Syöttöä lisää,300d

Katso myös W201.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Syöttöä lisää,300d

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tuli tuossa ruuvattua om603:een pari kierrosta syöttöä lissää joku aika takaperin.
Viritys oli vissiin onnistunut,kun laatikko alko luistamaan,ja tulihan siitä räyhäkämmän olonen ajettava.
Nyt kun käytin konttorilla,niin pakokaasuarvot oli 1,32-2,50 suurin sallittu.
Sattu tänään käsiin vanha katsastus lappu,saksan säädöillä 1,07.
Ei mennyt mihinkään tuo 4maticci ennen syötön lisäystä.
Se nyt ihmetyttääkin,miten paljon parani kulkupuoli,ja vähän lisääntyi tuo savutus.
Sitä en tiiä,vaikuttaako kannen vaihto(entine melko karstanen),ja forte-käsittely asiaan?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, syötön lisäys auttaa kulkuun niin että sen huomaa jo "perstuntumalla", erittäin suositeltava toimenpide.

Vielä jos raatsii teettää homman pumppupajalla penkissä, voimaa tulee alakierroksillekin.
Sitten tulee kyllä savuakin reilusti.
wiimax.fi
max
Viestit: 80
Liittynyt: 30.9.2005 14:34

Viesti Kirjoittaja max »

Itsellä PPD:n säätämä pumppu(200D), savut ennen säätöä olleet hiukan alle yhtä, nyt oli katsastuksessa 1,31. Eli tehot kasvaa aika pienellä savujen arvojen kohoamisella vaikka pumppu on säädetty ammattilaisen toimestakin.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

dealer kirjoitti:Jep, syötön lisäys auttaa kulkuun niin että sen huomaa jo "perstuntumalla", erittäin suositeltava toimenpide.

Vielä jos raatsii teettää homman pumppupajalla penkissä, voimaa tulee alakierroksillekin.
Sitten tulee kyllä savuakin reilusti.
Joo,näinhän se menee.Mutta tuntuu olevan se tietämys länsirannikolla.
Pitäis yhdistää pumpunsäätö johonkin lomareissuun.
Paikallinen dieselpaja velottaa säädöstä480euroa,jos ei tarvitse mitään uusia.Sama paja hämmästeli,kun kysyin 7mm.elementeistä,miksi semmoset pitäis sinne laittaa :D
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

sitten ku joku sanois että millä v!"¤lla saa tyhjäkäytiä tiputettua kun syöttöä on avattu 3 ja 1/4 kierrosta. :D nm. tyhjäkäynti 900rpm. kivasti se farkkukin kulkee. Kierroksia ottaa nyt 6200.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kokeileppa löysätä sitä isoa ruuvia maksimikierrosruuvin alla. Paino sanalla kokeile. En ole itse kokeillut.

Löytyy Kuopiostakin pätevä dieselpaja. Saa vakioelementeillä pumpusta kaiken irti.
Onanias
tissi-spesialisti
Viestit: 388
Liittynyt: 02.10.2005 20:32

Viesti Kirjoittaja Onanias »

Perttu K kirjoitti:Löytyy Kuopiostakin pätevä dieselpaja. Saa vakioelementeillä pumpusta kaiken irti.
Naumasen pajaa mahdat tarkoittaa, vai kuinka :roll:
Avatar
KOS
lApIn oSsI
Viestit: 88
Liittynyt: 03.10.2005 13:39
Paikkakunta: Lapin lääni

Viesti Kirjoittaja KOS »

Mika.T kirjoitti:sitten ku joku sanois että millä v!"¤lla saa tyhjäkäytiä tiputettua kun syöttöä on avattu 3 ja 1/4 kierrosta. :D nm. tyhjäkäynti 900rpm. kivasti se farkkukin kulkee. Kierroksia ottaa nyt 6200.
Missähän moinen syötön säätö mahtaa olla..??

Nostan kans tyhjäkäyntikierroksia turrauksen takia.
Niin ja muutenki...
:-)
~KOS~
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Klick ja sieltä alareunan juttu.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Naumasen pajaahan minä. Olen useamman siellä pajalla ruuvatun mersun nähnyt ja kaikki on kyllä muuttuneet edukseen. Hallitsee aika hyvin vakiopumpun säätelyn, myös viritysmielessä.
Avatar
jiipee
Maitopoika, Turbopöljä, Ladanautti jne..
Viestit: 1241
Liittynyt: 29.9.2005 20:40
Paikkakunta: Sukeva

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Naumasella minäkin käytin tuota omaa, silloin kun se oli vielä vapari. On vaan aikapaljon kalliimpi, kuin esim. PP-diesel, ammattitaitoa kyllä löytyy.
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mika.T kirjoitti:sitten ku joku sanois että millä v!"¤lla saa tyhjäkäytiä tiputettua kun syöttöä on avattu 3 ja 1/4 kierrosta. :D nm. tyhjäkäynti 900rpm. kivasti se farkkukin kulkee. Kierroksia ottaa nyt 6200.
Itelläkin meni hassusti tuo tyhjäkäynti,vapaalla n.800-900 ja vaihde päällä n.550rpm.
Pitänee tehdä lomamatka Mynämäen suuntaan...
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

veskola kirjoitti:Klick ja sieltä alareunan juttu.
Hyvät ohjeet,mutta kun mulla pumpussa kannen alla vain kaksi säätöä,alakulmasta syöttöä lisää ja maksimikierrosten säätö(10mm.kannalla kuusiokolo,millähän sekin lukittu,ei ymmärrä).
Sitten on takakannen yläpuolella semmonen pyöreä mokkula,mihin menee pari sähköjohtoa,kiinni kahella ruuvilla.Sen alta löytyy säätöruuvi,jolla saa hieman pienennettyä tyhjäkäyntiä.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

En nyt tarkkaan muista onko kaikissa pumpuissa sitä tyhjäkäynnin korotus rasiaa siinä pumpun perässä.

Eli pumpun yläosassa sellainen litteähkö metallirasia jonka persustaan menee yksi alipaineletku. Lukitusmutteri juuresta auki ja rasiaa pyörittämällä tyhjäk. kierrokset nousee tai laskee...pyörityssuuntaa en muista :roll: :roll: :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Lucky-Dog kirjoitti:En nyt tarkkaan muista onko kaikissa pumpuissa sitä tyhjäkäynnin korotus rasiaa siinä pumpun perässä.

Eli pumpun yläosassa sellainen litteähkö metallirasia jonka persustaan menee yksi alipaineletku. Lukitusmutteri juuresta auki ja rasiaa pyörittämällä tyhjäk. kierrokset nousee tai laskee...pyörityssuuntaa en muista :roll: :roll: :lol:
Löytyy vain 200d:stä. Ja niistä 250d:stä joissa ei ole ELR-systeemiä. (Sen ELR:n taas erottaa siitä että pumpun perään menee kaksnapainen johto)
Se on oikeasti tyhjäkäynnin hienosäätö. Esim 300d:n pumpussa tuo on pumpun ulkopuolella. Ja se maksimikierrosruuvin alapuolinen ruuvi vaikuttaa kaasu löysätessä kierrosten tippumis nopeuteen. omassa en ole sillä saanut tyhjäkäyntiä laskettua.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kilander kirjoitti:
veskola kirjoitti:Klick ja sieltä alareunan juttu.
Hyvät ohjeet,mutta kun mulla pumpussa kannen alla vain kaksi säätöä,alakulmasta syöttöä lisää ja maksimikierrosten säätö(10mm.kannalla kuusiokolo,millähän sekin lukittu,ei ymmärrä).
Sitten on takakannen yläpuolella semmonen pyöreä mokkula,mihin menee pari sähköjohtoa,kiinni kahella ruuvilla.Sen alta löytyy säätöruuvi,jolla saa hieman pienennettyä tyhjäkäyntiä.
Ethän pyörittänyt sitä ruuvia jonka allaolevaa vipua ELR-systeemi painaa? Jos pyöritit niin juuri sen takia tippuu kierrokset kuormitettaessa. Oikea tyhjäkäynnin karkea säätö on aika piilossa siellä aivan ylänurkassa. Hankala päästä työkalulla käsiksi jos ei samalla katso pumpun sisälle :D
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kilander kirjoitti:Hyvät ohjeet,mutta kun mulla pumpussa kannen alla vain kaksi säätöä,
Niin tämmönen ilmeisesti kun mullakin, näissä autoissa taitaa olla semmonen ja tuo toinen niissä vanhoissa raadoissa :lol:

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Joo,samalta näyttää.Millä tuo kuusiokoloruuvi lukittu.?
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Mika.T kirjoitti:
kilander kirjoitti:
veskola kirjoitti:Klick ja sieltä alareunan juttu.
Hyvät ohjeet,mutta kun mulla pumpussa kannen alla vain kaksi säätöä,alakulmasta syöttöä lisää ja maksimikierrosten säätö(10mm.kannalla kuusiokolo,millähän sekin lukittu,ei ymmärrä).
Sitten on takakannen yläpuolella semmonen pyöreä mokkula,mihin menee pari sähköjohtoa,kiinni kahella ruuvilla.Sen alta löytyy säätöruuvi,jolla saa hieman pienennettyä tyhjäkäyntiä.
Ethän pyörittänyt sitä ruuvia jonka allaolevaa vipua ELR-systeemi painaa? Jos pyöritit niin juuri sen takia tippuu kierrokset kuormitettaessa. Oikea tyhjäkäynnin karkea säätö on aika piilossa siellä aivan ylänurkassa. Hankala päästä työkalulla käsiksi jos ei samalla katso pumpun sisälle :D
Kyyllä pumpun sisältä käänsin oikeasta ruuvista tyhjäkäyntiä pienemmälle.Mutta koitin pienentää sitä vielä pumpun ulkopuolelta.13 mm.lukitus ja 8tai10mm.ruuvia käänsin,tyhjäkäynti tippui900rpm.-kaheksaan sataan,mutta silloin tuli tuo kuormitus ilmiö.Vaihdepäällä n.550rpm.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kilander kirjoitti:Joo,samalta näyttää.Millä tuo kuusiokoloruuvi lukittu.?
Tuo joka minulla on torx ruuvi, eli vetävien kierrosten ruuvi. Minulla ei ollut millään, mutta kuten ruuvista näkyy se on aikoinaan ollut tiukassa, mynä on se ekan kerran pyöräyttänyt tehtaalta tulon jälkeen. Niillä taitaa olla habaa siellä :shock:

Näissä uudemmissa näköjään tarvii satsata laadukkaaseen torx sarjaan, itsellä nuo bilteman tuoteet on jo menneet paskaksi ja tarvii hankkia seuraavan sukupolven sarja.
300 D farkku
Viestit: 541
Liittynyt: 02.6.2006 22:43
Paikkakunta: 97940

Viesti Kirjoittaja 300 D farkku »

Laitampa taas kerran tyhmän kysymyksen :oops: :oops:. Mihin suuntaan kulutus muuttu, kun lisää 2 kierrosta syöttöä, näin ihan normaalilla ajolla (muun liikenteen mukana), entä päästöarvojen.
PPD:lle kesäkuussa menossa.
Näillä mennään.
BMW 330 D -03, 286hp/668nm
BMW 335i -07, 414hp/572nm

50 prossaa jostain on parempi, kuin 100 prossaa ei mistään....
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

300 D farkku kirjoitti: Mihin suuntaan kulutus muuttu, kun lisää 2 kierrosta syöttöä,
En ole kovin tarkkaan seurannut noita kulutuksia,mutta ei tuo edellämainittu säätö tainnut vaikuttaa suuntaan eikä toiseen.

Auton kulku parani senverran,ettei tarvia kokoajan survoa nilkka suorana kaasua.

Nyt käytin itekin viikko takaperin PPD:llä,enkä ossaa sanoa kulutuksesta,kun kotimatkan jälkeen auto on seisonut tallissa.

Mutta tosiaan joo,tuo viimeviikkoinen päivitys toi vääntöä lisää,mitä ei kotikonstein saa.Ennen jos lähti satasen vauhdista ohittamaan,lappu lattiaan ja kolmosella ohi.Nyt riittää vähempikin kaasu,ja voipi nelosella ohittaa,kyseessä siis 4 vaihteinen automaatti.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
K.puska
Viestit: 270
Liittynyt: 21.8.2006 15:51
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja K.puska »

Tuossa eilen tuli värkättyä pumpun kanssa ihan kyllästymiseen ja toivottumuuteen saakka :evil: .

kun netissä on ollut semmone kuva, misä on syöttöpumput (w123 ja w124) aukastu. No tähän kyseiseen kuvaan on kirjotettu yhen pultin kohalle että tyhjäkäynnin "raaka" säätö. Eli pumpun oikealla yläkulmassa kun takaapäin katotaan.
Tämän kyseisen säätäminen ei vaikuta yhtään mitään mihinkään :!: :!: :?:
Jos joku heittäs vinkin että mikä tässä hommassa on nyt niin että ei toimi tuo tyhjäkäynnin säätö.

Säädettiin tyhjäkäynti "kohilleen" tyhjäkäynnin voimaa määrittävällä pultilla. Ja tästähän ei taas mittää hyötyä ollu, kun ei voi liikkeele lähtiä ilman kaasun painamista :evil: :x Kun se on "tapissa" saakka..
...Nii ja mustaakaan ei vielä tuu kummemmin :x :cry:
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

Tähänkin ongelmaan auttaa , kun laittaa
Kuva
Riittävän ison......
big jopo
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

kilander kirjoitti:Auton kulku parani senverran,ettei tarvia kokoajan survoa nilkka suorana kaasua.
Ai ei vai? Sinulla on sitten säätö auttanut... :wink:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

L.Samarialainen kirjoitti:
kilander kirjoitti:Auton kulku parani senverran,ettei tarvia kokoajan survoa nilkka suorana kaasua.
Ai ei vai? Sinulla on sitten säätö auttanut... :wink:
Eiku katos,miulla on tuo w124 rauhalliseen matka-ajoon,ja sitten tuo pikkuturbomersu on paikallisajoon,aina nilkka suorana,takarenkaita kuluu senverran,että pakko siirtyä pienempään rengaskokoon :D .

Vai menikö siulla pumpun säätö jotenkin pieleen :?:
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

kilander kirjoitti:...Vai menikö siulla pumpun säätö jotenkin pieleen :?:
Tuskin meni, en sillä. Paloihan se "sulake" takaa... :oops:

SULAKE
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

Mikähän lie minun mersussa (2.5D) ku käytin katastuksessa ja päästöt oli melkeen maksimissa... tais olla jotain 2.35!!!!! Vai onko teillä tapana ajaa 50 kilometriä kolmosella lämä pohjassa ennen katsastusta? :D

Enkä tiedä onko tosta syöttöjä nostettu mutta luulisin että ei ole...
Masa_190D
Viestit: 64
Liittynyt: 25.1.2007 15:48
Paikkakunta: Smo

Viesti Kirjoittaja Masa_190D »

Onko muuten tossa syötön lisäämisessä jotain rajaa että paljonko sitä saa pyörittää isommalle??
Kävin ihan mielenkiinnosta 1/4 kierroksen pyöräyttämässä. Ja näytti siltä että on tainnu entinen omistaja sitä räplätä eli päästöt varmaan johtunee siitä... :roll:
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4401
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Masa_190D kirjoitti:Onko muuten tossa syötön lisäämisessä jotain rajaa että paljonko sitä saa pyörittää isommalle??
No käytännössä raja tulee vastaan siinä,että ei saa enää tyhjäkäyntiä pysymään tolkullisena.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”