Sähköinen keskuslukitus

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Sähköinen keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Dodii.. katsotaas löytyisikö tähän kenelläkään hajua, kun itse ei enää oikein pysty paikallistamaan asiaa....

Eli ainoa harmittava tekijä saksantuonnissa olisi enää tuo keskuslukituksen toiminta.

Mallihan siis on W163 (ML) vm.2000 ja sähköiset lukot (ei alipaineella) ja kaukosäätimenä kolmen namiskan linkkuavain, mutta ei tarvitse tähdätä mihinkään. Eli samannäköinen kuin yhdellä napilla oleva ir avain, mutta toimii kuitenkin kaukaakin ja on aukaisulle, sulkemiselle ja takaluukulle omat napit.

Linkkuavaimella saa kyllä ovet mekaanisesti auki, mutta ei kiinni. Ohjelmointi onnistuu, mutta ottaa vain kerran ohjelmoinnin jälkeen, sitten on mykkä.
Vilkutkin välähtävät ihan oikein, kun on ohjelmoinut ja painaa joko kiinni tai auki... mutta sen jälkeen tosiaan hiljaista...
Ja keskikonsolissa olevalla napilla onnistuu avaamaan ja sulkemaan kyllä kaikki ovet.
Eli vika on "vastaanottimessa" tai sitten molemmissa kaukosäätimissä....

Ja sulakkeet on katsottu, mutta mistähän mahtaisin löytää sitten tuon keskuslukituksen "pääboksin"....

Jotta että tuommoinen häiriötekijä.... :roll:

Ja eipähän tarvitsis talvella rassailla jäätyneitä lukkoja lapset sylissä.. :wink:
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Onko tosiaankin näin, ettei kenelläkään ole pienintä hajua asiasta...? :shock:
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Jopas lykkäs pähkinän>helpoimmillaan nuo patterin vaiholla tokenee>tuskin kuitenkaan molemmissa kaukosäätimissä yhtäaikaa akut finaalissa ja varmaan eka toimenpide jonka jo suoritit lienee ne säätimen paristot jos niissä semmoiset on?>lamppu sytty päähäni tuosta,että pelaa sisällä olevasta napista.

Henkilökohtaisesti vihaan noita tietokone ohjaus ym. boxeja yli kaiken ,koska en pysynyt enää kehityksessä mukana>ja rahastushan on sitten tyhmille hellppoa ,7 tuntii töitä ja vianhakua+ uusi keskusyksikkö>ihanan halpaa. (tunnin työstä)

No mukavuudesta joutuu maksamaan ja näin off topikkina laitatin juuri kasipätkä volgaan moottorin ohj. yksikön> katsastusinsinöörin mukaan ekokatastrofi päästöjen suhteen.>ja silti ihan karmee ajettava tuohon 4 vuotta vanhempaan 300D Turbolintta meseen verrattuna :) .
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Köster kirjoitti:Jopas lykkäs pähkinän>helpoimmillaan nuo patterin vaiholla tokenee>tuskin kuitenkaan molemmissa kaukosäätimissä yhtäaikaa akut finaalissa ja varmaan eka toimenpide jonka jo suoritit lienee ne säätimen paristot jos niissä semmoiset on?>lamppu sytty päähäni tuosta,että pelaa sisällä olevasta napista.
Nojoo... patterit vaihdoin heti kärkeen. Ja tuossa mallissa ei sitä valoa taida olla.. eli tämmöinen avain on itsellä...

Kuva

Ja tietäisi edes missä mahdollinen keskuslukon "keskus" olisi... alkaisi tutkimaan.... :D
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Konehuoneessa, kuskin puolen lokasuojan päällä on sulake- ja releboksi jonka tunnus on F1. Sen alapuolella on pystyssä AAM-moduli (tunnus N10), joka ohjaa keskuslukitusta, sähköikkunoita ym.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Re: Sähköinen keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

meze1 kirjoitti:Ohjelmointi onnistuu, mutta ottaa vain kerran ohjelmoinnin jälkeen, sitten on mykkä.
Miten olet ohjelmoinut avaimen?
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Meissenkeri kirjoitti:Konehuoneessa, kuskin puolen lokasuojan päällä on sulake- ja releboksi jonka tunnus on F1. Sen alapuolella on pystyssä AAM-moduli (tunnus N10), joka ohjaa keskuslukitusta, sähköikkunoita ym.
Joo, tuon kyllä tiesin ja olenkin ne tarkastanut.. ainoa vain siinä, ettei sitä tietenkään näe jos jotakin ihme vikaa releen sisällä. Käynyt mielessä, että ostan varalta uuden releen ja katson katoaako ongelma sillä.
Meissenkeri kirjoitti:Miten olet ohjelmoinut avaimen?
Eli avain virtalukkoon ja käännän kakkosasentoon, jonka jälkeen avain käteen ja pidän "lukko nappia" pohjassa. Samalla painan 5 kertaa "aukaisu nappia". Tämän jälkeen ottaa tosiaankin kerran joko aukaisun tai kiinni painalluksen. Sitten ei jälleen mitään, ellei tee uudestaan samaa hommaa... :whistle:
Onkohan sitten tuossa ohjelmoinnin yrityksessä jokin "pielessä".... ? Sekin tosin käynyt mielessä, kerta ottaa sen kerran itsensä sisään.... Jostakin internetin kätköistä löysin nuo ohjeet....
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

meze1 kirjoitti:
Meissenkeri kirjoitti:Konehuoneessa, kuskin puolen lokasuojan päällä on sulake- ja releboksi jonka tunnus on F1. Sen alapuolella on pystyssä AAM-moduli (tunnus N10), joka ohjaa keskuslukitusta, sähköikkunoita ym.
Joo, tuon kyllä tiesin ja olenkin ne tarkastanut.. ainoa vain siinä, ettei sitä tietenkään näe jos jotakin ihme vikaa releen sisällä. Käynyt mielessä, että ostan varalta uuden releen ja katson katoaako ongelma sillä..
Siitä boksista pystyisi lukemaan vikakoodit tai siis jos autosta yleensä luettaisiin vikakoodit, niin sen AAM-modulin pitäisi kertoa, että mikä sitä vaivaa. Summanmutikassa ei mielestäni boksia kannata ostaa ja se alkuperäinen boksi taitaa olla naitettu niihin nykyisiin avaimiin, että ohjelmointihommaksi taitaa uuden boksin kanssa mennä.
Meissenkeri kirjoitti:Miten olet ohjelmoinut avaimen?
meze1 kirjoitti:Eli avain virtalukkoon ja käännän kakkosasentoon, jonka jälkeen avain käteen ja pidän "lukko nappia" pohjassa. Samalla painan 5 kertaa "aukaisu nappia". Tämän jälkeen ottaa tosiaankin kerran joko aukaisun tai kiinni painalluksen. Sitten ei jälleen mitään, ellei tee uudestaan samaa hommaa... :whistle:
Onkohan sitten tuossa ohjelmoinnin yrityksessä jokin "pielessä".... ? Sekin tosin käynyt mielessä, kerta ottaa sen kerran itsensä sisään.... Jostakin internetin kätköistä löysin nuo ohjeet...
Jos se ajonesto hyväksyy avaimen, sisäkytkimestä keskuslukitus toimii ja avaimellakin yhden kerran, niin ei siinä voi muuta vikaa olla kuin jostakin syystä se avaimen ohjelmointi ei tartu muistiin.
Samanlaisen ohjeen minäkin löysin, mutta mielestäni siinä sanottiin että kun avain käännetään asentoon 2., niin ajoneston ledi pitäisi alkaa vilkkumaan (keskikonsolissa??). Sen jälkeen avain poistetaan virtalukosta ja kymmenen sekunnin sisällä pitäisi tehdä tuo nappuloiden painelu noin miten olet tehnytkin ja painaa vielä kerran jompaa kumpaa nappulaa.
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Vikakoodit tuli luettua jo saksassa ja ei näyttänyt mitään päällä olevaa vikaa. Ja kyllä se ajonestovalo välähtelee siinä ratin oikealla puolella....
Joten jokin muistihäikkähän siinä on....
Jotenki en veholle viitsisi viedä, että ohjelmoisivat uudelleen, kun saattavat ottaa mitä vain 250€ - 5000€ väliltä.... eli ei ole jotenki minun paikka se... :roll:
Mutta pitänee käydä varmaan kysymässä, jos vaikka antasivat tarkan hinta-arvion uudelleen ohjelmoimisesta... Mutta eivät saisi tehdä mitään muuta.
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

HIP HURRAA JA ROMMIA PULLO!!!

Johan löytyi ratkaisu tuohon salamyhkäiseen ongelmaan...

Eli käytin releen pois ja laitoin paikalleen, sekä kuuntelin että napsuu lukkoon laittaessa (avaimella ovesta mekaanisesti).
Olin ohjelmoinut ohjeen mukaisesti, eli :
Ovet kiinni, avain virtalukkoon ja käyttää 2 asennossa. Sitten pitää 10sek sisällä ohjelmoida avain --> isointa nappia (lukitsemisnappi) pohjassa ja näpyttää 5 kertaa lukkoon nappia. Tämän jälkeen avain on ohjelmoitu.
Sitten se ratkaisu, eli avain piti laittaa kuskinoven lukkopesään kääntää niin, että rele veti ja painaa lukkoon napista.
Ja :o :o :o valot välähteli ja kaukosäädin toimii...... :clap: :clap: :clap:

Ja avainhan pitää siis olla tunnistettu, jotta asian voipi tehdä.
Mutta johan helpotti.... 8)
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Hienoa että ratkesi :D
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

meze1 kirjoitti:HIP HURRAA JA ROMMIA PULLO!!!

Johan löytyi ratkaisu tuohon salamyhkäiseen ongelmaan...

Eli käytin releen pois ja laitoin paikalleen, sekä kuuntelin että napsuu lukkoon laittaessa (avaimella ovesta mekaanisesti).
Olin ohjelmoinut ohjeen mukaisesti, eli :
Ovet kiinni, avain virtalukkoon ja käyttää 2 asennossa. Sitten pitää 10sek sisällä ohjelmoida avain --> isointa nappia (lukitsemisnappi) pohjassa ja näpyttää 5 kertaa lukkoon nappia. Tämän jälkeen avain on ohjelmoitu.
Sitten se ratkaisu, eli avain piti laittaa kuskinoven lukkopesään kääntää niin, että rele veti ja painaa lukkoon napista.
Ja :o :o :o valot välähteli ja kaukosäädin toimii...... :clap: :clap: :clap:

Ja avainhan pitää siis olla tunnistettu, jotta asian voipi tehdä.
Mutta johan helpotti.... 8)
Olen vilpittömästi onnellinen puolestasi!

>sitkeys jälleen palkittiin ja terve uteliaisuus/loogisuus/netti> (yllätys yllätys) ratkaisi tuonkin ongelman.
> Henk. koht. oisin varmaan taas vienyt jonnekkin jossa pitäs kai osata tai jotain ja saanu 2000e laskun palkinnoksi tyhmyydestäni :shock: .

Ei vaan ole minun juttu nuo nappihommat :) .

Tosin mieltäni huomattavasti huojentaa huomattuani ,jotta täällähän löytyy moneen kysymykseen se ratkaiseva vastaus!
Kiitos siitä kaikille ,jotka tietoa tänne tuovat/ tuottavat!
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Kösterille tiedoksi, että ei ole tyhmää olla osaamatta jotakin. On vain tyhmää olla myöntämättä ettei osaa.... :wink:

Ja tällä kertaa sitkeys voitti... Kyllähän tuossa pitkän pennin säästää, jos vain itsellä mahdollista tehdä... kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta vaikka tieto taitoa löytyisikin... ja ompahan tuossakin asiassa jälleen viisaampi ja jolla sattuu sama ongelma tulemaan, niin löytää ainakin yhdenlaisen ratkaisun tästä.... :kuski:
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Niin... siis tätä iloahan ei kestänyt kuin n.2vk. :shock:

Seuraavalla viikolla toimi satunnaisesti ja sitten siitä viikko eteenpäin ja lopetti toimintansa täysin....
Joten pitänee katella uudestaan, missä mättää.... :twisted:
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

meze1 kirjoitti:Niin... siis tätä iloahan ei kestänyt kuin n.2vk. :shock:

Seuraavalla viikolla toimi satunnaisesti ja sitten siitä viikko eteenpäin ja lopetti toimintansa täysin....
Joten pitänee katella uudestaan, missä mättää.... :twisted:
Olit vaihtanut uudet paristot avaimiin. Mittaa niistä jännite että eivät ole jotakin vuosikausia varastossa/myynnissä olleita ja valmiiksi pilaantuneita. Semmoisiakin on noissa "nappiparistoissa" ollut ja paljon.
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Otetaas vaihteeksi kantaa tännekin.
Eli tuo keskuslukitus ongelmahan ei ole häipynyt vieläkään. Eli puoli vuotta menty ja aina ärsyttää.
Olen selaillut kaikki maailman mercede-benz world forumit läpi ja kyllä mä tulen siihen tulokseen, että AAM MODULE on syyllinen.
Siellä on heikot kosketukset tai jotain, koska tänään lykkäs ekaa kertaa semmoisen (ja eka ns. ylläri autosta) että tuli start error.
Eka meni pala kurkkuun ja uusi yritys ja sama. Hetken odottelu ja kappas tulille normaalisti.
Ja tämä ongelma viittaa kuulemma juuri AAM moduuliin.
Joten pitänee se sulakerasia nostaa auki ja katsoa tuo moduulin liitokset ja putsata se.... :twisted:
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
meze1
Viestit: 626
Liittynyt: 21.8.2006 0:08
Paikkakunta: Kempele/koti

Viesti Kirjoittaja meze1 »

Eipä löytynyt mitään ihmeellistä.... Liittimet oli ihan hyvin kiinni ja mikään johto ei ollut ainakaan mitenkään selvästi irti. Toki en uskaltanut purkaa sitä moduulia kokonaan irti. Siten nostin koko pöntsin, että pääsin liittimet tarkastamaan.... senverran oli sitä piuhaa, että hirvitti...

Eli takaisin ainakin noineen lähtöpisteessä! :firing:
220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2D
EX-MB180 cgi W204
EX-MB 270cdi S211
EX-MB 200 komp. C209
EX-Toyota Yaris
EX-Volvo S60
EX-MB 200 cdi W211
EX-MB 270cdi W163
EX-MB 290TD W210
EX-BMW E34 520B
EX-MB 190 W201
EX-MB 230E W124
EX-Nissan Bluebird 2.0i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”