(turbo)Dieselien pölläyttely

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Vensku_
aktiivimeseläinen
Viestit: 2255
Liittynyt: 02.8.2007 12:58
Paikkakunta: Inksa
Viesti:

(turbo)Dieselien pölläyttely

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Tuossa mietin kun tuo oma mutteriwiritys aina pölläyttelee, etenkin siis kun ajettu pintakaasulla tai muuten vaan kohtuu hissukseen. Sitten kun polkasee, niin johan pöllähtää...
Johtunee siis tästä EGR:stä, joka mulla on käytössä. Putsasin sen EGR venttiilin tuossa, noh, oliko sitte vuoden alussa vai koska, kuitenkin. Imusarja ei mitenkään mahdottoman töhkänen ollu onneksi.
EGR:hän on kiinni kun kaasu on pohjassa... :?:

Tätä mietinkin, että pölläyttely johtuu siitä, kun se sitä sontaa sinne imusarjaan "ajaa" hissukseen ajellessa, ja sitten kun polkastaan, niin kierrätys poistuu pelistä, ja tietysti ahdot ja kierrokset nousee, ja pöllähdys käy. Putsaako tämä jopa koneen imupuolta hyvällä tavalla? :idea: :?:

ei tuo vapari sprintteri pölläyttele. :)

Ja muutkin merkit tietysti tekee tätä pölläyttelyä. Siksi vähän tänne laitoinkin, mahtaako tuollainen "putsaus polkeminen" olla hyväksi kuitenkin koneen puhtaudelle? :read: :tuumaus:
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Re: (turbo)Dieselien pölläyttely

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Vensku_ kirjoitti:mahtaako tuollainen "putsaus polkeminen" olla hyväksi kuitenkin koneen puhtaudelle? :read: :tuumaus:
Mahtaa varmaan, mulla oli väykkyvanhuksessa päästöt 0,28 :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

Mulla ei ole EGR käytössä ja silti pölläyttää.
Eikös sitä sanota turbonherätyspölläytykseksi?
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

ahonen v kirjoitti:Eikös sitä sanota turbonherätyspölläytykseksi?
Sitähän se, mitä isompi ahdin, sitä isompi pölläytys :lol: Tosin esim lavetin katsastuksessa oli aikoinaan ongelmia kun päästöt näytti nollaa mutta kaippa se johtui HX40-pilleristä :shock:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Minulla tekee niin että kun ajaa todella pitkään tasakaasulla ilman kiihdytyksiä, sen jälkeen kun polkaisee niin maailma mustenee :D Ei mitään kevyttä pöläytystä vaan oikein kunnon musta savu. Ja näin tekee monet muutkin mitä testaillut. Mistäs tuo ominaisuus johtuu? Kerää nokea putkistoon?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mistäs tuo ominaisuus johtuu? Kerää nokea putkistoon?
Niin minäkin olen ajatellut. Onkos sulla katti paikallaan ?
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2945
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Itellä tekee vapari tuota et jos kauan hissuttelee ja sit lähtee ohittamaan niin että vaihtaa pienemmälle vaihteelle niin voi jopa havaita pienen savupilven peilistä :D Mut jos ajaa reippaammin niin ei pölläyttele
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

dealer kirjoitti: Onkos sulla katti paikallaan ?
Tottakai, sehän on pakollinen vähäpäästöisessä. No jotain sieltä taisi tulla piihalle viime viikolla, täytyypä katsella vieläkö pöläyttelee :oops: http://i66.photobucket.com/albums/h267/ ... 144209.jpg
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

... meinaan, jos katin kennostoon kerääntyisi nokea kun ajelee AM-tyyliin eli sievästi pintakaasulla :naama:

Vai onkohan se tiiselissä niin kuuma ettei noki malta jäädä odottelemaan ?
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

dealer kirjoitti:... meinaan, jos katin kennostoon kerääntyisi nokea kun ajelee AM-tyyliin eli sievästi pintakaasulla :naama:

Vai onkohan se tiiselissä niin kuuma ettei noki malta jäädä odottelemaan ?

Mulla katti oksensi sisälmykset jo useampi vuos sitten ja edelleen pöllyttelee,
varsinkin jos auto on ollu emännän käytössä. Varmaan se noki jonnekkin "tarttuu".
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

superilla kun ajelee matelua vaikkapa kylällä tms niin ei kauaa mene kun alkaa ajaminen olla melko mahdotonta ja rynkyttämistä ja siihen lääkkeeksi auttaa kun karjauttaa pikkusen konesta :shock: ihmetelly kans että minne se kerää sitä ruokaa joka vaan pitää saada palamaan :roll: kattia tai muita kierrätyskiroiluja tuossa ei ole. pölläyttämis eroavaisuutta en vanhuksessa ole huomannut. en tosin eukon cdi lelussakaan mutta nyt varmaan tulee katottua tuommonenki ihme.
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Ajatellu ja kuvitellu ett se pölläys johtuu siitä ett polkastessa palolämpö ja paine kasvaan niin irrottaa nokia putkistosta ja palotilasta sekä siitä ett kiihdyttäessä on hetkellisesti ns rikkaammalla :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”