ABS:n boksi

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

ABS:n boksi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Alko näin syksyn kunniaksi absin valo palamaan ja pitäs alkaa vikaa metästään. Niin miten nuo nuo aivoboksit käy ristiin, riittääkö jos on ulkonäöltään samanlainen vai pitääkö joidenkin numeroiden täsmätä keskenään? Tietenki releet tarkistan ensitöiksi, mutta jos niistä ei vikaa löydy niin vois kokeilla toisesta autosta tuota boksia. Oma on -91te toinen on -92 200D.
passo
Viestit: 279
Liittynyt: 23.10.2010 21:50
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja passo »

kato ylijännite rele ekaks..
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos poksissa vikkaa niin parempihan se olis, että poksin numerot täsmäisivät keskenään :wink:
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Kato sen boxin sulake ensin.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

passo kirjoitti:kato ylijännite rele ekaks..
Pitäähän se tieten seki vilkasta, vaikka autossa ei ole muita vikoja joita yj-rele aiheuttaa. Bensavehkeessä huomaa kyllä helposti jos yj-releessä on vikaa.
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Ruoja kirjoitti:Kato sen boxin sulake ensin.
siis minkä boksin? Onko abs:llä jossain ihan oma sulake vai meinaatko yj-releen päällä olevaa sulaketta? Se yj-releen sulake on kunnossa.
Viimeksi muokannut H.Salminen, 31.10.2011 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

jääkö heti palamaan kun virrat laittaa :?:
ettei sammu käynnistyksen jälkeen
autodidakti
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

felmit kirjoitti:jääkö heti palamaan kun virrat laittaa :?:
ettei sammu käynnistyksen jälkeen
Joo heti jää loimottamaan eikä sammu ollenkaan
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

kehien likaisuudesta ei ole silloin kyse
oletko mitannut ohmit antureista :?: nitkuttamalla johtoja

Paljonkohan pinnit boksilla eroaa W126:een
joskus etsin sen tietoja :arrow:
Vähän boksi tietoja, omalla vastuulla
Nastat lasketaan johdon tulopuolelta. Rivi missä on 18 nastaa on 1-18 ja seuraava rivi, missä on 17 nastaa lasketaan samalla periaatteella 19-35 (uloin)

Nastat ensimmäisessä rivissä 1-18:
1: Ylijännitesuojareleeltä tulee akkujännite, kun rele vetää.
Antaako ylijännitesuojarele virtaa, virta päälle ja katso onko akun napajännite?
2: vasen, etupyörän solenoidiventtiili
4: vasen, etupyörän anturi
6: vasen, etupyörän anturi..
Vasemman etupyörän johdon kunnon saa mittaamalla vastusmittauksella napojen 4-6 välistä, heiluttele samalla johtoa
7: takapyörien anturi
9: takapyörien anturi
Vastaavasti tästä välistä saat selville taka-anturin kunnon
10: maa
14: antaa pumpulle maa käskyn toimia
15: Akun napajännite auto ollessa käynnissä, tieto tulee latausvalon kautta
18: takapyörien solenoidiventtiili

Nastat toisessa rivissä 19-35
20: maa
21: oikea, etupyörän anturi
23: oikea, etupyörän anturi
Oikean etupyörän johdon kunnon saa mittaamalla vastusmittauksella napojen 21-23 välistä, heiluttele samalla johtoa
25: jarruvalo
Paina virtapäällä jarrua, tuleeko akun napajännite? Löysää jarrupoljin, häviääkö virta?
27: antaa solenoidiventtiilille maakäskyn toimia
28: antaa pumppureleelle maakäskyn toimia
29: antaa maakäskyn ABS-valolle toimia
32: Solenoidiventtiilirele vetäessään antaa virtaa ja lepotilassa maata + diodi varustettu yhteys ABS-valolle
34: maa
Voit tarkistaa maan laadun vastusmittauksella akun ja nastojen 10 , 20 ja 34 väliltä
35: oikea, etupyörän solenoidiventtiili

ABS- hydrauliikka yksikön johdot on numeroitu liittimeen
1: boksin nasta 2: vasen, etupyörän solenoidiventtiili
2: boksin nasta 27: antaa solenoidiventtiilille maakäskyn toimia
3: boksin nasta 35: oikea, etupyörän solenoidiventtiili
4: 32: Solenoidiventtiilirele vetäessään antaa virtaa ja lepotilassa maata + diodi varustettu yhteys ABS-valolle. Diodi on nastojen 4 -7 välissä
5: boksin nasta 18: takapyörien solenoidiventtiili
6: akun napajännite
7: ABS-valolta + yhteys boksin nastaan 29: antaa maakäskyn ABS-valolle toimia
8: maa
9: boksin nasta 14: antaa pumpulle maa käskyn toimia
10: Ylijännitesuojareleeltä tulee akkujännite, kun rele vetää. + yhteys boksin nastaan 1
11: boksin nasta 28: antaa pumppureleelle maakäskyn toimia
12 akun napajännite, jako samasta kohdasta kuin nastaan 6

Boksilta helpoin mitata pyörän anturit ja virransyötöt ja maat
tuolta sivulta löydät oikeat pinnit :arrow: http://www.w124performance.com/service/ ... TM/ETM.pdf noin sivulta 150
autodidakti
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

edestä mittasin anturit ja oli ok. Tuo pinnijärjestys on enemmän ku sata jänistä... KIITOS !!
Pitää mittailla nuo tässä kun joutaa
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Tuleeko tuonne keskuslukon moottorin seudulle ylimääräinen 2-napainen liitin joka yhdistyy taka-anturin johtoihin?? En löytänyt sieltä kuin yhden liittimen joka menee boksin nastoihin 7 ja 9 ja sitä ei ole kytketty mihinkään, puuttuuko multa koko taka-anturi :shock: vai missä se liitin on??
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

ja missä kohti perää se anturi pitäis olla?? on niin perkeleesti tavaraa ku on tuo tasonsäätö :?
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
jake_87
aktiivimeseläinen
Viestit: 1617
Liittynyt: 08.7.2007 16:34
Paikkakunta: oulainen/ylivieska

Viesti Kirjoittaja jake_87 »

H.Salminen kirjoitti:ja missä kohti perää se anturi pitäis olla?? on niin perkeleesti tavaraa ku on tuo tasonsäätö :?
eikös se oo siinä perämurikassa kiinni,vänkärinpuolella
® Mesen 199-klubi
Ex
w201 2,5 16v
+monta muuta mb:tä
Hiv 5401\ia v8
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eikös sen taka anturin johto liitos ole takaselekänojan takana aivan alareunan kohilla repsikan puolella :roll:
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

touhottaja kirjoitti:eikös sen taka anturin johto liitos ole takaselekänojan takana aivan alareunan kohilla repsikan puolella :roll:
HOX Farmari
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

jake_87 kirjoitti:
H.Salminen kirjoitti:ja missä kohti perää se anturi pitäis olla?? on niin perkeleesti tavaraa ku on tuo tasonsäätö :?
eikös se oo siinä perämurikassa kiinni,vänkärinpuolella
Ei näkyny olevan, enkä kyllä nähny sitä vaikka kuinka etin
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no, käy alta kattomassa mistä kohen se menee pojasta läpi, siinä perän kuppeessa se kiinni on, mutta jos on luiston esto sitten lähtevät peräs vetoakseleiden tumppien yläpuolelta :wink:
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

touhottaja kirjoitti:no, käy alta kattomassa mistä kohen se menee pojasta läpi, siinä perän kuppeessa se kiinni on, mutta jos on luiston esto sitten lähtevät peräs vetoakseleiden tumppien yläpuolelta :wink:
Ei ole luistonestoa. Yritin kyllä kattoa mistä se johto tulis ulos mutta ei näkyny muuta kun bensapumpun johdot loput oliki sitten putkia ja letkuja.
Ei kai ole tehty semmosta ABS:ää että perässä ei olisi tunnistinta?
Tuli vaan mieleen ku auto on italiasta tuotu, tiiä mitä kaikkia se saksalainen nahkahousuinsinööri on keksiny :D
Tai sitte perä on vaihdettu semmoseen jossa ei ole anturia, mutta miksi valo alkais vasta nyt palamaan ku on siitä asti ollu sammuksissa ku ostin auton. Siitä ei ole tietoa että onko abs:t toiminu vaikka valo ei olekaan palanut.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

Sammuhan se absin valokin ku kaato pissapoikaan lisää nestettä :lol:
:arrow: perän metsästykseen
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

H.Salminen kirjoitti:Sammuhan se absin valokin ku kaato pissapoikaan lisää nestettä :lol:
:arrow: perän metsästykseen
:shock: Onko siellä menny mittaristossa hehkujen paikat sekasin..? :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
H.Salminen
Viestit: 325
Liittynyt: 08.8.2011 14:31
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja H.Salminen »

RoopeK kirjoitti:
H.Salminen kirjoitti:Sammuhan se absin valokin ku kaato pissapoikaan lisää nestettä :lol:
:arrow: perän metsästykseen
:shock: Onko siellä menny mittaristossa hehkujen paikat sekasin..? :roll:
On tainnut edellinen omistaja "vahingossa" ottaa absin hehkun pois ja laittaa pissapojan nesteen merkkivalon sen tilalle.
Perästä puuttuu anturi eikä sille ole edes paikkaa.
S124 200te -91
Opel Ascona B 2.2i -76
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

H.Salminen kirjoitti:
RoopeK kirjoitti:
H.Salminen kirjoitti:Sammuhan se absin valokin ku kaato pissapoikaan lisää nestettä :lol:
:arrow: perän metsästykseen
:shock: Onko siellä menny mittaristossa hehkujen paikat sekasin..? :roll:
On tainnut edellinen omistaja "vahingossa" ottaa absin hehkun pois ja laittaa pissapojan nesteen merkkivalon sen tilalle.
Perästä puuttuu anturi eikä sille ole edes paikkaa.

:lol: Heh, perinteinen puusilmän moka... Nimittäin ne hehkut ovat siellä omien johtojen nokassa, kylläkin numeroituna, joten jos niitä ei osaa kattoo nii sekasinhan ne menee... :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”