Koska 5 vaihteinen automaatti vaihtaa vitoselle?
Koska 5 vaihteinen automaatti vaihtaa vitoselle?
Eli 3.2 coupe vm 93 ja ongelma seuraava, eli eilen tuli kokeiltua, että koska se vitonen sinne silmään oikein napsahtaa ja vaati 180km/h tauluun, kierroksia varmaan likemmäs 5000/rpm. Sen jälkeen kun vauhdin tiputteli sataan, niin oli inhimilliset kierrokset, jossain 2400 paikkeilla muistaakseni. Eli se ei ole sitä vitosta koskaan ennen mulla vaihtanut, vaan jää aina neloselle. Eilen oli tosiaan pakko kokeilla, että onko mitää vitosta ees olemassa ja olihan se Kysymys kuuluukin, että miten tuon laatikon pitäis vaihtaa se vitonen? Tuntuu niin hullulta ajella 100km/h ja 3300 kierroksia ja vielä hullummalta huudattaa jotain 4000rpm, että voi ajaa kohtalaisa moottoritienopeuksia. Kiitos vastauksista.
Kyllä otin, moneen kertaan kokeilin itse tuon, mutta sitten oli toissayönä pakko kokeilla ihan käytännössä, että onko sitä vitosta olemassakaan ja kas kummaa, kun 180 tuli tauluun, niin kulku muuttui tuon vitosen ansiosta leppoisammaksi. Tuosta tosiaan kun tiputteli vauhdin satasen tietämille, niin kierrokset olivat ihan mukavissa 2400rpm tietämissä. Luulis, että matka-ajossa se laittais sen vitosen vähän ennen tuota 180kmh nopeutta silmään. Ei sielä tuolla menolla ainakaa rattaat oo paljon kuluneet Toisaalta menee se noinki, mutta en vaan oo ihan varma meneekö se poliiseille läpi.. "Ajoit sitte 180kmh 80 alueella, mitähän liikkuu päässä?" "joo no tota taloudellisuutta mä vaan hain, ku piti saada vitonen silmään"
Vuosimalli on 93. Lootasta en ole paineita kattonut, mutta öljyt on edellinen omistaja ainaki vaihtanu suht hiljattain, mutta kai niitä pitää kattoa sit seuraavaksi, vaikka tuntuukin aika "pyhän hengen" touhuilta. Luulis että toimis vaihdot muutenki huonosti, jos ois öljyistä kiinni, mutta muuten pelaa kyllä niinku pitääki. Mites jos on "pakkonelonen" päällä, niin vaihtaako se silti sen vitosen sinne, kun menee kierrokset tai nopeus jostain yli? Ajattelin vaan, jos se katkaisija ois sökö? Tuossa kun on sellainen haitta, joka naksahtaa laitettaessa D:ltä neloselle sivusuunnassa, eli katkaisija ilmeisesti siinä haitan yhteydessä?
Tähti-Auton Tapio kertoi oman SLn omaavan 5-vaihteisen laatikon jossa oli ajettu laatikon 5nen pilalle. Ja se johtuu ainoastaan ajamalla liian hiljaa 5s vaihteella. Vaihteen rikkoontuminen johtuu laatikon pienestä kierrosnopeuden aiheuttamasta öljykierron vajeesta.
Ks.laatikko kaipaa 5.vaihteelle suurempia nopeuksia mitä Suomessa saa ajaa laillisesti. Kaarinan vaihteistoguru kertoi että nopeuuden laskiessa alle 120nen kannattaa vaihtaa 4lle jotta ei laatikko vaurioidu enää uudelleen.
Nämä vauriot ei synny hetkessä vaan pitkällä aikavälillä ja kun on käytetystä autosta kyse, niis puhutaan kymmenestä tai yli menevästä ajasta. Ja siihen riittää että vauriot näkyy ja tuntuu toimimattomuutena. Varsinkin jos auto on seisonut pitkään käyttämättömänä ja sen jälkeen otetaan ajoon vanhoilla öljyillä.
Ks.laatikko kaipaa 5.vaihteelle suurempia nopeuksia mitä Suomessa saa ajaa laillisesti. Kaarinan vaihteistoguru kertoi että nopeuuden laskiessa alle 120nen kannattaa vaihtaa 4lle jotta ei laatikko vaurioidu enää uudelleen.
Nämä vauriot ei synny hetkessä vaan pitkällä aikavälillä ja kun on käytetystä autosta kyse, niis puhutaan kymmenestä tai yli menevästä ajasta. Ja siihen riittää että vauriot näkyy ja tuntuu toimimattomuutena. Varsinkin jos auto on seisonut pitkään käyttämättömänä ja sen jälkeen otetaan ajoon vanhoilla öljyillä.
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Mulla oli secissä sellanen ominaisuus kun sen ostin, että löi melkein heti suurimman vaihteen pesään. Ja sit kun anto hiukankin kaasua vaihtoi pienempään takasin! Kickdownin vaijerin säätö oli ratkaisu ongelmaan, eikä ollu kallis projekti..
S500L -99
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Chevrolet Epica 2.0 D -07
Chevrolet Evanda 2.0 -05
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Porkkana-klubi
"kunnon paska housuissa pitää mielen virkeänä"
Kiitos Risto! Eli voimme olettaa, että vikaa on jossain. Mitäs tuo "sähköinen" ylivaihde tarkoittaa? Eli miten eroaa ihan mekaanisesta? Edelleen kiinnostais tuo, että kytkeekö "pakkonelosella" sen vitosen jossain välissä päälle ikäänkuin suojatakseen? Silloin vois aatella, että valintakatkaisimessa ois vikaa.
Mitä olen automaatilla ajanu niin ei "pakko pykälästä" ylemmäks ole menny vaikka kuin huudattasTikku kirjoitti:Kiitos Risto! Eli voimme olettaa, että vikaa on jossain. Mitäs tuo "sähköinen" ylivaihde tarkoittaa? Eli miten eroaa ihan mekaanisesta? Edelleen kiinnostais tuo, että kytkeekö "pakkonelosella" sen vitosen jossain välissä päälle ikäänkuin suojatakseen? Silloin vois aatella, että valintakatkaisimessa ois vikaa.
Hmmm, suht hiljattain.... Itse vaihtaisin suotimen ja öljyt heti ensimmäiseksi. Ei maksa paljon ja sen jälkeen on varmuus vian etsimisessä kun tietää että mitä se tekee uusilla öljyillä ja suotimilla. Jos siis "vikaa" enää ilmenee vaihdon jäljiltä...Tikku kirjoitti:Vuosimalli on 93. Lootasta en ole paineita kattonut, mutta öljyt on edellinen omistaja ainaki vaihtanu suht hiljattain, mutta kai niitä pitää kattoa sit seuraavaksi, vaikka tuntuukin aika "pyhän hengen" touhuilta. Luulis että toimis vaihdot muutenki huonosti, jos ois öljyistä kiinni, mutta muuten pelaa kyllä niinku pitääki. Mites jos on "pakkonelonen" päällä, niin vaihtaako se silti sen vitosen sinne, kun menee kierrokset tai nopeus jostain yli? Ajattelin vaan, jos se katkaisija ois sökö? Tuossa kun on sellainen haitta, joka naksahtaa laitettaessa D:ltä neloselle sivusuunnassa, eli katkaisija ilmeisesti siinä haitan yhteydessä?
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Koska 5 vaihteinen manuaali vaihtaa vitoselle? No juur tasan sillon, kun kuski haluaa.
Pahoittelen syvästi tätä OT:a, mutta en malttanut olla kommentoimatta. Lupaan olla sotkematta enempää tätä topickia.
Pahoittelen syvästi tätä OT:a, mutta en malttanut olla kommentoimatta. Lupaan olla sotkematta enempää tätä topickia.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Terve,
Boksi haistelee imusarjan painetta (moottorin boksin kautta), moottorin pyörimisnopeutta, auton nopeutta, KD-katkaisijaa, S/E-katkaisijaa, D-4-katkaisijaa ja kaasupolkimen katkaisijoita. Noiden mukaan se sitten päättää, milloin viitonen lyödään pesään ja kuinka kipakasti.
Oletko vikakoodeja lukenut / luetuttanut. Tuostahan saa jotain tietoa ulos diagnoosipistokkeesta.
EDIT: Eihän boksi nyt vain luulisi kickdownin olevan painettuna? Toisaalta, jos kierroksia oli "vain" n. 5000 viitoselle vaihdettaessa, niin en tiedä voisiko olla tuosta kiinni.
t.
Risto
Tässä 722.5:ssä toimivat 4 alinta vaihdetta hydraulisesti niinkuin 722.3/4:ssä. Sitten siinä on perässä planeettapyörästöllä totetutettu ylivaihde, jota boksi ohjaa sahköllä. Kytkeminen tapahtuu toki laatikon pumpun paineella sähkötoimisen venttiilin opastamana.Tikku kirjoitti:Mitäs tuo "sähköinen" ylivaihde tarkoittaa? Eli miten eroaa ihan mekaanisesta?
Boksi haistelee imusarjan painetta (moottorin boksin kautta), moottorin pyörimisnopeutta, auton nopeutta, KD-katkaisijaa, S/E-katkaisijaa, D-4-katkaisijaa ja kaasupolkimen katkaisijoita. Noiden mukaan se sitten päättää, milloin viitonen lyödään pesään ja kuinka kipakasti.
Joo. Tuosta se tunnistaa saako 5-vaihdetta käyttää.Tikku kirjoitti:Tuossa kun on sellainen haitta, joka naksahtaa laitettaessa D:ltä neloselle sivusuunnassa, eli katkaisija ilmeisesti siinä haitan yhteydessä?
Oletko vikakoodeja lukenut / luetuttanut. Tuostahan saa jotain tietoa ulos diagnoosipistokkeesta.
EDIT: Eihän boksi nyt vain luulisi kickdownin olevan painettuna? Toisaalta, jos kierroksia oli "vain" n. 5000 viitoselle vaihdettaessa, niin en tiedä voisiko olla tuosta kiinni.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tattista jälleen, täytyy oikein perehtyä tuohon ja piruuttansa vaikka luetuttaa noi vikakoodit. Tosiaan ekana vois noi öljyt ja suodattimet vaihdattaa, koska nyt eilen sitten kokeiltuani, niin laitto nelosen vähä 140 jälkeen, kun nosti kaasua. Täytynee nyt vähän tarkkailla. Pirullista vaan, ku harvoin viittii noin kovaa ajella ja pitäis siinä vielä samalla tarkkailla tapahtumia ja lisäksi varoa poliiseja
No juu. Ens viikolla menee laatikkoöljyt ja suotimet vaihtoon, mutta sitä ennen vois vielä yrittää löytää tuon vitosvaihdetta ohjaavan alipainehässäkän? Eli voiskohan siinä vaan olla vikaa, koska autossa oli muutenki alipainelaitteiden kanssa ongelmaa, mutta korjattuani parit liitokset alkas kaikki muut ainakin pelittämään. Missähän tuollainen moottoritilassa oleva boksi sijaitsee, johon tulee kuulemma joku parikaapeli ja 2 alipaineletkua, mutta muuta tietoa/muistikuvaa ei ollu ku kysyin? Siinäkin kuulemma saattais olla vikaa. Perhana ku ois niin kiva vaan tutkia ja rassailla mersua, mutta painaa muut hommat niin lujaa päälle, että pakko kysyä kaikki "tarjottimelle" ja käydä aina täältä poimimassa tiedot valmiiksi
On se perhana vieköön merkillinen laite.. Öljyt, suotimet ym. vaihdatettu merkkiliikkeessä, mutta ainut mikä siltä reissulta parani, oli mielenrauha siitä, että ainakin nekin todistettavasti on nyt uudet. Eli vitosen vaihtamiseen ei vaikutusta. Nyt tosin sellainen uusi huomio, että tässä kun ajeltiin vähän pidempi matka isoa tietä, niin käytiin se vitonen hakemassa sieltä kahensadan alta - ihan polttoainetaloudellisuuden nimissä - ja kun sai ilman häiriötekijöitä ajella n. 30km vitonen silmässä, niin kas kummaa kun joutu sitte himmailla taas sellasiin lukemiin, että vaihtoi taas pienempää, niin yllättäen vitonen alkaski mennä ihan normaalisti silmään, eli vaatiko se sitten vähän lämpiämistä, vai mitä? No joka tapauksessa pari tuntia auto parkissa ja vitonen oli taas hukassa, eikä auttanu ku taas käydä noutamassa se sieltä 180 viivoilta. Jokuhan laatikossa aistii lämpöä, kun se tietää päästää kierrokset korkeammalle kylmällä moottorilla? Kickdown vaijeria on tullu säädeltyä ja sitte näiden kahden magneettiventtiilin toimintaan oon koittanu perehtyä, joista siis toinen on kickdown ja toinen ilmeisesti standard/economy kytkimelle, mutta näistä ei mitään apua ole ollut. Mikäs alipaineneen vaikutus on? Pitäisköhän vielä selvittää jotain alipainevuotoa, vai mistä kannattais lähteä purkamaan? Ei pitäis kyllä mitään alipainevuotoja olla, kun niitäkin jo rukkailin edellisen omistajan jäljiltä kuntoon. Tuli vaan mieleen, että imu on toki suurempi kovilla kierroksilla, mikä vois tarkottaa sitä, ettei jaksa matalilla kierroksilla tehdä tarpeeksi imua, että tunnistais vitosen tarvetta? Vai miten se alipaine siihen vaikuttaa?
olisko se vitosvaihteen ventiili vähän jumissa? Tosissaan tuolla kuudenkympin korvilla menee vitonen sisään jos ei ole reilusti kaasua päällä. Sittenkin, ns. normaaliajon kiihdytyksessä vitonen menee n. 85kmh vauhdissa päälle.
täällä affenanmaalla itseasiassa ärsyttävä ominaisuus kun rajoitukset on 90, niin jonossa ajeltaessa se arpoo vähän nelosen ja vitosen välillä että kummalla sitä ny ajelis.
Jostakihan se saa lämpötiedon kun kylmällä koneella vitonen menee sisään vasta lähes satasen vauhdissa.
täällä affenanmaalla itseasiassa ärsyttävä ominaisuus kun rajoitukset on 90, niin jonossa ajeltaessa se arpoo vähän nelosen ja vitosen välillä että kummalla sitä ny ajelis.
Jostakihan se saa lämpötiedon kun kylmällä koneella vitonen menee sisään vasta lähes satasen vauhdissa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Jäänyt ihan lukematta tuo sergeyn viimeinen viesti. Mitä tarkoitat vitosen venttiilillä? Oon tässä jo toiseenki topicciin kirjotellu ja ei tästä tunnu ny tulevan selkoa. Sen verran tosin edennyt, että kun tein koelenkin vaihdelaatikon ohjausboksin ollessa irroitettuna, niin vitonen meni sisään, mutta nelonen taas jäi välistä pois. Tuo kai on ihan normaali reaktio, kun sen boksin irroittaa ja tulipa todettua, ettei vika ilmeisesti ole ainakaan vaihdelaatikon sisäinen.? Vai? Vitonen menee siis ihan hienosti, mutta ei vaan kytkeydy ennen 180-200kmh normaalisti. Nyt ikäänku nelosen tilalla, kun otti tuon liittimen boksista irti. Kysynkö viikonlopuksi nosturipaikkaa, että pääsee katteleen lootan ihmeellisyyksiä, vai onko muita ideoita? Tekee ihan just mieli haudata toi mersu johonki lähimpään rotkoon.