24.12.2010 Episodi alkoi, nimittäin turbon paluuputki tiivisteiden vaihtorempan yhteydessä löysin koneen öljypohjasta tämmöisen lahjan:

Ei tartu magneettiin ja on kaarevahko ==> pala männästä. Mitään tietoa ei ole siitä kuinka kauan se on koneessa pyörinyt.
Samoihin aikoihin aloin kiinnittämään huomiota koneesta kuuluvaan kihnutukseen. Ääni on voimistunut hitusen tähän saakka tultaessa (Autolla on ajettu tänä vuonna vain vähän - ehkä noin 5000km) - aluksi sitä ei kuullut kuin omistaja, mutta nyt kuulee muutkin... Mainittakoon että esim. tehoissa mitään muutosta en ole havainnut ja tällä viikolla mitattiin savutusarvoksi ihan normaali 1,4 (thank you Hotari).
Raati on arvellut että ääni tulee tokasta sylinteristä. Arvelu on, että tuo pala on männästä tapin tietämiltä, mutta voihan tuo olla alakerrastakin. (Omia arveluitaan saa esittää

Oon päästelly autolla menemään koska olen ajatellut että tän koneen korjaaminen tulee kuitenkin niin kalliiksi että se ei kannata (tai siis että siihen ei ole varaa). Lisättäköön, että keväällä vaihdoin venttiilin ohjurikumit ja havaitsin välystä ohjureissa joten niidenkin vaihtaminen lisäisi kustannuksia. Eli halvempaa olis hommata jostain vaihtopata ja kattoo sitten ajan kanssa mitä ton kanssa haluais tehdä.
Elikäst mitäs tässä nyt (persaukisen) pitäisi tehdä?
- korjata tuo?
- vaihtaa tilalle jotain vallan muuta (esim. OM603)
- vaiko ryhtyä vallan tärpättimiehkeksi ja hommata V8 ?

Lyhyellä aikajanalla ajattelin laittaa 617 vaparin kun toimiva sellainen on jo tuolla odottamassa ja kun se on helppo swappi. Maltillisilla ahdoilla se kait jokusen tovin kestäisikin.... Ilmastointiakaan ei tarvisisi tyhjätä jos pystyy kompuran jättään konehuoneeseen vaihdon ajaksi.
Tietysti mielenkiintoista saattaisi olla saada selville kuinka kovaksi Germaani on nämä vehkeet tehny - ajaa tolla tuollaisena....until it goes no more....
