Dieselin kierrätys 6500rpm asti mahdollista?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
W124Demec
Viestit: 173
Liittynyt: 15.11.2011 0:40
Paikkakunta: Koskenkorva

Dieselin kierrätys 6500rpm asti mahdollista?

Viesti Kirjoittaja W124Demec »

Moi en tiedä tuliko oikeaan topikkiin, mutta mielessäni pyörii että voiko mesen dieseliä kierrättää tuonne asti ja mitä vaatii että kestää jos mahdollista?
geezer
Viestit: 51
Liittynyt: 12.12.2010 19:23
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja geezer »

mitä järkeä? väännöllähän ne tiisselit..
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

geezer kirjoitti:mitä järkeä? väännöllähän ne tiisselit..

miksei olis?

niin ja topicin alottajalle että ei taija kukaan osata neuvoa jos et kerro mitä konetta haluat kierrättää.
geezer
Viestit: 51
Liittynyt: 12.12.2010 19:23
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja geezer »

voikai niitä huudattaa.. ainakin ooämmiä
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Ooämmiä on aika monenlaisia..
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Mun käsittääkseni tuollaista suoraruiskudieseliä ei voi kierrättää noin korkealle. Niissä pelataan suuttimen ruiskutusajalla ja 6500rpm tasolla aikaikkuna jolloin dieseliä ehtii ruiskuttamaan sylinteriin käy liian pieneksi. Jos sinne tuupataan sitä ainetta väärään aikaan niin siitä ei hyvä seuraa.

Tai siis onhan kaikki mahdollista, pitäisi varmaan nostaa railipainetta rankasti, kehittää uuden tyyppiset suuttimet ja säätää ohjelmaa.
Avatar
-jorkki-
joka ecua sorkki
Viestit: 700
Liittynyt: 20.5.2006 23:35
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Kone kirjoitti:Mun käsittääkseni tuollaista suoraruiskudieseliä ei voi kierrättää noin korkealle. Niissä pelataan suuttimen ruiskutusajalla ja 6500rpm tasolla aikaikkuna jolloin dieseliä ehtii ruiskuttamaan sylinteriin käy liian pieneksi. Jos sinne tuupataan sitä ainetta väärään aikaan niin siitä ei hyvä seuraa.

Tai siis onhan kaikki mahdollista, pitäisi varmaan nostaa railipainetta rankasti, kehittää uuden tyyppiset suuttimet ja säätää ohjelmaa.
Taitaa kunnolla vetävät 6500rpm loppujen lopuksi jäädä siitä kiinni, ettei polttoaine kerkiä syttymään suoraruutassa vaikka kuin nostaisi painetta, isontaisi suuttimia tai muokkaisi ohjelmaa. Johtuu dieselin ominaisuuksista. Tietysti em. toimenpiteet auttaa tiettyyn pisteeseen asti.

Esikammiomoottorissa palaminen alkaa jo siellä esikammiossa, joten aikaa on enempi.

"ooämmiä" on tosiaan melko monenlaista, liekkö kaikki mersun dieselit?
W124Demec
Viestit: 173
Liittynyt: 15.11.2011 0:40
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja W124Demec »

Joo tosiaan olimpas viksu elikkä 602konen moottori kyseessä

Niin ja mihin asti tohtii kierrättää vakio hiluilla ilman pelkoa täystuhosta?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

W124Demec kirjoitti:Joo tosiaan olimpas viksu elikkä 602konen moottori kyseessä

Niin ja mihin asti tohtii kierrättää vakio hiluilla ilman pelkoa täystuhosta?
Ainakin 603 kestää kierrättää 7000rpm kevyesti jos on tasapainotettu. Apulaitteet tosin pyörii jo semmoista kyytiä että esim moniurahihna on tiukilla ja jos on esim tandempumppu niin korvakot on tiukilla. Tuon jälkeen ainakin omassa oli kannen hilppeiden kanssa ongelmia. Meni nostajaa jne.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kiusataas vielä lisää, onhan siis 2,5 litranen 602:n, eikä 2.9? :wink:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

jemmullahan kiljui 7500rpm joskin vahingossa om605. ei se ainakaan niillä paineilla ja osilla sitä kestänyt :? mutta toimii kuitenkin :lol:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Dieselin kierrätys 6500rpm asti mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

W124Demec kirjoitti:Moi en tiedä tuliko oikeaan topikkiin, mutta mielessäni pyörii että voiko mesen dieseliä kierrättää tuonne asti ja mitä vaatii että kestää jos mahdollista?
Kuten edellä on todettu, niin esikammiomoottori ehtii polttamaan tuossa
nopeudessa ja kestää ainakin hetkellisesti ilman kuormitusta.

Kestävyys huononee varmasti eli alkuperäisellä tavalla ei kestä. Riippuu
sitten vaatimuksista, katsotaanko moottorin kestävän vaiko eikö, kun
kestävyys ei ole kyllä/ei vaan mitataan esim. ajassa tai matkassa
tietynlaisessa käytössä.

Käyttökokemuksia varmaan saa myös holysmoke.fi tai mersufoorum.net
-foorumeilta, tämän lisäksi.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
bad300
Viestit: 203
Liittynyt: 08.2.2006 12:02

Viesti Kirjoittaja bad300 »

oma 606 kones taitaa kiertää 6700- 6800 varttimailin kohdalla 8) 8)
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

itseasias mullakin kiersi vaparina 602 kones liki 7ooo rpm melko helinän kera mutta olihan se vakio kamoilla rannettukin :lol: tulipa koitettua. paikallaan tokikin,en muista paljonko oli sitte vetävät jne. kyllähän tuo kierrosten ottaminen alkaa äkkiä maksamaan dieselissä ja turbo ei ainakaan helpota asiaa. se että mitä se vaatii niin sinun täytyy itseopiskella melkosen raakasti,siinä ei kauheesti foorumikyselyt enää riitä. romut pitää kevennellä jokapaikasta sopivammaksi ja silti katsoa että ne kestää sitä rääkkiä jonka tuleman pitää ja venttilijouset että ne jaksavat seurailla kierrosten noustessa jne.
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
W124Demec
Viestit: 173
Liittynyt: 15.11.2011 0:40
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja W124Demec »

jees, sillä mä sitä täältä ajattelin udella josko joku ajelis tuon verran kiertävällä tiisselillä ja olis myynnis jotain "bolt on" viriosaa, mutta pitääpä koittaa koitella josko se kestääs 6000 parkua hajoamatta kesään asti vakio hiluulla =D....

vois käyrä vaikka huvin vuoksi ku ei muutakaa tekemistä oo niin penkittämäs ku on kierroksia lisätty :happy:

ja iliman turpoa tuota huuratetaan ku ei jaksa asentaa kii vaikka kaikki olis valamiina hyllys... :oops:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Minulaa olisi vesivälijäähdytyskamat käyttämättöminä, pitäisi laittaa myyntiin.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Mihin noita kiemuroita oikein tarvitaan :?: Muistelen kaiholla 1978 vuosimallin Datsun 220C Cedric dieselin murhaavaa vääntöä :P Ei siinä moottorissa mitään vinkukierroksia tarvittu :pappa: Väännöllä se auto kulkee!!!



Lisätään kuva kunnon autosta:

http://www.flickr.com/photos/34107011@N ... otostream/
Viimeksi muokannut kondivo, 14.2.2012 9:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

kondivo kirjoitti:Mihin noita kiemuroita oikein tarvitaan :?: Muistelen kaiholla 1978 vuosimallin Datsun 220C Cedric dieselin murhaavaa vääntöä :P Ei siinä moottorissa mitään vinkukierroksia tarvittu :pappa:
Argghhh... Se oli tosiaan murhaavaa, kaiholla muistelen :lol: Yli 60 heppaa ja melkein 140 nyyttonia :eec:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

kondivo kirjoitti:Väännöllä se auto kulkee!!!
Niinhän se tekee. Kenties aloittajan kysymyksen pointti olikin vetoakselilla eikä kytkinakselilla vaikuttava vääntö?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
jeemu
Viestit: 763
Liittynyt: 08.11.2007 1:17
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Terho P kirjoitti:jemmullahan kiljui 7500rpm joskin vahingossa om605. ei se ainakaan niillä paineilla ja osilla sitä kestänyt :? mutta toimii kuitenkin :lol:
Osittai vapari mosan kestämättömyyttää hajos pska.
Ny tolla 550hv setulla värinätön woima witosen kierrosluku asetettu 7000rpm
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

jeemu kirjoitti:
Terho P kirjoitti:jemmullahan kiljui 7500rpm joskin vahingossa om605. ei se ainakaan niillä paineilla ja osilla sitä kestänyt :? mutta toimii kuitenkin :lol:
Osittai vapari mosan kestämättömyyttää hajos pska.
Ny tolla 550hv setulla värinätön woima witosen kierrosluku asetettu 7000rpm
Juu, en tiedä kuinka paljon seittämän tonnin yli kierrähti tuo mun kutonen kun yläkerta tykkäs p*skaa mutta tuommosen 7000rpm tuo kapee kiertää kevyesti pikkasen jäykemmillä jousilla - varmaan vois jopa uusilla vakioillakin :roll: Yleensähän nuo ST-"low-budget"-versiot on tehty samalla koneistolla, mikä on jo puolisen miljoonaa kilsaa palvelleet :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

XUX63 kirjoitti: ST-"low-budget"-versiot on tehty samalla koneistolla, mikä on jo puolisen miljoonaa kilsaa palvelleet :wink:
sulla on näemmä näppis jääny kaappiin tai näyttö hukassa.. eiköös se oo slow-budjet :wink:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Terho P kirjoitti:sulla on näemmä näppis jääny kaappiin tai näyttö hukassa.. eiköös se oo slow-budjet :wink:
:lol:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1058
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

W124Demec kirjoitti:jees, sillä mä sitä täältä ajattelin udella josko joku ajelis tuon verran kiertävällä tiisselillä ja olis myynnis jotain "bolt on" viriosaa, mutta pitääpä koittaa koitella josko se kestääs 6000 parkua hajoamatta kesään asti vakio hiluulla =D....

vois käyrä vaikka huvin vuoksi ku ei muutakaa tekemistä oo niin penkittämäs ku on kierroksia lisätty :happy:

ja iliman turpoa tuota huuratetaan ku ei jaksa asentaa kii vaikka kaikki olis valamiina hyllys... :oops:
no onkohan siinä mitään järkeä vaparia kierrättää tai edes pikku turbolla. sitten kun sielä alkaa oleen jo oikeesti tehoa niin sillon mun mielestä kannattaa miettiä lisää niitä kierroksia.
W124Demec
Viestit: 173
Liittynyt: 15.11.2011 0:40
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja W124Demec »

Jarkko N kirjoitti:Minulaa olisi vesivälijäähdytyskamat käyttämättöminä, pitäisi laittaa myyntiin.
Mitäs mää noilla??? :shock:
W124Demec
Viestit: 173
Liittynyt: 15.11.2011 0:40
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja W124Demec »

jukkis. kirjoitti:
W124Demec kirjoitti:jees, sillä mä sitä täältä ajattelin udella josko joku ajelis tuon verran kiertävällä tiisselillä ja olis myynnis jotain "bolt on" viriosaa, mutta pitääpä koittaa koitella josko se kestääs 6000 parkua hajoamatta kesään asti vakio hiluulla =D....

vois käyrä vaikka huvin vuoksi ku ei muutakaa tekemistä oo niin penkittämäs ku on kierroksia lisätty :happy:

ja iliman turpoa tuota huuratetaan ku ei jaksa asentaa kii vaikka kaikki olis valamiina hyllys... :oops:
no onkohan siinä mitään järkeä vaparia kierrättää tai edes pikku turbolla. sitten kun sielä alkaa oleen jo oikeesti tehoa niin sillon mun mielestä kannattaa miettiä lisää niitä kierroksia.
Oon kyllä täysin samaa mieltä sun kans, mutta ihan kokeilun halusta vain :D

Saattaa olla oudot visiot, mutta on niin tyyristä tuo superin teko jotta pitää ny koittaa iliman pakokaasun sekoottajaa, ei tuo ny toki laiska oo 5500 vetävillä kierroksilla tuollaseksi panssari vaunuksi, plenumi sarjaa just rakentelen BUDJETTI mallista eli ehkä aivan paska, mutta kuinkas siinä nuo putkien pituudet vaikuttikaan moottorin toimintaan? lyhyet = enemmän vääntöä vai toista päi??

Ja toimiikos jälkiasennus öljynpaine mittari orkkis anturilla? oma mittari näyttää aivan mitä sattuuu vaikka anturi uus
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1152
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Noo jos ei järkeä mieti niin kyllä se OM606 kuulostaa hienolle kun ronkuu sen 6000+...visuaalinen mielipide :lol:
® Mesen linttaklubi
W124Demec
Viestit: 173
Liittynyt: 15.11.2011 0:40
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja W124Demec »

Terho P kirjoitti:
XUX63 kirjoitti: ST-"low-budget"-versiot on tehty samalla koneistolla, mikä on jo puolisen miljoonaa kilsaa palvelleet :wink:
sulla on näemmä näppis jääny kaappiin tai näyttö hukassa.. eiköös se oo slow-budjet :wink:
Tää on kyllä eräänlainen SLOW budjetti ku tekijä on laiska ja kukkaro tyhyjä :lol:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

W124Demec kirjoitti:
Jarkko N kirjoitti:Minulaa olisi vesivälijäähdytyskamat käyttämättöminä, pitäisi laittaa myyntiin.
Mitäs mää noilla??? :shock:
W124Demec kirjoitti:jees, sillä mä sitä täältä ajattelin udella josko joku ajelis tuon verran kiertävällä tiisselillä ja olis myynnis jotain "bolt on" viriosaa, mutta pitääpä koittaa koitella josko se kestääs 6000 parkua hajoamatta kesään asti vakio hiluulla =D....

vois käyrä vaikka huvin vuoksi ku ei muutakaa tekemistä oo niin penkittämäs ku on kierroksia lisätty :happy:

ja iliman turpoa tuota huuratetaan ku ei jaksa asentaa kii vaikka kaikki olis valamiina hyllys... :oops:
Sain tekstistä sellaisen käsityksen, että saattaisit tarvita viritysosia.
Jos dieseliä lähtee virittämään, välijäähdytys voisi olla hyvä jossain vaiheessa.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

hcmato kirjoitti:Noo jos ei järkeä mieti niin kyllä se OM606 kuulostaa hienolle kun ronkuu sen 6000+...visuaalinen mielipide :lol:
Onpas kiva kuulla sieltä teiltä päin kommentteja piiiiiiiitkästä aikaa :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”