E420 venttiilinostimien vaihto

Katso myös W202
Vastaa Viestiin
vese123
Viestit: 116
Liittynyt: 27.8.2007 1:40
Paikkakunta: Lahti

E420 venttiilinostimien vaihto

Viesti Kirjoittaja vese123 »

Tere.

Vieraampi osio tämä w210 minulle.

Pitäs vaihtaa tässä tuollaseen m119 koneeseen toiseen kanteen venttiilin nostajat, kysymys kuuluu lyhyesti minkälainen ropaus??
Nokkien irrotus ja ajoitus? Mitä muuta huomiotavaa?
Aattelin kysellä että tiiän kuin paljon varaan aikaa...ja kaljaa :roll:
vese123
Viestit: 116
Liittynyt: 27.8.2007 1:40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja vese123 »

Osuinko tutkimattomaan kuoppaan, eikö kukaan osaa sanoa tästä moottori tyypistä mitään?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Nokkien ajoitus tarkistetaan 45° EYKK. Silloin pitäisi mennä reiät kohdakkain ensimmäisissä nokkapukeissa ja nokkapyörissä. Tuossa asennossa ei venttiilien pitäisi osua mäntiin vaikka nokka-akseleita pyörittelisikin. Kannattaa hommata jotkut sopivat tapit kaikkiin akselihin ja pitää ne rei'issään, kun muita akseleita irrotetaan / asennetaan.

Eli kampiakseli yllämainittuun merkkiin.
Maalitäpät yms. nokka-akseleihin ja ketjuun
Kiristin irti
Ylimmät ketjunohjurit pois

Sitten tärkeää:
Nokka-akselia ei saa irrottaa tässä asennossa, koska yksi tai useampi venttiilipari on jännityksessä. Voi kuulua ikävä ja kallis naps-ääni.

Ennen pulttien löysäämistä, pitää ketju pitää ottaa pois ketjupyörältä ja akselia pyöräyttää semmoiseen asentoon, että kaikki venttiilit ovat ylhäällä ts. nokka ei paina nostinta. Helpoiten tilanne löytyy oikealla imuventtiilillä, kun sitä pyöräyttää vähän matkaa edestä päin katsoen vastapäivään (moottorin pyörimissuuntaa vasten) ja muita akseleita myötäpäivään (moottorin pyörimissuuntaan).

Laakeripukkeja löysätään vähän vuoron perään. Kiristys 10/12 Nm (ohjeessa puhutaan sekaisin molemmista arvoista). Nokka-akselipukit asennetaan tottakai samalle paikalle, mistä se irrotettiin.

Akselit suositellaan asennettaviksi oikealta vasemmalle (op, oi, vi, vp). Eli ensin akseli asentoon, jossa nokat ovat "ylöspäin", pukit paikoilleen, kiristetään tasaisesti ja vähitellen 10/12 Nyyttonmetriin. Sitten pyöräytetään akseli niin, että reiät menevät kohdakkain. Osat pitää toki öljytä hyvin ennen asennusta. Imuakselit asennetaan niin, että ennakonsäädin on "myöhäisellä".

Venttiilinnostimia (-painimia) ei saisi nostaa pois magneetilla, koska ne voivat magnetisoitua ja kerätä sisäänsä metallihitusia. Tieten tämä ei liene ongelma, jos vaihtaa kaikki irrotetut paininkupit.

Testaus:
Ko. kuppien kohdalta nokat ylöspäin ja painetaan kuppia jollain sitä pehmeämmällä kapulalla. Jos se painuu liian helposti alas (verrattuna muihin), niin vaihtoon.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7200
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kannattaa vaihtaa ne muoviset öljyputket ensin sinne venakoppien alle.

Tyyppivika että vuotavat paineen pois nostajilta.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Putkien numerot taitavat olla 119 180 02 66 ja niitä menisi 16 kpl. Niiden o-renkaat ovat sitten 015 997 31 48 ja niitä vastaavasti 32 kpl.

Mika.T: onko tietoa, vuotavatko itse putket vai nuo o-renkaat?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7200
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

En tiä.

Muistaakseni tulevat kokonaisina putkina kun tilailee.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Noista putkista juttua...

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
vese123
Viestit: 116
Liittynyt: 27.8.2007 1:40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja vese123 »

Kiitos ohjeista, täytyy tilata nuo uudet öljyputket samointein kaikki uudet siihen toiseenkin kanteen vaihtaa samalla ettei mene nostimet siitäkin risaks.

Täytyy kertoa kun saan tehtyä että miten onnistu että monta nokkaa katkes :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 moottori”