Lisävalojen kytkentäongelma
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 19.9.2011 18:43
Lisävalojen kytkentäongelma
Asensin lisäpitkät nokalle ja tarkoitus oli laittaa valot toimimaan niin, että kytkeytyvät päälle silloin kun auton omat pitkät kytketään päälle eli molempien tulisi palaa samanaikaisesti. Tein niin, että otin herätteen pitkän valon lampun kannasta rinnanliitoksella ja vein sen kytkimen kautta releelle, joka ohjaa lisäpitkiä. Lisäpitkille siis oma virtapiiri akulta sulakkeen kautta ja yksi rele ohjaa molempia lisäpitkiä. Kytkentä tehty näin:
- Pitkän valon kannasta rosvolla herätevirta releen navalle 85, välissä ohjaamon puolella oleva kytkin
- Releen napa 86 maadoitettu
- Releen napaan 30 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 87 virta lisävaloille
W202:ssa on pitkä ja lyhyt valo umpiossa päällekkäin. Saksankielisen korjausoppaan mukaan otin herätteen alemman lampun kannasta, joka oli siis "fernlicht". Valot toimivat nyt kuitenkin niin, että kun auton omat pitkät kytkee päälle, ei lisäpitkät syty. Jos auton omat pitkät ovat päällä ja napsauttaa lisäpitkien kytkintä, sammuu auton omat pitkät ja lisäpitkät syttyvät. Tämä ei siis ollut tarkoitus vaan niiden pitäisi palaa samaan aikaan.
Jos auton lyhyet valot palavat niin lisäpitkät saa kytkimestä päälle normaalisti. Tällöin ei siis auton omat pitkät pala ollenkaan.
Neuvoja kaivataan, koska kytkennät pitäisi saada kuntoon aika nopealla aikataululla. Mitä kytkin väärin tai missä vika voi olla?
Ja autona siis W202 -93 C-mallin sedan alkuperäisillä umpioilla.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
- Pitkän valon kannasta rosvolla herätevirta releen navalle 85, välissä ohjaamon puolella oleva kytkin
- Releen napa 86 maadoitettu
- Releen napaan 30 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 87 virta lisävaloille
W202:ssa on pitkä ja lyhyt valo umpiossa päällekkäin. Saksankielisen korjausoppaan mukaan otin herätteen alemman lampun kannasta, joka oli siis "fernlicht". Valot toimivat nyt kuitenkin niin, että kun auton omat pitkät kytkee päälle, ei lisäpitkät syty. Jos auton omat pitkät ovat päällä ja napsauttaa lisäpitkien kytkintä, sammuu auton omat pitkät ja lisäpitkät syttyvät. Tämä ei siis ollut tarkoitus vaan niiden pitäisi palaa samaan aikaan.
Jos auton lyhyet valot palavat niin lisäpitkät saa kytkimestä päälle normaalisti. Tällöin ei siis auton omat pitkät pala ollenkaan.
Neuvoja kaivataan, koska kytkennät pitäisi saada kuntoon aika nopealla aikataululla. Mitä kytkin väärin tai missä vika voi olla?
Ja autona siis W202 -93 C-mallin sedan alkuperäisillä umpioilla.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2637
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Ja rele on varmasti kytkevä, ettei oo vaihtava rele eksyny narujen päähä? Ja maajohto varmasti maissa, ettei käy sillai ku serkkulikal et hankki pallaa koko nissani ku junnut oli vahvistimen maadottanu tikitaalikellon ynnästä
(pienesti pukkas OT...)

VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Mut miten on mahdollista, että auton omat pitkät sammuu, kun kytkee lisäpitkät päälle, kun auton omia johtoja ei ole puukotettu mitenkään? 
Menee yli hilseen.

Menee yli hilseen.

Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 19.9.2011 18:43
Näin se menee, jotain ei ole tehty kuten lainauksessa kerrotaan- Pitkän valon kannasta rosvolla herätevirta releen navalle 85, välissä ohjaamon puolella oleva kytkin
- Releen napa 86 maadoitettu
- Releen napaan 30 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 87 virta lisävaloille

-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 19.9.2011 18:43
Nyt toimii valot. Ihmettelin eilen, että miksi valot toimii niin kuin pitää kun auto ei ole käynnissä. Sitten kun auto on käynnissä ja kytkee lisäpitkät päälle niin auton omat pitkät sammuu. Vastaus löytyi releen maadoituksesta. Olin mittaillut asennuksen aikana jännitteitä siitä sulakeboksin vieressä olevasta pienestä mustasta rasiasta, jossa on 3 napaa. Auton käydessä ulommaisten napojen jännite-ero on se 12,6 V ja kytkin releen sitten niihin. Sitten mittasin tänään auton käydessä jännite-eron noista navoista niin tulos oli 0 V. Eli se napa, jota luulin maaksi, nousi 12 volttiin kun moottori käy. Kytkin maadoituksen nyt runkoon niin ongelma ratkesi, valot toimii ja opin taas jotain uutta ton auton sähköistä 
