diesel ja lyhyen pätkäajon vaarat?
diesel ja lyhyen pätkäajon vaarat?
Ajan nyt pääosin lyhyitä työmatka- ja kauppareissuajoja, kokonaisuutena ehkäpä 80...85% kaikista ajoista. Yhtäjaksoista ajamista tulee harvoin yli 5 km. Miten dieselmoottorin kesto sopeutuu tähän yhtälöön kun se ei koskaan (ehkä jopa kuukausiin) ehdi lämmetä normaaliin käyttölämpötilaansa?
Toiseksi, entäpä uudempien dieselkoneiden kaikenmaailman DPF hiukkassuotimet yms., mitäs ne tykkäävät kun moottori ei koskaan lämpene kunnolla? Kyttyrää vissiin? Ja kalliitakin ovat korjailla? Omassa tämänhetkisessä kulkineessa ei sellaisia dee-pee-ähviä tietenkään vielä ole mutta ajattelin tulevia mahdollisia autoja...
Bensiinipeleissä pätkäajo ei taida niinkään haitata kun kone lämpenee paljon lyhyemmillä ajoilla ainakin lähes normaaleihin lämpöihin.
Toiseksi, entäpä uudempien dieselkoneiden kaikenmaailman DPF hiukkassuotimet yms., mitäs ne tykkäävät kun moottori ei koskaan lämpene kunnolla? Kyttyrää vissiin? Ja kalliitakin ovat korjailla? Omassa tämänhetkisessä kulkineessa ei sellaisia dee-pee-ähviä tietenkään vielä ole mutta ajattelin tulevia mahdollisia autoja...
Bensiinipeleissä pätkäajo ei taida niinkään haitata kun kone lämpenee paljon lyhyemmillä ajoilla ainakin lähes normaaleihin lämpöihin.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
voisi veikata että kyllä se paskaks mennee pitemmän päälle..
nykyään on muuten todella kevyesti rullaavia munamankeleita kaupan,
nykyään on muuten todella kevyesti rullaavia munamankeleita kaupan,

ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
En nyt tiedä mitä tämä kommentti tässä yhteydessä tarkoittaa, mutta en tällä kyselyllä tarkoittanut pelkästään omaa autoani vaan yleisesti haluaisin tietää miten moottoreille käy jos ne eivät pitkään aikaan saavuta normaalia käyttölämpötilaansa koska ajo on niin lyhyttä. Tämähän on tekniikkatopikki ja tämmöiset asiat vaan sattuu kiinnostamaan.eero1989 kirjoitti:nykyään on muuten todella kevyesti rullaavia munamankeleita kaupan,

kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Tämä topicci kiinnostaa minuakin, ku ei oikein viikolla tule niinkään kilsoja eikä satalankun kone useimmitenkaan kerkeä kunnolla lämpenemään, vähän niinko taksissa joka pyörii keskusta nurkissa.
Vaan sitte monesti on viikonloppusin sen verran kilometrejä edessä että luulisin sen kompensoivan ne pätkäajot viikolla..vai oonko ihan väärässä
Mersu pitää kuitenki olla koska saatan sitä tarvita kesken työpäivän, tai vaimo tarvii mersua omiin ajoihinsa, fillarilla ku on vaikia kuljettaa monen kilon työkalupakkia ja 3-4 ukkoa työmaalle, hakea kaupasta 4 ruokakassillista tms yhtä mukavaa
Vaan sitte monesti on viikonloppusin sen verran kilometrejä edessä että luulisin sen kompensoivan ne pätkäajot viikolla..vai oonko ihan väärässä


Mersu pitää kuitenki olla koska saatan sitä tarvita kesken työpäivän, tai vaimo tarvii mersua omiin ajoihinsa, fillarilla ku on vaikia kuljettaa monen kilon työkalupakkia ja 3-4 ukkoa työmaalle, hakea kaupasta 4 ruokakassillista tms yhtä mukavaa

® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
sori anteeks,, mutta kantani on ainaiseen kylmänä ajoon että paskaks menee pisemmän päälle,, niinku kaikki vehkeet menee aina, oli kylmä tai lämmin/kuuma, joskus hiukan useemmin, joskus harvoin...
ja tuosta fillarin kuletus mahkuista ja kilojen työkalupakista,,
mulla oli fordin ohc valurautakansi mummiksen takahälikällä, aina välillä poljeskellessani alle 15v:nä,, mutta se oli sitä hullua aikaa kun jotain sellaista ihme kohellusta harrastin
Edit nii juu ja kerran talvis aikaan oli kokonainen kuplan mosa pulkassa n.3km..
ja tuosta fillarin kuletus mahkuista ja kilojen työkalupakista,,
mulla oli fordin ohc valurautakansi mummiksen takahälikällä, aina välillä poljeskellessani alle 15v:nä,, mutta se oli sitä hullua aikaa kun jotain sellaista ihme kohellusta harrastin

Edit nii juu ja kerran talvis aikaan oli kokonainen kuplan mosa pulkassa n.3km..

ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Muuta en tiiä ku että tuolla väykyllä ku ajaa duunimatkaa (7km /suunta) nii pakkasilla hehkutukset, moottorin sähkövastus, persegrillit ym. särpii sen verta virtaa tuossa matkassa että kerran talvessa joutuu irrottamaan akun ja lataamaan sen ihan verkkovirtalaturilla täyteen jos ei halua pitää yllätys-pekkasta joku kaunis aamu! Tätä ongelmaa ei luonnollisestikkaan esiinny mikäli välissä tulee myös niitä pitempiä etappeja mitä itsellä ei aina tule.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Joo, kyllähän se lyhyt hiissaus kuluttaa ja sotkee paikat. CDI: koneellekkin kannattaa antaa kunnon rundia välissä. Ja niitä lyhyempiä matkojakin voi välillä vedättää pienemmä vaihteella.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kyllä ne pätkäajosta ja hissuttelusta johtuvat ongelmat ovat niitä mistä tämänkin foorumin tekniikkaosiosta luetaan jatkuvasti, kun puhutaan cdi-moottorista: Imusarja tukossa ja läpät irti, pakokaasun kierrätyksen egr-venttiili jumissa, katalysaattori tukossa, joillakin on jopa pakoputki tai äänenvaimennin jäätynyt tukkoon talvella.
Talvella erityisen haitan aiheuttaa pätkäajossa moottoriöljyn sekaan kondensoituva vesi, joka voi tukkia huohottimen tai aiheuttaa isommankin moottorivaurion.
Ei näitä cdi-moottoreita ja muita vastaavia ole alun alkaen edes suunniteltu kauppa-auton tai lyhyen työmatka-auton moottoriksi. Ne vaativat pitkää matkaa ja kovaa ajoa. Osittain sen takia meilläkin kaupunkipöristelyjä varten toinen auto.
Talvella erityisen haitan aiheuttaa pätkäajossa moottoriöljyn sekaan kondensoituva vesi, joka voi tukkia huohottimen tai aiheuttaa isommankin moottorivaurion.
Ei näitä cdi-moottoreita ja muita vastaavia ole alun alkaen edes suunniteltu kauppa-auton tai lyhyen työmatka-auton moottoriksi. Ne vaativat pitkää matkaa ja kovaa ajoa. Osittain sen takia meilläkin kaupunkipöristelyjä varten toinen auto.
Tämänpäiväisen remontin aikana oli ongelmia saada läppä tuolta pois, oli niin näppärästi kiilautunut venttiilin varren taakse 
Imusarjan kanavien poikkipinta-alasta oli ehkä 1/3 vielä käytössä eikä karstan peitossa.
Ja tämähän ei taas aiheeseen liity kaksisesti, kunhan sattui luurissa tuo kuva olemaan kun otin että saa näyttää auton omistajalle. Anteeksi pahat puheeni.


Imusarjan kanavien poikkipinta-alasta oli ehkä 1/3 vielä käytössä eikä karstan peitossa.
Ja tämähän ei taas aiheeseen liity kaksisesti, kunhan sattui luurissa tuo kuva olemaan kun otin että saa näyttää auton omistajalle. Anteeksi pahat puheeni.

Kunnon esilämmitys on kaiken A ja O vaikka kävisit vain 500m SALEssa kaljakopan haussa. Tämän takia lie polttoainekäyttönen lisälämmitin tyhjäkäynnillä lämpeämättömässä nykydiiselissä ehdoton. Sellanen kun ei kuitenkaan loppuunsa ihan älyttömiä vie polttoainettakaan. Akku pitää kyllä olla kunnossa, ettei sitten pakkasilla hyydy.
En minä pätkäajossa itse ole omissa kulkineissa mitään ongelmia huomannut tässä 3v aikana kun Oulun kaupungissa niillä olen ajellut. Tosin mulla onkin VAG-konsernin ikiliikkuja-tekniikkaa josta on poistettu kaikki ylimääräiset EGR:t yms ongelmia aiheuttavat hilputtimet.
En minä pätkäajossa itse ole omissa kulkineissa mitään ongelmia huomannut tässä 3v aikana kun Oulun kaupungissa niillä olen ajellut. Tosin mulla onkin VAG-konsernin ikiliikkuja-tekniikkaa josta on poistettu kaikki ylimääräiset EGR:t yms ongelmia aiheuttavat hilputtimet.

Oliko tuossa vehkeessä EGR venttiili juminut auki ja pakokaasu päässyt väärälle puolelle pyttyä ja siksi imusarja niin tukossa?dealer kirjoitti:Tämänpäiväisen remontin aikana oli ongelmia saada läppä tuolta pois, oli niin näppärästi kiilautunut venttiilin varren taakse
Imusarjan kanavien poikkipinta-alasta oli ehkä 1/3 vielä käytössä eikä karstan peitossa.
Ja tämähän ei taas aiheeseen liity kaksisesti, kunhan sattui luurissa tuo kuva olemaan kun otin että saa näyttää auton omistajalle. Anteeksi pahat puheeni.