Nuo sporttiset dieselit on marginaalimarkkina hintalappunsa takia, joten kannattas perehtyä halpaluokan kuningasmoottoreihin. Eli pikkuluokan koneista saa enemmän tehoa kilpailijoita halvemmalla, se olisi se avain kuitenkin menestykseen. Huippumallien kehitysrahoja kun ei kuitenkaan koskaan saada takaisin noilla myyntimäärillä.
International engine of the year -pystit on jaettu, tuossa kokonaistulokset luokasta riippumatta. Käsitellään muutamaa luokkaa tuonnenpana tässä postauksessa.
- Results(Engine)
1. Ford 999cc three-cylinder turbo (Ford Focus)
2. Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger (VW Polo etc.)
3. Ferrari 4.5-litre V8 (Ferrari 458 Italia, 458 Spider)
4. GM 1.4-litre range extender (Chevrolet Volt, Opel Ampera)
5. BMW 2-litre twin-turbo four-cylinder petrol (BMW 125i etc.)
6. BMW/PSA 1.6-litre turbo petrol (Mini Cooper S, RCZ etc)
7. BMW 3–litre turo six –cylinder gasoline (BMW 335is etc)
8. BMW M 4–litre V8 (BMW M3 Coup&, M3 Convertible)
9. Audi 2.5–litre five–cylinder turbo (Audi TT RS, RS3 Sportback)
Suoritukykyisten koneiden puolella näyttää tältä, en vain ymmärrä kylläkään mitä tuo diesel tuolla tekee.
- (Engine)
1. Ferrari 4.5-litre V8 (Ferrari 458 Italia, 458 Spider)
2. McLaren 3.8-litre V8 (McLaren MP4-12C)
3. BMW 4.4-litre TwinTurbo V8 (BMW M5, M6 Coupé, M6 Convertible)
4. Porsche 3.8-litre Boxer DI (Porsche 911 (991) Carrera S)
5. Ferrari 6.3-litre V12 (Ferrari FF)
6. BMW 3-litre twin-power turbo diesel six-cylinder (BMW M550d xDrive sedan)
Sitten 1.4-1.8 luokka. tähän saatiin jo mersukin mukaan.
- (Engine) (points)
1. BMW-PSA 1.6-litre turbo petrol (Mini Cooper S, Peugeot 207, RCZ, Citroën DS3, DS4 Racing)
2. Audi 1.8-litre TFSI (Audi A5, SEAT Leon, Škoda Superb, VW Passat, CC)
3. Toyota 1.8-litre gasoline-hybrid (Toyota Prius, Auris Hybrid, Lexus CT 200h)
4. Mercedes-Benz 1.8-litre DI Turbo (Mercedes-Benz C, SLK, E, E CNG)
5. Alfa Romeo 1.7-litre DI Turbo (Alfa Romeo Giulietta, Lancia Delta, Chrysler 300, Jeep Grand Cherokee)
6. Ford 1.6-litre turbo (Mondeo, Volvo V70/XC70, S80 etc)
Sitten pikavedos parista luokasta, eli 1.8-2.0, bemarin 2l bensa paalullia, kakkosena VAG 2.0TFSI ja pronssia sitten bemarin 2.0 dieselille. 2.0-2.5 pitää paalua VAG 2.5 TFSI, hopeeta mersun 2.1 CDI ja pronssia Mazdan 2.2 diesel. 2.5-3.0 luokassa bemarille sijat, 1,2,3 ja 5(2x bensa ja diesel). 3.0-4.0 luokassa bemarin M3 V8 ykkösenä, perässä sitten McLaren, Porsche, Audi, Nissan ja taas Porsche, ainoat vaparikoneet luokassa pitää paikkoja 1 ja 3.
Sitten se luokka jossa näkyy vähän mersun edustusta, eli yli 4.0 koneet.
- (Engine)
1. Ferrari 4.5-litre V8 (Ferrari 458 Italia, 458 Spider)
2. BMW 4.4-litre twin turbo V8 (BMW M5, M6 Coupé, M6 Convertible)
3. Mercedes-AMG 5.5-litre V8 (Mercedes E AMG, CLS 63 AMG, SLK 55 AMG)
4. Ferrari 6.3-litre V12 (Ferrari FF)
5. Mercedes-AMG 6.2-litre V8 (Mercedes SLS AMG)
6. Lamborghini 6.5-litre V12 (Lamborghini Aventador)
Ellen vallan väärässä ole niin ainoa ahdettu taitaa tässäkin luokassa olla bemarin tekele, vai oliko tuo uusi 5.5 AMG mylly taas remmillä?
Ennenkuin joku laukkaa sanomaan että tämä on täysin merkituksetöntä niin voin kertoa tietäväni sen, mielenkiintoista vain nähdä mitä mieltä autolehdistö on asioista, eihän sitä voi sanoa että näissä listauksissa olisi hirveästi todellisuuspohjaa mutta jotain listattuna kuitenkin. Kuitenkin epäilen että alkaa valmistajat huippukoneiden ohella entistä enemmän panostamaan noihin pienempiin ahdettuihin. Saas nähä kuinka kehnosti siinäkin hommassa kuluttajalle ajansaatossa käy, autot paaliin 5v vanhana kun ei ole mitään korjattavaa? VAG 1.4 TSI on antanut kivoja ensivaikutelmia säästömoottorien laadusta, 50tkm ja nokkaketju venyny.
