Tehot hukassa, om606.

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
IGT
Viestit: 7
Liittynyt: 24.12.2011 14:16

Tehot hukassa, om606.

Viesti Kirjoittaja IGT »

Terve!

Ostin ensimmäisen Mersuni. Vm-98 "väyrynen" farmari. Moottori on turbodiesel (om606 kait?) 3,0l suora 6 rivipumpulla. Automaattivaihteisto. Tehot on hukassa. Jos moottori on ns. vikatilassa, tuleeko siitä joku ilmoitus mittariston näyttöön? Ja jos ei tule, niin mistä sen tietää, että "auto" on itse pudottanut tehonsa? Kohta tulee lisää kysymyksiä... Hyvää Joulua!
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29379
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tule mittaristoon ilmoitusta. Tai voi tullakin muttei läheskään aina.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Ainakin noissa uudemmissa tietää että auto vikatilassa,kun ei kierrä yli kolmeatonnia.
Miten lie tuossa mallissa,Tiileri sen tietäis,mutta ei kerro..Hyvät Joulut sinnekkin.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
IGT
Viestit: 7
Liittynyt: 24.12.2011 14:16

Viesti Kirjoittaja IGT »

OK. Kiitos vastauksesta. Tehojen puuttuminen selvinnee, kunhan ehdin tutustua kulkineeseeni; Kiitos näiden nettifoorumeiden.
Millainen se ilmoitus on, jos sellainen näyttöön tulee?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ei tule mitään ilmoitusta. Jos auto on ns. vikatilassa niin ei ota kierroksia yli 3000 mutta toimii muuten. Vikatila poistuu sammuttamalla auton, jossei sitten vika ole päällä ja paukauta samantien vikatilaan uudestaan.
Vikatilaan on noissa vehkeissa yleensä syynä joko liian pieni ahtopaine (ahtovuoto jossain) tai sitten pakokaasunkierrätykseen liittyvä ongelma.

Yksi mahdollisuus on viallinen ilmamäärämittari jonka takia esim. pakokaasunkierrätys toimii miten sattuu ja auto saattaa olla tehoton.

Sitten on vielä mahdollisuus ihan jollekin mekaaniselle vialle :roll:

Kiertääkö yli 3000? savuttaako?
IGT
Viestit: 7
Liittynyt: 24.12.2011 14:16

Viesti Kirjoittaja IGT »

Kiitos Jollelle selkeästä vastauksesta. Asutkin suht lähellä, mä Eurassa. Huomenna kattelen meseä. Kippis!
IGT
Viestit: 7
Liittynyt: 24.12.2011 14:16

Viesti Kirjoittaja IGT »

Tehottomuus ei poistu jos moottorin sammuttaa. Muistaakseni kiertää yli 3000rpm, mutta en ole varma. Tarkistan huomenna, kun olen ajokunnossa.
IGT
Viestit: 7
Liittynyt: 24.12.2011 14:16

Viesti Kirjoittaja IGT »

Voisiko olla noin tehoton jos ei ahda? Eikös ahtamattomassa vastaavassa moottorissa ole yli 100hv? Tässä ei kyllä ole "mun tuntemuksen mukaan" yli 100hv. Muistelen lukeneeni, että puristussuhde olisi ahdetussa ja ahtamattomassa sama. :?: Puristuspaine olisi näinollen ahdetussa selvästi korkeampi. Pitäisi kyllä ahtamattomana olla tehokkaampi kuin nyt. Mutta kuten sanoin: Diagnoosi on erittäin epäluotettava oma tuntemus.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29379
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä se vikatilassa lienee.
Silloin on laiskempi kuin vastaava turboton.
Vikatestissä selviäisi mistä kiikastaa.

Voit kokeilla irrottaa johdon ilmamassamittarista, jos johto irti kulkee paremmin on vika siinä. Muistaakseni 300kin toimii näin.
Kokeilusta jää vikamuistiin vika, se ei siellä muuten haittaa mutta näkyy testissä eikä tietenkään ole todellinen.
IGT
Viestit: 7
Liittynyt: 24.12.2011 14:16

Viesti Kirjoittaja IGT »

Selvä. Otan huomenna imm piuhan irti ja koitan miltä ajo tuntuu. Tekisi mieleni vielä kommentoida näitä dieselien ahtopaineen säätöjuttuja, mutta ehkä teen siitä oman topicin.
IGT
Viestit: 7
Liittynyt: 24.12.2011 14:16

Viesti Kirjoittaja IGT »

Otin ilmamassamittarin pistokkeen irti. Nyt kulkee ihan eri malliin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29379
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Uusi tarvikemaffi maksaa jotain 70 euroa, vaihda samalla ilmansuodatin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”