sitä lunariin, pahimmat viat tais olla katossa sohvan jalalla tenyt lontot ja kerta vuoteen katkeavat takajouset, ja kilsojahan oli jo 480tkm ku kurttasin sen. Voihan olla että meillä on ollu keskimäärästä parempaa tuuria noiden foordien suhteen kun vaan yks lähti vaihtoon vikojen takia ja silläkin oli jo ylitetty toi 400tkm
kyllähän se niin yksilökohtaista tuo kilometri tulos on mutta ne ei mua huoleta, ei mulla autoille tule ajoa nykyään kuin 15tkm vuoteen jos sitäkään.Tänä vuonna ei taida olla edes 5 tonnia täynnä. Työt vaihdellu niin vitusti paikasta toiseen ja nytkin työttömyyttä tälle vuodelle kertyny enempi kuin työtä. Mutta aina ei voi voittaa, ei ees pitkävedossa. Jos fordia pitäis kehua suhteessa mersuun, osaa se saksalainen tehdä paljon yksinkertaisemmin tekniset ja käytännön asiat, kuin mersuissa. Sitä olen aina kiroillut mersussa, että jollet ole pneumatiikan ja sähköalan superosaaja, ei sille osaa sen enempää tehä. Ford on lähestyttävämpi ja aina osaa arvata miten joku homma pitäis tehdä. Mersuihin olen joutunut kysymään enemmän kuin kerran apua. Koskaan ei pidä sanoa, ettei koskaan enää, mutta taidan siirtyä sivuun tähtikeulojen parista. :twisted: Jaahas, ja jospa sitten nukkumaan, taas se ilta vierähti täällä pällistellessä ja jutellessa :roll:
Viimeksi muokannut miqum_86, 12.6.2012 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2098
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

vkloppuna tuli riehuttua auton kimpussa yks päivä ja nyt on koppi hifistetty. Kaikki paitsi johdotukset ovat helposti purettavissa. Myös varapyörä säilytettiin kyydissä kun se tuntuu olevan nykyäänki melko tärkeä kapistus. Laitteina toimii perus kokoonpano kahdella vahvistimella, yksi Dynamics ice-1500d digi subbarille ja 5-kanavainen McLeka. Subi on pioneerin ts-w304r 35 litraisella suljetulla kotelolla. Lisäakkuna toimii entisen auton mukana tullut Optima red top, ja päävirtakaapelina on 50mm2 piuhaa. Maadoitus toteutettiin 70mm2 lattakaapelilla. Toistaiseksi lattiamatto on vielä irti, tällä viikolla aikeissa olisi vamentaa konttia ja lattiaa sekä ovipeltejä. Eiliset mittaukset audiolabsilla antoi lukeman 110,4dB,eli säädettävää ja vaimennusta riittää. Lisäksi etupää olis tarkoitus tehdä täysaktiivisena. Myös subikoteloon saattaa tulla putki kun on valmiiks melko sopivan kokoinen tehtaan mitoille.

Kuvia:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”