Tehot hukassa, om606.
Tehot hukassa, om606.
Terve!
Ostin ensimmäisen Mersuni. Vm-98 "väyrynen" farmari. Moottori on turbodiesel (om606 kait?) 3,0l suora 6 rivipumpulla. Automaattivaihteisto. Tehot on hukassa. Jos moottori on ns. vikatilassa, tuleeko siitä joku ilmoitus mittariston näyttöön? Ja jos ei tule, niin mistä sen tietää, että "auto" on itse pudottanut tehonsa? Kohta tulee lisää kysymyksiä... Hyvää Joulua!
Ostin ensimmäisen Mersuni. Vm-98 "väyrynen" farmari. Moottori on turbodiesel (om606 kait?) 3,0l suora 6 rivipumpulla. Automaattivaihteisto. Tehot on hukassa. Jos moottori on ns. vikatilassa, tuleeko siitä joku ilmoitus mittariston näyttöön? Ja jos ei tule, niin mistä sen tietää, että "auto" on itse pudottanut tehonsa? Kohta tulee lisää kysymyksiä... Hyvää Joulua!
Ei tule mitään ilmoitusta. Jos auto on ns. vikatilassa niin ei ota kierroksia yli 3000 mutta toimii muuten. Vikatila poistuu sammuttamalla auton, jossei sitten vika ole päällä ja paukauta samantien vikatilaan uudestaan.
Vikatilaan on noissa vehkeissa yleensä syynä joko liian pieni ahtopaine (ahtovuoto jossain) tai sitten pakokaasunkierrätykseen liittyvä ongelma.
Yksi mahdollisuus on viallinen ilmamäärämittari jonka takia esim. pakokaasunkierrätys toimii miten sattuu ja auto saattaa olla tehoton.
Sitten on vielä mahdollisuus ihan jollekin mekaaniselle vialle
Kiertääkö yli 3000? savuttaako?
Vikatilaan on noissa vehkeissa yleensä syynä joko liian pieni ahtopaine (ahtovuoto jossain) tai sitten pakokaasunkierrätykseen liittyvä ongelma.
Yksi mahdollisuus on viallinen ilmamäärämittari jonka takia esim. pakokaasunkierrätys toimii miten sattuu ja auto saattaa olla tehoton.
Sitten on vielä mahdollisuus ihan jollekin mekaaniselle vialle

Kiertääkö yli 3000? savuttaako?
Voisiko olla noin tehoton jos ei ahda? Eikös ahtamattomassa vastaavassa moottorissa ole yli 100hv? Tässä ei kyllä ole "mun tuntemuksen mukaan" yli 100hv. Muistelen lukeneeni, että puristussuhde olisi ahdetussa ja ahtamattomassa sama.
Puristuspaine olisi näinollen ahdetussa selvästi korkeampi. Pitäisi kyllä ahtamattomana olla tehokkaampi kuin nyt. Mutta kuten sanoin: Diagnoosi on erittäin epäluotettava oma tuntemus.

Kyllä se vikatilassa lienee.
Silloin on laiskempi kuin vastaava turboton.
Vikatestissä selviäisi mistä kiikastaa.
Voit kokeilla irrottaa johdon ilmamassamittarista, jos johto irti kulkee paremmin on vika siinä. Muistaakseni 300kin toimii näin.
Kokeilusta jää vikamuistiin vika, se ei siellä muuten haittaa mutta näkyy testissä eikä tietenkään ole todellinen.
Silloin on laiskempi kuin vastaava turboton.
Vikatestissä selviäisi mistä kiikastaa.
Voit kokeilla irrottaa johdon ilmamassamittarista, jos johto irti kulkee paremmin on vika siinä. Muistaakseni 300kin toimii näin.
Kokeilusta jää vikamuistiin vika, se ei siellä muuten haittaa mutta näkyy testissä eikä tietenkään ole todellinen.