Vanteiden kiillotus

Keskustelua autonhoidosta.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mikäs siinä jos tykkää joka pesun yhteydessa ottaa vanteet irti jotta puhtaaks saa :D eli ei kannata..
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

semmonen lisäys vielä että ylipäätäänkään ei missään nimessä kannata kiilloittaa koko vannetta jos on vähänkin laiskan miehen vikaa , mitä tulee auton pesemiseen. Tarvii aika paljon enempi hoitoa tuollainen kokonaan kiilloitettu vanne, kesälläkin. Talveksi ei kannata oli sitten ahkera pesemään tai ei :D
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

epk kirjoitti:semmonen lisäys vielä että ylipäätäänkään ei missään nimessä kannata kiilloittaa koko vannetta jos on vähänkin laiskan miehen vikaa , mitä tulee auton pesemiseen. Tarvii aika paljon enempi hoitoa tuollainen kokonaan kiilloitettu vanne, kesälläkin. Talveksi ei kannata oli sitten ahkera pesemään tai ei :D
näin on. se o painajaismaista. Mä tein sen sen takia, koska täällä ei teitä suolata ollenkaa, ni pysyy hyvänä talvel. parempana ku kesäl.

ja muutenki, titteli velvoittaa.

myyntipalstalla WK myy aarteita:

viewtopic.php?t=25978
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
joskami
Viestit: 260
Liittynyt: 07.11.2005 16:31
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Sergey kirjoitti:
epk kirjoitti:semmonen lisäys vielä että ylipäätäänkään ei missään nimessä kannata kiilloittaa koko vannetta jos on vähänkin laiskan miehen vikaa , mitä tulee auton pesemiseen. Tarvii aika paljon enempi hoitoa tuollainen kokonaan kiilloitettu vanne, kesälläkin. Talveksi ei kannata oli sitten ahkera pesemään tai ei :D
näin on. se o painajaismaista. Mä tein sen sen takia, koska täällä ei teitä suolata ollenkaa, ni pysyy hyvänä talvel. parempana ku kesäl.

ja muutenki, titteli velvoittaa.

myyntipalstalla WK myy aarteita:

viewtopic.php?t=25978
Oisko tuo 40rpm/min hyvä kiilotus nopeus vanteelle?
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

Voisi olla. Koita ite hahmottaa vaikka sormia heiluttamalla että se on vähän hitaampi kuin yks kierros sekunnissa :D
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

40-60m/s on hyvä kiillotuslaikan kosketusnopeus. eli vanteen ympärysmitta ja nopeus + porakoneen laikan ympärysmitta ja nopeus lasketaan yhteen niin tuloksen pitäs olla tuolla 40-60m/s välimaastossa. Ylinopeudella palaa vaha herkästi ja alinopeudella kestää kauan ja vaha leikkaa huonosti/ei leikkaa ollenkaan.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

No niin, kiillotusoperaatio lähestyy :D

Soodapuhallus haudataan tältä erää. Jos homman tyriminen aloitetaan maalin poistosta, mikä on raadin mielestä oikeaoppisin keino. Vanteet ovat aidot Monoblockit, joissa maali on kuulemma LUJASSA ja PAKSUA:

- Nitromorsia pintaan, vanne jätesäkkiin ja Moralla kaavinta. Painepesu Pinelinella. :eec:

- kulunein lamellilaikka pikkurälläkkään ja pölypilvi naapurien iloksi x 4 kpl :jerkit:

- epäkeskoon hiekkapaperilaikka nro 120 ja hiomaan. Hitaampi versio edellisestä :escape:

- joku muu, mikä? Kuumailmapuhallin, liekinheitin, kokakola, täydenkuun aikaan ulvonta mustat sukat jalassa...? :hang:

:nocando:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Kaikkien noiden yhdistelmä. itte oon vetäny rälläkkään lamellilla alkaen karkeudesta 40.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

Nyt on yksi vanne melkein valmis. Tuli laikukas. :D Ilmeisesti kiilloituslaikassa liikaa kierroksia, koska viimeistelyvahasta tuli paksu tervamainen kalvo vanteen pinnalle.
Joissain kohti kiilto on erittäin hyvä, mutta jopissain kohti ei ole toiminut toivotunlaisesti. :?

Käymmä huomenna vanteen uudelleen läpi pienemmällä kierrosluvulla :!:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ko. alumiini on tehtaalta tullessaan jo huokoinen ja/tai hapettunut pisteinä ja näennäisesti näyttää sileältä... vaha kertyy kolojen reunalle :ope: ja sitö on ollu liikaa. Tästä syystä pinta on laikukas. Tähän avuksi käy esim pinnasta 0,2mm sorvaus tai rälläkällä hionta.

EDIT: luin toises topicissa että kiillotat koko vannetta... se on E R I T T Ä I N vaativa tehtävä. En suosittele sitä kenellekään. (itte kiillotellu vasta kolmet)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

KuvaKuva

Kannattasko pelastaa>suosituksia toimiin, vai sulattoonko joutaa :wink: ?
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

maalit niskaan ja alle, jos on hapettuneet maalin läpi. Jollei , niin pesu -> alle :D
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

No alle menee, katsotaan mitä saa aikaan>ajetaan kumit loppuun ja poistetaan vanteilta kumin raadot ja toimeen>
eli kevväällä puunataan ,taitaa mennä maalaushommiksi jos viittii>17 tuumasetkin tuli kaupan mukana mitkä lie ATS tai jotain tais lukee veikkaan noiden AMG:n raatojen olevan sopivammat "museokärryyn"?
Lupa laittaa alle oli otteessa näköjään jos innostuu nopat ym. hommailemaan.

-puuttuu se kylän suurin subbari,nopat,ja lasin tummennuksetkin vielä ,siitä suurturbiinista ja spoilereista puhumattakaan :wink: !

Ehkäpä sitten lottovoiton jälkeen se 500hp ja kick down :) ?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Pitäis kiillottaa noista Amg styling 1 vanteista huulet, minkäslaisella tekniikalla pitäis lähteä yrittämään kun ei ole pahemmin kokemusta vanteiden kiillottamisesta. Vanteissa siis on jo vakionaan kiillotetut huulet mutta huulissa on muutama hieman syvempi naarmu jotka pitäis saada pois :)


Vanteethan ovat tuollaiset ja niistä olis tarkoitus saada tuollaiset :lol:

http://www.ebay.de/itm/AMG-Felgen-7-5jx ... 45fe79573f



Vanteiden huulet on ilmeisesti lakattuja tehtaan jäljiltä?
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Köster kirjoitti:KuvaKuva

Kannattasko pelastaa>suosituksia toimiin, vai sulattoonko joutaa :wink: ?
Kokeiles ihan pestä hapolla nuo =)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
aadolf
Viestit: 585
Liittynyt: 28.11.2010 12:13

Viesti Kirjoittaja aadolf »

JaniH kirjoitti:
Köster kirjoitti:KuvaKuva

Kannattasko pelastaa>suosituksia toimiin, vai sulattoonko joutaa :wink: ?
Kokeiles ihan pestä hapolla nuo =)
hapolla :?: :?: :roll:
mitäs happoa oikein käytätte, eiköhän pitäs olla jotain emäksistä se pesuaine, happohan syövyttää lisää eikä se maalille/lakalle mitään mahda, ne kun on hyvin pitkälti muovia :wink:
nuihin ko. vanteisiin ei taida olla oikotietä onneen.. hionta ja värit niskaan 8)
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jolle kirjoitti:Vanteiden huulet on ilmeisesti lakattuja tehtaan jäljiltä?
Kyllä.

Mitä kiillotukseen tulee niin paras olisi jos sinulla olisi sorvi johon vanteen saa kiinni.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Onkos kellään kokemuksia kiillotetun alumiiniin lakkauksesta? Tarttuvuus ei tietenkään voi olla hyvä mutta onko muuten mitään ongelmia?
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se ei kestä renkaan päällelaittoa. 2-k lakka kestää paremmin. Koneistetulla pinnalla pysyy lakka paremmin kuin kiillotetulla.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Niinno tottakai 2k-lakka. Jos muuttaakohan se kiiltoa jos laittaa esim transparentin alle?
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kiilto häviää heti kun ne lakkaa, ja 2 vuotta niin ne näyttää samalta kuin tuossa ylempänä on kuva :roll: Minä olen pitänyt kiillotettuja vanteita täysin ilman lakkaa.

Tässä on yhden talven pidetyt lakkaamattomat vanteet:

Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Kyllähän tuo kiilto hyvä vielä tuossa on. Mutta taitaapa altistua enemmän minun käytössäni kaikelle paskalle näillä teillä ku "sipsipellossa"... :roll: Eikä oo poretta välttämättä joka päivä peseskellä :oops:
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

lakkaa vaan reilusti monta kerrosta ja sitten uusiis en jossai viahees. ei kai siinä. minä en lakan alle kiillotettua pintaa laittaisi.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
JaniP
Viestit: 406
Liittynyt: 25.11.2006 17:37
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja JaniP »

Vaan helpompihan se taitaa olla jos ensiks koittas ajaa vain kiillotellulla ja jos siitä ei tuu mitään niin paiskaa sitte lakkaa päälle. Kiitos nopeista vastauksta Sergey
W203 270CDI '01
W123 300TDT '83
W903 316CDI '01
W638 2.3B '98
W638 108CDI '01
W123 300D '77
W108 '67
W168 1.9B '01
W203 220CDI '01
EX:
W209, W202x2, W201 x 3, w123 x 4
e50amg
Viestit: 157
Liittynyt: 27.10.2010 15:11

Viesti Kirjoittaja e50amg »

eli kertokaas nyt vielä että mitä siihen kiillotetun lipan päälle kannattas laittaa että ei heti hapettus?
w203 c240 -01
Avatar
teerola
Viestit: 52
Liittynyt: 05.7.2007 7:13
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Itse laittaisin Sinolia ja sen jälkeen kunnon vahauksen.

Mitenhän noi pinnoitteet toimisi kiillotetussa vanteessa? Esim Opti-coat yms.

Vähän aiheen vierestä, mutta onko kukaan kokeilut
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nLfib2GsCeY[/youtube]
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

teerola kirjoitti:Itse laittaisin Sinolia ja sen jälkeen kunnon vahauksen.

Mitenhän noi pinnoitteet toimisi kiillotetussa vanteessa? Esim Opti-coat yms.

Vähän aiheen vierestä, mutta onko kukaan kokeilut
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nLfib2GsCeY[/youtube]
Auto-Wheeliä en ole kokeillut, mutta Wolfsin Decon geeliä kyllä samoinkuin CarPron IronX:ää ja Sonaxin Extreme Wheel Cleaneriä. Näistä keskimmäinen eli IronX toimii kuin tauti. Suihkase pintaan, anna olla minuutti, kevyt harjaus, anna olla minuutti, huuhtele. Lähtee todistetusti parin vuoden pinttyneet jarrupölyt takapuolelta. Sonax toimii ihan ok, ei kuitenkaan ihan IronX:n mukaisesti. Wolfsin Decon geeli tuntuisi toimivan, mutta on hidas. Siis mallia oikeasti hidas. Suihkuta pintaan, vähän harjausta, anna olla tunti kaksi tai yön yli, huuhtele. Ei toimi vartissa, joten omalle kohdalle pienoinen pettymys. Noilla tunnin vaikutusajoilla varmasti toimiva.

Itelle tulossa testiin oikein jarrupölyn kyllästämiin vanteisiin Sonüksen Aluminium Restore nimistä happolitkua. Noihin testivanteisiin ei nimittäin edes CRC:n Bräkleeni toiminut kovinkaan hyvin, on sen verti tiukassa jarrupöly ettei välttämättä lähde kuin sooda/hiekkapuhalluksella. Katotaan nyt miten tuo Sonüs puree :)

Ja noista pinnotteista kiillotetuilla vanteilla, pitäisi kyllä toimia. Brittiforumilta (detailingworld.co.uk) voinee metsästää oisko siellä jo kokeiltu mutta suomenmaalla mun tietääkseni ainakin kourallinen vanteita on testissä miten hyvin pysyy esim juurikin Opti-Coat.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
**Tähti**
Viestit: 140
Liittynyt: 31.5.2006 21:18

Viesti Kirjoittaja **Tähti** »

Miten on kun vanne on kiillotettu ja sinolit sipastu pintaan, niin lähteekö se pinta joka muodostuu vahalla pois?
Eli vanhaanko normaalilla autovahalla sinolin jälkeen? :oops:

Toinen kysymys, vastauksia onkin yhtä paljon kuin vastaajia mutta millä värillä keskiö? Vannehan on pappa mallin Mercedes Merak :oops:
Eli "käyttö" kunnostus vain vanteille, mutta väri vaihtuu kyllä alkuperäisestä!
http://www.alloywheelsdirect.net/merced ... _wheel_110
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Jos sinolilla sipasee niin ei vahaa perään. Eli pelkästään sinolilla, ei muuta. Ja joka pesun yhteydessä kannattaa sipasta sinolilla.

Tai sitten pelkällä vahalla.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Uuden kulkineen mukana tulleet kesävanteet kaipaisivat vähän huolenpitoa. Kyseessähän ovat BMW Styling 42 vanteet, jotka lienevät orkkiskamaa, ovat BBS:n valmistamat ja "aidosti" kaksiosaiset. En tiedä, en ole vielä yrittänytkään purkaa.

Huulet ovat kuitenkin ainakin kahdesta vanteesta päässeet hieman hapettumaan, mitähän tällaiselle puoli-himmeälle huulelle kannattaa tehdä, jotta saisi hapettumat pois? Ei nyt ole tähän hätään kuvia juuri näistä vanteista, mutta vastaavasta uudesta:

Kuva

Postaan kyllä omistakin felgeneistä kuvia kunhan saan aikaiseksi. :roll:
530d Touring -01
250EXC-F -04
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”