Webasto murheita

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Webasto murheita

Viesti Kirjoittaja piippu »

Tuota noin....tuli tuossa huudeltua eBaysta ässään (w220) uusi webaston palopesä/ohjainlaite. Vanha kun oli sulattanut aivonsa ja tässä ässässäkin on ihan oma mallinsa, johon ei saa tuota korttia kuin marmoritiskiltä kohtuulliseen 900€ hintaan, päätin etsiä sen jostain muualta...osa tosiaan löytyi saksasta ja kaikki näytti täsmäävän (muistini mukaan), mutta nyt kun kävin näyttämässä autolle tuota uutta ostosta :lol: Huomasin että eihän se nyt mennytkään ihan niin kuin elokuvissa :shout:

Original Webaston kyltissä komeilee lukemat:
Thermo Top Z/C-D
12V / 26W
5 KW
2,5 bar
artikel Nr: 9002879B Fab. Nr: 3H515877
(vuosimalli 2002...alkuperäinen mersun koodi: 220 500 47 98 )


ja uudessa

Thermo Top Z/C-D
12V / 40W
5 KW
2,5 bar
artikel Nr: 9002877B Fab. Nr: 2D382390
(vuosimallit 02-03-04)

Niin mitä mahtaa tuo 26W ja uuden 40W tarkoittaa käytännössä :?: :huh:


Osa on muuten saman näköinen, kokoinen ja liittimetkin näyttäisi olevan paikoillaan...tosin en repinyt irti ja varmistanut onko pinnimäärä sama. Pukkaanko kiinni ja lakkaan murehtimasta olemattomia wattimääriä, vai onko tuo nyt sitten käytännössä ihan eri laite ja mikään auton ohjainlaitteesta ei ymmärrä tuota? :supersad:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuinka paljon kulutta "virtaa"
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

CDI203 kirjoitti:Kuinka paljon kulutta "virtaa"
...tai laitteen (otto)teho.

Virran tuosta saa laskettua kun teho ja jännite on tiedossa (I = P/U = 40/12 = 3,33 A ja 26/12 = 2,17 A).
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Haitanneeko tuo mitään, rautahan webastoissa pysyy samana mutta ohjainkortilla sitten käskytetään polttoainepumppua jne

Usein mersun alkuperäiset laitteet on suunniteltu ajonaikaiseen lisälämmitykseen eli ne toimivat puoliteholla kun vertaa jälkiasennuswebastoihin, näin ainakin olen sen järkeillyt, saattaa antaa tasaisemmin lämpöä sisälle ajossa :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tehon kulutuksen ero tulee siitä että toinen ohjaa myös kiertovesipumppua.

Eli thermotop Z ei osaa ohjata kv-pumppua kun taas thermotop C/D osaa.
eli näitä kv-pumpun ohjauksella olevia malleja voi käyttää myös esilämmitykseen.

Z vaatii nestekiertoon joko moottorin käynnissä olon tai sitten kv-pumpun ohjauksen auton omasta lämppäripaneelista.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mika.T kirjoitti:Tehon kulutuksen ero tulee siitä että toinen ohjaa myös kiertovesipumppua.

Eli thermotop Z ei osaa ohjata kv-pumppua kun taas thermotop C/D osaa.
eli näitä kv-pumpun ohjauksella olevia malleja voi käyttää myös esilämmitykseen.

Z vaatii nestekiertoon joko moottorin käynnissä olon tai sitten kv-pumpun ohjauksen auton omasta lämppäripaneelista.
Selainen ratkisu on että lisää rellen ja vesi pumpun mikä saa ohjauksen samasta johdosta webaston kanssa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Mika.T kirjoitti:Tehon kulutuksen ero tulee siitä että toinen ohjaa myös kiertovesipumppua.

Eli thermotop Z ei osaa ohjata kv-pumppua kun taas thermotop C/D osaa.
eli näitä kv-pumpun ohjauksella olevia malleja voi käyttää myös esilämmitykseen.

Z vaatii nestekiertoon joko moottorin käynnissä olon tai sitten kv-pumpun ohjauksen auton omasta lämppäripaneelista.
Mutta noissa molemmissa on tuo Z ja molemmissa on myös mainittu C/D..eli alkuperäinen on ollut Z-C/D ja samaa on myös tämä uusi "mötikkä". Ainut ero on tuo 23W vs. 40W ja alkuperäinenkin on toiminut ajastimella (siis mittaristosta säädeltynä aikoja) joten kai siellä jossain kiertovesipumppu tuolle on, eikä ole ns. vain ajonaikainen lämmitin?

Yhdelle ISOLLE myyjäliikkeelle kilautettu puhelu tukee sitä teoriaa, että tuo wattimäärä tarkoittaa vain puhaltimen tehoa, jota taas ihmetteli että mitä ero niissä voi olla (tarjosin myös tuota kiertovesipumpputeoriaa, mutta ei kuulemma vaikuta siihen tuo lukema)? Haastavia heillekkin nämä mersun alkuperäis webastot, koska noissa ei ole samaa kuin nimi vrt. "aftermarket" webastoihin :(
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
peltsipuskuri
Viestit: 125
Liittynyt: 18.2.2007 21:03

Viesti Kirjoittaja peltsipuskuri »

Eiköhän siinä lue kuitenkin Z/C-D. Onhan se vaikeeta kun asiakas joutuu itse päättelemään onko se webasto Z eli ajonaikainen lisälämmitin vai C eli ns parkkilämmitin. D= diesel ja B= pentsiini.
Mersussahan on oma vesipumppu ja sitä ei lasketa webaston sähkönkulutukseen Z-webastossa.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kyllä :idea: Juuri noin, niinkuin peltsipuskuri mainitsi!....eli minä hosuin webastoni kanssa :oops:

Z/C-D on malli, ja watitkin oli 26, eikä 23 niinkuin just väitin :roll:

Tässä vielä kuvat näistä pömpeleistä :lol:

Uusi:
Kuva

ja wanha:
Kuva
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Mikäs se muuten näitä ohjainlaitteita näissä syö? Lika/vesi se ei ainakaan tuohon omaani ole päässyt kömpimään...mutta mites vaikuttaa vaikka joskus kiinni hirttänyt ohjaamoon lämmitä tuova kiertovesipumppu? :shock: Tai joku muu vastaava "ulkoinen" ongelma? Eihän ne nyt ihan omia aikojaan paukkuu ilman mitään syytä?....eihän.... :eec:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

http://www.ebay.de/itm/Aftermarket-STEU ... 231454b961

Olen jo pitkään katsellut tuota aftermarket ohjainkorttia webastoon, mahtaiskohan tuolla tehdä mitään? :D
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Lika, vesi, ylikuumeneminen(vesi ei kierrä), paloilmapuhallin jumitelee, johdot oikosessa on ainakin syitä ohjain kortin hajomiselle,
Lisäksi täräykset(hankeen ojaan supiin... tms)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7184
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

piippu kirjoitti:Ainut ero on tuo 23W vs. 40W ja alkuperäinenkin on toiminut ajastimella (siis mittaristosta säädeltynä aikoja) joten kai siellä jossain kiertovesipumppu tuolle on, eikä ole ns. vain ajonaikainen lämmitin?
Niinno silloin kun säädät lämmityksen MITTARISTON valikoista niin se käyttää juurikin auton omaa kv-pumppua.
Jos siinä olisi webaston ns. C-kitti johon sisältyy veban oma kello jne niin silloin se käyttää webaston omaa kv-pumppua ja silloin virrankulutus on tuon 40W.

(C-kitillä Z-webastosta saadaan tuo C-malli. C-kit sisältää kellon ja kv-pumpun + tarvikkeet)

Puhaltimen teho ei liity mitenkään webaston lämmitinyksikön virrankulutukseen.
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

on nuillaki hinnat noussu ku vimme syksynä ku asennutin kellosarjan tuohon väykkyyn nii sano että ei kannata korjata uus maksaa vaan 360€ no ei sillon ollu mitään ongelmia nyt on.. menin että haempa kokopaskan uujen nii olipa hinta pompannu yli 700€ :shock: sama laite joka makso ennen tuon 360€
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jupi kirjoitti:on nuillaki hinnat noussu ku vimme syksynä ku asennutin kellosarjan tuohon väykkyyn nii sano että ei kannata korjata uus maksaa vaan 360€ no ei sillon ollu mitään ongelmia nyt on.. menin että haempa kokopaskan uujen nii olipa hinta pompannu yli 700€ :shock: sama laite joka makso ennen tuon 360€
Hinnat on tosiaan nousset vanhat varastot myynnet tyhjiksi
viime vuonna vielä sai C203 malliin koko sarjaa 600€ nyt toista tonnia
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”