Pitäs vaihtaa tässä tuollaseen m119 koneeseen toiseen kanteen venttiilin nostajat, kysymys kuuluu lyhyesti minkälainen ropaus??
Nokkien irrotus ja ajoitus? Mitä muuta huomiotavaa?
Aattelin kysellä että tiiän kuin paljon varaan aikaa...ja kaljaa
Nokkien ajoitus tarkistetaan 45° EYKK. Silloin pitäisi mennä reiät kohdakkain ensimmäisissä nokkapukeissa ja nokkapyörissä. Tuossa asennossa ei venttiilien pitäisi osua mäntiin vaikka nokka-akseleita pyörittelisikin. Kannattaa hommata jotkut sopivat tapit kaikkiin akselihin ja pitää ne rei'issään, kun muita akseleita irrotetaan / asennetaan.
Eli kampiakseli yllämainittuun merkkiin.
Maalitäpät yms. nokka-akseleihin ja ketjuun
Kiristin irti
Ylimmät ketjunohjurit pois
Sitten tärkeää:
Nokka-akselia ei saa irrottaa tässä asennossa, koska yksi tai useampi venttiilipari on jännityksessä. Voi kuulua ikävä ja kallis naps-ääni.
Ennen pulttien löysäämistä, pitää ketju pitää ottaa pois ketjupyörältä ja akselia pyöräyttää semmoiseen asentoon, että kaikki venttiilit ovat ylhäällä ts. nokka ei paina nostinta. Helpoiten tilanne löytyy oikealla imuventtiilillä, kun sitä pyöräyttää vähän matkaa edestä päin katsoen vastapäivään (moottorin pyörimissuuntaa vasten) ja muita akseleita myötäpäivään (moottorin pyörimissuuntaan).
Laakeripukkeja löysätään vähän vuoron perään. Kiristys 10/12 Nm (ohjeessa puhutaan sekaisin molemmista arvoista). Nokka-akselipukit asennetaan tottakai samalle paikalle, mistä se irrotettiin.
Akselit suositellaan asennettaviksi oikealta vasemmalle (op, oi, vi, vp). Eli ensin akseli asentoon, jossa nokat ovat "ylöspäin", pukit paikoilleen, kiristetään tasaisesti ja vähitellen 10/12 Nyyttonmetriin. Sitten pyöräytetään akseli niin, että reiät menevät kohdakkain. Osat pitää toki öljytä hyvin ennen asennusta. Imuakselit asennetaan niin, että ennakonsäädin on "myöhäisellä".
Venttiilinnostimia (-painimia) ei saisi nostaa pois magneetilla, koska ne voivat magnetisoitua ja kerätä sisäänsä metallihitusia. Tieten tämä ei liene ongelma, jos vaihtaa kaikki irrotetut paininkupit.
Testaus:
Ko. kuppien kohdalta nokat ylöspäin ja painetaan kuppia jollain sitä pehmeämmällä kapulalla. Jos se painuu liian helposti alas (verrattuna muihin), niin vaihtoon.
Kiitos ohjeista, täytyy tilata nuo uudet öljyputket samointein kaikki uudet siihen toiseenkin kanteen vaihtaa samalla ettei mene nostimet siitäkin risaks.
Täytyy kertoa kun saan tehtyä että miten onnistu että monta nokkaa katkes