M103 käyntihäiriö kuumana.

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Ears
Viestit: 6
Liittynyt: 25.5.2012 12:10

M103 käyntihäiriö kuumana.

Viesti Kirjoittaja Ears »

Uusi palstalainen esittäytyy.
Tuli ostettua toiseksi harrastepeliksi -89 300 CE. (Toinen myös sakemanni BMW 1502 ahdettuna)
Työkaverilla oli sopivasti myynnissä tuo jonka oli uutena Saksasta venäjän kautta tuonut Suomeen. Nyt mittarissa vajaa 300tkm. Yleiskunto loistava.
Kone pelais normaalisti n.1500km mitä nyt pientä nytkähtelyä lämpimänä tyhjäkäynnillä ilmeni. Vaihdoin uudet tulpat, joista kakkonen ryöhnäinen, mutta asia ei sillä korjaantunut. Muuten pelasi hyvin.

Auto on Kuhmossa isälläni nyt ajossa jossa ongelmat alkoi.
Kone käy hyvin kylmänä mutta rupeaa rötäämään ja melkein sammuu tyhjäkäynnillä kuumana. Economy mittari heiluu vian ilmetessä. Viat alkoi öljynvaihdon jälkeen.
Muutamassa pajassa sitä isä on käyttänyt mutta mitään ne sille ei ole osannut tehdä.
Olen lueskellut tätä palstaa paljon M103:sen käyntihäiriöistä ja vikoja tieten on monia.
Pirullisen tästä asiasta tekee se että itse olen 300km päässä autosta ja isällä ei tuo sähköpuoli ole vahvinta alaa.
Itse epäilen jossakin alipaine vuotoa joka olisi voinut tulla öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä. Mutta missä ja mikä vaikuttaa lämpimänä käyntiin? Miten se paikallistetaan.

Onko palstalla henkilöä ko. paikkakunnalla jolla hanskassa M103:sen kikat? Ja voisiko kyseinen henkilö käydä vilkaisemassa autoa? Korvauksesta sovitaan.

Itse olen menossa reilun viikon päästä sinne mutta osien saanti on heikko paikkakunnalla joten pitäisi olla jo jotakin mukana valmiiksi.

Myös kaikki hyvät linkit 124 koriseen laitetaan kirjanmerkkeihin.

Halukkaat auttajat voivat ottaa yhteyttä o4o 793I277 tai privalla
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Eikö ne Tiirallakkaan tiijä ehtiä vikkaa? Jakajan hattu ja ropeli on ainehi kulutuskamaa, ota ny ne mukaasi jossei muuta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ears
Viestit: 6
Liittynyt: 25.5.2012 12:10

Viesti Kirjoittaja Ears »

Joo nuo sytkään johdot, kansi ja pyörijä pitää hommata. Samoin kolvi mukaan niin tinailla nuo releet.
Pitää katella jos löytäs töistä tuommoisen pulssisuhdemittarin niin vois silläkin mittailla vikakoodia.
Autossa ollut uutena katti joka on poistettu tehtaan toimesta samoin kuin ilmastointi asennettu.

Tuosta lambda säädöstä löytyy vähän ristiriitaistatietoa. Toimiiko se minkä lämpötilan jälkeen vai kokoajan vai vain joillakin korkeimmilla kierroksilla. Pitäisi vielä tutustua KE-jetronikin sielun elämään, vaikka noista ruiskuhommista jotakin käryä onkin tuon toisen projektin tiimoilta.
Kaikki hyvät manuskat jetronikista otetaan hymyssä suin vastaan.

Sama vika on näköjään täälläkin palstalla kuin BTCF että vikoihin kysytään hanakasti apua vaan kun vika selviää niin sitä ei enää jakseta kirjoittaa. Harmin paikka, monta kyselyä samasta aiheesta jäisi pois.
teampp
Viestit: 1
Liittynyt: 29.5.2012 6:53
Paikkakunta: lappajärvi

m103 nykii

Viesti Kirjoittaja teampp »

olen itse paininut samojen ongelmien kanssa.nykimisen takia.
löysin vian ja nämä asiat tein ennenkuin vika löytyi.
vaihdoin...
-jakajan kannen
-pyörtimen
-tulpanjohdot
-ylijännite releen
-moottorin lämpötila anturin
-bensansuodatin
-seoksen säätö
tarkistin ja mittailin ja lueskelin foorumeita
-bensapumpun releen juotosten tarkistus
-ruiskuboksin juotosten tarkistus
-ilmamääräasentotunnistmen putsaus ja säätö
-kampiakselin asentotunnistimen putsaus
-bensapumppu tarkistus
-kytkennät
ja paljon muuta.
vika löytyi kun vaan viitsii etsiä.omassa autossani 300e 12vent -91.vika oli lambda anturin johto poikki syystä että takapyörän etupuolelta meni kumikorkki rikki ja vesi pääsi jalkatilaan koska auton alla olevat salaojaputket oli mennyt tukkoon.
etu-ja takajalkalkatilassa oli 3-5cm vetttä jota ei huomaa mattojen korkeuden takia.
lamdan johdot ovat apumiehen jalkatilassa ja vesi pääsi liitoksiin ja katkaisi viimein johdon hapettamalla sen.
auto toimi kylmänä ja kulki 230km/h mutta nyki ja rökelti tasakaasulla lämpimänä.
Ears
Viestit: 6
Liittynyt: 25.5.2012 12:10

Viesti Kirjoittaja Ears »

Dodii lisää infoa asiasta.
Auto toimii hyvin kylmänä n30 asteeseen ja kuumana päälle 80 asteen. Väli täyttä röpellystä.

Autoa tutkittu ja vaihdettu syttypuola joka oli heikkotehoinen. Myös rikastettu seosta.
Se on noiden liikkeiden arvailutaktiikkaa tuommoinen että eka säädetään seoksia ja sitten mitataan polttoaineen paineita :evil:

Edelleen kyselen tuon lambdan säätötapaa? Muuten lambdan toiminta selvää, mutta miten tuossa jetronikissa?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

No sehän hienosäätää sillä EHA:lla seosta. (Elektro-Hydraulinen Aktuaattori, och samma på saksa) EHA on se musta kikkula siinä määränjakajan takana eli tulipellin puolella. Poksi sitä ohjaa ja tanssii mm. lambdan pillin mukaan. Vai häh :?:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Easy Rider kirjoitti:No sehän hienosäätää sillä EHA:lla seosta. (Elektro-Hydraulinen Aktuaattori, och samma på saksa) EHA on se musta kikkula siinä määränjakajan takana eli tulipellin puolella. Poksi sitä ohjaa ja tanssii mm. lambdan pillin mukaan. Vai häh :?:
Olikos se lamda noissa esilämmityksellä>eli 4 piuhaa siihen anturille?

Volgassa aikanaan oire saman oloinen eli lamda antoi rikkaampaa seosta ennen kuin saavutti käyntilämpötilan ja alkoi säätämään(oli se lamdan esilämmitys rikki) seosta "normaalisti" >veti kaasu pohjassa suurilla kierroksilla jolloin ei säädä ,koska syöttöt tapissa, mutta pienemmillä kierroksilla oli mahdotonta nykytystä .....tosin se boxikin ECU meni myöhemmin vaihtoon päästöjen vuoksi vaikka uudella lamdalla vedot ja nykytys hävisikin?
No se oli volvo ja nyt puhutaan autoista, joten pyydän nöyrimmästi anteeksi pähkäilyäni :oops:

Toinen volgan ominaisuus oli se lämpötilan anturi joka aiheutti "vikatiedollaan" oikkuja, ecun kuvitellessa moottorin lämmön väärin....jolloin syöttö +30 asteen helteen mukaan 15 asteen pakkasella jne...
Viimeksi muokannut Köster, 31.5.2012 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Volkkareissa toi lambda meni jotensakkin niin ett kylmänä ei ollut matkassa mukana ja kaasupohjassa samoin meni immin ja kartan varassa kones :roll:
Ears
Viestit: 6
Liittynyt: 25.5.2012 12:10

Viesti Kirjoittaja Ears »

Dodii autoa tutkittu vähän.
EHA:n johto irti (liikkeellä jäänyt) 1 suutin vaihdettu. Vikakoodia mitottu oskilloskoopilla.

Auto toimii nyt kohtalaisesti, Kylmänä käy hyvin tyhjäkäyntiä ja kuumana ravistaa välillä reilustikin. Välillä käy kohtuu tasaisesti. Kierrokset normaali 600-700. Ei humpaa. Muuten toimii normaalisti ajossa paitsi alakierroksila hengetön (perstuntumalla kun ei verrokkia) ja 4500 kierroksen jälkeen lähtee vetämään. Ero on aivan valtava veon suhteen. Ihan kunnon potku! Tuostahan voisi joku tietävä jotain päätellä.

Autosta on poistatettu katti uutena ja alla kontatessa en lambdaa löytäny :shock: Pulssisuhde näyttää käydessä 50% eli lambda ei toimi. (tietenkään)

Olisi kiva tietää miten tuo ke säätää seoksia kun lambdaa ei ole. Meneekö se jonkun peruskartan mukaan.

Sytkänsäätökiekkokin on 1 eli 98:lle.

Onko tuossa M103 reilu potku tuolla 4500 kierroksen kohilla vai onko tuo vaan niin hengetön alhaalla että se tuntuu tuollalailla?

Itse täällä auton kimpussa joten pikaisesti apuja kaipailtaisi :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”