
Joten jumpstarter on seuraava steppi. Minullahan on jo tuollainen, ja sillä on ennenkin saatu autot käyntiin, mutta siitä pari vuotta sitten lakkasi lataus. En jaksanut sitä silloin heti alkaa tutkimaan, mutta eilen tilanteen pakottamana sitten tutkin ja totesin vain pari pikkuvikaa, eli muuntaja sökö + latauksen maapiuhakin oli huonosti kiinni akussa, liitin murtui poikki kun hiukan heilautin. No, piuhan korjasin ja aloin ladata akkulaturilla tätä apukäynnistimen akkua, mutta parin vuoden tyhjillään olon jälkeen ei yön yli latauksellakaan jännitteet nouse 8,5 volttia korkeammaksi. Kennoja lie siis sökönä. Laitetaan kuva piristämään pitkää tarinaa:

Eli pitemmittä puheitta, olis tietysti kaksi vaihtoehtoa. Ostaa uusi jumpstarter, tai korjata vanha, eli uusi akku siihen. Tai tietysti unohtaa koko jumpstarter ja ostaa uusi akku Mersuun, jolla sen käynnistää.
Olishan tuolle jumpstartterille muulloinkin mahdollisesti käyttöä eli joko uusi sellainen, tai vanhan korjaaminen tuon sisäisen akun vaihtamalla.
Katsotaan nyt ensin uudet jumpstarter vaihtoehdot, esim. Motonetistä. Kaikkein halvin kannattanee unohtaa samantien, sillä varmaan saa mopon käyntiin, mutta Eemeliä ei kannatta edes yrittää. Toisaalta ei kuitenkaan viitsis laittaa rahojaan noihin aivan kalleimpiinkaan, kun sillä rahalla jo melkein saa uuden AGM akun Eemeliin. Akkuhan siis joka tapauksessa vaihtuu, kunhan auto saadaan liikahtamaan pihasta, mutta millä se käyntiin?
Onko kokemuksia esim. noista Motonetin jumpstartereista?
Vai pitäiskö hakea uusi akku Mersuun, ladata se täyteen, antaa sillä apuvirtaa, ja sitten vaihtaa akku peräkonttiin? Idea siis on, että itse en akkua vaihtais, vaan veisin sen jonnekin, missä pystyvät pitämään auton jännitteellisenä samalla kun vaihtavat akun. Eli ensin pitäis saada auto käyntiin.