Löysä ohjaus (kuollut kulma), kellään neuvoja?
Löysä ohjaus (kuollut kulma), kellään neuvoja?
Elikkä tuntuisi laivan ruorilta, varmaan 10cm tyhjää, lähinnä vasemmalle.
Tiedän, että ohjaussimpukkaa / jotakin muuta sellaista pitäisi kiristellä.
Teoriassa tiedän kyllä autoista, mutta konepellin avatessa osaan vain polttaa tupakkaani ja sylkeä maahan, eli en mitään.
Jokatapauksessa, ohjausta tarvisi saada normaaliksi, eihän tuolla kohta itsekään uskalla ajaa, saatika lujaa.
Kellään ei sattuisi olemaan kuvaa, että mistä kohtaa pitäisi kiristellä ja mitä ruuvia / ruuveja?
Autona W124, vm.87, 200B, tehostin luonnollisesti löytyy.
Olisi tosiaan tosi loistava homma, jos jollaki oikein kuva olisi, että mistä pitää vääntää ja minne.
Samalla kysäisen mistä voi johtua satunnainen uskomaton tärinä. Joskus kerran 500 kilometrissä aivan sattumalta eturenkaat täristää sen verran, että luulisi niiden irtoavan ja siinä vaiheessa on pakko painaa jarrua ja vauhdin hidastuessa tärinä lakkaa. Sitten voi taas rauhassa ottaa vaikka sen 170km/h eikä mitään kummempia tärinöitä.
Todella harvoin ja todella sattumalta sattuu.. ei pompuissa eikä tietyissä vauhdeissa tai olosuhteissa.. Aivan mysteeristä?
Tiedän, että ohjaussimpukkaa / jotakin muuta sellaista pitäisi kiristellä.
Teoriassa tiedän kyllä autoista, mutta konepellin avatessa osaan vain polttaa tupakkaani ja sylkeä maahan, eli en mitään.
Jokatapauksessa, ohjausta tarvisi saada normaaliksi, eihän tuolla kohta itsekään uskalla ajaa, saatika lujaa.
Kellään ei sattuisi olemaan kuvaa, että mistä kohtaa pitäisi kiristellä ja mitä ruuvia / ruuveja?
Autona W124, vm.87, 200B, tehostin luonnollisesti löytyy.
Olisi tosiaan tosi loistava homma, jos jollaki oikein kuva olisi, että mistä pitää vääntää ja minne.
Samalla kysäisen mistä voi johtua satunnainen uskomaton tärinä. Joskus kerran 500 kilometrissä aivan sattumalta eturenkaat täristää sen verran, että luulisi niiden irtoavan ja siinä vaiheessa on pakko painaa jarrua ja vauhdin hidastuessa tärinä lakkaa. Sitten voi taas rauhassa ottaa vaikka sen 170km/h eikä mitään kummempia tärinöitä.
Todella harvoin ja todella sattumalta sattuu.. ei pompuissa eikä tietyissä vauhdeissa tai olosuhteissa.. Aivan mysteeristä?
Simpukan säätö.
Ohjaussimpukka on vasemmassa etulokarissa kiinni, konepellin alla. Se on se mötikkä mihin menee ratilta tuleva akseli.
Simpukan päällä on 19mm(?) kantaisella mutterilla lukittu 6mm(?) kuusiokolokantainen pultti.
-Renkaat suoraan
-Mutteri löysälle
-Väännä pulttia aukipäin vaikkapa 1/4 kierros
-Kiristä mutteri kevyesti
-Koita rattia
Toista edellä oleva niin monta kertaa, että ratti ei palauta kunnolla, vaan ohjaus tuntuu tahmealta. Ruuvaa vähän löysemmälle.
Käy ajamassa lenkki ja löysää simpukkaa tarvittaessa lisää.
Eli kun käännät ruuvia vastapäivään, simpukka kiristyy. Myötäpäivään löystyy. Eipä olisi ensimmäinen Mersu, missä on simpukka "kiristetty" tappiin, eikä ole apua. Kiristetty väärään suuntaan.
Tai voihan siellä olla väljää muuallakin...
Ohjaussimpukka on vasemmassa etulokarissa kiinni, konepellin alla. Se on se mötikkä mihin menee ratilta tuleva akseli.
Simpukan päällä on 19mm(?) kantaisella mutterilla lukittu 6mm(?) kuusiokolokantainen pultti.
-Renkaat suoraan
-Mutteri löysälle
-Väännä pulttia aukipäin vaikkapa 1/4 kierros
-Kiristä mutteri kevyesti
-Koita rattia
Toista edellä oleva niin monta kertaa, että ratti ei palauta kunnolla, vaan ohjaus tuntuu tahmealta. Ruuvaa vähän löysemmälle.
Käy ajamassa lenkki ja löysää simpukkaa tarvittaessa lisää.
Eli kun käännät ruuvia vastapäivään, simpukka kiristyy. Myötäpäivään löystyy. Eipä olisi ensimmäinen Mersu, missä on simpukka "kiristetty" tappiin, eikä ole apua. Kiristetty väärään suuntaan.
Tai voihan siellä olla väljää muuallakin...
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Ja apusimpukka. Nostaa auton keulan ilmaan ja heiluttelee oikeaa pyörää, sen jopa näkee jos nivel on tosissaan väljä.Jarkko N kirjoitti:Taitaa olla jossain nivelissäkin väljää, tärinä viittaisi väljyyksiin.
Lähinnä alapallonivel, raidetangon pää ja pyöränlaakeri kannattaa
ensin kokeilla. Kolina kuoppaisella tiellä paljastaa väljyyden.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Ei tarvi lisätä tuota enempää, jos sen "kylmänä" tarkastit. Maksimin ja purkin yläreunan välissä on ainakin viisi senttiä tyhjää.Scroll kirjoitti:Toinen kysymys, kuuluuko sen ohjaustehostimen öljyn säiliön olla ihan täynnä? Nimittäin kurkkasin äsken ja siellähän oli vajaa puoli säiliötä öljyä. Lisäsin sitä sitten siihen MAX 20°C tasoon asti ja mieleeni tuli että pitäisikö sitä sinne vielä lisätä kun näytti jäävän vieläkin vajaaksi?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
- Lootax_124
- Viestit: 20
- Liittynyt: 29.9.2011 17:08
- Paikkakunta: Kymenlaakso
Ohjausvaihteen keskiasento
Eikös ohjausvaihteen tulisi olla "keskiasennossaan" välystä säädettäessä?
Usein pyöränkulmien säädöt sotkevat ohjausta senverran, että kun ratti ja pyörät ovat suorassa, ei ohjausvaihde olekaan keskikohdassaan.
Usein pyöränkulmien säädöt sotkevat ohjausta senverran, että kun ratti ja pyörät ovat suorassa, ei ohjausvaihde olekaan keskikohdassaan.
Nojoo, vaihettiin sitten koko ohjaustehostin/simpukka mun kakkosnelkkuun kun ei vikaa löytynyt oikeen mistään muualta. Oli nimittäin tuo simpukka kiristetty ihan tappiinsa ja se oli ihan jumissa. Nyt skulaa ja pitäs mennä leimaltaki läpi.
W211 220 CDI '03
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88
Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti
® Mesen linttaklubi
ex. W202 220D '97
ex. W124 250D '88
Syksyn pimeimmässäkin yössä loistaa aina yksi tähti
® Mesen linttaklubi