W123 Takatukivarren vaihto? (vaihdettu jo)
W123 Takatukivarren vaihto? (vaihdettu jo)
Mitenkäs tuo kaikkein vaikeimmin menee, näinkö?
Iskari pois, jarruhilppeet irti, vetari pois, perä irti ja alas, jousi pois, tukivarsi irti... Asennus käänteisessä järjestyksessä ja valmista tuli?
Meneekö homma ratkaisevasti helpommin jos ottaa jousen pois puristimella? Mitäs unohtui tehdä? Missäs muualla tulee ongelmia? Pultit ainakin on tiukassa, sen nyt tietää kokeilemattakin...
Iskari pois, jarruhilppeet irti, vetari pois, perä irti ja alas, jousi pois, tukivarsi irti... Asennus käänteisessä järjestyksessä ja valmista tuli?
Meneekö homma ratkaisevasti helpommin jos ottaa jousen pois puristimella? Mitäs unohtui tehdä? Missäs muualla tulee ongelmia? Pultit ainakin on tiukassa, sen nyt tietää kokeilemattakin...
Viimeksi muokannut Sivonen, 15.4.2006 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Pitää pudottaa se takakelkka etupäästäkin irti, muuten ei saa sitä toista kolmiotukivarren pulttia pois. Ne etukelkan isot pultit saattavat olla enemmän kuin hiukan jumissa joskus kaasua kummiille tuloo kuuma missä uuret kummit kuinkas se pultin jenka nyt noin päihin sai missä uudet pultit ei tule kumisarjan mukana .....kannattaa melekeen etukäteen tsekata lähteekä ne isot pultit irti.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
..
Ei mene edes kahta ja puolta tuntia, jos ruuvit avautuvat suosiolla..
Kallistuksenvakaajan niveltanko täytyy myös irrottaa, kannattanee hommata sekin heti varalle uusi, vanha hajoaa kuitenkin irrotettaessa..
Helpottaa kyllä hommaa, jos on jousenpuristin käytössä.
Tosiaan kannattaa heti ekana katsoa se kelkan iso pultti..
Kallistuksenvakaajan niveltanko täytyy myös irrottaa, kannattanee hommata sekin heti varalle uusi, vanha hajoaa kuitenkin irrotettaessa..
Helpottaa kyllä hommaa, jos on jousenpuristin käytössä.
Tosiaan kannattaa heti ekana katsoa se kelkan iso pultti..
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
No eipä ollut kummonen homma. Meikäläisen rennolla työtahdilla meni semmoset 3.5 tuntia, eikä edes jousi lentänyt (kovin pitkälle). Kaikki pultit aukes nätisti.
Eli:
-Auto montun päälle
-Iskari pois (takapenkin selkänojan takana on pyöreä muovilätkä, jonka alta löytyy iskarin yläpää)
-Perä ilmaan
-Rengas irti
-Pakoputki takaa irti
-Tukivarren sisempi pultti auki perän vierestä
-Papukaijapihdeillä Jarrukilpi solmuun
-Tunkki tukivarren alle jousen kohdalle
-Takakelkan etummainen pultti auki
-Vääntöä rautakangella että kelkka tippuu alaspäin (ja kakkosnelonen kelkan ja korin väliin niin kelkka pysyy alhaalla)
-Tukivarren takimmainen pultti irti
-Jarrusatula pois (roikkumaan letkun varaan tottakai)
-Jarrulevy pois
-Käsijarruhilppeet irti... Jotain jousia sieltä lenteli ja yhden pultin avasin... Järki loppuu, koitetaan voimalla -> laikalla jarruvaijeri poikki.
-Kallistuksenvakaajan MUOVINEN tanko pois
-Tunkki alas
-Vetarin pultti auki navan keskeltä
-Enää ei tarvittu kuin reipasta reuhtomista ja jousi tippui monttuun ja tukivarsi perässä
-Uus tukivarsi suurinpiirtein paikalleen tunkin avulla
-Pitkä 8mm pultti tukivarren ulomman kiinnikkeen reikään
-Jousi paikalleen
-Tukivarren nostoa tunkilla, vääntöä rautakangella
-Vetari "höhhölleen" pyörännapaan
-Tukivarren sisemmän kiinnikkeen pultti vasaralla ja kiroilemalla paikalleen
-Vetarin pultti kiinni
-Se 8mm pultti pois
-Järkyttävää tukviarren vääntämistä ja kampeamista, muistaakseni pari kirosanaakin
-Tukivarren ulomman kiinnikkeen pultti paikalleen
-Kakkosnelonen pois takakelkan ja korin välistä
-Kelkan pultti paikalleen (ei muuten mennyt helposti, piti kiroilla reiät kohdalleen)
-Kallistuksenvakaajan MUOVINEN tanko paikalleen
-Jarrulevy ja -satula kiinni
-Rengas paikalleen
-Iskarin alapää kiinni
-Auto alas
-Iskarin yläpää kiinni
-Pakoputki kiinni
Teho-painosuhde parani, aika paljon jäi kaikenlaista ylimäääräiseksi.
Käsijarru ei oikein toimi, mikähän sille tuli...
Kuvia tulee illemmalla.
Eli:
-Auto montun päälle
-Iskari pois (takapenkin selkänojan takana on pyöreä muovilätkä, jonka alta löytyy iskarin yläpää)
-Perä ilmaan
-Rengas irti
-Pakoputki takaa irti
-Tukivarren sisempi pultti auki perän vierestä
-Papukaijapihdeillä Jarrukilpi solmuun
-Tunkki tukivarren alle jousen kohdalle
-Takakelkan etummainen pultti auki
-Vääntöä rautakangella että kelkka tippuu alaspäin (ja kakkosnelonen kelkan ja korin väliin niin kelkka pysyy alhaalla)
-Tukivarren takimmainen pultti irti
-Jarrusatula pois (roikkumaan letkun varaan tottakai)
-Jarrulevy pois
-Käsijarruhilppeet irti... Jotain jousia sieltä lenteli ja yhden pultin avasin... Järki loppuu, koitetaan voimalla -> laikalla jarruvaijeri poikki.
-Kallistuksenvakaajan MUOVINEN tanko pois
-Tunkki alas
-Vetarin pultti auki navan keskeltä
-Enää ei tarvittu kuin reipasta reuhtomista ja jousi tippui monttuun ja tukivarsi perässä
-Uus tukivarsi suurinpiirtein paikalleen tunkin avulla
-Pitkä 8mm pultti tukivarren ulomman kiinnikkeen reikään
-Jousi paikalleen
-Tukivarren nostoa tunkilla, vääntöä rautakangella
-Vetari "höhhölleen" pyörännapaan
-Tukivarren sisemmän kiinnikkeen pultti vasaralla ja kiroilemalla paikalleen
-Vetarin pultti kiinni
-Se 8mm pultti pois
-Järkyttävää tukviarren vääntämistä ja kampeamista, muistaakseni pari kirosanaakin
-Tukivarren ulomman kiinnikkeen pultti paikalleen
-Kakkosnelonen pois takakelkan ja korin välistä
-Kelkan pultti paikalleen (ei muuten mennyt helposti, piti kiroilla reiät kohdalleen)
-Kallistuksenvakaajan MUOVINEN tanko paikalleen
-Jarrulevy ja -satula kiinni
-Rengas paikalleen
-Iskarin alapää kiinni
-Auto alas
-Iskarin yläpää kiinni
-Pakoputki kiinni
Teho-painosuhde parani, aika paljon jäi kaikenlaista ylimäääräiseksi.
Käsijarru ei oikein toimi, mikähän sille tuli...
Kuvia tulee illemmalla.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Illemmalla on nyt.
Vanha tukivarsi edestäpäin... Ei pahan näköinen.
Sama takaapäin
Bensaletku menee melko läheltä pakoputkea... Huomaa putkeen tunkilla taivutettu mutka
Pakoputkessa on peltisepäntöinä tehty lommo
Alkuvaiheessa ilme on vielä iloinen
Siinä lähtee iskari irti
Ja pakoputki
MUOVINEN vakaajan tanko lähdössä
Fiksattu pakosarja
Käsijarruvaijerin kiinnityspulttiin menossa Jämsänkoskelainen kiintoavain kiinni... Puolen metrin kulmarauta mikkiliimalla.
Alkaa purkaantua
Tuokin jousihärveli lähti laikalla irti...
Tämäkö muka vaihtokunnossa?
En nyt sanois...
V-käyrä alkaa nousta kun palikka laittaa palikkaa kiinni
Käsijarruvaijeri kiinni
Takakelkka varmaankin menossa kiinni
Perse pystyssä
Joku voisi väittää että taakse mahtuisi isommatkin renkaat
Naapurin kiero huumorintaju
Tuossa on muuten mukava mutterinväännin. Vääntöä löytyy, mutta ei pyörittele nopeasti kuten pulttipyssy.
Sinne se vaan meni, vaikka usko meinas loppua
Tämä on otettu 20sek edellisen jälkeen
Viimeiset mutterit
Jotain ihme rojua jäi ylimääräiseksi.
Vanha tukivarsi edestäpäin... Ei pahan näköinen.
Sama takaapäin
Bensaletku menee melko läheltä pakoputkea... Huomaa putkeen tunkilla taivutettu mutka
Pakoputkessa on peltisepäntöinä tehty lommo
Alkuvaiheessa ilme on vielä iloinen
Siinä lähtee iskari irti
Ja pakoputki
MUOVINEN vakaajan tanko lähdössä
Fiksattu pakosarja
Käsijarruvaijerin kiinnityspulttiin menossa Jämsänkoskelainen kiintoavain kiinni... Puolen metrin kulmarauta mikkiliimalla.
Alkaa purkaantua
Tuokin jousihärveli lähti laikalla irti...
Tämäkö muka vaihtokunnossa?
En nyt sanois...
V-käyrä alkaa nousta kun palikka laittaa palikkaa kiinni
Käsijarruvaijeri kiinni
Takakelkka varmaankin menossa kiinni
Perse pystyssä
Joku voisi väittää että taakse mahtuisi isommatkin renkaat
Naapurin kiero huumorintaju
Tuossa on muuten mukava mutterinväännin. Vääntöä löytyy, mutta ei pyörittele nopeasti kuten pulttipyssy.
Sinne se vaan meni, vaikka usko meinas loppua
Tämä on otettu 20sek edellisen jälkeen
Viimeiset mutterit
Jotain ihme rojua jäi ylimääräiseksi.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Loistava kuva reportaasi tukivarren vaihdosta.Kyllä näillä ohjeilla onnistuu Nuo käsijarru kengät on muuten todella v#ttumaiset laittaa paikoilleen.Mulla meinaa aina mennä hermot niiden rautalanka jousien kans jotka pitää kengät kiinni kilvessä tuon takia varmaan jätit niiden asentamisen tuonnemmaksi.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Joo laitan Mekkaan. Ja käsijarrun purku & kasaus voisi olla hyvä tätä sepustusta tukeva artikkeli...
Leka:
Kuvassa oikealla ylhäällä jarrukilpeä vasten oleva 10cm tanko, joka on siis kallistuksenvakaajan ja tukivarren välissä. Se on minulla muovia niin uudessa kuin vanhassakin tukivarressa. Sekö se koiranluu on?
http://www.sudit.us/kuvat/tukivarsi/15% ... varsi4.jpg
Leka:
Kuvassa oikealla ylhäällä jarrukilpeä vasten oleva 10cm tanko, joka on siis kallistuksenvakaajan ja tukivarren välissä. Se on minulla muovia niin uudessa kuin vanhassakin tukivarressa. Sekö se koiranluu on?
http://www.sudit.us/kuvat/tukivarsi/15% ... varsi4.jpg
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Mullahan oli se koiranluu 124:ssä keskeltä poikki. Ihmettelin että miten voi mennä naps poikki, ennenkö huomasin, että perkele sehän onkin muovia.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 12.8.2011 18:05
Tukivarsi vaihdettu mutta joku hankaa käännettäessä vasemmal
Vaihdoin oikean puoleisen takatukivarren tasamaalla, 3 tunkkia ja paljon laudan ja 2x4n pätkiä apuna. Olipa homma
Muuten hyvä, mutta nyt joku hankaa/lieputtaa käännettäessä vähänkin vasemmalle. Epäilen jotain jarrupuolelta, vaikka kaikki meni paikalleen ihan ok ja molemmat jarrut toimivat.
Kattelin jarrukilpeä, joka oli myyjän mukaan hieman ruosteessa. Eli aivan paskana. Ei hankausjälkiä tms.
Neuvoja ?
Muuten hyvä, mutta nyt joku hankaa/lieputtaa käännettäessä vähänkin vasemmalle. Epäilen jotain jarrupuolelta, vaikka kaikki meni paikalleen ihan ok ja molemmat jarrut toimivat.
Kattelin jarrukilpeä, joka oli myyjän mukaan hieman ruosteessa. Eli aivan paskana. Ei hankausjälkiä tms.
Neuvoja ?
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 12.8.2011 18:05
Laakerissa ?
Sen verran testailin laakeria ennen asennusta että tuntui olevan ok.
Siitäkin myyjä sanoi että kunnossa on.
Millä menetelmällä voin varmistua laakerin todellisesta kunnosta ?
Siitäkin myyjä sanoi että kunnossa on.
Millä menetelmällä voin varmistua laakerin todellisesta kunnosta ?
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55