re85- pitäisikö testata kaasari mazdalla kuinka käy ?
re85- pitäisikö testata kaasari mazdalla kuinka käy ?
näin luonnonystävänä, olen alakanut vihertyä, kotikaupunkini pari asemaa myivät tuota 85 ekopensaa, hinta oli viimmeksi katsoessani tuollaiset 98senttiä litralta, bensa samalla asemalla 1.55e, nyt kun bensankin veroa korjataan ympäristöystävällisenpään maailmanpelastus suuntaan, niin alkaa ero olla sellaista 60senttiä litralta.
koe-autoksi minullla olisi mazda 626 vm-1990, varustettuna 2l 12valve koneella, ja kaasuttimella tottakai.
mazdan kulutus on sellaista 9-10l satkulle, vaikka säädettykin sitä on hivenen pienenmälle kulutukselle, eli eiköhän tuon juopon kulutus varmaankin pysyisi hyvin samassa vaikka alkaisi käyttää testimielessä osana polttoaineesta e10 sijaan re85, ja testaten kuinka suureen prosenttiosuuteen tuota kestää lisätä.
vai laukeeko pata välittömästi.
onko muut kokeilleet tälläistä
koe-autoksi minullla olisi mazda 626 vm-1990, varustettuna 2l 12valve koneella, ja kaasuttimella tottakai.
mazdan kulutus on sellaista 9-10l satkulle, vaikka säädettykin sitä on hivenen pienenmälle kulutukselle, eli eiköhän tuon juopon kulutus varmaankin pysyisi hyvin samassa vaikka alkaisi käyttää testimielessä osana polttoaineesta e10 sijaan re85, ja testaten kuinka suureen prosenttiosuuteen tuota kestää lisätä.
vai laukeeko pata välittömästi.
onko muut kokeilleet tälläistä
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Onhan tuota tullut citikan ruiskupadassa tullut testailtua.
Sekotussuhteella 95E10-E85 50:50%:
Kaupungissa kulutus nousi karkeasti 20% eli 8=>9,6-9,8L/100km
Mä nypin noin 3km työmatkaa kaupungin läpi, ja tossa huomaa että ennen kuin kone lämpenee niin vie kulutusmittarin mukaan varsin reippaasti; mutta kun pääsee lambda-säädölle niin kaikki ok. Kylmiltään kun koneen laittaa käyntiin niin auton takana on varsin muikea tuoksu; sellainen pullan ja alkoholin sekainen
Matka-ajossa ei havaittavaa kulutusmuutosta tuolla sekoitussuhteella; jouluksi ajoin Vaasasta etelä-suomeen ja kulutus oli 6,7l/100km...
Omat fiilikset etanolin käytöstä; >50c/l hintaerolla kannattavaa esim. työmatka-ajossa
Suosittelen että aloitat lisäämällä varovasti 10% etanolibensaa ja jos ei ala oireilemaan niin sitten vaikka 25% ja 50%
Tuolla paljon kokemuksia asiasta:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
Sekotussuhteella 95E10-E85 50:50%:
Kaupungissa kulutus nousi karkeasti 20% eli 8=>9,6-9,8L/100km
Mä nypin noin 3km työmatkaa kaupungin läpi, ja tossa huomaa että ennen kuin kone lämpenee niin vie kulutusmittarin mukaan varsin reippaasti; mutta kun pääsee lambda-säädölle niin kaikki ok. Kylmiltään kun koneen laittaa käyntiin niin auton takana on varsin muikea tuoksu; sellainen pullan ja alkoholin sekainen
Matka-ajossa ei havaittavaa kulutusmuutosta tuolla sekoitussuhteella; jouluksi ajoin Vaasasta etelä-suomeen ja kulutus oli 6,7l/100km...
Omat fiilikset etanolin käytöstä; >50c/l hintaerolla kannattavaa esim. työmatka-ajossa
Suosittelen että aloitat lisäämällä varovasti 10% etanolibensaa ja jos ei ala oireilemaan niin sitten vaikka 25% ja 50%
Tuolla paljon kokemuksia asiasta:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =1&t=28604
Viimeksi muokannut pystyvalo, 27.12.2011 8:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
kyllä kyllä, kivihaan st1 olen tuota silmäillyt ja tuollaista 50-50 kompinaatiota miettinyt, luulisi kaasarimoottorilla nyt ainakin tuollainen toimivan, tekisi jonkinverran vain halvenmaksi ajeluakin, kun tuota tässä vaasassa voi sen verran aina tankkailla, että sillä saa viikonlopun maakuntaretketkin tehtyä, silloin kun niitä harjoittaa.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Kokeilin Mikran tonnisessa koneessa. 10,0 lytyt, 0,5 barin myötätuuli kaasarissa, alipaine-ennakko poistettuna ja jakaja tappiinsa aikaselle käännettynä. Tyhjäkäynti ja alakierrosalue puutunut vakioseoksilla, ahdoilla veti ihan ok kun oli seos rikkaalle päin sääjetty.
Säätöä vaatinee että saa edes jotenkin pelaamaan. Helpompaa lie opettaa Saappi petroolille kun Maksta viinan makuun.
Säätöä vaatinee että saa edes jotenkin pelaamaan. Helpompaa lie opettaa Saappi petroolille kun Maksta viinan makuun.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Luulen että tätä on vain helpointa kokeilla mazdassa laittamalla etanolia joukkoon ja katsomalla toimiiko ja kuinka hyvin.
Turbopelit on vähän eri juttu, kun säätötekijöitä on muutenkin jo "vähän" enemmän...
Turbopelit on vähän eri juttu, kun säätötekijöitä on muutenkin jo "vähän" enemmän...
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Mitähän mahtaa tykkää tuosta suuresta etanolimäärästä vanhat mazdan paikat, sehän syövyttää aika rankasti? Ei taida olla mitään "lääkettä" tuohon, niinkuin talvidieselille on 2T öljy?
Seostahan pitäis vähän rikkaammalle saada kaasarista kun aletaan etanolin määrää lisäämään...
Hauska muuten tuo Masinol uusi E100 lisäaine autoille, jotka saavat tästä etanolibensasta oireita. Että bensa saattaa aihetuttaa syöpymistä yms, etanolista johtuen siis, no, tämä e100:n ko siihen muka auttaa, 100% etanolia, että lisätään vielä etanolipitoisuutta?
mars mars
Seostahan pitäis vähän rikkaammalle saada kaasarista kun aletaan etanolin määrää lisäämään...
Hauska muuten tuo Masinol uusi E100 lisäaine autoille, jotka saavat tästä etanolibensasta oireita. Että bensa saattaa aihetuttaa syöpymistä yms, etanolista johtuen siis, no, tämä e100:n ko siihen muka auttaa, 100% etanolia, että lisätään vielä etanolipitoisuutta?
8 x 1,20 = 9,6ou812 kirjoitti:2% vai 20%?pystyvalo kirjoitti: Kaupungissa kulutus nousi karkeasti 20% eli 8=>9,6-9,8L/100km
mars mars
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
syövyttää syövyttää, mitäs se nyt tuos mahdottomasti vois syövyttää, tankkiin reijän-> bensalinja eteen on hyvin yksinkertainen, kumiletkua, suodatin ja kumiletkua kaasariin, tuskin se niitä kovin nopeasti sulattaa, luulisin ettei kaasari tai imusarja samointein sula.Vensku_ kirjoitti:Mitähän mahtaa tykkää tuosta suuresta etanolimäärästä vanhat mazdan paikat, sehän syövyttää aika rankasti? Ei taida olla mitään "lääkettä" tuohon, niinkuin talvidieselille on 2T öljy?
Seostahan pitäis vähän rikkaammalle saada kaasarista kun aletaan etanolin määrää lisäämään...
autolla tuskin on elin-ikää enää kuin 1-3v enää, tieliikenteessä.
rikkaallahan tuo käy jo nyt koska vie tuo 2.0l kone 9-10l sataselle ajoi sitten kuinka vain.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Vähän karkeita mittauksia nuo kulutuslukemat, kun tulee ajeltua miten sattuu ja silloin kun on lunta niin lapsenmielistä vielä vähän lapsettaa
Syövyttävyyttä voi testata; ottaa palan mazdan kumiletkua ja upottaa se etanolibensaan, jos parin päivän päästä ei oo letku rapsakka tai etanolin väri muuttunu, niin nou hätä...
Perussääntönä etanolin syövyttävyydestä; se kumi mikä kestää bensan niin kestää myös etanolin!
Syövyttävyyttä voi testata; ottaa palan mazdan kumiletkua ja upottaa se etanolibensaan, jos parin päivän päästä ei oo letku rapsakka tai etanolin väri muuttunu, niin nou hätä...
Perussääntönä etanolin syövyttävyydestä; se kumi mikä kestää bensan niin kestää myös etanolin!
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Niin mieki omastani luulin, kun vie paljon 1.5:ksi bensaa... Ja **skan marjat, mul on laajakaistalambda kiinni, niin laihalla mokoma käy...markusm kirjoitti:rikkaallahan tuo käy jo nyt koska vie tuo 2.0l kone 9-10l sataselle ajoi sitten kuinka vain.
Mut mihin se bensa häviää, kun kone ei ees käy ylilämpösenä, että kait se sitte valuu putkesta pois norona?
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Tankissa reikä ja jääkiekkolätkä puuttuu kaasupolkimen altaVensku_ kirjoitti:Niin mieki omastani luulin, kun vie paljon 1.5:ksi bensaa... Ja **skan marjat, mul on laajakaistalambda kiinni, niin laihalla mokoma käy...markusm kirjoitti:rikkaallahan tuo käy jo nyt koska vie tuo 2.0l kone 9-10l sataselle ajoi sitten kuinka vain.
Mut mihin se bensa häviää, kun kone ei ees käy ylilämpösenä, että kait se sitte valuu putkesta pois norona?
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
kovilla pakkasilla en innostunut testaamaan kun ei huvittanut ottaa riskejä mahdollisissa, ja toteutuneissa kylmäkäynnistystilanteissa (20-30 pakkasasteen välissä, päivien seisonnan jälkeen ilman lohkaria)
nyt olen pikkuisen aikaa testannut 70/30 seoksella e10/re85.
ja ainakaan vielä ei auton toiminnassa ole huomannut mitään eroa, pakkasta tosin ei ole ollut mahdottomia maksimissan 5 astetta, jatkan kokeiluja lähiviikkoina 50/50 asteelle. ja raportoin lisää.
nyt olen pikkuisen aikaa testannut 70/30 seoksella e10/re85.
ja ainakaan vielä ei auton toiminnassa ole huomannut mitään eroa, pakkasta tosin ei ole ollut mahdottomia maksimissan 5 astetta, jatkan kokeiluja lähiviikkoina 50/50 asteelle. ja raportoin lisää.
- Voi sitä elettyä elämää- Ja juhlittua yötöntä yötä-
Jep.
B200F, eli 2 litranen matalakitkainen vinokone, ja kirjain:
B200F, eli 2 litranen matalakitkainen vinokone, ja kirjain:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_240# ... imoottoritWikipedia kirjoitti: F: Elektroninen Bosch LH-jetronic-polttoaineensuihkutusjärjestelmä ja elektroninen sytytyksen ohjaus
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
- thabandit^
- Viestit: 844
- Liittynyt: 12.12.2006 20:21
- Paikkakunta: Nomansland
Ilmeisesti Saabeista vuosimallit 99-05 väliltä soveltuvat etanolille. Ainakin ne mallit, joissa moottorinohjausjärjestelmä T5 (Trionic 5?), saa muutettua pelkästään etanolikäyttöön ohjelmallisesti. Muita muutostöitä ei tarvita.
T7 (Trionic 7 ) moottorinohjausjärjestelmillä varustetut autot saakin sitten jo ohjelmalla tai ainakin vähäisin muutoksin muutettua flexifuel-malleiksi. Tällöin voi autoon tankata sekä bensiiniä että etanolia. Ei varmaan olisi huono vaihtoehto tuollainen 9-5 Aero etanolikäyttöisenä.
T7 (Trionic 7 ) moottorinohjausjärjestelmillä varustetut autot saakin sitten jo ohjelmalla tai ainakin vähäisin muutoksin muutettua flexifuel-malleiksi. Tällöin voi autoon tankata sekä bensiiniä että etanolia. Ei varmaan olisi huono vaihtoehto tuollainen 9-5 Aero etanolikäyttöisenä.
530d Touring -01
250EXC-F -04
250EXC-F -04
1.5 vuotta jo Saapilla ajettu etanolilla aina kun vain on voinut tankata sitä. Nyt kun Oulustakin sitä saa niin voi lähes kokoajan ajaa sillä.
9-5 2.0t automaatti vm.-03. Kulutus maantieajossa keskinopesu 86-89km/h bensalla n. 7.7 ja etanolilla 9.9 eli säästöä tulee Ainoa haittapuoli kun suuttimet on vakiot niin etanolilla ei saa kuin 230hv (bensalla 250hv). Vääntöä sentäs molemmilla polttoaineilla 400nm kun pitää rajoittaa laatikon takia
Tulppien pitää olla kupariset NGK:t, öljynvaihtoväli 10tkm ja lohkolämmitintä kannattaa käyttää. Ei siksi etteikö lähtisi käyntiin mutta pienentää rajusti kylmäkulutusta eikä mene niin paljoa etanolia öljyn sekaan.
9-5 2.0t automaatti vm.-03. Kulutus maantieajossa keskinopesu 86-89km/h bensalla n. 7.7 ja etanolilla 9.9 eli säästöä tulee Ainoa haittapuoli kun suuttimet on vakiot niin etanolilla ei saa kuin 230hv (bensalla 250hv). Vääntöä sentäs molemmilla polttoaineilla 400nm kun pitää rajoittaa laatikon takia
Tulppien pitää olla kupariset NGK:t, öljynvaihtoväli 10tkm ja lohkolämmitintä kannattaa käyttää. Ei siksi etteikö lähtisi käyntiin mutta pienentää rajusti kylmäkulutusta eikä mene niin paljoa etanolia öljyn sekaan.
Joo, LH2.4 tässä on. Softa on jo luettuna ja muutettuna, odotellaan että kiinanpoika saa lähetettyä uutta piiriä tännepäin. Suuttimet on vähän rajoilla, voi olla ettei riitä kun jonnekin 5500 rpm huiteille, mutta sepä selviää sitten. Semmonen kone tuo on kyllä että turhaan yli 3000 rpm kierrättääkään, paitsi moottoritiellä (4v laatikko).et kirjoitti:Mikä moottoriohjaus tuollaises Volvos on?
S210 220 CDI -02
Ok. Niinhän se tais ollakin että piiriä siihen piti laittaa jos halus virittää, mutta ei ollut kovin yleistä Tonnaris ja kaiketi satkus oli sama kun tuli katti mukaan ja sitä ennen LH2.2MatKa kirjoitti:Joo, LH2.4 tässä on. Softa on jo luettuna ja muutettuna, odotellaan että kiinanpoika saa lähetettyä uutta piiriä tännepäin. Suuttimet on vähän rajoilla, voi olla ettei riitä kun jonnekin 5500 rpm huiteille, mutta sepä selviää sitten. Semmonen kone tuo on kyllä että turhaan yli 3000 rpm kierrättääkään, paitsi moottoritiellä (4v laatikko).et kirjoitti:Mikä moottoriohjaus tuollaises Volvos on?
ei kai tuo aiheuta mitään toimenpiteitä tuollainen lukemaMatKa kirjoitti: (lambda ~1,2) .
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Arvatkaa odotellaanko täällä RE85-tankkauspaikkojen saapumista vähän lähemmäs... Nyt lähin on 120 kilometrin päässä Mikkelissä, joten ei ihan viitsi siellä asti tankata. Toiseen suuntaan 120 kilometrin päässä olisi toisaalta 95E:tä ilman etanolia vielä halvemmalla, ilman kulutuksen nousua. Mutta ei laiska viitsi, ajellaan ysikasilla, kunnes saadaan viunaa tännekin.thabandit^ kirjoitti:Ilmeisesti Saabeista vuosimallit 99-05 väliltä soveltuvat etanolille. Ainakin ne mallit, joissa moottorinohjausjärjestelmä T5 (Trionic 5?), saa muutettua pelkästään etanolikäyttöön ohjelmallisesti. Muita muutostöitä ei tarvita.
T7 (Trionic 7 ) moottorinohjausjärjestelmillä varustetut autot saakin sitten jo ohjelmalla tai ainakin vähäisin muutoksin muutettua flexifuel-malleiksi. Tällöin voi autoon tankata sekä bensiiniä että etanolia. Ei varmaan olisi huono vaihtoehto tuollainen 9-5 Aero etanolikäyttöisenä.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Olen ajanut vuoden verran S123 230te:llä k-jet, E10:llä eikä ole sillä ollut ongelmia. Nyt sitten n. tankillisen E10 50% seassa E85 50%,en kovin tarkasti suhteita tiedä ,mutta suunnilleen samalla rahalla suhteessa ostanut tankkiin ja ajanut. En ole huomannut autossa mitään oireita pl. kylmänä muutaman kymmenen metrin matkalla saattaa nykästä vähän. En tiedä onko moottorini jo niin loppu,että se sietää tuon seoksen vai hajoaako myöhemmin. No testing testing. En ole autoon tehnyt mitään teknisiä muutoksia joita noille aineille pitäis tehdä. Kulutus on muutenkin kova tuolla autolla ja en aio mitata muutenkaan mitä nyt kuluttaa,vielä ainakaan.
Star
Aika moni kokeilee tietämättään polttoöljyä pesnavehkeessä:
http://www.iltasanomat.fi/autot/kavitko ... 47337.html
http://www.iltasanomat.fi/autot/kavitko ... 47337.html