Akku tyhjenee.

Vastaa Viestiin
jljkl
Viestit: 8
Liittynyt: 20.4.2012 8:53

Akku tyhjenee.

Viesti Kirjoittaja jljkl »

Hei vaan kaikille

Minulla on lainassa tuollanen -94 300TD ja kuin kohtalon ivaksi sen piti alkaa temppuilemaan heti kun sen otin.

Akku ei oikein meinaa pitää virtaa sisällään. Tarina lähti liikkeelle parista onnettomasta sattumasta.

Ensinnä olin jättänyt sisätilanvalon palamaan, mitä ei edes huomannut kun autoon meni sisään. Ja kuinka ollakkaan, akku tyhjä ja käynnistysvirtaa etsimään.

Samana päivänä sitten takaoven helmavalot olivat jääneet palamaan, koska peräluukku ei ollut aivan täydellisesti kiinni. Tätä on ollut ennenkin, mutta juuri silloin ei tullut mieleenkään.

Näiden jälkeen auto on lähtenyt hieman vaivaisesti käyntiin, mutta on kuitenkin lähtenyt. Tänä aamuna virta ei enää riittänyt pitämään autoa käynnissä. Auton omistaja ehdotti, että ottaa miinusnavan kokonaan irti, minkä nyt teinkin. Samalla tein mielenkiintoisen löydön, jonka pitäisi tulla ilmi tästä kuvasta:
http://postimage.org/image/r4osnyzhj/

Tuossa johdossa on jonkinlainen teippipatentti, mistä en tiedä ja auton omistaja on tällä hetkellä tavoittamattomissa. Ehdotuksia?
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

124 dieseli niin pysyy käynnissä vaikka ottaisit akun ja laturin irti kesken käynnin :wink: eikä meinaa edes sammua :!: hmm paitsi jos laturi yrittää ylläpitää koko auton sähkö järjestelmää yksinään toiminnassa mutta ei senkään pitäsi vielä juurikaan käyntiin vaikuttaa.

mittaa lataus. epäilempä että akku tuli tiensä päähän. teippiä varmaan vedetty liitoksen suojaksi ettei oikein kovaa ala kipinöimään
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Jos autosi kerran on diesel niin kyllä sen pitäisi käynnissä pysyä vaikka ilman akkua.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
jljkl
Viestit: 8
Liittynyt: 20.4.2012 8:53

Viesti Kirjoittaja jljkl »

kiitoksia vastauksesta

kiinnostaisi tietää, pitäisikö noiden teipattujen palasten ollakin teipattuna ja yhdessä ? (siis miinusjohdon yläpuolella kuvassa)
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Niinkuin Terho arveli niin tuo teippi näyttäis olevan vain liitoksen suojana. Kuvasta ei oikein selviä, mikä piuha tuo oikein on.

Luulisin kans akun olevan tiensä päässä. Mahtaakohan olla minkä ikäinen akku?

Tervetuloa foorumille. :D
Kein siknatuur
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2943
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ei näytä originaali asennukselta joten vaikee sanoo minkä johto.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
jljkl
Viestit: 8
Liittynyt: 20.4.2012 8:53

Viesti Kirjoittaja jljkl »

Sampo N. kirjoitti: Tervetuloa foorumille. :D
Kiitos :)

akun iästä ei valitettavasti oo tietoa. Auto on siis lainassa ja itse olen melkoinen aloittelija autojen parissa.

Autossa on ollut tänä talvena jotain tyhjäkäyntivikaa, mikä oli hävinnyt kun otin auton pari viikkoa sitten. Olisiko sitten palautunut..

Viimeksi kuun alussa auto oli seisonassa vaellusreissun (5yötä) ajan ja lähti ilman ongelmia käyntiin.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Multiviri kirjoitti:Ei näytä originaali asennukselta joten vaikee sanoo minkä johto.
Todennäköisesti

1) lisäpitkille
2) grammarille
3) hälyttimelle

Jollekin näistä. :?
Kein siknatuur
jljkl
Viestit: 8
Liittynyt: 20.4.2012 8:53

Viesti Kirjoittaja jljkl »

Sampo N. kirjoitti:
Multiviri kirjoitti:Ei näytä originaali asennukselta joten vaikee sanoo minkä johto.
Todennäköisesti

1) lisäpitkille
2) grammarille
3) hälyttimelle

Jollekin näistä. :?
mikäs toi grammari on? lisäpitkiä ja hälytintä (siis jos kyse on tarkoitus varashälyttimistä) autossa ei ole.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Grammari elikkä ratio ja siihen liittyvät vahvistinkilkkeet. Ennen kaikkea tuo vahvistinhomma on sellainen, että siihen taidetaan yleensä ottaa virtaa akulta. Normaalistihan radiolle tulee jo tehtaalta johdotukset.

Tuo voi olla myös jonkun aikakauden Hands Free -sarjan kytköksiä.

Voihan se periaatteessa olla, että tuon piuhan takaa löytyy jokin jälkiasenteinan aparaatti, joka on rikki ja tyhjentää akkua. En kuitenkaan usko tähän, koska akun purku johtuu unohtuneista valoista. En toisin sanoen näin etäarviointina usko akun purun liittyvän tuohon piuhaan.

Koitapa vaikka vähän seurata mihin nuo johdon päät menevät, auttaa asiaa jo melko lailla.

Kuvan voit liittää suoraan tänne foorumille koneeltasi seuraavasti:

viewtopic.php?t=2149
Kein siknatuur
jljkl
Viestit: 8
Liittynyt: 20.4.2012 8:53

Viesti Kirjoittaja jljkl »

tälläsia johtoja siis

Kuva
tässä on siis toinen puoli siitä johdosta, joka on tällä hetkellä poikki teippipatentin kohdalta. menee siis autoon sisään, mutta pidemmäksi ei näe

Kuva

tässä sininen ja musta johto ovat avoinaisen johdon toisella puolella
kuten ensimmäisen viestin kuvasta voi nähdä, tuo musta johto kulkee samaa reittiä kuin avoinen sininenkin.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Minä veikkaan että akku ja/tai laturin hiilihärpäke on rikki, ei siis laturi lataa akkua ikinä täyteen :) Tuo teippivirityksen varmasti voi unohtaa. Siitä toimii kumminki joku itse asennettu laite jolla ei ole moottorin kanssa mitään tekemistä (toivottavasti).
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Nojuu, pistät sen auton tulille (vaikka apuvirralla) ja laitat sellaisen yleismittarin siihen akun napojen väliin. Pitäisi näyttää auton ollessa käynnissä muistaakseni 14,4 volttia(?) Tämä on ainakin merkki siitä, että latausta tulee akulle ja laturi toimii.

Mikäli yleismittaria ei löydy nurkista, niin kaupasta sellaisen saa parilla kympillä. Kotona sillä voi sitten mittailla onko pattereissa hönkää ja minkälaista sähköä pistorasiasta tulee.

Mittaria on helppo käyttää, niissä on yleensä pienet ohjeetkin mukana.

Noista piuhoista tosiaan aika hankala sanoa vielä mitään tässä vaiheessa. Edelleen en usko sen liittyvän akkuongelmiin.
Kein siknatuur
jljkl
Viestit: 8
Liittynyt: 20.4.2012 8:53

Viesti Kirjoittaja jljkl »

pitäisikö muuten normaalisti akussa riittää virta useampaankin kuin yhteen käynnistykseen? Nyt ei tuntunut riittävän. Tosin aika pitkään piti hehkuttaa, sillä lämmittäminen ei onnistu. Tyhmäähän se on kylmäkäynnistellä mitä tahansa autoa, ja siksi en olekaan autoa käyttänyt ellei ole ollut ihan pakko. Ensi viikolla kuitenkin olisi niin toivotaan, että autoa voisi käyttää edes silloin :D
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Tuo ylimääräinen johto SAATTAA olla johki ylimääräiseen äänentoistoon liittyvä kaapeli, ja jos kulkine ollu taksissa ni taksamittareihin liittyviä johtoja, mutta mullaki epäilys äänentoistoon liittyvien virtakaapeleilta näyttäis ja jos mitään vahvistinta, cd-boksia tms ei mersussa ole ni teippaa ne päät niinko ne on ollu ja mittailee ne sitte ku on akku vaihdettu toimivaan, suuttimet kärkineen uusittu, hapettumat laturilta ja hehkureleeltä poistettu.

Akun kunnon voi tarkistaa äkkiä juurikin sillä yleismittarilla ja lukemat pitäis olla niinko ylempänä on kerrottu, ja sitte ku auto käy ni laittaa ajovalot ja sumarit päälle+ se takasumari ni lukemien Ei pitäis tippua alemmas ku 10,8-11,??, jos putoaa alemmas ni laturi ei varmaankaan ole ihan kunnossa tai virtaa kuluu enempi ku tulee.

Mulla tyhjenee akku jos mersu seisoo sen 2-3 vrk, syynä on laturin hiilet ja kontaktipinta siis niiden huonous, lisäksi mulla joku jossakin kuluttaa virtaa justiinsa sen verran että jos akkua ei välillä lataile ni tyhjenee työpäivän aikana, syytä ei ole toistaseks löytyny, mutta epäilys kohdistuu kuskinoven valokatkaisijaan joka on vääntyny..tai muihin ylimääräisiin säkhöjohtoihin.

Mutta se akuu kyllä kannattaa mittailla ekaks, ettii sitte sen purkauspaikan ottamalla sulakkeen kerrallaan pois ni luulis sen jo sillä löytyvän...jos sellaista on.

Mulla alko ongelmat rikkinäisestä rek.kilven valosta jossa oli oikari mutta ku sen korjasin ni siirty vika toistaseks tuntemattomaan paikkaan, ja akku mullaki aika loppu :lol:

kirjoittele tänne sitte kui on käyny, näitä on kiva lueskella ja arvuutella, mutta parhaimmistoa on ku löytyy ne vikojen ratkaisut.

Ja tevetuloa foorumille.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minun nähdäkseni sinisen johdon liittimiin sopii sulake väliin eli tuossa olisi ollut sulakerasia.
En menisi yhdistelemään jälkiasennettuja johtoja, näkeekö kumpaakaan päätä mihin se menee ?
Akkua tuo johto ei taatusti pura kun päät on erillään :D
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Siis tuo eka kuvassa näkyvä paksu miinuskaapeli on irrotettu tuosta maadoitus ruuvinsa alta tarkoituksella..... ei akun navasta.... ymmärsinhän oikein?>jos miinus ei olis tuon paremmin kiinni ei ihme jos ei toimisi starttaus ampeereita tarvittaessa??

Tuohan lienee päivän selvää,mutta pääsimpähän mukaan säätämään :wink: .
csw
Viestit: 32
Liittynyt: 22.10.2010 16:08
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja csw »

Mulla kanssa oli vähän ongelmia akun kanssa kun oli päässyt tyhjäks menemään mutta kun otin sen irti ja latasin sen laturilla täyteen niin sen jälkeen on taas virrat pitäny hyvin..
jljkl
Viestit: 8
Liittynyt: 20.4.2012 8:53

Viesti Kirjoittaja jljkl »

Köster kirjoitti:Siis tuo eka kuvassa näkyvä paksu miinuskaapeli on irrotettu tuosta maadoitus ruuvinsa alta tarkoituksella..... ei akun navasta.... ymmärsinhän oikein?>jos miinus ei olis tuon paremmin kiinni ei ihme jos ei toimisi starttaus ampeereita tarvittaessa??

Tuohan lienee päivän selvää,mutta pääsimpähän mukaan säätämään :wink: .
Siitä se on irti ihan tarkoituksella. Auton omistaja sanoi, että jos akussa ei meinaa virta pysyä, niin tuon irroittamalla ei ainakaan kulu mitään virtaa. Tarvittaessa sen saa myös nopeasti kiinnitettyä takaisin..

Kiitoksia kaikille vastauksista. Tänään koetan saada vähän mittailtua. Jospa saisin jostain myös kaverin katsomaan tilannetta :)

akun lataaminen laturilla on myös listalla, jos ei meinaa muuten pelittää.

pientä lisäystä. kävin kokeilemassa käynnistystä: hehkutus kyllä pelaa loppuun asti, mutta sen jälkeen vain vaimeita inahduksia.
jljkl
Viestit: 8
Liittynyt: 20.4.2012 8:53

Viesti Kirjoittaja jljkl »

näyttäis vähän siltä, että akku on tosiaan mäsä. latasin laturilla muka täyteen ja vein paikoilleen, jonka jälkeen virtaa ei riittänyt edes hehkutukseen ja jännitteet taas 8 kieppeillä... vielä kun saisi kokeiltua toimiiko auton laturi niin vois käydä hakemassa uuden akun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”