W124 etujarrujen vaihto operaatio.... Millä männät sisään?
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
En nyt ihan täysin ymmärtänyt, mikä tässä mättää. Jotain neuvoja olis kuitenkin tarjolla.
Ne kumithan joustaa, kun vähän venyttää niitä. Kaveri on tosin hyvä olla jeesaamassa tässä. Toinen pitää kumia auki ja toinen tiputtaa männän kumin läpi.
Männästä ja satulasta kannattaa viilata ylimääräset ruosteet veks, hiomapaperilla. Satulan sisäosiin voi soveltaa viilaa. Viilalla en kuitenkaan lähtisi mäntää työstämään.
Kumin pitäisi siis mennä siihen männän päälle kaverin avustuksella aika sujuvasti.
Operaatiota varten kannattaa tietenkin irrottaa jarrusatula letkustaan kokonaan. Sitten kun kumit ovat kohdallaan, saa männän kätevästi paikalleen tuossa edellä selostetuilla tavoilla. Ilmausruuvia auki ja isoilla pihdeillä vääntämään. Ei ne ihan tongeilla mene paikalleen, vuotavat sylinterit ovat kuitenkin ehtineet ruostuttamaan paikkoja jo.
Ne kumithan joustaa, kun vähän venyttää niitä. Kaveri on tosin hyvä olla jeesaamassa tässä. Toinen pitää kumia auki ja toinen tiputtaa männän kumin läpi.
Männästä ja satulasta kannattaa viilata ylimääräset ruosteet veks, hiomapaperilla. Satulan sisäosiin voi soveltaa viilaa. Viilalla en kuitenkaan lähtisi mäntää työstämään.
Kumin pitäisi siis mennä siihen männän päälle kaverin avustuksella aika sujuvasti.
Operaatiota varten kannattaa tietenkin irrottaa jarrusatula letkustaan kokonaan. Sitten kun kumit ovat kohdallaan, saa männän kätevästi paikalleen tuossa edellä selostetuilla tavoilla. Ilmausruuvia auki ja isoilla pihdeillä vääntämään. Ei ne ihan tongeilla mene paikalleen, vuotavat sylinterit ovat kuitenkin ehtineet ruostuttamaan paikkoja jo.
Kein siknatuur
Kyllähän ne joustaa, mutta melko kovaa seosta ovat silti, että pysys paikallaan samalla kun yrittää mäntää työntää sisään sen kumin välistä. Pitää huomenna joku ottaa kaveriks mukaa jos se onnistus paremmin Jarruletkua ei tullu irrotettua, siellä pää kaaren sisällä työskentelin, helpottas varmaa jos ottas satulan pöydälle Jatketaan harjoituksia..
Jos mäntä ei liiku kevyesti, kun jarruletku on irti tai ilmausruuvi on auki,
se on puhdistettava.
Jarruletku ja ilmausruuvi pannaan kiinni, palat otetaan pois ja sitten
painetaan jarrua, jolloin mäntä tulee pois. Jos on monta mäntää, voi
joutua irrottamaan yhden kerrallaan ja kiilaamaan liikkuvan männän
paikalleen.
Irtonainen mäntä puhdistetaan hienolla hiomapaperilla vaakasuuntaisin
vedoin ja sylinteri hoonataan vastaavasti. Osat puhdistetaan huolellisesti
ruostuvasta hiomapölystä. Tiivisteet uusitaan.
Kokoonpano on sitten helppo homma.
Jarrunesteet kun on vaihdettu säännöllisesti, niin ei ole vettä jarrunesteessä
eivätkä osat ruostu.
se on puhdistettava.
Jarruletku ja ilmausruuvi pannaan kiinni, palat otetaan pois ja sitten
painetaan jarrua, jolloin mäntä tulee pois. Jos on monta mäntää, voi
joutua irrottamaan yhden kerrallaan ja kiilaamaan liikkuvan männän
paikalleen.
Irtonainen mäntä puhdistetaan hienolla hiomapaperilla vaakasuuntaisin
vedoin ja sylinteri hoonataan vastaavasti. Osat puhdistetaan huolellisesti
ruostuvasta hiomapölystä. Tiivisteet uusitaan.
Kokoonpano on sitten helppo homma.
Jarrunesteet kun on vaihdettu säännöllisesti, niin ei ole vettä jarrunesteessä
eivätkä osat ruostu.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Itse en oo kertaakaan ottanu satulaa kokonaan irti letkusta. Ensiks vinka letkun puoleiseen mäntään/mäntiin ja polkimella mäntä ulos, no tässähän oli kyse kasaamisesta. Kun otit männän ja kumit pois, niin putsasitko kumin uran puhtaaksi? sinne pakkaa kertymään pikkasen "paskaa" ja hapettumaa. Itellä on hammaslääkärin vinopäinen raaputin ja sen kanssa on hyvä putsata ura puhtaaksi. Puhdas ura, uusi kumi, pikkasen liukastetta ja mäntä menee melkein käsin työtämällä paikoilleen. Suojakumi ja lukitusrengas paikoilleen ja satula kiinni.
a-p
a-p
124-200d
124-200TE
124-230E
124-230E aut.
124-250TD
124-300D
310 pa
508 as.auto
913 as. auto
124-200TE
124-230E
124-230E aut.
124-250TD
124-300D
310 pa
508 as.auto
913 as. auto
Puhdistin urat, oli siellä kertyny paskaa melkosesti! Ulompi kumikin halkes asentaessa paikalleen, vaikka rasvan kanssa leikin. Huonot motonetin tiivisteet..kävin uudet hartikaiselta, jos se vuoto näillä tiivisteillä sitten loppus tuolta. Vanteet sisäpintaki melekosessa jarrunesteessä. Mäntä ei tosin mennyt sisään ihan työntämällä.happa66 kirjoitti:Itse en oo kertaakaan ottanu satulaa kokonaan irti letkusta. Ensiks vinka letkun puoleiseen mäntään/mäntiin ja polkimella mäntä ulos, no tässähän oli kyse kasaamisesta. Kun otit männän ja kumit pois, niin putsasitko kumin uran puhtaaksi? sinne pakkaa kertymään pikkasen "paskaa" ja hapettumaa. Itellä on hammaslääkärin vinopäinen raaputin ja sen kanssa on hyvä putsata ura puhtaaksi. Puhdas ura, uusi kumi, pikkasen liukastetta ja mäntä menee melkein käsin työtämällä paikoilleen. Suojakumi ja lukitusrengas paikoilleen ja satula kiinni.
a-p
Laitoin lattaraudan palan männän taakse ja hakkasin varovaisesti lekalla lattaa nii rupes se menemään paikalleen, mutta ei se kumi sit varmaa tuota möykytystä kestäny
Jos tän sais nyt tehtyy loppuu nii vois jatkossa jarruhommat jättää osaavalle
Älä luovuta noin helpolla, toi kumien vaihto on (minun mielestäni ) helpoimpia hommia mersun huollossa .Ja sitä lekaa ei tarvita kuin ladan pellien oikasussa, paa se latikan pala männän päälle ja vinkan kanssa pikku hiljaa puristaen sisälle.Garash kirjoitti:Puhdistin urat, oli siellä kertyny paskaa melkosesti! Ulompi kumikin halkes asentaessa paikalleen, vaikka rasvan kanssa leikin. Huonot motonetin tiivisteet..kävin uudet hartikaiselta, jos se vuoto näillä tiivisteillä sitten loppus tuolta. Vanteet sisäpintaki melekosessa jarrunesteessä. Mäntä ei tosin mennyt sisään ihan työntämällä.happa66 kirjoitti:Itse en oo kertaakaan ottanu satulaa kokonaan irti letkusta. Ensiks vinka letkun puoleiseen mäntään/mäntiin ja polkimella mäntä ulos, no tässähän oli kyse kasaamisesta. Kun otit männän ja kumit pois, niin putsasitko kumin uran puhtaaksi? sinne pakkaa kertymään pikkasen "paskaa" ja hapettumaa. Itellä on hammaslääkärin vinopäinen raaputin ja sen kanssa on hyvä putsata ura puhtaaksi. Puhdas ura, uusi kumi, pikkasen liukastetta ja mäntä menee melkein käsin työtämällä paikoilleen. Suojakumi ja lukitusrengas paikoilleen ja satula kiinni.
a-p
Laitoin lattaraudan palan männän taakse ja hakkasin varovaisesti lekalla lattaa nii rupes se menemään paikalleen, mutta ei se kumi sit varmaa tuota möykytystä kestäny
Jos tän sais nyt tehtyy loppuu nii vois jatkossa jarruhommat jättää osaavalle
a-p
124-200d
124-200TE
124-230E
124-230E aut.
124-250TD
124-300D
310 pa
508 as.auto
913 as. auto
124-200TE
124-230E
124-230E aut.
124-250TD
124-300D
310 pa
508 as.auto
913 as. auto
Olisiko sitten pääsylinterin kumitkin vaihtokunnossa, jos jarrut eivät vuoda.Garash kirjoitti:Joo menihä se nytte iha onnistuneesti paikalleen Ei näyttäs enää vuotavan tuosta tiivisteen välistäkään Jarrutuntumaki on iha hyvä, tuli ilmattuu kaikki jarrut. Tosin pitkään sitä iloa ei kestäny, menee taas jarru pohjaan ku pitää vaan poljinta paikallaan, mutta jarrut toimii kuitenki.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Hyvä huomio. Säiliö tulisi pitää koko ajan lähes ylärajassa, muuten ei onnistu.Sampo N. kirjoitti:Tuliko vauhdintappajat varmasti ilmattua kunnolla? Jarrunesteen aäiliö on kaksiosainen ja myös takimmaisessa osassa pitää olla ilmausvaiheessa tavaraa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Tuli. Tyylillä ilmausruuvi auki, letku päähän ja pumppailua niin pitkään ennen kun tulee pelkkää nestettä ilman yhtään ilmakuplaa. Poljin pohjaan -> ilmausruuvi kiinni. Aloitettu kauimmasta, järjestys oikea taka, vasen taka, oikea etu, vasen etu.Sampo N. kirjoitti:Tuliko vauhdintappajat varmasti ilmattua kunnolla? Jarrunesteen aäiliö on kaksiosainen ja myös takimmaisessa osassa pitää olla ilmausvaiheessa tavaraa.
Säiliökin oli ylärajalla koko homman ajan.
Tuosta 2osaisuudesta on tullutki luettua, mutta ei mun mielestä tässä "ykkös"sarjalaisessa (-88) ole kaksiosainen tuo järjestelmä, vaikka miten sitä lampulla tutkin.
Vähän menee ohi viimeisimmästä keskustelusta, mutta tuo puusepän puristin on oikeasti tosi pätevä männän liikutteluun. Ostaa vain tosi tukevan puristimen, vähintään sellaista 5 mm paksua rautaa. Sillä saa myös jarruja herkisteltyä, jos ei meinaa liikkua.
Jarrujen herkistely puusepän puristimella: Puristin vain kiinni mäntään (jokin lätkä sopivasti väliin tietenkin), ja sitten pumppaamaan jarrua -> vaikka puristin onkin todella tukeva, niin jarrupaineen alla se antaa sen verran periksi, että mäntä pääsee liikkuumaan ulos, ja kun jarrua löysää, niin puristin taas painaa männän takaisin sisään. Aikanaan 124:stani tuolla tavoin herkistelin jumittavat takajarrut ja hyvä tuli. Tieten parempi olis ollut vaihtaa kaikki tiivisteet yms. mutta tuo oli "hyvä ja halpa" keino
Jarrujen herkistely puusepän puristimella: Puristin vain kiinni mäntään (jokin lätkä sopivasti väliin tietenkin), ja sitten pumppaamaan jarrua -> vaikka puristin onkin todella tukeva, niin jarrupaineen alla se antaa sen verran periksi, että mäntä pääsee liikkuumaan ulos, ja kun jarrua löysää, niin puristin taas painaa männän takaisin sisään. Aikanaan 124:stani tuolla tavoin herkistelin jumittavat takajarrut ja hyvä tuli. Tieten parempi olis ollut vaihtaa kaikki tiivisteet yms. mutta tuo oli "hyvä ja halpa" keino
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Nojuu, on tullut kans nähtyä noita yksiosaisia säiliöitä. Pitäähän se jarrupoljin saada kuitenkin toimimaan oikealla tavalla. Jossain on siis vielä ilmaa, mikäli pedaali pehmenee. Tuskin nyt yhtäkkiä on pääsylkkä lauennut, jos ennen toimi ihan hyvin.
Voit koittaa muuten ilmata noita myös "väärinpäin". Työnnät lääkeruiskulla satulan ilmausruuvista tavaraa sisään niin kauan, kunnes jarrunestesäiliöön ei enää tule muuta kuin täyttä tavaraa. Ilmakuplien tulo on helppo nähdä. Tuolla tavalla me on kaverin kanssa niitä joskus ilmailtu hyvällä menestyksellä.
Voit koittaa muuten ilmata noita myös "väärinpäin". Työnnät lääkeruiskulla satulan ilmausruuvista tavaraa sisään niin kauan, kunnes jarrunestesäiliöön ei enää tule muuta kuin täyttä tavaraa. Ilmakuplien tulo on helppo nähdä. Tuolla tavalla me on kaverin kanssa niitä joskus ilmailtu hyvällä menestyksellä.
Kein siknatuur
Kokeilen viikonlopuna tuota "väärinpäin" ilmausta. Poljin siis pehmeni jo katsastukseen mennessä, sitä mieltä se inssi ainaki oli. En ite ollu ees huomannu ku ei oo tullut ajateltua nii paljon . Se varmaan kyllä johtu siitä vuotavasti jarrusylinteristä.Sampo N. kirjoitti:Nojuu, on tullut kans nähtyä noita yksiosaisia säiliöitä. Pitäähän se jarrupoljin saada kuitenkin toimimaan oikealla tavalla. Jossain on siis vielä ilmaa, mikäli pedaali pehmenee. Tuskin nyt yhtäkkiä on pääsylkkä lauennut, jos ennen toimi ihan hyvin.
Voit koittaa muuten ilmata noita myös "väärinpäin". Työnnät lääkeruiskulla satulan ilmausruuvista tavaraa sisään niin kauan, kunnes jarrunestesäiliöön ei enää tule muuta kuin täyttä tavaraa. Ilmakuplien tulo on helppo nähdä. Tuolla tavalla me on kaverin kanssa niitä joskus ilmailtu hyvällä menestyksellä.
Älä kato sitä "ylä "rajaa. Laita säiliö piri pintaan ja aloita uudestaan koko homma. Nimim. Opeteltu toikin homma pitkän kaavan mukaan.
Laita nestettä säiliö piri pintaan ja aloita ilmaus alusta. Ensin etu jarrut ja sen jälkeen taka pää. JA TAKAPÄÄN ilmauksessa huomioi ETTÄ se SÄILIÖ on TÄYNNÄ. Älä tee samaa virhettä minkä minä tein (luotin siihen ylä viivaan) ja täytä korkin tasalle.
a-p
Laita nestettä säiliö piri pintaan ja aloita ilmaus alusta. Ensin etu jarrut ja sen jälkeen taka pää. JA TAKAPÄÄN ilmauksessa huomioi ETTÄ se SÄILIÖ on TÄYNNÄ. Älä tee samaa virhettä minkä minä tein (luotin siihen ylä viivaan) ja täytä korkin tasalle.
a-p
124-200d
124-200TE
124-230E
124-230E aut.
124-250TD
124-300D
310 pa
508 as.auto
913 as. auto
124-200TE
124-230E
124-230E aut.
124-250TD
124-300D
310 pa
508 as.auto
913 as. auto
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Ei tietenkään, miksi ihmeessä kokeilla sellaista, joka toisilla saattaa jopa toimia? Pyydän nöyrimmästi anteeksi näin julkisesti, että yritin kertoa vaihtoehtoisia konsteja jotka saattavat jopa toimia.JUKKA.K kirjoitti:No ei kannata millää lääkeruiskulla ilmailla... eiköhän se perinteinen tapa ole paljon parempi...
Olen todella, todella pahoillani. Pitäisikö minun jatkossa kysyä mielestäsi ensin lupa muiden neuvomiseen?
Alkuperäiseen ongelmaan: En edelleen jaksa uskoa pääsylinterin olevan rikki, jos jarrupoljon on ollut kovana ennen tiivisteoperaatiota. Tuskin sylinteri siinä yhteydessä on hajonnut?
Biltemasta ja vastaavasta saa myös näitä yhden miehen ilmausjärjestelmiä, taitaa maksaa pari kymppiä. Systeemissä on purkki ja takaiskuventtiili. Minulla tosin ei ole kokemusta näistä. (Anteeksi JUKKA.K)
Kein siknatuur
Piripinnassa se on ollut aina kun ilmattu jarruja. Aina ilmauksen jälkeen jarrupoljin tuntuu hyvältä ja vastaa kosketukseen hyvin eikä painu pohjaan kun pitää pohjassa, mutta tuntuu että viikon välein saa ilmata tai jarru pitää aina pohjaan asti painaa ennen kun mersu pysähtyy. Jostainhan tuo varmaan vetää ilmaa, mutta mistä ihmeestä..Mitään näkyvää vuotoa ei ole näkyvissä.
Avasin vielä varmuudeks tuon oikeen etusatulan, jossa se vuotava sylinteri oli ongelmana leimalle, nyt sekään ei vuoda.
Käytti kyllä järkitarkastuksessa jarrutesterissä.
Etujarruissa arvot 2.7kn vasen jarru, 2.0kn oikee jarru (etujarrut). Takajarrut oli tasaiset.
Avasin vielä varmuudeks tuon oikeen etusatulan, jossa se vuotava sylinteri oli ongelmana leimalle, nyt sekään ei vuoda.
Käytti kyllä järkitarkastuksessa jarrutesterissä.
Etujarruissa arvot 2.7kn vasen jarru, 2.0kn oikee jarru (etujarrut). Takajarrut oli tasaiset.
202
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 25.10.2010 19:03
- Paikkakunta: tornio
Sinuna kattelisin vielä sitä pääsylinteriä "sillä silmällä".
Kaverilla oli kans joku aika sitten vastaava tapaus.
Takaa meni sylinteri, vaihto, ilmattiin, nyt hyvä. Koeajolla poljin pohojaan.
Toistettiin sama homma useita kertoja, ei muuttunu.
Hommas uuven pääsylinterin, kerralla kuntoon.
Ei ees osattu eppäillä ensin, ku oli ennen remonttia huippujarrut!
Kaverilla oli kans joku aika sitten vastaava tapaus.
Takaa meni sylinteri, vaihto, ilmattiin, nyt hyvä. Koeajolla poljin pohojaan.
Toistettiin sama homma useita kertoja, ei muuttunu.
Hommas uuven pääsylinterin, kerralla kuntoon.
Ei ees osattu eppäillä ensin, ku oli ennen remonttia huippujarrut!
Kuulin kanssa parilta 'mekaanikolta', että pääsylinteri vois olla ongelmana tässä tilanteessa. Mitähän merkkiä lie motonetissä käyttävät noissa vai kannattaako satsata alkuperänenraaka-roki kirjoitti:Sinuna kattelisin vielä sitä pääsylinteriä "sillä silmällä".
Kaverilla oli kans joku aika sitten vastaava tapaus.
Takaa meni sylinteri, vaihto, ilmattiin, nyt hyvä. Koeajolla poljin pohojaan.
Toistettiin sama homma useita kertoja, ei muuttunu.
Hommas uuven pääsylinterin, kerralla kuntoon.
Ei ees osattu eppäillä ensin, ku oli ennen remonttia huippujarrut!
202
Taka jarrujen ilmauksessa onko ollut koko ajan säiliö piripinnassa? Opin kantapäänkautta ton ilmauksen. Ilmaa taka pää ensin. Sen jälkeen etu pää. ÄLÄ koske vielä PÄÄ sylinteriin. Älä tee minun virhettä , jästipäänä tein niin kuin ennenkin enkä kuunnellut muita , tuli se jokusen kympin maksamaan) vaan lopulta "opettelin " lukemaan muitten ohjeita ja avot on hyvät jarrut kerrankin.
a-p
a-p
124-200d
124-200TE
124-230E
124-230E aut.
124-250TD
124-300D
310 pa
508 as.auto
913 as. auto
124-200TE
124-230E
124-230E aut.
124-250TD
124-300D
310 pa
508 as.auto
913 as. auto