E250 D 20V karmea käyntiääni kylmänä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
pekkapa
Viestit: 18
Liittynyt: 05.4.2006 15:35
Paikkakunta: Rovaniemi

E250 D 20V karmea käyntiääni kylmänä

Viesti Kirjoittaja pekkapa »

Ajettuna alle 400tkm ja kutakuinkin asiallisesti huollettu (Mobil RF1/15000tkm). Vähitellen on käynti kylmänä mennyt kalisevaksi varsinkin alhaisilla kierroksilla. Samoin tuntuu puhti olevan hukassa alle 2000rpm. Pakkasilla lyhyehkön lohkolämmityksen jälkeen kuulostaa välittömästi hajoavalta ja ääni kierrosten noustessa ensin vain huononee, mutta sitten lopulta normalisoituu. Lämmin kone käy suht siististi samoin öljynpaineet pysyvät 2:n tuntumassa, kylmänä koneen paineet tapissa.

Tuossa on vielä paineella toimiva kylmäkäynnin säätö ja koneen lämmettyä sen verran, että se kytekeytyy pois, tuntuu käynti paranevan.

Antakaahan vihjeitä kannattaisiko vikaa etsiä nostimista tai suuttimista vai pumpun säädöistä tai kenties nokka-akseli??? Miten asian saisi selvitettyä?

Ps. olen uusi palstan käyttäjä, enkä kohtuudella löytänyt vastaavia juttuja, mutta antakaa vihjettä jo olemassaoleviin keskusteluihin, mikäli niitä jo on...
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tervehdys 8)

En noista diisseleistä niin tiedä, mutta kuulemma rikkinäiset suuttimen kärjet saattaa saada aika pahaksi käyntiäänen :whisper:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa forumille, pekkapa.

Ääntä kuulematta viasta on vaikea sanoa, mutta liian suuri ruiskutusennakko tietysti aiheuttaa karkeaa käyntiä kylmänä, samoin Janin mainitsemat suutinkärkien viat.

Savuaako auto kylmänä kalistessaan epätavallisen paljon ?

Nokka-akselivikoja noissa ei ole ollut, nostimien viat aiheuttavat paremminkin "naputusta".

Ammattilainen osaa sanoa aika hyvin mikä äänen aiheuttaa, kun pääsee kuulemaan käyntiä.

Eiköhän tähänkin kerry lisää veikkauksia äänen aiheuttajasta, ja neuvoja sen paikallistamiseksi....
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Liian myöhäinen ajoitus. :D

Tuntuuko tyhjäkäynniltä hiljakseen kaasua lisätessä että kone ei tunnu nostavan kierroksia? ja ääni pahenee? sitten yhtäkkiä käynti siistiytyy ja kierrokset pomppaavat ylös?

Jos näin niin ajotus on myöhässä....
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1592
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

dealer kirjoitti:Savuaako auto kylmänä kalistessaan epätavallisen paljon ?
Mikä on vikana jos auto tekee näin kylmänä? Mulla käy kylmänä suht kovaäänistä tyhjäkäyntiä, ja hieman kaasua painauttaessa pukkaa melko sakeat huurut. Muuten käynnissä ei ole mitään vikaa, käy todella tasaisesti. Lämpimänä käy sievästi hiljaa nyt hihnaniskarin vaihdon jälkeen. :roll:
® Mesen Porkkana-klubi
pekkapa
Viestit: 18
Liittynyt: 05.4.2006 15:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pekkapa »

Kiitoksia nopeista ja asiallisista vihjeistänne! Näyttääpi tämä sydeemi olevan maineensa väärti!
dealer kirjoitti: Savuaako auto kylmänä kalistessaan epätavallisen paljon ?

Nokka-akselivikoja noissa ei ole ollut, nostimien viat aiheuttavat paremminkin "naputusta".

Ammattilainen osaa sanoa aika hyvin mikä äänen aiheuttaa, kun pääsee kuulemaan käyntiä.

Eiköhän tähänkin kerry lisää veikkauksia äänen aiheuttajasta, ja neuvoja sen paikallistamiseksi....
Kone ei erityisemmin savuta kylmänä eikä kuumana. Tuo epämääräinen kalinansekainen ääni matalilla kierroksilla muistuttaa jonkinlaista resonanssiääntä, aivankuin jotain olisi irti, mutta se tuntuu paikallistuvan venttiilikoneiston tai vesipumpun seudulle. Kierrosherkkyyttä ei liiemmin ole tyhjäkäynnin yläpuolella, missä kalina on voimakkaimmillaan. Lämpimänä tyhjäkäynti on melko hyvä, mutta heti kierrosten vähän noustessa kalina alkaa ja loppuu alle 2000rpm.

Taitaapi olla tuo pumpun ajoitus järkevää tarkistuttaa ekaksi? Säätykö ajoitus kierrosten noustessa vai piääkö pumppu ennakon aina samana? (Taisi olla asiaton kysymys!)
Avatar
Esko R
Oulaisten ornitologi
Viestit: 725
Liittynyt: 02.10.2005 22:04
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Arvauksia

- Moniurahihnan kiristimen iskari rikki? :shock:

- Ohjaustehostimen pumpun kiinnityskorva rikki? :eek:
S212 350 CDI

EXÄT:
C219 320 CDI
S211 270 CDI
S203 200 CDI
S210 300 TDT
W124 300 D 24V
S124 250 D
W210 220 D
W124 200 D
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ajoitus aikaistuu mitä enemmän kierroksia.
pekkapa
Viestit: 18
Liittynyt: 05.4.2006 15:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pekkapa »

Esko R kirjoitti:Arvauksia

- Moniurahihnan kiristimen iskari rikki? :shock:

- Ohjaustehostimen pumpun kiinnityskorva rikki? :eek:
Tuo kiristimen iskari on öljyinen ja tärisee kalinan tahdissa, joten sen vaihto on kokeilemeisen arvoinen. Joutuukohan käyttämään vesipumpun siivan irti tai kiristinrullan, sillä näyttää ettei iskarin alapään pultti mahdu siivan alta??? :cry: Kiristinrullan irrottaminen voisi päästää pultinkannan siivan yläpuolelle...

Ohjaustehostimen korvat ovat kunnossa, mutta sen siivasta heiluttelmalla tuntuu hieman välystä sivusuunnassa ja samalla napsahteleva äänikin kuuluu. Pumppu tuntuu kuitenkin pyörivän takertelematta.

Pekka P
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kokeileppa käyttää autoa ilman remmiä... jos ääni loppui niin hihnankiristin tai jokin apulaitteista päästää äänen..
Viimeksi muokannut Mika.T, 07.4.2006 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 493
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mika.T kirjoitti:Kokeileppa käyttää autoa ilman remmiä... jos ääni loppui niin hehnankiristin tai jokin apulaitteista päästää äänen..
Tämä oli tosiaankin kokeilun arvoinen tieto ja helppo. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eipä olisi ensimmäinen iskäri, joka resonoi. Yksi konsti on pistää meisseli irkarin ja kannen väliin ja kevyesti vääntää iskaria sivuun. Ääni loppuu silloin, jos se on iskarista peräisin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Lisää mahdollisia kalinan aiheuttajia:kampiakselin hihnapyörä löysällä,pitää kyllä pahaa ääntä myös lämpimänä :wink:
pekkapa
Viestit: 18
Liittynyt: 05.4.2006 15:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Iskari vaihdettu ... kalina jatkuu..

Viesti Kirjoittaja pekkapa »

Vaihdoin hihnankiristimen iskarin -tuulikotelo otti hieman itseensä, kun poistin sen siivet paikoillaan. Muovikotelo oli vanhetessaan kovettunut, eikä kestänyt taivuttelua kuten ennen. Päädyin hiomaan keinun topparia hieman, jotta pultti tuli vesipumpun siivan alta. Periaatteena hommassa oli hieman: Siitä voima alkaa, mihin järki loppuu... :twisted:

Iskarikin oli jo tiensä päässä, mutta kalinan ja tärinän alkuperä täytyy olla venttiilikoneistossa, sillä ilman hihnaakin kone kalisti. Tutkin myös ketjunkiristimen, joka näytti olevan ok ja tuplaketjullakin on takana vasta 200tkm.

Seuraavana on vuorossa pumpun ajoitus. Ellei auta lienee nostimien ja suihkujen syynäys tarpeen. KL-varaosissa vain meinasivat, ettei 20v koneisiin juuri ole suuttimia uusittu -liekö totta? :?:
Avatar
Waunumäki
Viestit: 44
Liittynyt: 07.10.2005 14:50

Viesti Kirjoittaja Waunumäki »

No nythän on niin, että jos ei kuulu ääntä niin se ei toimi. Kaikkista pienistä sivuäänistä ei kannata välittää niin kauan kuin Mersu kulkee ja köyhät(remonttitadottomat) kateilee.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

mulla on OM 606 koneessa (300D 24v) samankaltaista murhetta, hehkun jälkeen käynnistyy ja käy nätisti, 3 min kuluttua kun jälkihehku putoaa pois alkaa ravistelu, yskähtely ja sininen savu, kun lämpi'ää n. 70 c hen homma rauhoittuu ja käy nätisti

vikaa on haettu lähes kaikista mahdollisista, suuttimista, pa.linjasta, hehkuista, pumpusta, kannesta, venttiileistä jne... pumppu käynyt penkissä ja eikun homma jatkuu... ei sinänsä haittaa mut joskus talvella vähän hymyilyttää kun weba sauhuaa edessä ja putki takana :D

toi pumpun ajoitus muakin askarruttaa edelleen, ei vissiin kotikonstein selviä/säädy ?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ajoituksen tarkistaminen / säätäminen:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

kiitos linkistä - tää on loistava sivusto, vielä kun oppii ja tottuu käyttämään ja etsimään :oops:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”