Automaatti hypäyttää vaihteen pois..

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
MarkusW203
Viestit: 16
Liittynyt: 04.6.2011 9:03
Paikkakunta: Salo

Automaatti hypäyttää vaihteen pois..

Viesti Kirjoittaja MarkusW203 »

Terve!

Eli ongelma on seuraavanlainen automaatti hypäyttää välillä vaihteen pois päältä, yleensä kun rullaa ja sen lähtee kovaan kiihdytykseen esim ohittaessa ja nyt on myös ilmennyt seuraavanlainen vika, että auto ns. vaihtaa vaihteet liian aikaisin eli auto ei kiihdy kunnolla, moottori kiertää kyllä. Auto on W203 270 cdi vm. 02 automaatti? Ja sen jälkeen kun vaihde hyppää pois ei auta muu kuin pysäyttää ja laittaa vaihteisto P-asentoon ja sen jälkeen uudestaan.


Missä vika? Ja mitä mahtaa maksaa?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Automaatti hypäyttää vaihteen pois..

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MarkusW203 kirjoitti:Terve!

Eli ongelma on seuraavanlainen automaatti hypäyttää välillä vaihteen pois päältä, yleensä kun rullaa ja sen lähtee kovaan kiihdytykseen esim ohittaessa ja nyt on myös ilmennyt seuraavanlainen vika, että auto ns. vaihtaa vaihteet liian aikaisin eli auto ei kiihdy kunnolla, moottori kiertää kyllä. Auto on W203 270 cdi vm. 02 automaatti? Ja sen jälkeen kun vaihde hyppää pois ei auta muu kuin pysäyttää ja laittaa vaihteisto P-asentoon ja sen jälkeen uudestaan.


Missä vika? Ja mitä mahtaa maksaa?
Aihesta löyty paljon juttua,

laatikon öljyjä 8L vaihdettu koska(kan)

viewtopic.php?t=24386&highlight=
viewtopic.php?t=3196&highlight=
viewtopic.php?t=27906&highlight=
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
MarkusW203
Viestit: 16
Liittynyt: 04.6.2011 9:03
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja MarkusW203 »

Öljyt on ainakin joskus vaihdettu, mutta ajankohtaa en tarkkaan osaa sanoa kun auto ei kovin kauaa ole itsellä ollut. Mutta luulet, että öljyn vaihdolla selviää?

Se olis aika helpottava tieto, koska itse pelkäsin jotain paljon pahempaa ja kalliimpaa...
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MarkusW203 kirjoitti:Öljyt on ainakin joskus vaihdettu, mutta ajankohtaa en tarkkaan osaa sanoa kun auto ei kovin kauaa ole itsellä ollut. Mutta luulet, että öljyn vaihdolla selviää?

Se olis aika helpottava tieto, koska itse pelkäsin jotain paljon pahempaa ja kalliimpaa...
En vaan lähtö tilaneteen tarkenukseksi,
mutta joo ihan hirmu tuurilla voi vielä riittää kun öljyt vaihtaa huuhtelemalla
(asia mikä pitäis tehdä aina jos ei ole 100% varmuutaa että viimekerrasta on alle 60tkm eikä mitään onkelmia ole)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
tuikku
Mersutohtori
Viestit: 317
Liittynyt: 04.11.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Varmaankin vaihteisto luistaa väärästä paikasta, sisältä kytkinpakoista.
Eikä siis turbiinista, mistä sen pitäisi luistaa.
Kykinpakkojen luistoa valvotaan, eikä sitä sallita ohjelmassa.
Jos luistoa havaitaan -> vaihde vapaalle, jottei mitään säry.

Staari kyllä kertoo tilanteesta jotain ...
Anturit voi olla vialliset, venttiili(t).
Tiivisteet huonona, silloin laatikon sisäinen paine ei nouse tarpeeksi.
Kytkinlevyt huonona, kuluneet, jolloin luistoa tulee siis "oikeastikkin".

Pelaisikko vähän paremmin siellä "sporttiasennossa" ?
Jonkinlainen remontti kuitenkin on varmaan tiedossa, ei mahda nyt korjaantua itsekseen.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jep mahdolisia vika paikkoja on useita ja *:rilla arvoja katselemalla saa tosiaan suuntaa,
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
MarkusW203
Viestit: 16
Liittynyt: 04.6.2011 9:03
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja MarkusW203 »

Sport asento on oikeastaan koko ajan päällä ollutkin. Muuten kyllä laatikko toimii mielestäni ihan hyvin.. Vaihtaa ihan nätisti ja jne.. No huomenna nähdään mikä on tilanne, täytyypi vaan koittaa saada auto pajalle ja alkaa rukoilla että laskun loppu summa ei olis enempää kuin 3 numeroa....
MarkusW203
Viestit: 16
Liittynyt: 04.6.2011 9:03
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja MarkusW203 »

Ja autolla muuten ajettu nyt 230 000. Laatikon öljyt on tarkoitus ollut vaihdattaa muutenkin, mutta toivottavasti siellä nyt ei olisi 170 000 ajettua öljyjä.

Kiihdytyksessä kierrokset pysyy tasan 2000 ja vaihteet vaan vaihtuu. Eikä se nyt kovin usein hyppäyttele vaihdetta pois silmästä, mutta silloin tällöin.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos pajalle saanissa on jotain niin Somerolle kohtuu matka Salosta
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
MarkusW203
Viestit: 16
Liittynyt: 04.6.2011 9:03
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja MarkusW203 »

Missäs oli Somerolla kohtuu hintainen ja hyvä mersu paja?

Piti viedä Saloon Iivoselle, mut menee nyt hagströmille kun sinne sai vähän paremmin, joka paikassa tuntui olevam kovasti ruuhkaa..
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MarkusW203 kirjoitti:Missäs oli Somerolla kohtuu hintainen ja hyvä mersu paja?
Riippuu ihan missä hallissa siellä satuu heput olemaan
"harrastamassa"
Mutta ihan siinä keskustassa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
MarkusW203
Viestit: 16
Liittynyt: 04.6.2011 9:03
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja MarkusW203 »

Löytyikin koneesta vika eli laatikko pelaa oli joku venttiili mennyt koneesta ja kone löi vikatilaan.

Nyt tuli uusi oire eli jättää joskus vaihteen silmään(yleensä 3) normisti auttaa kun samuttaa ja käynnistää uudelleen. Mutta nyt iski niin ettei auttanut kun käydä vikakoodit nollauttamassa ja sitten vasta matka jatkui normaalisti..

Aikaisemman ongelman yhteydessä oli seuraavanalinen vikakoodi "Vaihteiston pyörintänopeusanturi - vertailu ei kunnossa" oli myös "vaihteiston välityssuhde epälooginen" sekä vaihde päällä - epälooginen".

Johtuuko tämä ongelma juuri tuosta vaihteiston pyörintänopeus anturista? Tuleeko sillä kuntoon? Millainen työvaihtaa ja millainen kustannusarvio, onko heittää arvioita vinkkejä?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29289
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Erittäin todennäköisesti johtuu, vaihtaminen on öljynvaihto + puoli tuntia, osa maksaa kolmisensataa.
JIs
Viestit: 40
Liittynyt: 01.4.2007 20:41

Viesti Kirjoittaja JIs »

MarkusW203 kirjoitti:Löytyikin koneesta vika eli laatikko pelaa oli joku venttiili mennyt koneesta ja kone löi vikatilaan.

Nyt tuli uusi oire eli jättää joskus vaihteen silmään(yleensä 3) normisti auttaa kun samuttaa ja käynnistää uudelleen. Mutta nyt iski niin ettei auttanut kun käydä vikakoodit nollauttamassa ja sitten vasta matka jatkui normaalisti..

Aikaisemman ongelman yhteydessä oli seuraavanalinen vikakoodi "Vaihteiston pyörintänopeusanturi - vertailu ei kunnossa" oli myös "vaihteiston välityssuhde epälooginen" sekä vaihde päällä - epälooginen".

Johtuuko tämä ongelma juuri tuosta vaihteiston pyörintänopeus anturista? Tuleeko sillä kuntoon? Millainen työvaihtaa ja millainen kustannusarvio, onko heittää arvioita vinkkejä?
Vikatilassa jättää itseasiassa 2:n silmään.
Jos tasaisesti rauhallisesti nopeutta nostettaessa kierrokset hyppää vaihtohetkillä niin silloin kyseessä on pakkojen luisto. Voi olla että että ettei tiivisteden vaihto riitä vaan saattaa vaatia myöskin venttiililevystön vaihdon.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Yksi syy vapaale hyppämiselle on liika päittäis välys
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
MarkusW203
Viestit: 16
Liittynyt: 04.6.2011 9:03
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja MarkusW203 »

Kyllä se ihan normaalisti mielestäni vaihtaa, silloin kuin vaihtaa :D

No täytyy katsella jos sais ajan tuonne Ram-autolle, niin siellä pitäisi osata laittaa kuntoon ja toivottavasti se olisi se pyörintänopeus anturi, uudet öljyt on nyt laatikossa sisällä ollut nyt jo hetken....

Raportoidaan sitten miten tässä hommassa kävi..
haapis1
Viestit: 112
Liittynyt: 05.11.2010 9:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haapis1 »

Mites tän kanssa kävi? Pyörintänopeusanturi ?? Kiitos.
E 200 cdi BE TA PB -15
Vrod-02
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

haapis1 kirjoitti:Mites tän kanssa kävi? Pyörintänopeusanturi ?? Kiitos.
Ei taida anturi tuohon auttaa, uudet öljyt voi auttaa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
MarkusW203
Viestit: 16
Liittynyt: 04.6.2011 9:03
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja MarkusW203 »

Nykyään mittarissa 284. Laatikon öljyt tosiaan vaihdettiin 220:ssa ja nyt taas huollossa. Laatikko on enää hyvin harvoin tehnyt kiusaa, ehkä sitä tulee myöskin jotenkin säälittyä, kun tietää taustan. Saattaa olla, että hypäyttää vaihteen pois, ehkä tyylin kerran 2-3 kuukaudessa. Hätätilaan on varmaan mennyt ehkä 2 kertaa viimeisen vuoden aikana. En vieläkään osaa sanoa, mikä siellä vikana on, mutta olen ajellut kun ei sen suuremmin kiusaa tehnyt. Vähän pelottaa vaan aina, että tuleeko joku isompi murhe tulevaisuudessa??
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

MarkusW203 kirjoitti:Nykyään mittarissa 284. Laatikon öljyt tosiaan vaihdettiin 220:ssa ja nyt taas huollossa. Laatikko on enää hyvin harvoin tehnyt kiusaa, ehkä sitä tulee myöskin jotenkin säälittyä, kun tietää taustan. Saattaa olla, että hypäyttää vaihteen pois, ehkä tyylin kerran 2-3 kuukaudessa. Hätätilaan on varmaan mennyt ehkä 2 kertaa viimeisen vuoden aikana. En vieläkään osaa sanoa, mikä siellä vikana on, mutta olen ajellut kun ei sen suuremmin kiusaa tehnyt. Vähän pelottaa vaan aina, että tuleeko joku isompi murhe tulevaisuudessa??
Kuvaus sopii hyvin
Ventiili koneiston vikaan(onneksi sen saa kunnostettua)
pikku hiljaa kerrat lisääntyy ja lisääntyy ja lopulta ei auta vaikka kuinka nätisti ajelee
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
MarkusW203
Viestit: 16
Liittynyt: 04.6.2011 9:03
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja MarkusW203 »

Kuvaus sopii hyvin
Ventiili koneiston vikaan(onneksi sen saa kunnostettua)
pikku hiljaa kerrat lisääntyy ja lisääntyy ja lopulta ei auta vaikka kuinka nätisti ajelee[/quote]


Mitähän tuollainen homma mahtaa maksaa jos sen haluaa korjata? Jos sen laatikon saisi varmasti kuntoon, voisi ajella pitkänkin aikaa vielä tuon kanssa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

CDI203 kirjoitti:Kuvaus sopii hyvin
Ventiili koneiston vikaan(onneksi sen saa kunnostettua)
pikku hiljaa kerrat lisääntyy ja lisääntyy ja lopulta ei auta vaikka kuinka nätisti ajelee
markus203 kirjoitti: Mitähän tuollainen homma mahtaa maksaa jos sen haluaa korjata? Jos sen laatikon saisi varmasti kuntoon, voisi ajella pitkänkin aikaa vielä tuon kanssa.
Hintaan vaikuttaa jonkin verran miten paljon on kuluneita osia,
Ja tuleeko putsatuna irtoosana työn alle vai niin että irrotus/asenus myös

E:lainailuja korjailtu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
MikkoV
Viestit: 2
Liittynyt: 22.7.2013 9:16

Viesti Kirjoittaja MikkoV »

Täällä yhdessä 270cdi -01 ja samaa ongelmaa. täyskiihdytyksessä jumittaa kakkosen päälle tai joskus lyönyt vapaalle.

Vikakoodit olivat "Vaihteiston pyörintänopeusanturi - vertailu ei kunnossa" tai "vaihteiston välityssuhde epälooginen".

Korttivikaa oli epäilty ensin, kortti vaihdettu.

Vaihtaa nätisti, ei mielestäni luista, öljyt vaihdettu juuri (tuon kortin vaihdon yhteydessä) ja huuhtelemalla.

Ideoita, kuinka todennäköisesti voi johtua pyörimisnopeusanturista?

Entäpä käytetyn laatikon vaihtaminen, onko laatikon vaihto kuinka paha rasti, ja oliko tuossa joku ongelma ajoneston kanssa. Eli mun pitäisi nähtävästi alkaa itse painimaan tuon kanssa seuraavaksi.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Anturithan vaihtuivat jo tuon sähkölevyn vaihdon yhteydessä (vai mikä 'kortti' oli kyseessä), vieläkö niistä tulee koodi? Sille hydraulilevylle on korjaussarjaa olemassa niinkuin edellä kerrotaan.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
w203
Viestit: 57
Liittynyt: 02.12.2013 22:06

Viesti Kirjoittaja w203 »

Itellä oli vähän samaa ongelmaa.. lukittu 2:lle ja hyppää vapaalle.. mutta kysymys viisaammilta.. voiko viallinen akku tehdä tämän? vaihdoin about 1kk sitten uuden akun (pakkaset teki tehtävänstä), eikä sen jälkeen auto ole oireillut...
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

w203 kirjoitti:Itellä oli vähän samaa ongelmaa.. lukittu 2:lle ja hyppää vapaalle.. mutta kysymys viisaammilta.. voiko viallinen akku tehdä tämän? vaihdoin about 1kk sitten uuden akun (pakkaset teki tehtävänstä), eikä sen jälkeen auto ole oireillut...
Jep sähköllä sitä ohjataan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
w203
Viestit: 57
Liittynyt: 02.12.2013 22:06

Viesti Kirjoittaja w203 »

nyt kun lämpimät kelit tuli takas... alko myös ongelmat.. joten ei se ollu siitä akusta sittenkään.. tossa yks päivä kun koneen lämmöt päälle 90 ja hieman anto enemmän happea lukitsi 2:lle...

oisko jollain välineitä pk-seudulla jolla sais lukastuu koodit laatikosta? Ei himottas viedä veholle..
w203
Viestit: 57
Liittynyt: 02.12.2013 22:06

Viesti Kirjoittaja w203 »

sain omaa autoasiaa vihdoin eteenpäin.. menee ens tiistaina pajalle, näillä näkymin vaihtuu venttilikoneisto uuteen, siihen huollon mukaan oireet viittaavat ja testaavat/lukevat tietty koodit ennen korjausta, mutta tuttu vika oli kerroin juurtajaksaen ongelmasta ja missä tilanteessa käy mitäkin.. no.. 1500euron reissu tuo venttiilikoneisto töineen ja öljyineen..
w203
Viestit: 57
Liittynyt: 02.12.2013 22:06

Viesti Kirjoittaja w203 »

w203 kirjoitti:sain omaa autoasiaa vihdoin eteenpäin.. menee ens tiistaina pajalle, näillä näkymin vaihtuu venttilikoneisto uuteen, siihen huollon mukaan oireet viittaavat ja testaavat/lukevat tietty koodit ennen korjausta, mutta tuttu vika oli kerroin juurtajaksaen ongelmasta ja missä tilanteessa käy mitäkin.. no.. 1500euron reissu tuo venttiilikoneisto töineen ja öljyineen..
No nyt on auto korjattu, venttiilkoneisto uusittu + lauhdutinputki joka vuotanut.. Öljyt.. Suodatin + pistoke töineen 1740euroa... Jos nyt toimis mersu vähän paremmin :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”