OBD-mittaukset 200CDI vm.2002

Vastaa Viestiin
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

OBD-mittaukset 200CDI vm.2002

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Tietääkö joku millä laitteella pääsisi kotioloissa tarkasteleen W210 200CDI:n sielunelämää. Ei oo netistä löytyny vehettä, jolla homma onnistus luotettavasti. Onko autossa 38-pinninen liitin ja toimiiko joku OBD-testeri sen kanssa yhteen. Netti on kyllä pullollaan josjonkinlaista OBD/mittarinsäätöboksia ym. mutta eihän niistä tiijä erkkikään pelittääkö ne ollenkaan. Oisko kellään kokemuksia ja tarkotan nyt niitä elektronisia laitteita jotka on pakattu alle 400 euron kuoriin.
Miksihän 200CDI ja 220CDI malleihin myydään erilaisia tehobokseja (eri tehoarvoilla), vaikka moottorit on mekaanisesti samanlaiset?
Viimeksi muokannut mb300sd, 26.12.2005 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Tervetuloa Mese-forumille! :D

Mielenkiintoinen kysymys. Itse en osaa siihen vastata mutta
odotan innolla forumin asiantuntijoiden vastauksia.
On hiukan "omakin lehmä ojassa" tässä aiheessa. 8)

Heikki
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakaan OBD testiä ei 210-koppaiselle voi tehdä, autosta ei löydy sellaista systeemiä.
Itse kaivelen noita Boschin KTS 650:llä työkseni.
wiimax.fi
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Btw. dieseleiden obd-testaukset alkaa katsastuksessa enpä muista oliko nyt 2006 vai 2007. Joten polkeminen poistuu(tämä ei kyllä muutenkaan kerro mitään todellisista päästöistä, ainakaan nykytekniikan autoissa)
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

dealer kirjoitti:Ainakaan OBD testiä ei 210-koppaiselle voi tehdä, autosta ei löydy sellaista systeemiä.
Eikös tuo OBD-liitin ole ollut pakollinen kaikille EU-alueella myytäville autoille 1.1.2001 jälkeen? Eli kyllä pitäisi loppupään väyryistäkin löytyä. Siitä en kyllä tiedä mitään että miten siihen pääsee käsiksi muuten kuin korjaamotason testereillä.
I drive an Opel. What's your excuse?
Onanias
tissi-spesialisti
Viestit: 388
Liittynyt: 02.10.2005 20:32

Viesti Kirjoittaja Onanias »

mb300sd kirjoitti:Miksihän 200CDI ja 220CDI malleihin myydään erilaisia tehobokseja (eri tehoarvoilla), vaikka moottorit on mekaanisesti samanlaiset?
Tuota, korjatkaapa viisaammat, mutta eikös 220CDI:n koneessa ole tasapainoakseli, jota ei 200:ssa ole. Eli on niissä hieman eroa.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

OBD-liitin tuli pakolliseksi dieseleissä vasta 2004-malleista alkaen, mutta aikaisemmistakin malleista saa samat tiedot ulos kun vaan tietää mitä protokollaa auto käyttää ja mitkä mersun oman liitimen pinnit vastaavat OBD-liitimen pinnejä ja mikä laite "ymmärtää" mesen tietokoneen turinoita. Laiskuuttani en haluaisi alkaa ihan alusta etsiin tietoa ja kokeilemaan yritys/erehdys-periaatteella. Olis vaan mielekkäämpää ite tutkia vikakoodeja ku käydä Veholla pällistelemässä; on minuuttihinta sitä luokkaa, että BEEP-shown tuntuu edulliselta sijoitukselta. Periaatteessa kaikki tieto löytyy netistä (pinnijärjestys, protokolla, laite), mutta olisko jollakin ihan empiiristä kokemusta?

T. Pioneerihomma on perseestä.
Viimeksi muokannut mb300sd, 20.12.2005 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Onanias kirjoitti:
mb300sd kirjoitti:Miksihän 200CDI ja 220CDI malleihin myydään erilaisia tehobokseja (eri tehoarvoilla), vaikka moottorit on mekaanisesti samanlaiset?
Tuota, korjatkaapa viisaammat, mutta eikös 220CDI:n koneessa ole tasapainoakseli, jota ei 200:ssa ole. Eli on niissä hieman eroa.
Tasapainoakseli tuli vasta W211-malliin ja moottorikoodilla OM646 jos oikein muistan, mutta viimesissä W210 oli OM611 ja siinä ei mekaanisia eroja ole.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Prosessori lehdessä oli juttua OBD-2:sta ja taisi sisältää myös jonninmoisen rakennusohjeenkin. Lehden numero oli 9/2005 ja mars kirjastoon.

-risto

Edit: Olipas tuossa juttua CAN väylästä jota ilmeisesti mersut käyttää ja rakennusohjeen pulikka osaa tulkita nelijää muutaki protokollaa....siitä vaan rakentelemaan mars!
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Kiitoksia kaikista vastauksista, mutta näyttää siltä, että taas on kiivettävä perse edellä puuhun. Itseasiassa ensimmäiset riuhtasut on jo tehty ja netistä saksanmaalta tuli tilattua läjä vermeita, joilla pitäisi sitten päästä kommunikoimaan germaanikotteron kanssa. Katsotaan miten äijän käy eli perästä kuuluu...
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Noniin, nyt ollaan taas viisaampia (=köyhempiä) tässä OBD-asiassa. Etenemistaktiikan huomioonottaen normaalia taskujen tyhjenemistä ei suuremmin tapahtunutkaan. Hommasta selvittiin muutamalla sadalla eukolla. Ostin ELM 327-piirisarjaan perustuvan scannerin, ja ScanMaster-demo-ohjelman, jolla ECUn kanssa pystyi juttelemaan 38-pinnisen liittimen kautta, kunhan valitsi manuaalisesti oikean protokollan, vikakoodit pystyi lukemaan, mutta ohjelman demoluonteesta johtuen niiden nollaus ei onnistu ennen 60€ korvausta ohjelman tekijälle. Täytyy vielä etsiä paremmin dieselautolle sopivaa ohjelmaa eli toinen erä alkaa...
Heräteostoksena kalastin netistä monitoimityökalun, jolla mm. pitäisi pystyä muuttamaan matkamittarinlukemia. Epäilys oli suuri, mutta hämmästys vieläkin suurempi, kun totesin laitteen toimivat esimerkillisesti, lukeman muuttamiseen menee aikaa melkein 3 minuuttia ja voit itse valita mikä lukema mittarille syötetään. Homma toimi W210 CDI vm.2002 mallissa ja valikoima kattaa yleisimmät saksalaiset autot. Et silleen...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ohhoh. :shock:

Pidä ihmeessä meidät ajan tasalla tutkimustesi ja saavutustesi suhteen näissä jutuissa, erittäin mielenkiintoista.
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Kuullostaa mielenkiintoiselta. Kuten Dealeri totesi - odotamme jatkoa.
Netin takapihoilta löytyy kyllä mitä ihmeellisempiä asioita . . .
. . .
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

OBD

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Homma ei oo hirveesti edennyt, kun työkiireet haittaa tehokkaasti harrastustoimintaa. Yksi nykäys on sentään edetty ja kokeilun alla on tällä hetkellä Carsoft 7.4 purkki ja ohjelmisto, mutta ehkä siinä kuuluisassa johdossa on jotain vikaa, kun vehje lukee vain suutintestin ja muut arvot PA-linjasta. Kuitenkin laitteelle pitäisi voida tehdä paljon muutakin, löytyy netistä carsoftinternational.com tai jotain...Laitehan ei tietenkään ole alkuperäinen (=3200€) vaan tilattu joustavamoraalisilta kiinalaisilta ohjelmistoineen (=158€). Tällä hetkellä käyn kinkkien kanssa keskustelua mitä tehtäis ja uusi IC-piiri on kuulemma tulossa eli vaihdan sen ja katsotaan sitten lisää, jos ongelma ei ratkea niin täytyy syöksyä uusille nettisivuille ja homma alkaa maistumaan niinkuin olisi nousemassa perse edellä puuhun...
Mielipiteeni pioneerihommasta lienee muistissa...

Toisaalta, onkohan joku käyttänyt Carsoftin ohjelmistoa, olisi mukava kuulla onko hommassa jotain jippoja?
jatik
Viestit: 4
Liittynyt: 13.3.2006 9:34

Viesti Kirjoittaja jatik »

Täällä olisi rakenteilla tuollainen Carsoftin interfase.
Laittelen sitten lisäinfoa kunhan saan sen valmiiksi.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

No niin, nyt on arjalaisrakkine alistettu suomipojan komentoon! Carsoftin softa alkoi pelittään heti kun sai vähän sivustatukea. Jatik vihjaisi eestiläisistä pioneereista, joilta löytyi CS:n oikeanlainen kräkki. Nyt ei tarvi enää Vehon monitoria töllistellä! Homma taitaa olla siinä vaiheessa, että lienee aika panna piste tälle sektorille. Ihmettelen kyllä suuresti kuinka vähän tietokone-/elektroniikkaharrastajia on Mersujen omistajista. Ottaen huomioon että W140 oli ensimmäinen malli koko automaailmassa, jossa tietokonetekniikka oli viety autotekniikan mittakaavassa ihan uusiin sfääreihin, eräänlainen virstanpylväs lajissaan. No, se siitä, nyt pitää siirtyä eteenpäin...Onkohan kukaan flashännyt ECUja? Olisi mukava tietää millä purkilla/softalla CDI:n voi tuunata.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Ai niin, jos jotakin alkaa kiinnostamaan mitä se oma rakas mietiskelee, niin kinkit myy Carsoft 7.4 yhteensopivaa purkkia hintaan 158€, jolla pystyy tekemään lähes kaiken tarpeellisen. Laitteen käyttö onnistunee LÄHES jokaiselta eli pientä innostusta hankkeeseen tarvitaan, voin neuvoa näppäimistöltä käsin henk.kohtaisesti jos on tarvetta...ei muutakuin tutkikaa mersujanne!
Pyrstötähti
Viestit: 115
Liittynyt: 30.9.2005 22:39
Paikkakunta: Oulandia

Viesti Kirjoittaja Pyrstötähti »

Tarvitaankos siihen siis muuta kuin tuo purkki, softatko on ilmasia (siis tuo carsoft)?
Ja ilmeisesti kompuutteri kans.. ;)
Ei oo riemulla rajaa ku mesellä ajaa.
Avatar
joskami
Viestit: 260
Liittynyt: 07.11.2005 16:31
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Ai niin, jos jotakin alkaa kiinnostamaan mitä se oma rakas mietiskelee, niin kinkit myy Carsoft 7.4 yhteensopivaa purkkia hintaan 158€,
Tuleeko tohon hintaa 38 napanen piuha mukana.

Onko olemassa jotain taulukko josta näkee mihin autoihin toi carsoft 7.4 käy?

Laitatko osoitteen mistä tilasit
Rassaaja
Viestit: 23
Liittynyt: 09.10.2005 9:23

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Tämä diagnoosiasia on myös minua kiinnostanut kovasti jo viimeiset neljä vuotta, mutta carsoftin kanssa nousi tie pystyyn pari vuosi sitten ja tällä hetkellä olen tilannetta seuraillut ihan taustaprosesssin tasolla. Harrastusaika kaapelin tinaamiselle on vähän kortilla (vaikka halua olisikin), joten valmis palikka olisi mieleen.
Mahdollisia linkkejä ottaisin mielelläni vastaan, vaikka YV:nä, jos ei muuten.
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Kyllä tulee softa mukana, tosin epävirallisesti eli ei mainintaa myyntitekstissä, tulee myös 38-napainen ja 16-napainen piuha. Itse tilasin sen täältä http://www.uiftech.com/Product_List.asp, suoraan Setsuanin maakunnasta eikä tarvinnut osata mandariinikiinaa, että sen verran on netti helpottanut harrastustoimintaa. Näyttää nykyään olevan jo myytävänä ympäri nettiä näitä samoja purkkeja kun vain tietää mitä etsii! Täälltä löytyy esittely softan ominaisuuksista: http://www.carsoftinternational.com/ eli alkuperäinen versio, tämä kinkki tuote taas on hieman erilainen, mutta riittää silti harrastekäyttöön. Venäläiset ovat tehneet omat versionsa, mutta en ole löytänyt niitä järkevällä hinnalla. Se on vaihtokytkimillä elektronisesti tehty ja toimii automaattisesti. Itse tinasin mekaanisen kytkimen, joka riittää minulle.
jatik
Viestit: 4
Liittynyt: 13.3.2006 9:34

Viesti Kirjoittaja jatik »

Minulla on tekeillä tuo sähköisesti toimiva kytkin eli multiplekseri.
Hinta tosin on kaliimpi kuin tuo 160 €
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Ymmärsinkö ihan oikein?

Jatik aiot siis kloonata sen Ime Actia D3:n, jota Caesar:iksi Venäläiset kutsuu??

Miten tuota, eikö se ole pikkusen kova homma? Ite joskus kanssa miettinyt samaa. Saanko udella, että mistä keksit piirustuksen siihen?

Oonko muuten väärässä kun muisteleisin niin, että EPROM:it on siinä ja ne pitää ohjelmoida?

Kova jätkä oot Jatik jos tuossa onnistut :!:
Vois harkita ostamista jos kohtuu hintaan alakaisit niitä tekemään.

Muokataanpa heti perään..
En lukenut kunnolleen mitä Jatik kirjotti

Toimiskohan tuo Carsoftin interface yhteen DAS:in (vai mikä lie) kanssa?
Alkuperäistä Actian muxia oon ehtinyt mutta maksaa rahaa.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Tänne myös yksi toimiva pilottisarjan tuote :idea:
...edullisesti, totta kai.... :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Odotellaan mielenkiinnolla testituloksia, toivottavasti se kräkki ei nollaan sitä multiplekseriä. Mun ensimmäinen kräkkiversio laittoi kopiosuojauksen päälle aina nettiyhteyden jälkeen, tämä kolmas toimii sitten erinomaisesti.
Tuli näköjään jotain sotkua tuohon yläpuolelle, on vissiin viruksia liikkeellä...
jatik
Viestit: 4
Liittynyt: 13.3.2006 9:34

Viesti Kirjoittaja jatik »

Siis Carsoftin multiplekseristä oli kyse ei star:in.
korjatakseni ettei tule sekaanusta.
Tuo star:n mux on jo vaikeampi tekele.
Kloonia saa jostain USA:ta 2500 €. Vähän on turha kallis kapistus.
Et tämössiä terveisiä.
Avatar
Junnu R
Mersutohtori
Viestit: 419
Liittynyt: 29.10.2005 19:57
Paikkakunta: Kaihola

Viesti Kirjoittaja Junnu R »

Jees..

Taas toheloin ja huolimattomasti luin Jatik tuon sun kirjotuksen :oops:
Huomasin virheeni ja aloin muokata.. Tulikin muuta mieleen jne. Mutta siitä ei sen enempää.

Mennäänpäs nyt asiaan. Onkohan noilla IME-Actian D3 ja carsoftin muxilla kummastakaan eroa? Jossain venäläisellä sivulla väittivät että ne pystyy korvaamaan toisillaan. Paitsi silloin jos tietokoneessa käytetään telakointi asemaa ja on muo muxi sillä "mikäpä-lie-ihme-liitin". Mutta osa noista Actian muxeista on RS-232 liitäntäisiä...

Mutta tärkein miksi aloin kirjottaa. Jos jotain kiinnostaa tuo muxin EPROM:ien ohjelmointi niin ilmotelkoon. Mulla on tarpeet (=ohjelma ja ohjeet), mitä Actian D3:ssa on sisällä EPROM:eilla.

Käpyvoorumilla joskus käsittelin itse tätä asiaa otsikkona oli "mistä diagnostiikka johto?".
Softa olis STAR:ia varten. Rauta uupuu...
Venäjältä sain tarjouksen kopio muxista 5.2K USD oli sillä hintana.

Noh.. katellaan ja kuunneellaan miten käy. Eiköhän tässä jotain keksitä :wink:
(oma usko on että sen "tähtikoneen" saa toimimaan halvemmalakin..)
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

ELM piirisarja

Viesti Kirjoittaja joselina »

mb300sd kirjoitti:Noniin, nyt ollaan taas viisaampia (=köyhempiä) tässä OBD-asiassa. Etenemistaktiikan huomioonottaen normaalia taskujen tyhjenemistä ei suuremmin tapahtunutkaan. Hommasta selvittiin muutamalla sadalla eukolla. Ostin ELM 327-piirisarjaan perustuvan scannerin, ja ScanMaster-demo-ohjelman, jolla ECUn kanssa pystyi juttelemaan 38-pinnisen liittimen kautta, kunhan valitsi manuaalisesti oikean protokollan, vikakoodit pystyi lukemaan, mutta ohjelman demoluonteesta johtuen niiden nollaus ei onnistu ennen 60€ korvausta ohjelman tekijälle. Täytyy vielä etsiä paremmin dieselautolle sopivaa ohjelmaa eli toinen erä alkaa...
Heräteostoksena kalastin netistä monitoimityökalun, jolla mm. pitäisi pystyä muuttamaan matkamittarinlukemia. Epäilys oli suuri, mutta hämmästys vieläkin suurempi, kun totesin laitteen toimivat esimerkillisesti, lukeman muuttamiseen menee aikaa melkein 3 minuuttia ja voit itse valita mikä lukema mittarille syötetään. Homma toimi W210 CDI vm.2002 mallissa ja valikoima kattaa yleisimmät saksalaiset autot. Et silleen...
Mielenkiintoista juttua tämä, mutta itselläni on hankittuna Omega.fi kautta
Elm 323 piirisarja (84 euroa) ja scanmaster-ilmaisohjelma, jolla sai yhteyden vm 2002 toyotaan (OBD-II liitin), mutta ei omaan vm 2000 E200cdi meseen. W210:ssä on 38-pinninen pyöreä liitin, jossa käsittääkseni nastat 1=maa 3=+12v ja 15 k-linja. Mikä on se oikea protokolla, joka piti manuaalisesti valita, jotta yhteys onnistui, vai lieneekö vika scanmasterin vanhassa ilmaisversiossa, jospa siinä uudessa demoversiossa on jotain ratkaisevaa tähän?
Löytyiskö tähän lisätieoa ?
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Juu, unohda ne ELM-piirisarjoihin perustuvat purkit, toimii toki muissa kulkuneuvoissa mutta MB-merkkiseen autoon niillä pääsee raapaseen vaan pintaa. Jos välttämättä kuitenkin haluat kokeilla niin tarviit 327-piirisarjasen boksin ja Scanmasteri2 yhteysasetuksista ISO 15765-4 protokollan, en kylläkään enää muista bitti ja nopeusarvoja mutta kokeile.
Jos tosissaan haluat saada jotain näkymään niin Kiinasta löytyy Carsoft-klooni, jolla pääsee tekemään lähes kaiken tarpeellisen ja oikeastaan sellanen boksi on välttämättömyyskampe jos meinaa väykyn kanssa painia noinniinku perinteisellä tyylillä.
joselina
Viestit: 58
Liittynyt: 10.7.2006 16:38
Paikkakunta: Uki

Carsoft interfase

Viesti Kirjoittaja joselina »

jatik kirjoitti:Täällä olisi rakenteilla tuollainen Carsoftin interfase.
Laittelen sitten lisäinfoa kunhan saan sen valmiiksi.
Tämmöinen interfase kiinnostais minuakin.
Oletko saanut sen toimimaan ?
Onko myydä valmista purkkia, tai rakennusohjetta ?
Laitatko tietoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 sähkö”