MB c220 2002

Vastaa Viestiin
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

MB c220 2002

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Iltaa foorumille ja he kaikille!

Tulips tänään hankittua elämäni ensimmäinen mersu, eli c229 CDI 2002 classic farkku ajettu 207 tkm. Auto on tuotu saksasta 2010,joten eka kysmys, löytyykö jostain omsitajan manuaaleja someksi imuroitavana? Tai olisiko jossain halvalla niitä myynnissä?

Huoltoon on 5tkm. Ei ole servicemanuaaliakaan, joten mitä huoltoon kuuluu? pelkkä öljyjen vaihto? auto on manuaali.

Mitäs tyyppivikoja kannattaisi odottaa? Onko kukaan rekisteröinyt näitä pakuiksi? jos on, niin oletteko sitoneet vain takapenkit alasasentoon vai miten? halvempi diesel vero houkuttaisi :)

Takaluukku ei aukea, ei ole "vastusta" kun vetää takaluukun aukasu kahvasta. Onko tähän joku kikka 3 vai olisiko vain jäässä?

Tässäpä näitä nuubi kysymyksiä, kiitos ja anteeksi :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29300
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Käyttöohjekirjoja saat Veholta tai KL-Varaosilta.

Huollon laajuus riippuu siitä mitä aiemmin on tehty milläkin kilometrimäärällä.
Ilma- ja polttoainesuodatin, perä- ja vaihteistoöljyt suositellaan vaihdettavaksi 60tkm välein.
Sisäilmasuodatin kerran vuodessa.
Moottoriöljyt jotkus vaihtavat 15tkm, jotkut 20tkm välein ja jotkut huoltoilmaisimen mukaan eli vielä pidemmällä vaihtovälillä.

Pakettiautoksi rekisteröinti onnistuu, kuulemma riippuu konttorista miten takapenkkiä pitää käsitellä...
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Jaa vai vaihteistoöljyilläkin noin tihiä vaihtoväli vaikka on manuaali? No eipä se sinänsä haittaa. Tuossa ei ole sisätilan pistoketta, se on nyt eka joka pitää laittaa. ONko neuvoja? Kuvaa mistä kannattaisi vetää palomuurin läpi?

Peräkoukku pitäisi myös asentaa, kl varaosilla olisi 255 kiinteä. Vaatiiko puskuriin muutoksia? Onko vaikia asentaa( sähköt esim, kannatteeko suosilla viedä liikkeeseen laitettavaksi)?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29300
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaihteiston tilavuushan on vain 1,3 tai 1,5 litraa joten öljynvaihto ei paljon kustannuksia nosta.

Sisäpistokkeen voi vetää joko kardaanitunnelin luota löytyvästä läpiviennistä tai porata sille reiän akun takaa jalkatilaan.

Vetokoukun johtosarja on mallikohtainen ja niissäkin on eroja asennuksen helppoudessa.
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Ok, onko tietoa tuosta takaluukusta? Missään ei näy nappia millä aukaista takaluukku, ei oven säätimissä eikä kuljettajan penkin vasemmalla puolen. Ja tosiaan vaikka keskuslukko on auki, ei kahvan veto takaluukusta tee mitään :(
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29300
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oletko kokeillut vetää kahvaa ensin ulospäin ja sitten nostaa siitä ?
Nehän tahtoo jumitella ja mikrokytkin ei sitten "ota".
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

dealer kirjoitti:Oletko kokeillut vetää kahvaa ensin ulospäin ja sitten nostaa siitä ?
Nehän tahtoo jumitella ja mikrokytkin ei sitten "ota".
Enpä ole muuta kuin puristanut sitä kahvaa. Pitääpäpäs töiden jälkeen kokeilla :)
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Eipä se aukia vaikka kuinka vääntelee sitä kahvaa. Ei edes avaimella kääntämällä ensin oikealle ja vääntämällä aukaisukahvaa ja sitten vasemmalle. Mikään ei auta. Voiko joku sulake olla palanut? Löysin sulakerasian ohjauspyörän vierestä, mutta siellä ei ollut kuvastua, mikä mikin on. Ja kun sitä manuaalia ei ole :(

Vai onko sitten joku mekaaninen vika tuossa lukossa mahd?

Turbon kello vähän vuotaa öljyä, katoimma auton alle kun meinattiin se sisätilan pistoke asentaa...onko kallis osa, vaikia vaihtaa? Miten pääsee lohkolämmittimelle? se on niin vaikiassa paikassa...meinattiin, että pitää vissin imusarja purkaa edestä, jotta pääsee lämmittimelle ja saa sen haaroittimen sinne?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29300
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alapuolelta kun startin irrottaa niin pääsee lämmittimeen käsiksi.

Sulakkeita on konetilassa ja peräkontissa, kunhan ei olisi takaluukun sulakkeet juurikin siellä peräpäässä autoa ... kojelaudan päässä on valojen sulakkeita.

Mielestäni takaluukun pitää aueta ilman sähköjä kun avainta pystyy kääntämään (usein ovat lukkopesät jumissa) eli jotain muuta on vialla.
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

dealer kirjoitti:Alapuolelta kun startin irrottaa niin pääsee lämmittimeen käsiksi.

Sulakkeita on konetilassa ja peräkontissa, kunhan ei olisi takaluukun sulakkeet juurikin siellä peräpäässä autoa ... kojelaudan päässä on valojen sulakkeita.

Mielestäni takaluukun pitää aueta ilman sähköjä kun avainta pystyy kääntämään (usein ovat lukkopesät jumissa) eli jotain muuta on vialla.
Olisiko tuosta startin irroituksesta ohjetta? Ja mitä kautta olette vetäneet ton johdon sieltä startin puolelta siihen läpivientiin kardaaniakselin viereen?
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

blackmoor kirjoitti:
dealer kirjoitti:Alapuolelta kun startin irrottaa niin pääsee lämmittimeen käsiksi.

Sulakkeita on konetilassa ja peräkontissa, kunhan ei olisi takaluukun sulakkeet juurikin siellä peräpäässä autoa ... kojelaudan päässä on valojen sulakkeita.

Mielestäni takaluukun pitää aueta ilman sähköjä kun avainta pystyy kääntämään (usein ovat lukkopesät jumissa) eli jotain muuta on vialla.
Olisiko tuosta startin irroituksesta ohjetta? Ja mitä kautta olette vetäneet ton johdon sieltä startin puolelta siihen läpivientiin kardaaniakselin viereen?
Ei ole tullut ohjetta vastaan, joten onko jollain tieto jostain sivustosta, jossa olisi räjäytyskuvat, vagcatin tapaan? Voisi sen peräluukun paneelit aukaista kontista ja kattoa onko mekaaninen vika. sekä tietenkin startin irooituskin olisi varmaan helpompi kun kuva olisi...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29300
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Startin irrottamiseksi asenna ensin laite joka estää ylijännitepiikin, ota maakenkä irti akusta.
Sitten alta pohjamuovit pois.
Vaihteiston takakannakkeen 6 ruuvia irti (kanta 16mm), vaihteiston takapää tipahtaa vähän alaspäin.
Yksi putkenkiinnike startin vierestä jotta saat tilaa, torx10 (8mm hylsy sopii myös)
Herätevirtajohto, 10 mm mutteri.
Päävirtajohto, muovisuojus ja sen alla 13 mm mutteri.
Staritn kaksi kiinnitysruuvia; torx14, 3/8 räikkä, jatkoja ja nivel.
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

dealer kirjoitti:Startin irrottamiseksi asenna ensin laite joka estää ylijännitepiikin, ota maakenkä irti akusta.
Sitten alta pohjamuovit pois.
Vaihteiston takakannakkeen 6 ruuvia irti (kanta 16mm), vaihteiston takapää tipahtaa vähän alaspäin.
Yksi putkenkiinnike startin vierestä jotta saat tilaa, torx10 (8mm hylsy sopii myös)
Herätevirtajohto, 10 mm mutteri.
Päävirtajohto, muovisuojus ja sen alla 13 mm mutteri.
Staritn kaksi kiinnitysruuvia; torx14, 3/8 räikkä, jatkoja ja nivel.
Kiitos tästä ohjeesta. Tosin mikä on tuo laite joka estää ylijännitepiikin? Jos otan miinuskaapelin irti, mutta ei ole tuota laitetta, voiko jotain mennä rikki? Tänä iltana olisi tarkoitus alkaa hommiin..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29300
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

On mahdollista että etuohjainlaite saa siipeensä jännitepiikistä, tee ainakin niin että otat avaimet pois virtalukosta ja ovet lukkoon sekä odotat parikymmentä minuuttia että ohjainlaitteet ehtivät nukahdella ennen akunkengän irrotusta.

Edit; katso ensin saisitko johtoliitoksen irti ja toisen paikalleen lämmittimeen starttia irrottamatta.
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Vaihdettiin tässä la koneen öljyt ja filtteri. Vaihteiston 2 ja pakki on välillä vähän...hankalia laittaa päälle, onko ominaisuus? 6 lovinen manuaalisiis.

Vaihdettiin sitten askin öljyt. Ei oo varmaan ennen vaihdettu, melko tummaa oli. Ja magneetissa oli metallipölyä. Kun en tiedä kumpi vaihteisto on, notta meneekö 1.2 vai 1.5 litraa niin laitettiin haynesin ohjeiden mukaan, eli niin kauan kunnes on täyttöreiän alalaidalla. öljymääräksi muodostui tätäen 1.55-1.6 dl. Kuulostaako oikealta?

Vaihteisto käyttäytyy edelleen samalla lailla eli välillä on vaikea wsaada 2 silmään...Onko siis tyyppivika vai odottaako vaihteistoremppa?

Tuohon soitinasiaan, olis tollanen 250 ekun kiinanihme kiikarissa, 2 din paikkainen. Meneekö ihan heittämällä, tarkoitan joutuuko koodauttaan auton uusiksi jos vaihtaa? vai vain vanha pois häynesin ohjeiden mukaan, motonetistä se kehys ja paikalleen ja kovaa ajoa?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29300
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

laitettiin haynesin ohjeiden mukaan, eli niin kauan kunnes on täyttöreiän alalaidalla. öljymääräksi muodostui tätäen 1.55-1.6 dl. Kuulostaako oikealta?
Ei, kakkosen synkronointi alkaa kangerrella kun laatikkoon laitetaan liikaa öljyä.
Öljytaso pitää jättää selvästi alle täyttöaukon alareunan (noin 7mm)

Toki laatikossa tai vivustossa voi olla vikaa.
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Okei, no mistä saan tietoon mikä laatikko mulla pirssissä on? Ja jos laitan juuri oikean määrän (haynes sanoo 1.2 tai 1.5) niin pitäisi pelata?

Mitä tuo muuten tuo öljy on, kl varaosilla maksoi 50 2 purkkia...Vois motonetistä hakia puoleen hintaan, mutta ku ne ei siellä tienny mitä sinne pitää laittaa :(
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29300
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joudut siis mittaamaan reiästä että öljytaso on kohdallaan, pieni kuusiokoloavain on kätevä siihen.
KL myy alkuperäisöljyä mutta on niitä muitakin sopivia halvempia, en kyllä tarkemmin muista / tiedä.
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

k, onko mahdollsita ajella kuitenkin pari kuukautta vai hajoaako laatikko jos on liikaa tuota öljyä? Ei viitsisi joka päivä viedä sitä tuonne kaverin nosturille ja purkaa kaikki suojat pois ja taas valuttaa uudet öljyt maahan. Alkaa jo kaveruuskin rakoileen...

Jos kesään asti ajelis tuolla öljymäärällä ja sitten vaihtaisi uudestaan ja laittas oikean määrän...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29300
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En osaa sanoa, ei kai se hajoa. Tiedote öljymäärästä on tullut jälkikäteen.
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Ok, no pitää koittaa ajella. Eli 7 millimetriä täyttöaukon pinnasta? Pitää laittaa ylös seuraavaa hultoa varten.

Jos laatikko hajoaa, olisiko mahdollista lyödä automaatti aski saksasta alle? Itsellä himottaisi automaattia niin kovasti. Eli olisiko vain plug n play ja mersun huoltoon ja automaattiohjelma ssään? Vai onko ihan utopistinen ajatus?

Osaatko muuten dealer sanoa mitään tuohon soitin asiaan? Ja vielä, kiitos kovasti vastauksistasi, tunnut tietävän mistä päästä mersu kusee :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29300
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suunnilleen 7 milliä, ei ole millin tarkkaa.
Vaihteiston vaihtoon osannee joku muu antaa tietoa, samaten soitinasiaan.

Kukaan muu ei ole mitään kirjoittanut, eikö tämä näy kuin minulle ja blackmoorille häh ? :happy:
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Joo olen miettiny samaa, ei vissin muilla ole samanlaisia onkelmia tai eivät oo soittimia vaihtaneet?

Jossain luki että mersu käyttäisi valokuitua soittimissa...Pitääköhän paikkansa tän mun auton kohdalla? Siinä on siis audio 10 kasetti soitin ja 6 Cd:n vaihtaja hansikaslokerossa. Ei ole reikiä niissä kahdessa ala napissa, johon voisi laittaa "avaimet" joilla vetää soitin pois, jossain juutube videossa oli sellainen. Eli varmaan niinku tuossa alfamerin kirjassa, ruuveilla kiinni.

Himottaisi kovasti laittaa sellanen 2 din paikkanen multimedia/bluetooth/gps sydeemi, mutta jos se ei ole ihan plugNplay kantsii sitten varmaan unohtaa...Tähän tarvis konfirmaation...
Avatar
libzane1
Viestit: 276
Liittynyt: 22.10.2010 13:57
Paikkakunta: lappeenranta

Re: MB c220 2002

Viesti Kirjoittaja libzane1 »

blackmoor kirjoitti:Iltaa foorumille ja he kaikille!

Tulips tänään hankittua elämäni ensimmäinen mersu, eli c229 CDI 2002 classic farkku ajettu 207 tkm. Auto on tuotu saksasta 2010,joten eka kysmys, löytyykö jostain omsitajan manuaaleja someksi imuroitavana? Tai olisiko jossain halvalla niitä myynnissä?

Huoltoon on 5tkm. Ei ole servicemanuaaliakaan, joten mitä huoltoon kuuluu? pelkkä öljyjen vaihto? auto on manuaali.

Mitäs tyyppivikoja kannattaisi odottaa? Onko kukaan rekisteröinyt näitä pakuiksi? jos on, niin oletteko sitoneet vain takapenkit alasasentoon vai miten? halvempi diesel vero houkuttaisi :)

Takaluukku ei aukea, ei ole "vastusta" kun vetää takaluukun aukasu kahvasta. Onko tähän joku kikka 3 vai olisiko vain jäässä?

Tässäpä näitä nuubi kysymyksiä, kiitos ja anteeksi :)

Noo. itsellä ollut nyt 2 vuotta aika tarkkaan, ja seuraavanlaiset ongelmat on olleita ja menneitä: ruosteet alahelmoissa ja ovien alareunoissa -> korjattu.ilmamäärämittari vaihdettu oli vikatila päällänsä, korjattu. 1.sylinteri leikkasi kiinni syyksi arvelivatten kanavien tukkeutumista, mikä johtusii liian pitkästä vaihtovälistä tai sitten paskaa on päässyt öljyn sekaan.-> puolimoottori vaihdettu. siinä kai ne erikoisemmat mitä olen itse käynyt läpi.

mutta on se vaan nasseva peli ajaa! itsellä sedani, ja sama vika oli ettei auennut luukku. syynä oli sen jousen puuttuminen eli ei palauttanut takaisin sitä kahvaa. mutta toimii ihan hyvin kun työntää sormella jos ei avaimella aukaise konttia.

Seuraavaksi ensi viikolla öljynvaihto ja apukuskin oventiivisteen listat täytyy uusia kun on katkeillut nastat poikki.


Onnea hankinnalle ja tervetuloa klupiin!
Kuva
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Ai niin, luukku aukesi kun oli 6 tuntia hallissa lämpimässä :) Nyt pelaa ok sen osalta. Ja kuskin penkin sähköt löyty ku laitto uuden sulakkeen takasulakerasiaan, oli lainattu 30 ampeerinen sulake jonnekin muualle.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuossa vähän raotettu 203:n automatisointia. Siihen että onko järkeä olen jäävi vastaamaan :lol: Nyt oli vaan kyse että onko mahdollista??
viewtopic.php?t=30368
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Koukku ja sähkösarja tuli saksasta. koukun itsensä asennusohjeet on joka kielellä, mutta sähköt vain saksaksi, google translaattorin lävitte tein karkeat eng ohjeet.

Kysmys, tuossa tuli mukana yksi ainoa johto, jossa on 3 isoa "liitintä" ja maadoitusjumperjohto. toisessa päässä 7 pin liitin perävaunulle. tuli vain mieleen, miten tuo oikeen kytkeytyy itse sähkösarjaan? mukana boksi, johon nuo johtosarjan kolme isoa liitintä menee, joten autoon itseensä ei tule kiinni kuin maadoitus?!?!? vai onko siellä taka sähkökeskuksessa valmiina joku johto, joka "vaihtaa paikkaa" tuon molikan liittimen kanssa? Eli siis että joku noista 3 liittimestä menisikin auton alkup. sähkösarjaan ja auton sarjasta yksi liitin meneekin tuohon mmolikkaan?

Jos ja kun saan asennettua, onko homma siinä, vai pitääkö ajaa veholle ja koodata pirssi? Paljonko koodaukset maksaa? ketään rovaniemellä joka voisi hoitaa homan helpommin =halvemmin kuin veho? Vai toimiiko muuten suoraan, mutta valittaa kärryn valojen viallisuudesta ajaessa, jos ei koodaa? vai meneekö koko auto pimeeksi kun laitan tuon sarjan paikalleen ja auto ei enää inahdakaan?

Tuossa ekana sanotaan että miinus napa irti, mutta varoitetaan samalla että pitää olla koodit ym kun laittaa takas? eihän mulla ole mitään tuossa kun kerran saksantuliainen? voiko olla että auto on romurautaa jos akun irroittaa?
blackmoor
Viestit: 49
Liittynyt: 07.2.2012 0:40

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Moro taasen, koukun laitto paikalleen roissa eräs paja 150 euroa. Ja hyvin pelas hiihtoloman :)

Tuossa pitkällä matkalla tuli uusi mukava "ominaisuus" esiin. eli mittariston tietonäytön ylä ja alarivit alkaa pikkuhiljaa tippuun pois pelistä kun ajaa pitkään. Lopussa ei saa esim nopeusnäytöstä alhaalla vasemmalla selvää. Kylmänä ovat taasen takas. Tyyppivika? ainut korjaus uus mittari? hintaa tietenki kauhiasti?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170, sedan, farmari, avo”