Mistä lähtee OM603 hehkun merkkivalon signaali?
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 14.9.2011 8:23
- Paikkakunta: Oulu
Mistä lähtee OM603 hehkun merkkivalon signaali?
Otsikosta löytyy itse kysymys. Tuli laitettua tuommonen ameriikan kulkine, joka on dieselöity pari vuotta sitte OM603:lla. Muuten tehty siistiä ja hyvää jälkeä, mutta hehkulle ei oo merkkivaloa lainkaan (tai sitte se on palanu). Miten nuisa toimii se hehkutus, minkälaista palikkaa sieltä pitää ettiä? Jos hehkutulpalta lähtee eteneen niin varmaan sen hehkureleen jostain löytää, vaan siitä eteenpäin?
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 14.9.2011 8:23
- Paikkakunta: Oulu
Jaa se on kovinki yleistä dieselöidä chevyjä mersun koneilla? Arvostan toki jokaista kommenttia, mutta ei tässä nyt eteenpäin olla menty sen suhteen, että mistä sille hehkun merkkivalolle se signaali tulee?JiiTee_ kirjoitti:Hehkurele löytyy yleensä kuskinpuolen etutolpan kulmasta, löytyy johtoja seuraamalla.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 14.9.2011 8:23
- Paikkakunta: Oulu
Miten tuo hehkun automatiikka alunperin mersussa toimii? Hehkutusaikahan on riippuvainen koneen lämpötilasta. Ku kabiinissa kääntää virran päälle, niin mihin sieltä lähtee virta? Eli mikä on se komponentti mikä määrää kuinka kauan rele on päällä?
Yleensähän nuo jälkikäteen dieselöidyt autot on tehty niin, että sinne on vain vedetty piuhat kojelautaan ja hehkutus tapahtuu erillisellä napilla. Tuossa sen hehkun pitäisi kuitenkin toimia automaattisesti virtalukon kautta..
Niin ja tuo kommentti nuiden yleisyydestä oli tarkotettu JiiTeelle.. Postauksen toisessa lauseessa sanon, että kyseessä on jälkikäteen dieselöity auto ja JiiTee opastaa että "rele on yleensä paikassa X". Valitettavasti rele ei nyt vain ole paikassa X kun kyseessä tosiaan on jälkikäteen dieselöity (eri mantereelta kotoisin oleva) auto
Yleensähän nuo jälkikäteen dieselöidyt autot on tehty niin, että sinne on vain vedetty piuhat kojelautaan ja hehkutus tapahtuu erillisellä napilla. Tuossa sen hehkun pitäisi kuitenkin toimia automaattisesti virtalukon kautta..
Niin ja tuo kommentti nuiden yleisyydestä oli tarkotettu JiiTeelle.. Postauksen toisessa lauseessa sanon, että kyseessä on jälkikäteen dieselöity auto ja JiiTee opastaa että "rele on yleensä paikassa X". Valitettavasti rele ei nyt vain ole paikassa X kun kyseessä tosiaan on jälkikäteen dieselöity (eri mantereelta kotoisin oleva) auto
Alkuperäisessä järjestelmässä hehkurele arpoo sopivan hehkutusajan ja vilkuttelee hehkun merkkivaloa. Kyseessä on musta boksi, suunnilleen tuollainen:
http://www.merteil.fi/kuva-data/28640.jpg
Tietääkseni joissakin malleissa on erillinen, releeseen liitetty lämpöanturi koneen kyljessä ja toisissa taas rele päättelee muuten hehkutusajan?
http://www.merteil.fi/kuva-data/28640.jpg
Tietääkseni joissakin malleissa on erillinen, releeseen liitetty lämpöanturi koneen kyljessä ja toisissa taas rele päättelee muuten hehkutusajan?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 14.9.2011 8:23
- Paikkakunta: Oulu
Nyt tulee hyödyllistä tietoa, kiitoksia! Pitää päivännävöllä tutkailla sitä konehuonetta ja koittaa löytää se rele nyt enshätiin.
Kuvasta veikkaisin, että tuohon isoon kantaan tulee virta sisälle, kuus keskikokosta menee ite hehkuille ja neljä pientä on herätettä jne varten. Pitää ottaa yleismittari kaveriksi, ja kattoa miten se oikein skulaa.
Kuvasta veikkaisin, että tuohon isoon kantaan tulee virta sisälle, kuus keskikokosta menee ite hehkuille ja neljä pientä on herätettä jne varten. Pitää ottaa yleismittari kaveriksi, ja kattoa miten se oikein skulaa.
Ameriikan kulkine voi tarkoittaa myös saksalaista vientimallin (täsä tapauksesa ylläripylläri amerikkaan) Mersua joka on ollut alunperin bensiinimoottorilla ja sitten dieselöity, tai näin ainakin unenpöpperöissäni taisin aatella..
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 14.9.2011 8:23
- Paikkakunta: Oulu
Itsellä tuli myös Amerikan tuonti mersu mieleen heti ensimmäisenä
Alfamerin kirjasta saisi varmaan tiedon mitä kautta tulee hehkuvalolle virta, on vain kirja hukkunut johonkin. Jos löydän niin katson minkä värinen ja mistä lähtevä piuha ohjaa tuota valoa.
Alfamerin kirjasta saisi varmaan tiedon mitä kautta tulee hehkuvalolle virta, on vain kirja hukkunut johonkin. Jos löydän niin katson minkä värinen ja mistä lähtevä piuha ohjaa tuota valoa.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 14.9.2011 8:23
- Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 14.9.2011 8:23
- Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 14.9.2011 8:23
- Paikkakunta: Oulu
Hämmentävä kampe. Onko tuo mahollista, että jos sielä on johot oikeen pahasti väärin kytketty, niin se ei lopeta hehkuttamista ennenku starttaa? Sieltä meinaan oli vedetty yheltä hehkulta johto kabiiniin, ja sitte se oikea merkkivalon johto meni samaan nippuun niiden hehkujen johtojen kanssa. Muista johoista ei tietoa, ne katos johonki sinne viidakkoon.
Aikasemmin se toimi niin, että ku käänsi virrat päälle, niin sinne sytty se valo, ja se ei sammunu ennenku starttas (vaikka kuin kauan ootti), ja se tosiaan tuli suoraan hehkutulpalta. Ny sen irti sieltä hehkulta, ja vaihoin siihen kiinni sen oikean merkkivalon johon, niin nyt se tuntuu toimivan niinku pitääki..
Aikasemmin se toimi niin, että ku käänsi virrat päälle, niin sinne sytty se valo, ja se ei sammunu ennenku starttas (vaikka kuin kauan ootti), ja se tosiaan tuli suoraan hehkutulpalta. Ny sen irti sieltä hehkulta, ja vaihoin siihen kiinni sen oikean merkkivalon johon, niin nyt se tuntuu toimivan niinku pitääki..
Hehkutushan jää alkuperäisessä systeemissä päälle hetkeksi merkkivalon sammumisen jälkeenkin, eli valo vain antaa luvan käynnistää. Mitähän se hehkutusaika maksimissaan olisi, puolen minuutin ja minuutin välillä? Jos hehkutuksen jättää päälle, jossain vaiheessa releen pitäisi napsahtaa ja hehkutuksen loppua.
Itse odottelen varsinkin pakkasella vielä hetken merkkivalon sammumisen jälkeen ja starttaan vasta sitten. Kovemmilla pakkasilla voi tehdä tuplahehkutuksen.
Itse odottelen varsinkin pakkasella vielä hetken merkkivalon sammumisen jälkeen ja starttaan vasta sitten. Kovemmilla pakkasilla voi tehdä tuplahehkutuksen.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 14.9.2011 8:23
- Paikkakunta: Oulu
Jos se minuutinki saattaa hehkuttaa, niin sitte se saatto toimia ihan oikein alusta lähtien. Vaan on se parempi nuin ku mitä se oli lähteisä. Ny pitäs vielä selvittää, että mikä johto se on, mikä tuossa oli kytkettynä siihen merkkivalon napaan. Se kuitenki tuli samassa nipussa niiden hehkujen johtojen kanssa, oli se saattais olla se anturin johto.
Sitte toki kiinnostaa seki, että mikä piuha sielä anturin johossa nyt on kiinni.. Se kuitenki tuntuu kohtuu järkevästi arpovan niitä hehkutusaikoja, kylmänä 5 - 10 sekuntia ja kuumana ehkä muutama sekunti.
Sitte toki kiinnostaa seki, että mikä piuha sielä anturin johossa nyt on kiinni.. Se kuitenki tuntuu kohtuu järkevästi arpovan niitä hehkutusaikoja, kylmänä 5 - 10 sekuntia ja kuumana ehkä muutama sekunti.
Hehkureleen kytkentä on ollut mekassa vuosikaudet. http://www.mese.fi/mekka/index.php?title=W124_hehkurele
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling