BMW näyttää mallia MB:lle dieselien kehityksessä
BMW näyttää mallia MB:lle dieselien kehityksessä
No niin nyt huomasin, että mersu ottanut käyttöön nelisylinterisessä dieselissä kahden turbon taktiikan. BMW:llä on tuo systeemi ollut käytössä jo vuosikaudet 535d:ssä ja nykyään myös 123d:ssä.
Pakko se on seurata tuota tekniikkaa muuten jää mersu jalkoihin. Tuo 123 on vaan hieno numerosarja.
Siksi tilanne on vähän outo, että bemari on tehnyt niin vähän aikaa henkilöautodieseleitä. Mutta heti 80-luvun alussa kun ne ekat 6-sylinteriset dieselit tuli varsinkin turbolla niin ero W123:siin dieseleihin oli melkoinen-kerralla ohi tehossa/väännössä/äänieristyksessä ja eritoten kulutuksessa. Meidän perheessä on ollut 16 vuotta 524 td-84 (5-vaiht.manuaali)ja sillä jos ajaa matka-ajoa niin 5:lla alkaa lukema ja herranjestas nuo ohitukset-ne on todella terhakoita. Tuossa moottorissa ei ole välijäähdytintä, mutta 115 hv ja 215 Nm ja liikuttaa koria yllättävän pirteästi-välitykset ovat hyvät. Auton äänieristys on jopa suurilla nopeuksilla W124:sta parempi. Siellä takakontin pohjassa on todella paksua bitumimattoa-taitaa olla paikoin pari senttiäkin. Muistan taannoin 90-luvulla kun autossa oli joku vieras kyydissä niin aina ihmettelivät auton äänettömyyttä. Äänieristykseen oli paneuduttu todella hyvin. Ovet ovat loistavasti tiivistetty-24 vuotiaat oven tiivisteet ovat täysin ehjät eivätkä suhise. Voimassa MB pääsi vasta samalle tasolle W124 300 turbodieselin myötä-mutta kulutus on bemarilla selvästi pienempi. Vaihteiston toiminta ja lyhyet liikeradat ovat bemarissa W124:sta sujuvampia, mutta kytkinpoljin on kyllä raskas. BMW kulkee suoraan selvästi paremmin kuin W124, mutta alusta ei ole W123/124 tasoa. Vakioalusta on liian löysä. Silloin aikanaan kun auto meille 92 tuli niin BMW-dieseleitä ei ollut paljon-tarinoita sai kuulla hajoavista kansista yms. Nyt kun 16 vuotta pienemmillä korjauksilla kuin MB W123/124 on auto meillä ollut niin rupean pikkuhiljaa uskomaan, että osaa ne tehdä auton.
Kansi-perä-vaihteisto-pumppu on koskemattomia tosin vain 400 tkm. mittarissa mutta kuitenkin. Moottoriin apulaitteista on vaihdettu vajaan 300 tkm meilläolon aikana:visko, hehkutulpat,vesipumppu ja laturi on kunnostettu. Taka-akselistossa vain runkoon tulevat helat on vaihdettu.
Jarruosia vaihdettu ihan niinkuin mersuun-harvakseltaan. Kardaanista vain eturätti. Takajouset kerran-edullista. Etuakselistosta muutamia tankoja-mutta ei ollenkaan taas 5 vuoteen. Ja vetoakselit kestävät eikä mene poikki-näissä turbodieseleissä on ainakin järeämmät akselit kuin perusbensaversioissa.
Eli:loppupäätelmä, jos kuuntelisi ihmisten puheita eri merkkien heikkouksista yms. ei ehkä uskaltaisi koskaan ostaa esim. bmw dieseliä. Mutta tietysti tuolla autolla on ajeltu vaan rauhallisesti ja ei tuo kone oikein edes pyydä huudattamaan-vaihteet laittaa mielellään ajoissa ja ei jyrise eikä jurista vaikka olisi liian suuri vaihde päällä-kardaanista löytyy myös värinänvaimennin. Eli rakenteellisesti alkupään dieseliturbot normaalissa ajossa tuntuvat kuitenkin kestävän ihan hyvin ja samaa tekniikkaa on sähköpuolella kuin mersun uudemmissa malleissa-lämmityksessä magneettiventtiilit yms. Ja tosiaan matkanteko 130km/h on hienoa. Kun olen ajanut BMW:tä ja sitten hyppään omaan W123:seen niin siinä on ihan eri meininki-se tuntuu niin raskaalta. Mutta kuten sanoin perusajo on W123/124 tanakampaa ja vakaampaa, mutta kun ajatellaan vuotta 84 niin BMW on kyllä ollut dieselien kunkku edistyksellisyydellään. Entäs nykyään(tai jo kauan sitten)-BMW E39 lyö W210 ja W211:sen lattianrakoon-äänieristys-ajettavuus-teho-akselilla. Kuinkakohan monta vuotta BMW 535d saa vielä olla ihan ylivoimaisesti tehokkain dieselmoottori. Eikö kellään saksalaisella ole vielä 3-litran turbodieseliä jossa lähellekkään 286 hevosta? Ei MB ei Audi. Ainoa sarjavalmisteinen superturbodieselikin on BMW:llä 123d (2-litraa 204 hv. 400 Nm). Nyt kannattaa varmaan mersumiesten puolustautua sillä että mersu kestää-se ei valitettavasti pidä paikkaansa. Se kesto, josta MB:n yhteydessä ennen puhuttiin loppui 96 kun viimeiset W124 tehtiin. BMW on ollut jo monta vuotta dieseleiden kuningas!
Pakko se on seurata tuota tekniikkaa muuten jää mersu jalkoihin. Tuo 123 on vaan hieno numerosarja.
Siksi tilanne on vähän outo, että bemari on tehnyt niin vähän aikaa henkilöautodieseleitä. Mutta heti 80-luvun alussa kun ne ekat 6-sylinteriset dieselit tuli varsinkin turbolla niin ero W123:siin dieseleihin oli melkoinen-kerralla ohi tehossa/väännössä/äänieristyksessä ja eritoten kulutuksessa. Meidän perheessä on ollut 16 vuotta 524 td-84 (5-vaiht.manuaali)ja sillä jos ajaa matka-ajoa niin 5:lla alkaa lukema ja herranjestas nuo ohitukset-ne on todella terhakoita. Tuossa moottorissa ei ole välijäähdytintä, mutta 115 hv ja 215 Nm ja liikuttaa koria yllättävän pirteästi-välitykset ovat hyvät. Auton äänieristys on jopa suurilla nopeuksilla W124:sta parempi. Siellä takakontin pohjassa on todella paksua bitumimattoa-taitaa olla paikoin pari senttiäkin. Muistan taannoin 90-luvulla kun autossa oli joku vieras kyydissä niin aina ihmettelivät auton äänettömyyttä. Äänieristykseen oli paneuduttu todella hyvin. Ovet ovat loistavasti tiivistetty-24 vuotiaat oven tiivisteet ovat täysin ehjät eivätkä suhise. Voimassa MB pääsi vasta samalle tasolle W124 300 turbodieselin myötä-mutta kulutus on bemarilla selvästi pienempi. Vaihteiston toiminta ja lyhyet liikeradat ovat bemarissa W124:sta sujuvampia, mutta kytkinpoljin on kyllä raskas. BMW kulkee suoraan selvästi paremmin kuin W124, mutta alusta ei ole W123/124 tasoa. Vakioalusta on liian löysä. Silloin aikanaan kun auto meille 92 tuli niin BMW-dieseleitä ei ollut paljon-tarinoita sai kuulla hajoavista kansista yms. Nyt kun 16 vuotta pienemmillä korjauksilla kuin MB W123/124 on auto meillä ollut niin rupean pikkuhiljaa uskomaan, että osaa ne tehdä auton.
Kansi-perä-vaihteisto-pumppu on koskemattomia tosin vain 400 tkm. mittarissa mutta kuitenkin. Moottoriin apulaitteista on vaihdettu vajaan 300 tkm meilläolon aikana:visko, hehkutulpat,vesipumppu ja laturi on kunnostettu. Taka-akselistossa vain runkoon tulevat helat on vaihdettu.
Jarruosia vaihdettu ihan niinkuin mersuun-harvakseltaan. Kardaanista vain eturätti. Takajouset kerran-edullista. Etuakselistosta muutamia tankoja-mutta ei ollenkaan taas 5 vuoteen. Ja vetoakselit kestävät eikä mene poikki-näissä turbodieseleissä on ainakin järeämmät akselit kuin perusbensaversioissa.
Eli:loppupäätelmä, jos kuuntelisi ihmisten puheita eri merkkien heikkouksista yms. ei ehkä uskaltaisi koskaan ostaa esim. bmw dieseliä. Mutta tietysti tuolla autolla on ajeltu vaan rauhallisesti ja ei tuo kone oikein edes pyydä huudattamaan-vaihteet laittaa mielellään ajoissa ja ei jyrise eikä jurista vaikka olisi liian suuri vaihde päällä-kardaanista löytyy myös värinänvaimennin. Eli rakenteellisesti alkupään dieseliturbot normaalissa ajossa tuntuvat kuitenkin kestävän ihan hyvin ja samaa tekniikkaa on sähköpuolella kuin mersun uudemmissa malleissa-lämmityksessä magneettiventtiilit yms. Ja tosiaan matkanteko 130km/h on hienoa. Kun olen ajanut BMW:tä ja sitten hyppään omaan W123:seen niin siinä on ihan eri meininki-se tuntuu niin raskaalta. Mutta kuten sanoin perusajo on W123/124 tanakampaa ja vakaampaa, mutta kun ajatellaan vuotta 84 niin BMW on kyllä ollut dieselien kunkku edistyksellisyydellään. Entäs nykyään(tai jo kauan sitten)-BMW E39 lyö W210 ja W211:sen lattianrakoon-äänieristys-ajettavuus-teho-akselilla. Kuinkakohan monta vuotta BMW 535d saa vielä olla ihan ylivoimaisesti tehokkain dieselmoottori. Eikö kellään saksalaisella ole vielä 3-litran turbodieseliä jossa lähellekkään 286 hevosta? Ei MB ei Audi. Ainoa sarjavalmisteinen superturbodieselikin on BMW:llä 123d (2-litraa 204 hv. 400 Nm). Nyt kannattaa varmaan mersumiesten puolustautua sillä että mersu kestää-se ei valitettavasti pidä paikkaansa. Se kesto, josta MB:n yhteydessä ennen puhuttiin loppui 96 kun viimeiset W124 tehtiin. BMW on ollut jo monta vuotta dieseleiden kuningas!
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Eipä minullakaan ole mitään Bemaria vastaan, on noita jokunen bensana ollut itselläkin. Dieselpuolella ei tähän asti kehittynyt myynti vaan ole ollut oikein dieselien kuninkaan edellyttämällä tasolla. Joku, ties sitten mikä, on kivestänyt, koska 5-15 vuotias 500-sarjan diesel-Bemu on edelleen melkoinen harvinaisuus teillämme, toisin kuin 124-dieselit. Ehkä kaikki ei riipu vain suorituskyvystä. Taksimiehetkään eivät ole ottaneet pappakopan diesel-Bemua omakseen, vaikka se ei tiloissa 124:lle häviäkään. Tuo ammattiautoilijoidenkin indikaattori kertoo jotain.
Kyllähän turboilla tehoa saadaan myös Mersun koneista, mutta jostain syystä tehdas on ottanut uusimmistakin moottoreista aika maltillisia lukemia.
Kyllähän turboilla tehoa saadaan myös Mersun koneista, mutta jostain syystä tehdas on ottanut uusimmistakin moottoreista aika maltillisia lukemia.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 07.1.2007 16:31
no eipäs ainakaan minun tietääkseni oikeen tuo bemarin diesel ole ainakaan 325 /525 saralla mikään kestävimmästä päästä oikeastaan jokaisella kaverilla jolla ollu nii aika paljon laittoa koneen osalta. parilla kansi halki jne. Voimakkaitahan ne on ei siinä mitään mut en oo kovinkaan montaa 600 tkm ajettua esim 535sta dieseliä oo nähäny mut tai siis 525 jos vaikka tuohon minun 290 verrataan. tehoista luulen et olisivat mersunkin tehtaalla tehoa saaneet paljonkin enemmän mutta kaikkihan on tuolla automaailmassa kompromisseja, sen takia onkin näitä virityspajoja kuten amg ja m teknik tms. Kyllä nämä dieselit on kuitenkin omaa luokkaansa verattuna nuihin bensoihin mukavuus ja teho eivät aikanaan ole kulkeneet käsi kädessä kuten ehkä nykyään voidaan tehdäkkin esim juuri nämä tehokkaat dieselit 535 jne
T.Sankari
T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Ne on sitten vissiin kotiutunu kaikki 530d ja muut 5-15 vuotiaat bemarit tänne kokkolaan.Täällä noita riittää ihan riesaksi asti kaikkine vikoineen päivineen,toisaalta eipä mulla olis töitä jos bemareissa ei olisi vikaa .Kaapo kirjoitti:Eipä minullakaan ole mitään Bemaria vastaan, on noita jokunen bensana ollut itselläkin. Dieselpuolella ei tähän asti kehittynyt myynti vaan ole ollut oikein dieselien kuninkaan edellyttämällä tasolla. Joku, ties sitten mikä, on kivestänyt, koska 5-15 vuotias 500-sarjan diesel-Bemu on edelleen melkoinen harvinaisuus teillämme, toisin kuin 124-dieselit. Ehkä kaikki ei riipu vain suorituskyvystä. Taksimiehetkään eivät ole ottaneet pappakopan diesel-Bemua omakseen, vaikka se ei tiloissa 124:lle häviäkään. Tuo ammattiautoilijoidenkin indikaattori kertoo jotain.
Kyllähän turboilla tehoa saadaan myös Mersun koneista, mutta jostain syystä tehdas on ottanut uusimmistakin moottoreista aika maltillisia lukemia.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Kyllä lähtee. 370hp 700NMstanger kirjoitti:Muistaakseni tuosta e60 535d moottorista sai melko mukavasti hönkää ohjelmalla....ja se vääntö oli myös jotain
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=asJdJzn2eHY[/youtube]
Kyllä pääkaupunkiseudulla on huomattavasti jo bemareita, kun 7 vuotta sitten aloittelin niin ei ollut montaakaan. Nyt näyttää tämän vuoden puolella tulleen ajoon noita 520d-malleja. On kuulemma maltillinen kulutus ja entisen E 270 CDI:n voima, vaikka onkin vain 2-litran 4 sylinterinen. Tuo eka viestini voi tuntua provosoinnilta, mutta ei se oikein ole. En tarkoita, että BMW:ssä ei olisi vikoja vaan sitä, että MB:ssä niitä tuntuu olevan myös riittävästi. Jokaisen korjaamon korjaamoissa riittää töitä. Itseasiassa ne on suunniteltu juuri niin-on taloudellisesti erittäin kannattavaa tehtaalle myydä alkuperäisosia-se on tärkeä osa bisnestä. Hullu sellainen autonvalmistaja, joka tekee liian kestävän auton. Auton pitää olla hyvä ja kestää tavallisessa ajossa vioitta muutaman vuoden, sitten se jo tuntuu tavallisesta 20 tkm. vuodessa ajavasta kestävältä. Autotehtaalle on siis tärkeä tehdä koeajoissa hyvältä ja laadukkaalta tuntuva auto. Siis sellainen, että saadaan eroa muihin autoihin-pitää saada perusteltua miksi ostaa esim. 20 000 euroa kalliimpi auto. Avasin eilen yhden 2008 vuoden corollan takaoven-heti huomasin kuinka heiveröinen ovi oli-aukesi kevyesti ja oli ohutta peltiä. Kyllä autoissa on eroja-siitä ei pääse mihinkään. Laatuautoissa on kaikki paremmin. On väri-ja varustevaihtoehtoja. Kummisetäni osti muutama vuosi sitten lancer farmarin-siinä oli vain muutama värivaihtoehto ja farmariin ei saanut kattokaiteita. Laatumerkeillä on valintavaihtoehtoja runsaasti-on vaikka mitä-on automaattia dieselin ja bensan yhteyteen on pikkudieseliä ja V8. Ja on huippumalleja AMG, M5 yms. Halvemmat merkit joutuu taistelemaan pienemmällä katteella. Jos ne nostaa hintaa niin kauppa ei käy vaikka olisi kuinka hyvä auto-laatuauton mainetta ei tule koskaan muille automerkeille-Ford on aina Ford ja Toyota on Toyota. Siksi kai Lexus on tehtykin, koska toyotasta ei voi tulla koskaan laatuautoa.
Vääntöhän on vakiona 580 Nm tuossa 535d:ssä. Eräs tuollaisen auton omistaja kertoi, että 620 Nm:iin pitää rajata vääntö.stanger kirjoitti:Kyllä ainakin tuo e39:sissä oleva 530d pannu on mielestäni oikeinkin miellyttävä käskeä Jos dieseliä tarvitsisin niin miettisin kyllä oikeinkin vakavissani benaaria. Muistaakseni tuosta e60 535d moottorista sai melko mukavasti hönkää ohjelmalla....ja se vääntö oli myös jotain
Mutta perus 530d:tä taksia ajaneet ovat sanoneet, että mieluummin mersu kuin BMW-kolmiovalovilkku koko ajan ja vatsalihaksia joutuu jännittelemään kun voima tulee niin hanakasti. Mersuhan ei kaasusta paljon välitä-pedaalia on painettava todella ronskisti, että tulee menosta terävämpää. Tosin W204 laatikko lähtee jostain syystä sekä C että S-asennolla ykkösellä liikenteeseen. Olen ajatellut, että siinä on varmaan harvempi välitys-kierroksia ja kulutusta ollaan saatu maantiellä alas. Mutta puhditon tuossa 200 cdi:ssäkin on paikaltaan lähtö huolimatta ykkösvaihteesta.
e28 turbodee on kyllä hieno peli. Äiteellä oli sellainen kauppakassina aikanaan, joskus 90-luvun alkupuolella ostettiin ja oli kymmenkunta vuotta ajossa, 250tkm - 450tkm eikä mitään suurempia vikoja. Itsekin sillä kerkesin ajelemaan ja tykkäsin kyllä. Oli vaan automaatilla. Ei mitään ongelmaa lootassa eikä koneessa. Oli mukava fiilis kun tomaatti löi 90km/h vauhdissa turbiinin lukkoon jolloin moottori hurisi hiljokseen noin 1800rpm kierroksilla.
I drive an Opel. What's your excuse?
Ei kasaribemaria olekkaan muuta kuin kuutosdieselillä. Turbolla tai ilman.Kipsu kirjoitti:80-luvun Bemarin dieselmoottoreissa on suunnitteluvirheitä. Kaverilla joka kirjoittelee täällä |JR| oli kasaribemari kuutosdieselillä. Kilsoja siinä taisi olla aput 300tkm. Koneessa esikammio tippui palotilaan tunnetuin seurauksin.
Kuinka monta vastaavaa tapausta tiedät tuon yhden lisäksi?Kipsu kirjoitti:80-luvun Bemarin dieselmoottoreissa on suunnitteluvirheitä. Kaverilla joka kirjoittelee täällä |JR| oli kasaribemari kuutosdieselillä. Kilsoja siinä taisi olla aput 300tkm. Koneessa esikammio tippui palotilaan tunnetuin seurauksin.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.prokuvaukset.com
www.prokuvaukset.com
no kyllähän ne täälä oulussa ovat paljon vaihtaneet nuita benaritakseja mersuihin takas ku ei oikeen oo miellyttäny. Myös muut merkit o vaihtunu takas mersuihin aika suurella osalla, en tiiä tarkemmin et miksi
T.Sankari
T.Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Ja täällä vaihtelevat mersuja automaatti D-4D toijota land cruisereihin Usiampaan törmänny jo.
Viimeksi muokannut Mulqvist, 12.3.2008 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
.
Vuonna 2002 esitelty 3,0cdi AMG, on mielenkiintoinen laitos.
Tehoa suunnilleen 46hv ja vääntöjä lähes 110nm per suutin.
"Vanhalla" cdi-tekniikalla ja 1350bar paineella.
Huom ! tämä on ollut kova juttu silloin ja on vieläkin.
Tämä BMW,n "superdiiselin" aivan uusin versio pääsee jo tehoissa kuitenkin ylitse, muttei väännöissä.
Kasattuna kuitenkin aivan eri aikakauden osista.
Nyt, kun mersun tekniikkaan olen "sattuneesta syystä" muutenkin syventynyt, niin olen jälkeenpäin monta kertaa miettinyt, että miksi suunnittelun suunta käännettiin kokonaan rivimoottoreista poikkeen ?
Tämähän AMG,n moottori on kasattu aivan "tavallisista", muutenkin mesen mallistosta löytyvistä osista.
Ainoastaan imuilman jäähdytys on erinlainen.
Moottori kävisi (vieläkin) sellaisenaan kaikkien keskikoko -> ylöspäin, mallien keulalle.
Tähän päivään mennessä ei tätä viisipyttyistä suurempitehoista oltaisi tarvittu, koska ei vieläkään kolmelitraisessa olla samoissa tehoissa.
Merkillinen juttu.
Laitetaan miljoonia suunnitteluun rahaa, ja päästään samaan tilanteeseen, kun missä lähtiessä oltiin...........
Ja vielä jos aiheella herkutellaan, niin tämä viisipyttyinen ei ole millään lailla "loppuun viritetty", ei sinne päinkään, vaan meselle tyypilliseen tapaan reserviä on kyllä jätetty runsaasti, niin moottoriin, kun muuhunkin tekniikkaan.
Vuonna 2002 esitelty 3,0cdi AMG, on mielenkiintoinen laitos.
Tehoa suunnilleen 46hv ja vääntöjä lähes 110nm per suutin.
"Vanhalla" cdi-tekniikalla ja 1350bar paineella.
Huom ! tämä on ollut kova juttu silloin ja on vieläkin.
Tämä BMW,n "superdiiselin" aivan uusin versio pääsee jo tehoissa kuitenkin ylitse, muttei väännöissä.
Kasattuna kuitenkin aivan eri aikakauden osista.
Nyt, kun mersun tekniikkaan olen "sattuneesta syystä" muutenkin syventynyt, niin olen jälkeenpäin monta kertaa miettinyt, että miksi suunnittelun suunta käännettiin kokonaan rivimoottoreista poikkeen ?
Tämähän AMG,n moottori on kasattu aivan "tavallisista", muutenkin mesen mallistosta löytyvistä osista.
Ainoastaan imuilman jäähdytys on erinlainen.
Moottori kävisi (vieläkin) sellaisenaan kaikkien keskikoko -> ylöspäin, mallien keulalle.
Tähän päivään mennessä ei tätä viisipyttyistä suurempitehoista oltaisi tarvittu, koska ei vieläkään kolmelitraisessa olla samoissa tehoissa.
Merkillinen juttu.
Laitetaan miljoonia suunnitteluun rahaa, ja päästään samaan tilanteeseen, kun missä lähtiessä oltiin...........
Ja vielä jos aiheella herkutellaan, niin tämä viisipyttyinen ei ole millään lailla "loppuun viritetty", ei sinne päinkään, vaan meselle tyypilliseen tapaan reserviä on kyllä jätetty runsaasti, niin moottoriin, kun muuhunkin tekniikkaan.
Eikö ees pakilla työntäny laatikosta öljyä pihalle Hyvät soundit ja ihan kiva ajettava tuollainen oli. Pakoputki tboon maltilliset 11400mkMelitos kirjoitti:Oli vaan automaatilla. Ei mitään ongelmaa lootassa eikä koneessa.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
En ole kyllä lantikassa nähnyt kuin mm. Tdi-, Td5 ja Td6-moottoreita. d4d taitaa olla japanilaisten hapatuksiaFetisisti kirjoitti:Ja täällä vaihtelevat mersuja automaatti d4d lantikoihin Usiampaan törmänny jo.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Kaippa se jonkun vuoden ottaa, että merkki varteenotettavana dieseltehtaanakin ehtii muodostua.kardaani kirjoitti:Kyllä pääkaupunkiseudulla on huomattavasti jo bemareita, kun 7 vuotta sitten aloittelin niin ei ollut montaakaan. Nyt näyttää tämän vuoden puolella tulleen ajoon noita 520d-malleja.
Mistähän sitten mahtoi tulla maine niille 80-luvun bemarien dieseleille, että eivät kestäisi.
Toki niillä on ajettu rutkasti joillain, mutta ihan tyhjästä legenda kansivioista ym. ei varmaankaan ole tullut. Boschin VP-pumput eivät ole vahvan maineessa, ja niitäkin Bemari taisi jonkun aikaa käyttää. Samalla tavalla nyt myydään verraten edullisesti Lucasin pumpulla varustettuja mersuja.
Kuriositeettihan nuo bemarin dieselit suomessa ovat aina olleet, joten harvasta autosta muutama on ehkä hajonnut-- aika hyvin on juttu liikkunut! Samantapainen ilmiöhän koskee letukan dieseleitä; joku tuntee aina jonkun jolta on GM:n V8-diesel porsinut koska autoja kuitekin on aika paljon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti
EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Sorii, ajatuskatko. Land Cruiseria tarkoitinAku P kirjoitti: En ole kyllä lantikassa nähnyt kuin mm. Tdi-, Td5 ja Td6-moottoreita. d4d taitaa olla japanilaisten hapatuksia
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Alkuperäinen pakoputki on kyllä todella laadukasta ja paksua pötköä. En tarkkaan muista milloin alkuperäinen pakoputki vaihdettiin, mutta joka tapauksessa se taisi kestää sen 18 vuotta! Uutta ei ostettu alkuperäisenä vaan motonetista ja eipä ollut kallis se putki. On sekin kai sen 6 vuotta alla ollut ilman moitteita ja matka jatkuu....XUX63 kirjoitti:Eikö ees pakilla työntäny laatikosta öljyä pihalle Hyvät soundit ja ihan kiva ajettava tuollainen oli. Pakoputki tboon maltilliset 11400mkMelitos kirjoitti:Oli vaan automaatilla. Ei mitään ongelmaa lootassa eikä koneessa.
AMG on erikoismalli, jonka pitäisi olla selvästi voimakkaampi kuin ns. perusmallit kuten 320cdi. Suorituskyky muuttui V6 320 cdi:n myötä aika tasoihin-ei ollut enää perustetta AMG suuremmalle hinnalle-amg:hän on marginaalitapaus, joka on ns. erikoismalli-moottorin äänetkin kuuluu kabiiniin epäsivistyneesti. On BMW:lläkin Alpina-virityspajan 320 d jo vuosikausien takaa, jossa itseasiassa oli jo superturbon voimat ja kulutus 10 l/100km/200km/h!, mutta sitä en ottanut tässä yhteydessä esiin, koska kyse marginaalimallista, kuten CAMG-5-pyttyisenä. Ei niistä tule koskaan mitään volyymimalleja. Nyt puhutaan perusmalleista. 535d ei ole mikään supermalli vaan 530d:stä turbotekniikalla jalostettu uuden tekniikan taidonnäyte, johon mersukin nyt vuosien jälkeen joutuu siirtymään BMW:n viitoittamaa tietä.tuikku kirjoitti:.
Vuonna 2002 esitelty 3,0cdi AMG, on mielenkiintoinen laitos.
Tehoa suunnilleen 46hv ja vääntöjä lähes 110nm per suutin.
"Vanhalla" cdi-tekniikalla ja 1350bar paineella.
Huom ! tämä on ollut kova juttu silloin ja on vieläkin.
Tämä BMW,n "superdiiselin" aivan uusin versio pääsee jo tehoissa kuitenkin ylitse, muttei väännöissä.
Kasattuna kuitenkin aivan eri aikakauden osista.
Nyt, kun mersun tekniikkaan olen "sattuneesta syystä" muutenkin syventynyt, niin olen jälkeenpäin monta kertaa miettinyt, että miksi suunnittelun suunta käännettiin kokonaan rivimoottoreista poikkeen ?
Tämähän AMG,n moottori on kasattu aivan "tavallisista", muutenkin mesen mallistosta löytyvistä osista.
Ainoastaan imuilman jäähdytys on erinlainen.
Moottori kävisi (vieläkin) sellaisenaan kaikkien keskikoko -> ylöspäin, mallien keulalle.
Tähän päivään mennessä ei tätä viisipyttyistä suurempitehoista oltaisi tarvittu, koska ei vieläkään kolmelitraisessa olla samoissa tehoissa.
Merkillinen juttu.
Laitetaan miljoonia suunnitteluun rahaa, ja päästään samaan tilanteeseen, kun missä lähtiessä oltiin...........
Ja vielä jos aiheella herkutellaan, niin tämä viisipyttyinen ei ole millään lailla "loppuun viritetty", ei sinne päinkään, vaan meselle tyypilliseen tapaan reserviä on kyllä jätetty runsaasti, niin moottoriin, kun muuhunkin tekniikkaan.
Olikohan vanhassa commonrail-tekniikassa se ongelma, että päästötavoitteet eivät toteutuisi tulevaisuudessa? BMW:n vanhemmassa 535d-mallissa oli (272hv) 1200 kierroksen kohdalla vääntöä 500Nm:ä ja se maksimi oli sen 560. Nyt se tosiaan on 580Nm. Uskon, että varaa on tosiaan commonrailtekniikassa voiman lisäämiseen, mutta ovatkohan automaattilaatikot ihan vielä ajantasalla?-en usko. 535d:n automaatin sietokyvyksi on arvioitu 620 Nm, joten varaa on jätettävä jonkun verran sen alle.
Lähitulevaisuus on muilla merkeillä 2-litran moottoreissa 200hv ja 400Nm! Kuten bemarilla on jo nyt. Odotellaanpa automaattien kehitystä.
MB:n W203:sen 200 cdi:n teho oli 122hv ja nyt W204:sen 136hv. Mutta väännössä ei ole mitään eroa-vaivainen 270Nm molemmissa-uudemmassa vääntöalue 200 kierrosta ylemmäs asti käytössä. Mutta mitä ihmettä on tapahtunut tuon uuden 200cdin ja automaatin yhteistyössä-surkeaa-onkohan siinä tosiaan välitykset harvemmat kun automaatti antaa aina ykkösen S/C-alueesta riippumatta kevyelläkin kaasulla? W204 200Cdi:n tärinä ja jyristys on ihmeellistä eikö näitä autoja koeajeta tehtaalla? Kaupungissa on pidettävä pakkokolmonen ja jos 80km/h ajaa niin on pidettävä pakkonelonen-muuten resonoi. Siltikin resonoi kaupungissa kolmosella tietyllä nopeudella. Tiedätkö nim. cdi mistä tämä johtuu vääntö sama ja yhtä alhaalla kuin vanhassa, mutta uusi tärisee? Onko välitys harvempi polttoainetalouden takia? Vai onko laatikko eri? Huollossa lupasivat, että vaihtokohdat voidaan ohjelmoida uudelleen ekan huollon yhteydessä. Näitä ongelmia on siis myös E-mallissa 200 cdi:n yhteydessä.
öö totanoinniin otas kuitenki vertailuksi tuo 220cdi ku sehän on ilmeisesti sama tekniikaltaan mut ohjelmisto päivitetty?
lukemat taitaapi olla jotaki 176 tms ja vääntöjä e muista
T:Sankari
lukemat taitaapi olla jotaki 176 tms ja vääntöjä e muista
T:Sankari
® Mesen linttaklubi
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
MB W210 290 TD
MB W123 300 TDT
MB W126 500 SEL
KTM LC4 400 military
VW golf MK3 2.9 VR6 Syncro
Baijerista tulossa ensi keväänä n. 3½-sataa-heppainen 3-litr. 3-turbodiesel:
http://www.6post.com/forums/showthread.php?t=557682
Tulee vähän paineita Stuttgartiin tehokilpailussa.
http://www.6post.com/forums/showthread.php?t=557682
Tulee vähän paineita Stuttgartiin tehokilpailussa.
BMW:llä on jo nyt 313 heppainen 3-litran kuutonen, ja Audillakin taidetaan liikkua samassa luokassa. Mersun tehokkain kuutosdiesel on tällä hetkellä jo aika iäkäs OM642 V6 tyyppi josta kirnutaan tehokkaimmillaan 265 hepoa. Luulisinpa että kohtapuolin tulee uudempi konstruktio tuosta V6:sta, ja todennäköisesti kahdella turbolla.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Eiks toi OM642:nen ois kannattanu heti rakentaa kahella turbolla. Itellä omassa E:ssä tuo moottori ja en ois laittanu yhtään vastaan vaikka olisivat tehtaalla ruuvannu kaks turboa putkeen. Molemmille puolille omat, onhan tuossa jo kaks ilmamassamittariakin.Eldorado kirjoitti:BMW:llä on jo nyt 313 heppainen 3-litran kuutonen, ja Audillakin taidetaan liikkua samassa luokassa. Mersun tehokkain kuutosdiesel on tällä hetkellä jo aika iäkäs OM642 V6 tyyppi josta kirnutaan tehokkaimmillaan 265 hepoa. Luulisinpa että kohtapuolin tulee uudempi konstruktio tuosta V6:sta, ja todennäköisesti kahdella turbolla.
OM 642 esiteltiin jo 2005, eli se on jo 6 vuotta vanha moottorityyppi. Tuolloin siitä yhdelläkin turbolla otettu 224-235 hv oli kunnioitettava lukema. Toki saman aikakauden V8 diesel (OM 628/629) oli kahdella turbolla, mutta veekuutosesta haluttiin kompakti paketti joten päädyttiin laittamaan vain yksi ahdin sylinteriryhmien väliin.
Luultavasti tuleva V6-tyyppi tulee olemaan kaksoisahdettu samalla periaatteella kuin nykyiset 220/250 CDI:t (OM 651) eli pieni ja iso ahdin. Toisaalta on huhultu myös triplaturboista mutta mitään varmaa tietoa ei vielä ainakaan ole tulevasta moottorista (mahdollisesti tyyppi OM 652 ?).
Luultavasti tuleva V6-tyyppi tulee olemaan kaksoisahdettu samalla periaatteella kuin nykyiset 220/250 CDI:t (OM 651) eli pieni ja iso ahdin. Toisaalta on huhultu myös triplaturboista mutta mitään varmaa tietoa ei vielä ainakaan ole tulevasta moottorista (mahdollisesti tyyppi OM 652 ?).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Ehkäpä mersu on suunnattu vähä eri ostajaryhmälle kuin bmw, siksi tehot eivät aivan samaa luokkaa ole, mersut yleensä poikkeuksetta dieselikoneisina kestävempiä.
Bemareissahan on aina pitäny olla voimaa, pakko sitä ottaa dieselistäkin niin paljon että hirvittää. Mutta kuinka moni bemarinkin dieselikoneiden rikkoutumisesta on ollut vääränlaista käyttöä - kova rasitus heti kylmänä, tai vastaavasti sammutetaan kuumana ilman jälkikäyttöä? Toki jos mersu on onnistunut tekemään koneen joka kestää edellämainitut rääkit, niin hyvä sille.
Täälläpäin on yksi taksari ainakin joka osti silloin e60 535d kun se tuli, nyt sillä on tämä uusi f10 korinen, mutta koneesta en ole varma, epäilisin kyllä 520d.
Suomessa kuitenkin taksimaailmassa mielestäni elää niin voimakkaana se aate, että taksin pitää olla mersu. Se lienee yksi syy miksi ei bemarit ole yleistyneet. Ja ehkä se että bemarin on olevinaan ainakin jokseenkin sporttinen auto, taksilla kuitenkin vanhukset ainakin täälläpäin paljon matkustavat, penkit lienee epämukavat vanhalle takamukselle yms. Kait noita tietysti saa jollain sohvapenkilläkin?
Sitten nää itäautot lienee yleistyneet halvan hinnan yms takia? Bmw lienee kuitenkin kallein pidettävä bmw-mercedes-hyundai-toyota linjasta?
Huh huh, uskomattomia teholukemia ne repii näistä koneista.
mersua ja bemaria on sikäli huono verrata, että mersun perusdiesel on 2 desiä vielä isompi kuin bmw:n, tästäkin litratehoetua bmw:n leiriin.
ja ihme höpöttelyä tuollainen että esim 530d olisi jotain "kolmiot vilkkuu vatsalihakset kipeänä" ajoa, ei mulla ainakaan, sitä kaasua voi painella ihan "varpailla", ja ajotietokone kertoo alle 6 lukemia tuolle "möhkölle"
Kyllä mitä kaverilla oli pari 200cdi:tä joita ajelin, niin ihan repivää kyytiä nekin antoi jos niin halusi, en näe tuossa suhteessa juuri mitään eroa.
Nukkumaan, viime yö oli töissä, ja taas pitäis siinä 4 tunnin päästä lähteä.
Bemareissahan on aina pitäny olla voimaa, pakko sitä ottaa dieselistäkin niin paljon että hirvittää. Mutta kuinka moni bemarinkin dieselikoneiden rikkoutumisesta on ollut vääränlaista käyttöä - kova rasitus heti kylmänä, tai vastaavasti sammutetaan kuumana ilman jälkikäyttöä? Toki jos mersu on onnistunut tekemään koneen joka kestää edellämainitut rääkit, niin hyvä sille.
Täälläpäin on yksi taksari ainakin joka osti silloin e60 535d kun se tuli, nyt sillä on tämä uusi f10 korinen, mutta koneesta en ole varma, epäilisin kyllä 520d.
Suomessa kuitenkin taksimaailmassa mielestäni elää niin voimakkaana se aate, että taksin pitää olla mersu. Se lienee yksi syy miksi ei bemarit ole yleistyneet. Ja ehkä se että bemarin on olevinaan ainakin jokseenkin sporttinen auto, taksilla kuitenkin vanhukset ainakin täälläpäin paljon matkustavat, penkit lienee epämukavat vanhalle takamukselle yms. Kait noita tietysti saa jollain sohvapenkilläkin?
Sitten nää itäautot lienee yleistyneet halvan hinnan yms takia? Bmw lienee kuitenkin kallein pidettävä bmw-mercedes-hyundai-toyota linjasta?
Huh huh, uskomattomia teholukemia ne repii näistä koneista.
mersua ja bemaria on sikäli huono verrata, että mersun perusdiesel on 2 desiä vielä isompi kuin bmw:n, tästäkin litratehoetua bmw:n leiriin.
ja ihme höpöttelyä tuollainen että esim 530d olisi jotain "kolmiot vilkkuu vatsalihakset kipeänä" ajoa, ei mulla ainakaan, sitä kaasua voi painella ihan "varpailla", ja ajotietokone kertoo alle 6 lukemia tuolle "möhkölle"
Kyllä mitä kaverilla oli pari 200cdi:tä joita ajelin, niin ihan repivää kyytiä nekin antoi jos niin halusi, en näe tuossa suhteessa juuri mitään eroa.
Nukkumaan, viime yö oli töissä, ja taas pitäis siinä 4 tunnin päästä lähteä.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91