jolle kirjoitti:Olisko sulla Ak47 kuvaa tuosta laitteesta kun alko itseäkin kiinnostaa tuollaisen värkkääminen
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
En ottanut kuvaa kun sitä lainasin/säätelin itse
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Endurance ajoa harrastavalta taholta tuon lainasin, käyttävät sitä siinä hommassa kai tarkistaakseen onko auraus muuttunut tms.
Siinä on pitkä tanko (neliöputkea) jonka päissä on liuvut (nekin neliötä) joissa taasen hitsatut kärjet joilla pääsee mittaamaan renkaan sivun yli sinne vanteelle päin. Ensin mitataan toinen reuna ja sitten toinen. Mittauskorkeuskin oli helppo saada samaksi etu ja takapuolelta mitatessa.
Tankoon piirrettiin merkki terävällä piirtopuikolla tai tussilla ja mitattiin tönärillä erot ja laskettiin siitä kulma kun mitattiin myös mittauskohdasta vanteen mitta pituussuunnassa.
Eipä tuolla muuta saa mittailtua kuin aurauksen. Periaatteessa toki korkeus suunnassa saa mittailtua myös onko renkaat miten kenollaan (camber).
Mistäs se dealerin työpaikan laite ottaa mitan? Tai yleensäkkään mistä nämä kaupalliset laitteet mittailee? Pakko siinä on olla sellainen toiminto vakiona että rengasta kun pyörittää kierroksen pari, niin laite laskeskelee vanteen heiton, tai määrittää kuitenkin pyörimisakselin parhaansa mukaan. Muuten kuulostaisi hurjalta... Tosin vaatii että välillä auto nostetaan renkaasta ilmaan ja pyöritetään rengasta (kaikkia) ja sitten lasketaan maahan ja mitataan...
Periaatteessa jos sorvaisi heitottomat "mittausvanteet" niin sitten olisi tarkin tieto saatavissa millä vain laitteella. Käytännössähän auto tulee olla renkaillaan ja kaiketi mersumaiseen tapaan kuormitettu kuskin painolla kun alustaa säädellään.
Mutta samahan se vaikka miten säätäisi/mittaisi jos sattuu hyviin säätöihin säällisessä ajassa. Vertaaminen taas on ehkä vaikeaa jos jokapaikassa eri vehkeet ja tavat mitata.
Pitäisi testata niin että useampi laite missä kävisi hakemassa mittauspöytäkirjat samana päivänä, niin siitä saisi selvyyttä löytyykö eroja laitteissa/mittaajissa.