Alipainepumpun korjaus/vaihto 300D turbo-92

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Alipainepumpun korjaus/vaihto 300D turbo-92

Viesti Kirjoittaja Köster »

Eli kuulostais korvaan ,jotta tuttu läk,läk,... pumpulta ja venttiilin nostimilta ylittää korvakuulon
sietorajaa pikkuhiljaa? (1500rpm komeimmillaan ja 2000 jälkeen nostimet ok.)

En osannut etsiä moisesta tältä sivustolta>joten kuinkas olette tuon projektin toteuttaneet?

Onko pumppu paljonkin erilainen kuin 200D-88 johon joskus vaihtelin>200:seen kohtalaisen helppo projekti (paitsi jos ne kuulat menee sinne öljypohjaan homman karatessa pitkäksi) >otaksun olisko 300D turbiinilla hiukan työläämpi toimenpide?

Vinkkejä/linkkejä kuinkas kannattaa lähteä etenemään pumpunmetsästyksessä vaiko mahdollisesti pystyis jopa korjaamaan?

Nuo nostimethan tietenkin uusiksi menee>hyvähän niistäkin olisi ostovinkkejä saada. Vai jokohan olis aika laittaa koko kansi? vajaa 500 000 mittarissa.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

ettei ois suutin
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

hotari kirjoitti:ettei ois suutin
No, voi toki sekin olla vaan eipä tuo sormeen ottanut niinkuin joskus ennen vanhaan rivipumpuissa
kun "viallisesta suutinputkesta piteli niin juminen suutin paukutti näpeille"? >ja äänikin oli minun korvaan jo senverta "pauketta" ,jotta laitoin koneen suosiolla seis tuon suuttimen jumittaessa?
>niin ei kai se nyt tartte aina jumittaa,mutta koeponnistetaan jahka ehtii...
>ihan kun olis mäntää vasaralla mätetty oli ääni silloin.
>tuo nykyinen ääni on huomattavasti
hennompaa, ehkäpä venttiileistäkin tai miksipä ei molemmista?>jokatapauksessa
kierroslukuun reagoi?>öljynpaineen noustessa kierrosten myötä nostimissa rupeaa kulunutkin nostin taas pelittämään oli tuo ajatukseni?>tosin normaalikäytössä joutokäynnillä paineet siinä 2 pinnassa.

Ja ,kiitos vinkistä empä tullut moista ajatelleeksikaan.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Löytyiskö jostain tällä sivustolla rohkaisevaa tietoa/kuvasarjaa tuohon alipainepumpun vaihto/korjaus työhön tässä mallissa?

Näyttää oleva kylki märkä ja jälki vie tuohon pumpulle>ja pumppu ääntää vaikka vielä toimiikin>tehostin pelaa jne..??

Toisaalta voisinhan tuohon yrittää kuvasarjan tehdä itsekkin jahka se inspiraatio iskee>kuvien siirto tänne foorumille vielä opiskelematta ,ei vahvin alue minulle,mutta jos oikein tsemppaa voisin onnistuakkin sinne pari komeeta lohta kalakansioista kuvaksi sen alipainepumpun rempan sijaan...ja 3000 muuta perhesalaisuutta :idea: .
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alipainepumppu on samanlainen kuin 200 d:ssä.
Vaihtotyö on myös samanlainen mutta pitempi moottori aiheuttaa ahtautta...

Tuulitunnelihan lähtee näppärästi irti; päällä olevan letkun pidike on lukkona, se pois reiästään, sitten pyöräyttää tuulitunnelin takimmaisen osan irralleen ja siirtää siivikon päälle, sitten kaksi kiinnikettä tuulitunnelin toisen osan ylälaidasta irti ja vetää tunnelin pois paikaltaan, kuten myös sen ensin irrotetun toisen osan.

Seuraavaksi visko, sen keskellä on 8 mm kuusiokoloruuvi ja sen irrottaminen on hankalin vaihe remontissa, pieneen rakoon kun joutuu vääntämään.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Eli käykö siis 200D pumppu tuohon 300D malliinkin?
Jos näin onnellinen tilanne, niin helpottuishan osan etsiminen huomattavasti :D ?

Kuulostaa sen verta tutulta ,jotta taitas parkkipaikallakin onnistua tuo projekti
>>>>>>
jahka räntää alkaa satamaan>liian helppoo tuolla vesisateessa vääntää, vaikka kerrankin olis ollut päivällä mahdollista uppoutua harrastukseen...
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

dealer kirjoitti:Alipainepumppu on samanlainen kuin 200 d:ssä.
Vaihtotyö on myös samanlainen mutta pitempi moottori aiheuttaa ahtautta...

Tuulitunnelihan lähtee näppärästi irti; päällä olevan letkun pidike on lukkona, se pois reiästään, sitten pyöräyttää tuulitunnelin takimmaisen osan irralleen ja siirtää siivikon päälle, sitten kaksi kiinnikettä tuulitunnelin toisen osan ylälaidasta irti ja vetää tunnelin pois paikaltaan, kuten myös sen ensin irrotetun toisen osan.

Seuraavaksi visko, sen keskellä on 8 mm kuusiokoloruuvi ja sen irrottaminen on hankalin vaihe remontissa, pieneen rakoon kun joutuu vääntämään.
Äähhh.... Elekee ny koko moottoria purkako alipainepumpun vaihon takia :lol:
Tartte ko ylävesiletku pois eestä ja remmi löyhäle, siinä son ettei alipainepumppuki jo tipaha laattialle :wink:
No Merc at the moment
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kannattaa myös odottaa semmoinen keli, että on sopivasti liukasta, jotta varmistetaan pienet revähtymät ja aivotäräykset sekä sen verran lunta, että pikkuosien pudotessa hankeen saadaan aikaan pieniä taukoja asennustoimintaan. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29374
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

ylävesiletku

Eikös sieltä tule pakkasnestettä, semmosta vihreää litkua :eec:

Omituista kyllä tässä kohtaa joudun myöntämään että kirjoittaja on irrotellut alipainepumppuja enemmän kuin minä :lol: joten kostan tämän erilaisen näkökannan pelkästään uudella (tilapäisellä) tittelillä :pappa:
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

:lol:

Tulleehan sieltä litkua, joskus jopa punasta, mie ruukaan enimmät laskea
tyhjennysropun kautta astihaan josta ko litku on kätevä sitte lirhauttaa takas systeehmiin.
No Merc at the moment
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Re: Alipainepumpun korjaus/vaihto 300D turbo-92

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Köster kirjoitti:Onko pumppu paljonkin erilainen kuin 200D-88 johon joskus vaihtelin>200:seen kohtalaisen helppo projekti (paitsi jos ne kuulat menee sinne öljypohjaan homman karatessa pitkäksi) >otaksun olisko 300D turbiinilla hiukan työläämpi toimenpide?
Pumppua on ainakin kahta eri kehitysversiota. Uudemmassa mallissa on kuulalaakeri korvattu liukulaakerilla, joten kuulia ei katoa öljypohjaan. Katso, että ostamassasi pumpussa on liukulaakerit.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7199
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Alipainepumpun korjaus/vaihto 300D turbo-92

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kardaani kirjoitti:
Pumppua on ainakin kahta eri kehitysversiota. Uudemmassa mallissa on kuulalaakeri korvattu liukulaakerilla, joten kuulia ei katoa öljypohjaan. Katso, että ostamassasi pumpussa on liukulaakerit.
Ja ovat siis vaihtokelpoisia keskenään.

Tarkista myös se syöttöpumpun ketjupyörässä oleva "vuoristorata" ettei siinä ole pinnassa rosoja. Uusiksi jos on vähänkään pinta rikki.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Toivottavasti tuo nykyinen on mallia liukulaakeri, ja tammikuussa ei tartte kenenkään valittaa jos ottaa lämmikettä siellä jäisellä parkkipaikalla ruuvia lumesta hakien ja mersun alla maaten :).

Pitäs vaan saada inspiraatio voimaan>ei tuu ihan heti, mut sitten kun tuo volga saatu maailmalle voi masennus asteittain poistua harrastepuoleltakin :wink: .

Nyt masennus helpottuu kuuntelemalla kutosta työmatkalla>kasiin>10>12 ei vieläkään ehtinyt vaurastumaan.....

Täällähän on leppoisa meininki ja tietokin kulkee, joten kiitän jälleen nöyrimmästi tietäjiä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”