Iisin säästösika: Seat Varaosa
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Iisin säästösika: Seat Varaosa
Muutama jo nähnynnäki uusimman kulkupelini, mutta kai siitä pitää ihan topikkikin laittaa ja ehkä kuviakin joskus.
Alko tuo pensansyönti kolomikakkosella työmatka-ajussa jo ilettää ittiäki ja vekotin on muutenkin tarkoitus ottaa taas telakalle talavihämärän ajaksi, piti ehtiä taas turpomikraa tai vastaavaa käkkänää autonkuvausautoksi. Puun takaa tuli kaverilta vastaan -98 Seat Arosa 1,7 SDI, viisillä pyörillä, kontillisella varaosia, puolipitkällä leimalla ja mukavalla hinnalla. Pakko oli tarttua tilanteeseen ja hankkia ensimmäinen öljylämmitteinen menopeli.
Autohan on sama kuin VW Lupo, eli Poloakin pienempi rassine, omamassaa lienee siltikin nipin napin nelinumeroinen luku, varmaan turvarakenteet vaativat rautansa. Koko on "pitkästä" keulasta huolimatta näppärä kaupunkiliikenteeseen ja ruuhkissa sukkulointiin. Perää autossa keulan sijaan on tuskin edes Lancia Y10:nen vertaa, alkuun hämääkin kun sisään pitää mennä "takaovesta". Kompakti olemus yhdistettynä minimäiseen pyörät-nurkissa-alustaan saa mukavan mikroautomaisen ajotuntuman, varsinkin kun alla on 195/50R15 renkaat ja Konin Sportkit ja Wiechersin hyppytuki etutolppien välissä. Alusta alkaakin toimia vasta toisella sadalla ja hallittavuus säilyy hyvänä "tappiin" asti.
Autoa on ajettu viimeiset vuodet siivosti ja huoltohistoriaa on kertynyt melkolailla. Itse olen seurannut auton liikkeitä liki kymmenen vuoden ajan ja tehnyt joskus remonttiakin, joten eipähän tullut sikana säkissä. Heti alkuun piti laittaa laturin vapaakytkin Hotarin purku-Vitosta ja tenavan moottorityyny koneen oikeaan korvaan, kori välitti häiritsevää jyrinää. Onpahan jotain Mersustakin. Imusarjan ja kannen kanavat puhdistin karstoista joita EGR on aikoinaan aikaansaanut. Siinä yhteydessä ykköskattilaan tuli vieno metallisempi paloääni. Liekö niellyt jonkun hiilen itsekin tai saanut kliinerijäämästä aasinpotkun tai on vaan ymmällään kun saa taas ilmaa. Veto parani ja käy tasalleen, eli antaa olla ennenkun pahemmin oireilee. Suuttimen vaihto naapurista ei tehnyt muutosta, eli "vika" on peruskoneessa.
Muuten pikkuriiseli roksottaa nätisti ja kuljettaa 44kW:n ja 115Nm voimin tuollaista kiulua ihan riittävällä sykkeellä. Alusta tuossa tällissään antaisi kyllä tilaa enemmillekin hevosille. Öljy ei näy maistuvan vielä 280tkm ajettuna eikä vielä oikeen naftakaan; 4,1l/100km oli viime tankkausten välillä seka-ajon kulutus. Lämpö ei tuolla lukemalla luonnollisestikaan ole kopissa aamuisin kovin kehuttava, mutta eiköhän tuo kohene kun Eberin saa taas tulille. Lisälämmitin kun on otettu irtaalleen jossain käänteessä. Eeperin lisäksi ennen pakkasia täytyy vaihtaa kaikki siivilät ja mehut, sekä kolvata pari ruveniskemää pohjasta.
Värinsäkin puolesta suunnilleen tuon näköisestä tötteröstä on kyse:
P.S. VAG:n huolto-ohjeissa on maininta ettei autoa saa nostaa helmoista kaksipilarinostimella, ellei nosturin takavarsia sido koriin. Muuten on eteenpäin kippaamisen riski.
Alko tuo pensansyönti kolomikakkosella työmatka-ajussa jo ilettää ittiäki ja vekotin on muutenkin tarkoitus ottaa taas telakalle talavihämärän ajaksi, piti ehtiä taas turpomikraa tai vastaavaa käkkänää autonkuvausautoksi. Puun takaa tuli kaverilta vastaan -98 Seat Arosa 1,7 SDI, viisillä pyörillä, kontillisella varaosia, puolipitkällä leimalla ja mukavalla hinnalla. Pakko oli tarttua tilanteeseen ja hankkia ensimmäinen öljylämmitteinen menopeli.
Autohan on sama kuin VW Lupo, eli Poloakin pienempi rassine, omamassaa lienee siltikin nipin napin nelinumeroinen luku, varmaan turvarakenteet vaativat rautansa. Koko on "pitkästä" keulasta huolimatta näppärä kaupunkiliikenteeseen ja ruuhkissa sukkulointiin. Perää autossa keulan sijaan on tuskin edes Lancia Y10:nen vertaa, alkuun hämääkin kun sisään pitää mennä "takaovesta". Kompakti olemus yhdistettynä minimäiseen pyörät-nurkissa-alustaan saa mukavan mikroautomaisen ajotuntuman, varsinkin kun alla on 195/50R15 renkaat ja Konin Sportkit ja Wiechersin hyppytuki etutolppien välissä. Alusta alkaakin toimia vasta toisella sadalla ja hallittavuus säilyy hyvänä "tappiin" asti.
Autoa on ajettu viimeiset vuodet siivosti ja huoltohistoriaa on kertynyt melkolailla. Itse olen seurannut auton liikkeitä liki kymmenen vuoden ajan ja tehnyt joskus remonttiakin, joten eipähän tullut sikana säkissä. Heti alkuun piti laittaa laturin vapaakytkin Hotarin purku-Vitosta ja tenavan moottorityyny koneen oikeaan korvaan, kori välitti häiritsevää jyrinää. Onpahan jotain Mersustakin. Imusarjan ja kannen kanavat puhdistin karstoista joita EGR on aikoinaan aikaansaanut. Siinä yhteydessä ykköskattilaan tuli vieno metallisempi paloääni. Liekö niellyt jonkun hiilen itsekin tai saanut kliinerijäämästä aasinpotkun tai on vaan ymmällään kun saa taas ilmaa. Veto parani ja käy tasalleen, eli antaa olla ennenkun pahemmin oireilee. Suuttimen vaihto naapurista ei tehnyt muutosta, eli "vika" on peruskoneessa.
Muuten pikkuriiseli roksottaa nätisti ja kuljettaa 44kW:n ja 115Nm voimin tuollaista kiulua ihan riittävällä sykkeellä. Alusta tuossa tällissään antaisi kyllä tilaa enemmillekin hevosille. Öljy ei näy maistuvan vielä 280tkm ajettuna eikä vielä oikeen naftakaan; 4,1l/100km oli viime tankkausten välillä seka-ajon kulutus. Lämpö ei tuolla lukemalla luonnollisestikaan ole kopissa aamuisin kovin kehuttava, mutta eiköhän tuo kohene kun Eberin saa taas tulille. Lisälämmitin kun on otettu irtaalleen jossain käänteessä. Eeperin lisäksi ennen pakkasia täytyy vaihtaa kaikki siivilät ja mehut, sekä kolvata pari ruveniskemää pohjasta.
Värinsäkin puolesta suunnilleen tuon näköisestä tötteröstä on kyse:
P.S. VAG:n huolto-ohjeissa on maininta ettei autoa saa nostaa helmoista kaksipilarinostimella, ellei nosturin takavarsia sido koriin. Muuten on eteenpäin kippaamisen riski.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Re: Iisin säästösika: Seat Varaosa
Ekkä ehtinyt väistää.Easy Rider kirjoitti:Puun takaa tuli kaverilta vastaan -98 Seat Arosa 1,7 SDI.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Reilu kuutisen tonnia tullu ajettua, eli näköjään tuli tarpeeseen ostettua. Kulutus ilmojen viiletessä rapia 4,5l/100km. Eka öljynvaihto mulla ollessa tuli tehtyä ja kateltua veivit+laakerit samalla. Joku vesiletku räjähti, tulilasi säröyty reunasta, toinen Konin iskari katkesi takaa jne. Viime viikolla joku mummu kampes kolmion takaa Octavialla sakastiin. Oikea etulikasuoja, ovi ja helmakotelo kasassa, oviaukko lyhentyny. Vakuutusukko kävi tänään, huutokauppaa ei vielä nuijittu lukkoon...
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Sen verran oli eroa omassa korjauslaskelmassa (käytetty ehjä ovi ja lekaa) vs. peltipajan kustari, että otan kertakorvauksen ja korjaan ite.
Kertokaas millä sais rahtuutettua viksuimmin purkuoven Karlskronasta?
Entäpä kun ottaa samanikäisestä tai tuoreemmasta, samanpainoisesta tai painavammasta korista moottorin, moottorinohjauksen, voimansiirron ja saastelaittteet, niin vähäpäästöisyyden kriteereiden tulisi täyttyä. 1,9TDI vois olla makia kone tuohon. Minkähänlainen operasjooni vaihella tekniikka, kun ajonestot ja kaikki nuissa?
Kertokaas millä sais rahtuutettua viksuimmin purkuoven Karlskronasta?
Entäpä kun ottaa samanikäisestä tai tuoreemmasta, samanpainoisesta tai painavammasta korista moottorin, moottorinohjauksen, voimansiirron ja saastelaittteet, niin vähäpäästöisyyden kriteereiden tulisi täyttyä. 1,9TDI vois olla makia kone tuohon. Minkähänlainen operasjooni vaihella tekniikka, kun ajonestot ja kaikki nuissa?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ei täyty jos tiukkaan AKE:a uskotaan mutta olen kuullut että joillain konttoreilla on täyttynyt. Jos täyttyis, ois helppo tunkee vaikka OM606:ia turbodieseleitä vähäpäästöisten, viimeisten 124 E-mallien keuloille. Vaihdettava moottori pitäisi löytää testattuna tuon korin keulalta.Easy Rider kirjoitti:Entäpä kun ottaa samanikäisestä tai tuoreemmasta, samanpainoisesta tai painavammasta korista moottorin, moottorinohjauksen, voimansiirron ja saastelaittteet, niin vähäpäästöisyyden kriteereiden tulisi täyttyä.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Velpoika puhu jotain juurikin ett nykyään onnistus, oli ollut katsuri kurssilla niin jossain määrin mahdollista olis. Pitääpäs kysästä sit viikonpäästä ku kotiutuu jenkeistäEasy Rider kirjoitti:Sen verran oli eroa omassa korjauslaskelmassa (käytetty ehjä ovi ja lekaa) vs. peltipajan kustari, että otan kertakorvauksen ja korjaan ite.
Kertokaas millä sais rahtuutettua viksuimmin purkuoven Karlskronasta?
Entäpä kun ottaa samanikäisestä tai tuoreemmasta, samanpainoisesta tai painavammasta korista moottorin, moottorinohjauksen, voimansiirron ja saastelaittteet, niin vähäpäästöisyyden kriteereiden tulisi täyttyä. 1,9TDI vois olla makia kone tuohon. Minkähänlainen operasjooni vaihella tekniikka, kun ajonestot ja kaikki nuissa?
Mittaristo samasta kuin ecu niin kai se toimii. Katso http://pajalle.com/?page_id=214. Tuolta voi saada vinkkejä vag konsernin rakenteluun.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ruåttalaaset ei vastaillu sähöpostiin, jäi oikean värinen ovi saamatta joten piti ostaa kotimaasta kolome vuotta tuoreemman Lupon musta ovi. Ovi on jo paikoillaan muttei oikeen suosiollisesti sovi kiinni ennen kuin helmakotelon oikoo. Häätyy pureskella kottero osiin, maalata ovi, hitsata lattia ja oikoa helma jahka saa Mesen taas liikkeelle siksi aikaa.
Eeperi tuli asennettua autoon takaisin remontin jälkeen (hehku ja vesipumppu), tällä kertaa hieman parempaan paikkaan konetilassa.
Alapallot oli loppu ja meni vaihtoon, samalla tuli Powerflexin uretaanipuslat ja uudet tukevammat koiranluut. Kiihdytyksissä vetely jäi liki kokonaan pois, eikä tuosta nyt pahan jyräkkä tullut muuten ajossa.
Eeperi tuli asennettua autoon takaisin remontin jälkeen (hehku ja vesipumppu), tällä kertaa hieman parempaan paikkaan konetilassa.
Alapallot oli loppu ja meni vaihtoon, samalla tuli Powerflexin uretaanipuslat ja uudet tukevammat koiranluut. Kiihdytyksissä vetely jäi liki kokonaan pois, eikä tuosta nyt pahan jyräkkä tullut muuten ajossa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
15tkm menty eikä oo vielä väsyny menemään, 300.000 rajapyykki alkaa häämöttää. Aamulla on aina sula ja lämmin koppi oottamassa työmatkalle. Ovi istuu jo nätisti ja helma on suora, värikin sattu aika liki tuhrittua. Leima kohta lähenee ja lattia ohenee. Jostain kuuluu rajummissa vetovaihteluissa kopsaus.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
300 000 tuli mittariin eikä tunnu hiipuvan. Ois taas huollon ja öljynvaihon aika. Renkaita tars pari uutta ja joku pyöränlaakeri vissiin uikuttaa. Kummempia murehia ei oo ollu, kuhan yks vaihteensiirtäjän muovitanko kulu väljäks ja tippu irti ettei ollu ku 3 ja 4 vaihteet. Rautaosaa tilalle. Toinennii takaiskari meni jossain välissä rikku, uus Koni oottas asentelua edelleen. Tuulilasi alkas olla aika vainaa, hiekkapuhallettu, halki ja vuotaa. Leimasta tuo silti vielä meni maaliskuussa. Peltiä piti lisätä jonniin verran ennen syyniä. Kopsahtelua ei enää kuulu.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Samentunut tuulilasi on semmonen juttu että kannattaa sijoittaa uuteen se parisataa jos meinoottelee vielä vuoden pari ajella, aika olennainen ajomukavuustekijä.
Omiin autoihin oon vuosien varrella ainakin kolmeen vaihtanut / vaihattanut eikä oo koskaan jääny harmittaan ... vaihon jälkeen tulee tunne että pitää oikeen kokeilla että onko siinä lasia ollenkaan
Omiin autoihin oon vuosien varrella ainakin kolmeen vaihtanut / vaihattanut eikä oo koskaan jääny harmittaan ... vaihon jälkeen tulee tunne että pitää oikeen kokeilla että onko siinä lasia ollenkaan
Se kokeilun ilo kestää eteläsuomessa viikon pari, sitten on ensimmäiset pikkutähdet lasissa kun täällä ajetaan eteen vaikka edelleämenijään yrittäis pitää 5m välin tai vähemmän.dealer kirjoitti:Samentunut tuulilasi on semmonen juttu että kannattaa sijoittaa uuteen se parisataa jos meinoottelee vielä vuoden pari ajella, aika olennainen ajomukavuustekijä.
Omiin autoihin oon vuosien varrella ainakin kolmeen vaihtanut / vaihattanut eikä oo koskaan jääny harmittaan ... vaihon jälkeen tulee tunne että pitää oikeen kokeilla että onko siinä lasia ollenkaan
On se kumma kun lasin vaihto ja auton maalaus saa aikaan jonkun kivimagneetti-ilmiön....
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ei mahtunut takakonttiinEasy Rider kirjoitti:Nyt kopsahti keula peuranpenikkaan
Nuitahan ei kannata virkavallalle hirveästi ilmoitella, jääpi moni maukas peuramakkara muuten syömättä.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Oli se kaveri soittanu konstat kattomaan, oli sen verran julkisella paikalla muutenkin ja eläin jo puolivalmiste. Toisaalta saa dokumentoitua tapauksen vakuutusta varten, kun ei ollut tietoa vaurioiden laajuudesta. Häätyy tutkia tässä jotta mitä kaikkea on menny oikeesti rikki. Mites menikö hirvieläinvahingoista ponareita, omavastuuosuus vissiin luokkaa 150e?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Nyt tämä meni uusiksi, alako märät m*nat v*tuttamaan tarpeeksi. Aina parkista lähtiissä lorisi vesi kintuille. Kaipa tuo nyt pitää, röppökohtiin annoin lasikuulaa ja koritinaa ennen primeria. Toinen murhe on ollut käyntiinlähtö, virta ei riittäny. Jo vuosi sitten hylkyyn mennyt leipomon Transitin akku on viimein vainaa. Eberiä ei sovinna käyttää ensinkään, onneks on keponen tötterö työntää tulille. Laitoin 70Ah AGM akun tilalle, jäähäänpä pällistelemään pakkasaamuja.Easy Rider kirjoitti: Tuulilasi alkas olla aika vainaa, hiekkapuhallettu, halki ja vuotaa.
Tuannottain tuli öljynvaihossa laitettua bulkki 5w-40 tynnyrikuraa, pakko vekslata uuvelleen TB-Diamond Dieseliin. Halavatummoinen rapina kuumilla öljyillä nytten ja Timotiiselillä ku ei mitänh.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Täyttä P4SKAA, kaksi jo menny oikoseen.Easy Rider kirjoitti:Joku bulkki GO4 akku. Takuu tuossakin ja hinta rapia satku.
Niijjuu, tähänkin tuli pirruuttaan laiteetua EVRY kokeeksi. Kyllä sen muutoksen vedossa huomaa, mutta hiukankin kun kääntää nuppia enemmän sammuu kone kesken vedätyksen. Ei juuri hyötyä tuommosessa vaparissa kulkupuolella, jos ei toki haittaakaan. Savustuspönttö siitä kyllä tulee.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mynttiporsas oli tuossa kaverilla liisinkissä, kun sen Mersusta vei kilipikonna kilivet. Kahtelin yks ehtoo että possu rukka makaa omassa lirissään pilttuussa. Kurkkasin konehuoneeseen, naftaa. Pumppu ruikki ihan tiputtamalla jostain nestepään paikkeilta, myöhemmin bräkleeni-paineilmapesun jälkeen osottautu myös määränsäätimen ja pumppurungon välistä tulevan. Luulin että myös ajoitussolenoidi vuotaa, mutta taitaa sittenkin olla visu. Liisarisoppari katkolle ja tutkimaan sekä miettimään.
Klaukkalan dieselissä kävin sitte yks ruokatunti hakemassa tilikkeet (19e sarja), tänään kerkes asentamaan. Onnistuu näköjään pumppua irrottamatta ja sen syvimpiä sisukaluja räjäyttämättä suunnilleen näin:
-Pestään pumppu ja sen tienoo hyvin, eikä sen jälkeen paskota sinne ainakaan remontin aikana.
-Suutinputket irti ja suojia lähtöihin.
-Nestepään tukilevy irti.
-Paluulinja irti.
-Pumpun kansi irti, määränsäädin irti ja johtoineen sivuun, sammutin irti.
-Imuvaihtajalla pumppu tyhjäksi.
-Konetta käsin pyörittäen elementti "yläkuolokohtaan".
-Nestepään kaikki loput ruuvit irti, paitsi kaksi vastakkaisista kulmista, näitä sitten vuorotellen aukipäin kunnes nestepään ja pumppurungon välinen tiiviste tulee näkyviin.
-Kaivetaan tuo O-rengas urastaan, katkaistaan ja poistetaan.
-Uusi rinkeli rasvataan ja rullataan/venytetään nestepään yli kuin varmuusväline, mutta roudariteippiä nupin suojana.
-Ruuvataan toiset kaksi nestepään kulmaruuvia kiinni sormitiukkuudelle ja ruuvataan toiset auki päästäen näin niiden päältä O-rengas uralleen.
-Ruuvataan tasaseen nestepää kiinni, tarkkaillen että tiivisterengas asettuu oikein.
-Sammutinsolkku takas.
-Määränsäädin takas uudella tiivarilla, tarkaten että sen säätötappi osuu reikään holkissa.
-Kansi päälle uusine tilkkeineen ja loput rojut kiinni.
-Paluuliitännästä imurilla pumppu täyteen, ja tulille.
Määränsäätimen tulee asettua takasin karvalleen samaan kohtaan, muuten menee syöttömäärä pieleen! Onneks meni savulle päin, harmiks liikaa. Varttimilli on paljon. Mutta toistaseks toimii.
Saman näköstä Boschin (VP37?) jakajapumppua on Mersulla ainakin 290 suorasuihkussa, eli kuntoutunee samalla kaavalla, jos tilaa on tai taipuvat kädet. Tossa Vokkelon äpäräsiittiössä oli tunnin rehki ja sen alle 20 euroo.
Paljonkohan maksaa kun korjaamo irrottaa pumpun, lähettää dieselpajaan jossa vaihdetaan kumit ja taas asentaa?
Klaukkalan dieselissä kävin sitte yks ruokatunti hakemassa tilikkeet (19e sarja), tänään kerkes asentamaan. Onnistuu näköjään pumppua irrottamatta ja sen syvimpiä sisukaluja räjäyttämättä suunnilleen näin:
-Pestään pumppu ja sen tienoo hyvin, eikä sen jälkeen paskota sinne ainakaan remontin aikana.
-Suutinputket irti ja suojia lähtöihin.
-Nestepään tukilevy irti.
-Paluulinja irti.
-Pumpun kansi irti, määränsäädin irti ja johtoineen sivuun, sammutin irti.
-Imuvaihtajalla pumppu tyhjäksi.
-Konetta käsin pyörittäen elementti "yläkuolokohtaan".
-Nestepään kaikki loput ruuvit irti, paitsi kaksi vastakkaisista kulmista, näitä sitten vuorotellen aukipäin kunnes nestepään ja pumppurungon välinen tiiviste tulee näkyviin.
-Kaivetaan tuo O-rengas urastaan, katkaistaan ja poistetaan.
-Uusi rinkeli rasvataan ja rullataan/venytetään nestepään yli kuin varmuusväline, mutta roudariteippiä nupin suojana.
-Ruuvataan toiset kaksi nestepään kulmaruuvia kiinni sormitiukkuudelle ja ruuvataan toiset auki päästäen näin niiden päältä O-rengas uralleen.
-Ruuvataan tasaseen nestepää kiinni, tarkkaillen että tiivisterengas asettuu oikein.
-Sammutinsolkku takas.
-Määränsäädin takas uudella tiivarilla, tarkaten että sen säätötappi osuu reikään holkissa.
-Kansi päälle uusine tilkkeineen ja loput rojut kiinni.
-Paluuliitännästä imurilla pumppu täyteen, ja tulille.
Määränsäätimen tulee asettua takasin karvalleen samaan kohtaan, muuten menee syöttömäärä pieleen! Onneks meni savulle päin, harmiks liikaa. Varttimilli on paljon. Mutta toistaseks toimii.
Saman näköstä Boschin (VP37?) jakajapumppua on Mersulla ainakin 290 suorasuihkussa, eli kuntoutunee samalla kaavalla, jos tilaa on tai taipuvat kädet. Tossa Vokkelon äpäräsiittiössä oli tunnin rehki ja sen alle 20 euroo.
Paljonkohan maksaa kun korjaamo irrottaa pumpun, lähettää dieselpajaan jossa vaihdetaan kumit ja taas asentaa?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Hölläsin ruuveja varttikiekan ja annoin säätimelle ihan pikkusella taskuvasaralla kaks kesyä napausta kohti jakopäätä ja ruuvit kiinni. Ny on hyvä, tyhyjäkäynti asettu takas eikä käy rynkytellen, veto vielä jäi suht pirteäks. Saas nähä pitääkö ens leiman savumittaukseen varautua vasaralla ja torxisarjalla..
Pitää tota kulutustakin seurata, turha tuollasessa astmapiipussa on vaikkapa seitentä litraa käryyttää satasella nokipiliviks, kun ei se kuitenkaan mihinkään kule. Nelosen-vitosen maitilla se on tänne asti tullu toimeen.
Pitää tota kulutustakin seurata, turha tuollasessa astmapiipussa on vaikkapa seitentä litraa käryyttää satasella nokipiliviks, kun ei se kuitenkaan mihinkään kule. Nelosen-vitosen maitilla se on tänne asti tullu toimeen.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ei tarvinnu, rynni 5080 ja 1,22 jäi lappuun. Jarrut alle 5% sisään ja riittosat, ei uusia mätiä. Ajelin tuohon kilometrin säteellä olevalle konttorille, kun hoksasin eilen että tänään on vika päivä leimassa. Puhdas lappu tuli.Saas nähä pitääkö ens leiman savumittaukseen varautua vasaralla ja torxisarjalla.
Kannatti jättää viime vuonna pihan nurkkaan häpeemään, kun kusi naftat alleen, paskanti takapöntön maantielle ja pieras vielä renkaasta.
Defibrillaattorikaapeleilla tuo sieltä piti herättää, mutta oli tuo sitten niin kiltisti neuvolassa. Mun mielestä se on kyllä jo siinä iässä, ettei tarviis neuvolassa enää käyttää vaikka onkin nuin pieni, kun ei enää mitään lastentautejakaan ole. Vanhuusajan tuki- ja liikuntaelinsairauksia, rappeumasairauksia ja inkontinenssia vain ajoittain. Järki sillä pelaa terävästi ja silmien alkavaa likinäköäkin on parannettu vahvoilla kakkuloilla.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Meni ryötäs talven aikana joutessaan homeeseen koko rekkules. Ei kehanna eis leimalle esittää. Pitää lämpösemmällä päivänäöllä purkaa ja pestä sisälmykset. Onko kellään otsonikonetta?
Ois tossa 1,9 TD(I?):n imu- ja pakosarjat sekä hyrrä. onkos SDI:n kellarissa öljynpaluulle reikää? Turposta lähtöö putki-letku-banjo-systeemi, eli lohkoonko se alkujaan palauttaa? EGR palikka puuttuu, eli jotain pitää keksiä kompurakotelon ja imusarjan väliin.
Ois tossa 1,9 TD(I?):n imu- ja pakosarjat sekä hyrrä. onkos SDI:n kellarissa öljynpaluulle reikää? Turposta lähtöö putki-letku-banjo-systeemi, eli lohkoonko se alkujaan palauttaa? EGR palikka puuttuu, eli jotain pitää keksiä kompurakotelon ja imusarjan väliin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.