Jumpstart eli apukäynnistin

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Jumpstart eli apukäynnistin

Viesti Kirjoittaja veppe »

Nyt on tultu siihen pisteeseen tuon Eemelin kanssa, että jotain muuta pitäis keksiä, että saadaan auto käyntiin. Akkua ei saa lataamallakaan sellaiseen tilaan, että sillä autoa käyntiin saisi. Apuvirran ottamista toisesta autosta vältän viimeiseen asti, ellei sitten joku naapuri tai muu ystävällinen sielu tarjoa omaa autoansa riskeerattavaksi :lol:

Joten jumpstarter on seuraava steppi. Minullahan on jo tuollainen, ja sillä on ennenkin saatu autot käyntiin, mutta siitä pari vuotta sitten lakkasi lataus. En jaksanut sitä silloin heti alkaa tutkimaan, mutta eilen tilanteen pakottamana sitten tutkin ja totesin vain pari pikkuvikaa, eli muuntaja sökö + latauksen maapiuhakin oli huonosti kiinni akussa, liitin murtui poikki kun hiukan heilautin. No, piuhan korjasin ja aloin ladata akkulaturilla tätä apukäynnistimen akkua, mutta parin vuoden tyhjillään olon jälkeen ei yön yli latauksellakaan jännitteet nouse 8,5 volttia korkeammaksi. Kennoja lie siis sökönä. Laitetaan kuva piristämään pitkää tarinaa:
Kuva

Eli pitemmittä puheitta, olis tietysti kaksi vaihtoehtoa. Ostaa uusi jumpstarter, tai korjata vanha, eli uusi akku siihen. Tai tietysti unohtaa koko jumpstarter ja ostaa uusi akku Mersuun, jolla sen käynnistää.
Olishan tuolle jumpstartterille muulloinkin mahdollisesti käyttöä eli joko uusi sellainen, tai vanhan korjaaminen tuon sisäisen akun vaihtamalla.

Katsotaan nyt ensin uudet jumpstarter vaihtoehdot, esim. Motonetistä. Kaikkein halvin kannattanee unohtaa samantien, sillä varmaan saa mopon käyntiin, mutta Eemeliä ei kannatta edes yrittää. Toisaalta ei kuitenkaan viitsis laittaa rahojaan noihin aivan kalleimpiinkaan, kun sillä rahalla jo melkein saa uuden AGM akun Eemeliin. Akkuhan siis joka tapauksessa vaihtuu, kunhan auto saadaan liikahtamaan pihasta, mutta millä se käyntiin?

Onko kokemuksia esim. noista Motonetin jumpstartereista?

Vai pitäiskö hakea uusi akku Mersuun, ladata se täyteen, antaa sillä apuvirtaa, ja sitten vaihtaa akku peräkonttiin? Idea siis on, että itse en akkua vaihtais, vaan veisin sen jonnekin, missä pystyvät pitämään auton jännitteellisenä samalla kun vaihtavat akun. Eli ensin pitäis saada auto käyntiin.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Harmi kun nää vaikutat niin ettäälä sivistyksestä, Kaapilla kyllä rohkeaisi antaa apuvirtaa, tupakansytytin tuskin siitä hajoaisi :idea: Juuri muuta elektroniikkaa kun ei laitoksessa olekaan :D
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

jovihava kirjoitti:Harmi kun nää vaikutat niin ettäälä sivistyksestä, Kaapilla kyllä rohkeaisi antaa apuvirtaa, tupakansytytin tuskin siitä hajoaisi :idea: Juuri muuta elektroniikkaa kun ei laitoksessa olekaan :D
Pitäiskin pihassa olla erikseen yksi vanha elektroniikaton auto apukäynnistimenä uudemmille :lol: Venäläiseen tyyliin:
http://mese.fi/forum/viewtopic.php?t=1083&start=20
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Jumpstart eli apukäynnistin

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veppe kirjoitti:
Vai pitäiskö hakea uusi akku Mersuun, ladata se täyteen, antaa sillä apuvirtaa, ja sitten vaihtaa akku peräkonttiin? Idea siis on, että itse en akkua vaihtais, vaan veisin sen jonnekin, missä pystyvät pitämään auton jännitteellisenä samalla kun vaihtavat akun. Eli ensin pitäis saada auto käyntiin.
Nuo tuo kai se järkevin vaihtoehto on.
Ei nuo hyppysähkölaatikot jaksa enää hehkutuksen jälkeen konetta pyörittää.

Miksi et laita tuota laturia kiinni autoon?

Sitten toinen lisäakku kiinni konehuoneen latauspisteisiin ja kokeilla tulille kun molempia akkuja on latailtu.
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

StarttiBoosteri on barhaimpia laitteita mitä mukanaan kannattaa pitää. Siis sellaista 12/24v kalliimpaa versiota.
Ei tarvi kaapeleita kun on startteri. Helpottanut jo kolmatta talvea työskentelyä koneiden kanssa. Ja eikä hamita jos omat akut viimetöikseen antautuu. Ei jää mikään käynistymättä jos vaan on polttoainetta...
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Jumpstart eli apukäynnistin

Viesti Kirjoittaja veppe »

Mika.T kirjoitti:
Miksi et laita tuota laturia kiinni autoon?

Sitten toinen lisäakku kiinni konehuoneen latauspisteisiin ja kokeilla tulille kun molempia akkuja on latailtu.
Niin siis ongelmahan oli, että laturi ei ladannut akkua tarpeeksi. Joko akussa vika, ettei ota latausta edes kunnolla vastaan, tahi todennäköisemmin laturissa (joka oli varmaan Bilteman halvin malli :roll: ). Tai tietysti vois vaikuttaa se, että konehuoneen apukäynnistyspisteiden kautta yritän ladata.

Mutta nyt on boosteria kerrakseen. Hain pikkuveljeltä tuollaisen kuorma-auton akun. Pitää vain ladata se ja pitää yön yli lämpimässä, niin jokohan huomenna jaksais mottia pyörittää :shock:
Kuva

KL oli tänään kiinni, pitää maanantaina hakea uusi akku...
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Nostat tuon loovan akkuihneen väykän perhään niin luisto-ongelmakki poistuu samala :lol:
No Merc at the moment
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

pp d kirjoitti:Nostat tuon loovan akkuihneen väykän perhään niin luisto-ongelmakki poistuu samala :lol:
:idea: Ei yhtään kehnompi idea, peräkontti on harvoin niin täynnä, etteikö tuo muuttolaatikko siellä mahtuis olemaan pysyvästikin. Sen kun vielä naamioi mustalla verhouskankaalla, niin ratkaisuhan on aivan täydellinen :lol:
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Re: Jumpstart eli apukäynnistin

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

veppe kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
Miksi et laita tuota laturia kiinni autoon?

Sitten toinen lisäakku kiinni konehuoneen latauspisteisiin ja kokeilla tulille kun molempia akkuja on latailtu.
Niin siis ongelmahan oli, että laturi ei ladannut akkua tarpeeksi. Joko akussa vika, ettei ota latausta edes kunnolla vastaan, tahi todennäköisemmin laturissa (joka oli varmaan Bilteman halvin malli :roll: ). Tai tietysti vois vaikuttaa se, että konehuoneen apukäynnistyspisteiden kautta yritän ladata.

Mutta nyt on boosteria kerrakseen. Hain pikkuveljeltä tuollaisen kuorma-auton akun. Pitää vain ladata se ja pitää yön yli lämpimässä, niin jokohan huomenna jaksais mottia pyörittää :shock:

Kuva

KL oli tänään kiinni, pitää maanantaina hakea uusi akku...
:D


Volvon tai Sisun akku :D 220Ah
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Jumpstart eli apukäynnistin

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kimmo Koo kirjoitti:
Volvon tai Sisun akku :D 220Ah
Eiku Scaniahan siellä lukee oikein tarrassakin :wink: No noilla amppeeritunneilla jos ei tuo mersu lähde käyntiin, niin sitten on jo jotain vialla :roll: *koputtaa puuta*
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

Hah!

Niinpälukeekin :lol:

Mä kun en kuulu "kaanja-uskovaisiin" niin en nähnyt sitä tekstiä. Tai kun mulle ei "näytetty" sitä :wink:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kimmo Koo kirjoitti:Hah!

Niinpälukeekin :lol:

Mä kun en kuulu "kaanja-uskovaisiin" niin en nähnyt sitä tekstiä. Tai kun mulle ei "näytetty" sitä :wink:
verkkokalvo suodatti sen automaattisesti pois. :lol:

Tuo on kyllä hyvä, voi webastoakin huudattaa hetken ja silti pyörii moottori kuin kesällä. :happy:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Kimmo Koo kirjoitti:Hah!

Niinpälukeekin :lol:

Mä kun en kuulu "kaanja-uskovaisiin" niin en nähnyt sitä tekstiä. Tai kun mulle ei "näytetty" sitä :wink:
Niin joo ja tämä Scaniahan akkuhan on 225 Ah, eikä tuollainen mitättömät 220 Ah, mitä Volvon akussa :fu: :lol:
Kimmo Koo
Viestit: 3518
Liittynyt: 02.12.2007 20:31
Paikkakunta: Koskella TL
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo Koo »

veppe kirjoitti:
Kimmo Koo kirjoitti:Hah!

Niinpälukeekin :lol:

Mä kun en kuulu "kaanja-uskovaisiin" niin en nähnyt sitä tekstiä. Tai kun mulle ei "näytetty" sitä :wink:
Niin joo ja tämä Scaniahan akkuhan on 225 Ah, eikä tuollainen mitättömät 220 Ah, mitä Volvon akussa :fu: :lol:
Sen verran korjaan että 220,225 ja 245Ah akut ovat täsmälleen samoilla mitoilla. Eli sopii kaikkiin mihin 220nen menee. Ostin juuri ne 245set veturiin :roll:
Tyhmyys on ehtymätön luonnon vara.
Sillä se voittaa aina määrällään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”