Tuli taas todettua ettei PSA konsernin HDI-kone ole täysin idioottivarma.
Mun entinen käyttöauto siirtyi emännän ajoon keväällä (peugeot 206sw 2.0hdi), koska se tahkoaa enemmän kilsoja kuin minä yleensä.
Nooh mittarissa 500km vajaat 240tkm; ilmaantui jumalaaton lisä-ääni autoon. Konepellin avaaminen kauhistutti, suikaloitua rautaa ja ferromagneettista jauhoa konehuoneessa, hihnojen seutuvilla.
Auto talliin ja keula pukille; apulaitehihnapyörä kampiakselilla oli päätttäynyt lisiä. Hihnapyörä toimii myös värähtelyn vaimentimena ja tähän liittyvä hinapyörän sisään vulkanoitu pusla oli sitten kadonnut. Pahimmillaan puslan ulkoreunalla oleva peltikerros irrottuaan katkaisee jakohihnan! (onneksi näin ei käynyt tässä tapauksessa, vaan peltisuikaleet olivat lennelleet pitkin konehuonetta)
Soitto kierros merkkilikkeeseen ja tarvikeliikkeisiin osoitti että hihnapyörää on saatavilla orggiksena ja tarvikkeena; erilaisia malleja löytyi 5kpl. Hintahaitari 60€-235€. Nooh, internettiä tutkimalla selvisi että m...net tarviketta ei kannata hankkia, koska käyttöikä voi jäädä alle 30tkm. Samainen tarvikeliike myy myös orggis gates pyörää 65€ halvemmalla kuin merkkiliike vaasassa; SEKÄ valikoimasta löytyy toinen gates-pyörä joka maksaa n.60€.
Tiskillä tutkin halpis gates-pyörää, ja erona autossa olleeseen oli, että vain yhdessä välissä oli vulkanoitu kumi. Autossa olleessa hinapyörässä oli ns. kahdella halkaisijalla vaimennin kumi eli rakenne koostui kolmesta osasta. Muuten fyysiset mitat hinapyörässä samat.
Emännän auto kun on karvalakki malli ja ilmastointi puuttuu, niin apulaite puolelta ei kohdistu isoja kuormanmuutoksia hihnaan. Koekäytettiin a.o. halpis-osa autossa ja ei mitään värhtelyä apulaitehihnassa, muutenkin auto käyttäytyi kuin junan vessa. Nice
Sitten päästiinkin sen vaikeamman urakan kimppuun; jakohihnan vaihto.
Hdi on commonrail moottori, joten pumppua ei tartte lukita, kohdistustapit nokalle ja kampiakselille riittää. Kampiakselin kohdistustapin reikä on vaan niiiiiiin piilossa että meni reikää etsiessä useampi tunti. Mutta vihdoin se löytyi sieltä lohkon ja startin välistä; paikkaan ei vaan nää kuin yhdestä tietystä kulmasta kun johdot&letku peittää näkyvyyden.
Loppuhomma onkin suoraviivaista, kun on voimalinja lukittu, niin hihna, kiristimet ja vesipumppu pois ja uudet hilppeet tilalle. Ilmaamisessa kannattaa sit olla tarkkana ettei grillaa kansipahvia.
Eka kertaa hihnaa vaihtaessa menee kyllä aika turaamiseksi; pari iltaa ja yhdet hermot...mut jos sit ens kerralla vähän tehokkaamin
HDI - käyttöautona
HDI - käyttöautona
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Tuota kampiakselin merkkaamista itsekin mietin, mutta aika pienikokoinen on tuo kampiakselilla oleva jakohihnapyörä; pienikin ero vaikuttaa jo helposti hampaan verran.
Yksi vaihtoehto olisi ollut purkaa auton alta pohjapanssari ja vauhtipyörän suojus pois ja tehdä suojuksen kiinnytysreikiin sopivat kappaleet jotka lukitsee vauhtipyörän:
http://www.ccw-tools.com/Setting-&-Lock ... 2455-3644/
Yksi vaihtoehto olisi ollut purkaa auton alta pohjapanssari ja vauhtipyörän suojus pois ja tehdä suojuksen kiinnytysreikiin sopivat kappaleet jotka lukitsee vauhtipyörän:
http://www.ccw-tools.com/Setting-&-Lock ... 2455-3644/
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
aina ei mene kuin strömsöössä; koeajolla jakohihnan vaihdon jälkeen tapahtui jotain epämukavaa...
heti pihalle ajettuani ihmettelin että oliko tää normaalisti näin kovaääninen.
parin kilsan varovaisen lämmittelyn jälkeen pysähdys ohitustien stoppimerkille ja vähän reilumpi polkaisu siitä; perään jäi melkoinen musta pilvi/häntäää...
Normaalisti tämä yksilö ei ole sellaista tehnyt vaikkakin railipainetta ja hukkaporttia on käpelöity.
No, moottorijarrutus hartmanin kulmalla viimeisteli illan; poksahdus ja ääni muuttui lätkättäväksi. Ja sitten tiensivuun ihmettelemään että mikä hajosi.
Ääni on lätkättävä, tyylin kerran joka toinen kierros, autosta veto poissa
ja turbo ei vihellä enää paikallaan polkiessa. Nypin yksi kerrallaan suuttimien johtoja irti, ei vaikutusta tyhjäkäyntiin eikä ääneen.
Tähän mennessä valistunein arvaus on että moottorijarrutuksessa pakosarjan tiiviste antautui yhden sylintterin kohdalta.
Muita arvauksia?
heti pihalle ajettuani ihmettelin että oliko tää normaalisti näin kovaääninen.
parin kilsan varovaisen lämmittelyn jälkeen pysähdys ohitustien stoppimerkille ja vähän reilumpi polkaisu siitä; perään jäi melkoinen musta pilvi/häntäää...
Normaalisti tämä yksilö ei ole sellaista tehnyt vaikkakin railipainetta ja hukkaporttia on käpelöity.
No, moottorijarrutus hartmanin kulmalla viimeisteli illan; poksahdus ja ääni muuttui lätkättäväksi. Ja sitten tiensivuun ihmettelemään että mikä hajosi.
Ääni on lätkättävä, tyylin kerran joka toinen kierros, autosta veto poissa
ja turbo ei vihellä enää paikallaan polkiessa. Nypin yksi kerrallaan suuttimien johtoja irti, ei vaikutusta tyhjäkäyntiin eikä ääneen.
Tähän mennessä valistunein arvaus on että moottorijarrutuksessa pakosarjan tiiviste antautui yhden sylintterin kohdalta.
Muita arvauksia?
W114 500+-72
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se
Buick Roadmaster -92
Citroen C2 -05
_____________________
ex 250ML TD vm.-87 180g/kWh
ex W201 2.0d
ex w111 220s (280se)
ex W108 280se