Löysä ohjaus (kuollut kulma), kellään neuvoja?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
TheEki
Viestit: 8
Liittynyt: 05.3.2008 22:35

Löysä ohjaus (kuollut kulma), kellään neuvoja?

Viesti Kirjoittaja TheEki »

Elikkä tuntuisi laivan ruorilta, varmaan 10cm tyhjää, lähinnä vasemmalle.
Tiedän, että ohjaussimpukkaa / jotakin muuta sellaista pitäisi kiristellä.

Teoriassa tiedän kyllä autoista, mutta konepellin avatessa osaan vain polttaa tupakkaani ja sylkeä maahan, eli en mitään.

Jokatapauksessa, ohjausta tarvisi saada normaaliksi, eihän tuolla kohta itsekään uskalla ajaa, saatika lujaa.
Kellään ei sattuisi olemaan kuvaa, että mistä kohtaa pitäisi kiristellä ja mitä ruuvia / ruuveja?

Autona W124, vm.87, 200B, tehostin luonnollisesti löytyy.

Olisi tosiaan tosi loistava homma, jos jollaki oikein kuva olisi, että mistä pitää vääntää ja minne.


Samalla kysäisen mistä voi johtua satunnainen uskomaton tärinä. Joskus kerran 500 kilometrissä aivan sattumalta eturenkaat täristää sen verran, että luulisi niiden irtoavan ja siinä vaiheessa on pakko painaa jarrua ja vauhdin hidastuessa tärinä lakkaa. Sitten voi taas rauhassa ottaa vaikka sen 170km/h eikä mitään kummempia tärinöitä.
Todella harvoin ja todella sattumalta sattuu.. ei pompuissa eikä tietyissä vauhdeissa tai olosuhteissa.. Aivan mysteeristä?
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Simpukan säätö.

Ohjaussimpukka on vasemmassa etulokarissa kiinni, konepellin alla. Se on se mötikkä mihin menee ratilta tuleva akseli.

Simpukan päällä on 19mm(?) kantaisella mutterilla lukittu 6mm(?) kuusiokolokantainen pultti.

-Renkaat suoraan
-Mutteri löysälle
-Väännä pulttia aukipäin vaikkapa 1/4 kierros
-Kiristä mutteri kevyesti
-Koita rattia

Toista edellä oleva niin monta kertaa, että ratti ei palauta kunnolla, vaan ohjaus tuntuu tahmealta. Ruuvaa vähän löysemmälle.

Käy ajamassa lenkki ja löysää simpukkaa tarvittaessa lisää.


Eli kun käännät ruuvia vastapäivään, simpukka kiristyy. Myötäpäivään löystyy. Eipä olisi ensimmäinen Mersu, missä on simpukka "kiristetty" tappiin, eikä ole apua. Kiristetty väärään suuntaan. :lol:

Tai voihan siellä olla väljää muuallakin...
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Scroll
Viestit: 200
Liittynyt: 10.7.2011 0:22
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Scroll »

Kuuluukos tuon 6mm kuusiopultin olla ihan älyttömän tiukassa? Yritin äsken omasta lankustani sitä säätää mutta en saanut kuusiopulttia kääntymään aukipäin yhtään.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Kai löysäsit lukkomutterin ensin :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Taitaa olla jossain nivelissäkin väljää, tärinä viittaisi väljyyksiin.
Lähinnä alapallonivel, raidetangon pää ja pyöränlaakeri kannattaa
ensin kokeilla. Kolina kuoppaisella tiellä paljastaa väljyyden.
4matic - Ihminen ei tarvitse tämän parempaa autoa, tosin sellaista ei ole tehtykään.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jarkko N kirjoitti:Taitaa olla jossain nivelissäkin väljää, tärinä viittaisi väljyyksiin.
Lähinnä alapallonivel, raidetangon pää ja pyöränlaakeri kannattaa
ensin kokeilla. Kolina kuoppaisella tiellä paljastaa väljyyden.
Ja apusimpukka. :idea: Nostaa auton keulan ilmaan ja heiluttelee oikeaa pyörää, sen jopa näkee jos nivel on tosissaan väljä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Scroll
Viestit: 200
Liittynyt: 10.7.2011 0:22
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Scroll »

teppo21 kirjoitti:Kai löysäsit lukkomutterin ensin :roll:
Tottakai, ihan irti asti otin.
Avatar
Scroll
Viestit: 200
Liittynyt: 10.7.2011 0:22
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Scroll »

Toinen kysymys, kuuluuko sen ohjaustehostimen öljyn säiliön olla ihan täynnä? Nimittäin kurkkasin äsken ja siellähän oli vajaa puoli säiliötä öljyä. Lisäsin sitä sitten siihen MAX 20°C tasoon asti ja mieleeni tuli että pitäisikö sitä sinne vielä lisätä kun näytti jäävän vieläkin vajaaksi?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Scroll kirjoitti:Toinen kysymys, kuuluuko sen ohjaustehostimen öljyn säiliön olla ihan täynnä? Nimittäin kurkkasin äsken ja siellähän oli vajaa puoli säiliötä öljyä. Lisäsin sitä sitten siihen MAX 20°C tasoon asti ja mieleeni tuli että pitäisikö sitä sinne vielä lisätä kun näytti jäävän vieläkin vajaaksi?
Ei tarvi lisätä tuota enempää, jos sen "kylmänä" tarkastit. Maksimin ja purkin yläreunan välissä on ainakin viisi senttiä tyhjää.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Lootax_124
Viestit: 20
Liittynyt: 29.9.2011 17:08
Paikkakunta: Kymenlaakso

Ohjausvaihteen keskiasento

Viesti Kirjoittaja Lootax_124 »

Eikös ohjausvaihteen tulisi olla "keskiasennossaan" välystä säädettäessä?

Usein pyöränkulmien säädöt sotkevat ohjausta senverran, että kun ratti ja pyörät ovat suorassa, ei ohjausvaihde olekaan keskikohdassaan.
Avatar
Scroll
Viestit: 200
Liittynyt: 10.7.2011 0:22
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Scroll »

Nojoo, vaihettiin sitten koko ohjaustehostin/simpukka mun kakkosnelkkuun kun ei vikaa löytynyt oikeen mistään muualta. Oli nimittäin tuo simpukka kiristetty ihan tappiinsa ja se oli ihan jumissa. Nyt skulaa ja pitäs mennä leimaltaki läpi.
W211 220 CDI '03
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88

Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti

® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”