Diesel Webasto
Diesel Webasto
Nyt tyhmä kysymys. Lämmittääkö diesel Eemelin (W212) tehdas asennettu Webasto sisätilojen lisäksi myös moottorin vai vain sisätilat? Kuuntelin korjaamolla yhden kaverin valittavan kun Webasto ei lämmitä kuin sisätilat eikä moottoria ollenkaan. Korjaamon kaveri totesi "ja niihin on kallista muuttaa sitä myös moottorin lämmitykselle". En tosin ehtinyt katsoa poistuiko kaveri C-sarjalaisella vai Skodalla.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Tarkoittaako tuo sitä, että saadakseni lämpöä mahdollisimman paljon moottorille pitää lämmityslaitteen lämpötila säätää mahdollisimman alhaiseksi? 16 astetta on minimi, jonka voi säätää, sen jälkeen menee pelkälle kylmälle. Mitäs jos laitan lämppärin pelkästään kylmä asentoon eli alle tuon 16 asteen, lämmittääkö silloin tehokkaiten moottoria vai sammuttaako koko webaston?tähtikuljettaja kirjoitti:Kyllä se WIS:in mukaan toimii kuten aiemmissakin malleissa. Mutta aiemmissakin lämmitetään ensisijaisesti sisätiloja aluksi ja vain ylimääräinen lämpö menee moottorille. Sisätilojen lämmettyä avataan "iso kierto" jolloin moottori alkaa lämmetä kunnolla. Tuon muuttaminen on hankalaa ja kallista.
Ööh, mitään mistään tietämättä ni eikös se moottori lämpene samalla ku sisätilatkin
Johtuen siitä että se webasto kierrättää moottorin vesikiertoa...vai onko kyseessä raskaan kaluston ilmaa lämmittävä tekele, niissähän ei lämpene ku se sisäilma.


Johtuen siitä että se webasto kierrättää moottorin vesikiertoa...vai onko kyseessä raskaan kaluston ilmaa lämmittävä tekele, niissähän ei lämpene ku se sisäilma.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Just tälläistä tietoa olin hakemassa, että millä periaatteella/miten webasto toimii. Ilmoittele ihmeessä jos keksit konstin.markoala kirjoitti:60 astetta kun on lämmityslaitteen kennolla aukeaa hana moottorin lämmitykseen. Tavoitteena on muuttaa systeemiä jotta aukeaisi aikaisemmin, ilmoittelen jos joskus onnistuu.
Ainakin w211 orkkissarjoja kun on asennettu jälkeenpäin niin ollaan jätetty "mukavuusventtiili" kokonaan pois ja kytketty nestelinja "perinteisesti" koneelle menevään letkuun. W211:ssä sen saa tehdas asennuksesta poistettua kohtuu vaivalla: vesiventtiilin vaihto ja muutama letku pois ja erilailla niin lämmittää ensin koneetta ja hukkalämmöllä sisätilaa. Mukavuusventtiili jää webaston kylkeen napsuttelemaan omiaan ettei tuu vikaimoituksia.
Luultavasti 212 toimii samalla periaatteella.
Luultavasti 212 toimii samalla periaatteella.
Minkä hintaluokan hommasta tuossa on kyse, sillä oletuksella, että se onnistuisi myös W 212:ssaAki P kirjoitti:Ainakin w211 orkkissarjoja kun on asennettu jälkeenpäin niin ollaan jätetty "mukavuusventtiili" kokonaan pois ja kytketty nestelinja "perinteisesti" koneelle menevään letkuun. W211:ssä sen saa tehdas asennuksesta poistettua kohtuu vaivalla: vesiventtiilin vaihto ja muutama letku pois ja erilailla niin lämmittää ensin koneetta ja hukkalämmöllä sisätilaa. Mukavuusventtiili jää webaston kylkeen napsuttelemaan omiaan ettei tuu vikaimoituksia.
Luultavasti 212 toimii samalla periaatteella.
Mitenkäs väykyssä. Amatöörinä olen huomannut, että jos tuikkaa webaston tulille kellokytkimestä niin kone ja kabiini lämpiää paremmin kuin siitä keskikonsolin nappulasta. Tämä siis silloin kun auto on jo käynnissä.tähtikuljettaja kirjoitti:Kyllä se WIS:in mukaan toimii kuten aiemmissakin malleissa. Mutta aiemmissakin lämmitetään ensisijaisesti sisätiloja aluksi ja vain ylimääräinen lämpö menee moottorille. Sisätilojen lämmettyä avataan "iso kierto" jolloin moottori alkaa lämmetä kunnolla. Tuon muuttaminen on hankalaa ja kallista.
Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
mikä nappula? eikö se sammuta se tuhkakupissa oleva nappula webaston ja sähköelementin jos sen laittaa "päälle" eli tuloksena on tietenkin hitaammin lämpenevä auto??
Vai enkö ymmärtänyt luettua? (se ei olisi yllättävää).
Vai enkö ymmärtänyt luettua? (se ei olisi yllättävää).
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Lähdetään tästä, pakkasta 10 astetta ja väykky käyntiin, ilman että weba on lämmittänyt. Ja tuhkakupin weba-kytkin on off-asennossa.Sergey kirjoitti:mikä nappula? eikö se sammuta se tuhkakupissa oleva nappula webaston ja sähköelementin jos sen laittaa "päälle" eli tuloksena on tietenkin hitaammin lämpenevä auto??.
Testi 1. Kytken weban ohjauskellosta 30 min tulet päälle.
Testi 2. Kytken tuhkakupin weba-kytkimen on-asentoon.
Testi 1. tuottaa nopeammin lämpimän moottorin ja kabiinin kuin testi 2. Testin aikana auto on tyhjäkäynnillä parkkipaikalla, sen lain salliman 20 minuuttia

Huoleton on Volvollinen mies ja aivan huoleton väykytön.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
W210, "auto" jossa kromi on maalia ja vaihdelaatikko muovia.
Eikai se monen tunnin (tonninpasifsc kirjoitti:Minkä hintaluokan hommasta tuossa on kyse, sillä oletuksella, että se onnistuisi myös W 212:ssaAki P kirjoitti:Ainakin w211 orkkissarjoja kun on asennettu jälkeenpäin niin ollaan jätetty "mukavuusventtiili" kokonaan pois ja kytketty nestelinja "perinteisesti" koneelle menevään letkuun. W211:ssä sen saa tehdas asennuksesta poistettua kohtuu vaivalla: vesiventtiilin vaihto ja muutama letku pois ja erilailla niin lämmittää ensin koneetta ja hukkalämmöllä sisätilaa. Mukavuusventtiili jää webaston kylkeen napsuttelemaan omiaan ettei tuu vikaimoituksia.
Luultavasti 212 toimii samalla periaatteella.

-tietämättä kannata kirjotellapupetti kirjoitti:Ööh, mitään mistään tietämättä ni eikös se moottori lämpene samalla ku sisätilatkin![]()
![]()
Johtuen siitä että se webasto kierrättää moottorin vesikiertoa...vai onko kyseessä raskaan kaluston ilmaa lämmittävä tekele, niissähän ei lämpene ku se sisäilma.

Muuten, vähän asian vierestä..
Onkohan nykyisessä w212 sama sähköinen vastus lämppärissä kuin edellisessä w211:ssa? Se kun tuntui kylmiltään puhaltavan lämmintä nopeammin sisään kuin uusi mese??
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Re: Muuten, vähän asian vierestä..
Mikä moottori autossa? Sähkövastus on 271.8, 642.8 ja 651.9 moottoreiden yhteydessä.T.S kirjoitti:Onkohan nykyisessä w212 sama sähköinen vastus lämppärissä kuin edellisessä w211:ssa? Se kun tuntui kylmiltään puhaltavan lämmintä nopeammin sisään kuin uusi mese??
Toimii. Nyt kiertää heti moottoriin vesi. Ei ole kallista. Oikea sisälokarin etuosa pois. Vesiventtiilin liitin irti, siihen 50ohm vastus jonka tehonkesto on riittävästi. Suojaa liittimet. Minä teippasin muuten hyvin mutta vastuksen jätin paljaaksi. Aika näyttää onko toimiva tekninen toteutus.
Kiitos Cardoc ideasta.
Kiitos Cardoc ideasta.
Viimeksi muokannut markoala, 02.11.2017 17:55. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Onpa hieno idea, pitääkin tutkia jos sama ratkaisu toimisi omassa autossa. Jos haluaisi "hienostella" niin tuon kytkennän voisi laittaa kytkimen taakse mutta enpä usko että omassa käytössä juuri tulisi tarvetta muuhun kuin moottorin ensisijaiseen lämmitykseen.markoala kirjoitti:
Toimii. Nyt kiertää heti moottoriin vesi. Ei ole kallista. Oikea sisälokarin etuosa pois. Vesiventtiilin liitin irti, siihen 15-16ohm vastus. Suojaa liittimet. Minä teippasin muuten hyvin mutta vastuksen jätin paljaaksi. Aika näyttää onko toimiva tekninen toteutus.
Kiitos Cardoc ideasta.
Kyllä siellä V***:llakin osataan, pitää vaan löytää se tekijä vähän kuten missä tahansa firmassa.
Onko Italiasta tuodussa 2010 E350 CDI:ssä erilainen lämmitysjärjestelmä kuin esim saksasta tuodussa tai suomiautoissa?
-Penkinlämmittimet
-Mahdolliset lisälämmittimet (sähkö / polttoaine käyttöinen)
Tuossa Italian ihmeessä ei ainakaan ole webastoa!
Onko tehdas webasto ollut tuohon aikaan lisävaruste?
Mitä muuta Italiasta tuodusta autosta kannattaa tarkistaa ennen ostamista vai kannattaako unohtaa samoin tein Italian ihmeet
-Penkinlämmittimet
-Mahdolliset lisälämmittimet (sähkö / polttoaine käyttöinen)
Tuossa Italian ihmeessä ei ainakaan ole webastoa!
Onko tehdas webasto ollut tuohon aikaan lisävaruste?
Mitä muuta Italiasta tuodusta autosta kannattaa tarkistaa ennen ostamista vai kannattaako unohtaa samoin tein Italian ihmeet

Itsellä oli Italiasta tuotu 211-farmari. Tosi hyvässä kunnossa oli. Maksoi vähemmän kuin Saksasta tuotu ostohetkellä ja Italiasta tuodusta saa vähemmän rahaa myydessäkin jostain syystä. Autot ovat halvempia Italiassa. Lisäksi niitä karsastetaan täällä Suomessakin, kun kuvitellaan niiden olleen takseina Roomassa tai vailla lämmityslaitetta. Oma auto oli kangaspenkeillä joten penkinlämmittimien puute ei haitannut erityisemmin. Muuten ei ollut mitään ongelmia talvessa, kun vastuksella lämmintä tuli lämppäristä jo muutaman sadan metrin jälkeen.Turtle kirjoitti: Mitä muuta Italiasta tuodusta autosta kannattaa tarkistaa ennen ostamista vai kannattaako unohtaa samoin tein Italian ihmeet
Kiteyttäisin, että jos saa selvästi halvemmalla kuin Saksa-auton niin sitten.
Alakoko kiertään moottorissa ensin lämminvesi?markoala kirjoitti:
Toimii. Nyt kiertää heti moottoriin vesi. Ei ole kallista. Oikea sisälokarin etuosa pois. Vesiventtiilin liitin irti, siihen 15-16ohm vastus. Suojaa liittimet. Minä teippasin muuten hyvin mutta vastuksen jätin paljaaksi. Aika näyttää onko toimiva tekninen toteutus.
Kiitos Cardoc ideasta.
Tuo vastus mietityttää, että tarviiko millaisen tehon keston kun tuolla 15 ohmin kuormalla tulee tehoksi karkiasti 10 wattia?
S211 E320 V6+7G vm.-06 facelift
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Sähköasennusluvat S2, ok
Kylmäaineluvat alle 3kg, ok
Jos kerran moottori lämpenee jo töpselin irrottamalla, mikä tuon vastuksen funktio sitten on?markoala kirjoitti:Moottori esilämpenee kun töpseli on irti. Vastusta ei tarvitse. Ehdottomasti järkevä muutos.
Lämpeneekö töpseli irti enää mikään muu kuin moottori?
Alkoi kiinnostaa pakkasjaksolla, kun eihän tuo puolenkaan tunnin lämmittämisellä meinaa saada moottorissa oikein mitään aikaan

Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1945
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Veikkaan että vastuksella häviää vikadiagnostiikan löytämät vikakoodit ja "korjauslaskun" jos vie merkkihuoltoon auton.740 GLE kirjoitti:Jos kerran moottori lämpenee jo töpselin irrottamalla, mikä tuon vastuksen funktio sitten on?markoala kirjoitti:Moottori esilämpenee kun töpseli on irti. Vastusta ei tarvitse. Ehdottomasti järkevä muutos.
