Omassa kulkineessa S203 -06 220CDI on lähestymässä 250tkm rajapyykki ja hiukkassuodatin on ruvennut temppuilemaan.
Tuntuu kuin puhti olisi koneesta pois ja kovin tukkoinen.
Auto suorittaa polton pöntölle lähes joka 300km välein. *:ri ilmoittaa tuhkapitoisuuden olevan korkealla. Vikakoodi häviää kuittaamalla, mutta palaa kuitenkin jonkinajan kuluttua takaisin. Pakkopolttokin suoritettu ja ei auttanut asiaa.
Ajattelin kokeilla seuraavaa: Ottaa koko pönttö irti autosta ja pestä sen kemikaalipesulla. Kemikaaliksi valitstin öljykattiloihin suunnitellun pesukemikaalin.
Kuva 1. Pönttö irrallaan autosta ja tässä tapauksessa halkaistavaa mallia
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6771_1_1.jpg)
Kuva 2. Hiukkaspönttö halkaistuna. Molemmat puolet todella tukkoiset.
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6771_2_1.jpg)
Kuva 3. Katti ennen pesua
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6771_3_1.jpg)
Kuva 4. Katin puoli pesun jälkeen, kaikki kiiltää kuin uutena
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6771_4_1.jpg)
Kuva 5. DPF puoli ennen pesua
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6771_5_1.jpg)
Kuva 6. DPF puoli pesun jälkeen.
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6771_6_1.jpg)
Kuva 7. Hiukkassuodattimen puoliskot pestynä.
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/6771_7_1.jpg)
Pesuaineen annoin vaikuttaa lämpöisessä noin 2h ja painepesurilla huuhtelu. Pesutulos näyttää todella hyvältä.
Kasauksen jälkeen ajettu noin 200km tiukkaa ajoa ja näyttäs ahistuksen ja tukkoisuuden olevan poissa. Alavääntö myös parani hiukan. Täytyy vielä viedä *:n nokkaan ja katsoa vikakoodit myöhemmin.
Hommana aika työläs, mutta jos pitemmällä ajalla säästää se kannattaa. Täytyy laittaa viestiä kun saadaan lisää kilometrejä autoon.