ABS/ESP/BAS valot palaa => sulakkelle nro. 19 ei tule vir
ABS/ESP/BAS valot palaa => sulakkelle nro. 19 ei tule vir
Seuraavanlainen ongelma:
Auto: 12/99 200CDI
Käytetty *-testerissä ja antaa vikaa "ohjauskulma-anturin ääriarvoja ei asetettu" tmv. Ei auta laidasta laitaa kääntelyt, joten katsaus sulakkeboksiin. Nrot 4 ja 19 ovat ABS/ESP sulakkeet ja tuolle normaalia isommalle (En tiedä ks. lattasulakkeen nimeä ) nro 19 40A sulakkeelle ei tule virtaa kummallekkaan puolelle. Vika siis tuli, kun otin akunkengän irti vaihtaessani mankkaa. Jarruvalokatkaisin on ok.
Mistähän löytäisi sahkökaaviota, mistä näkisi hieman osviittaa, mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Entäpä tämä "ylijännitesuojarele"?
Auto: 12/99 200CDI
Käytetty *-testerissä ja antaa vikaa "ohjauskulma-anturin ääriarvoja ei asetettu" tmv. Ei auta laidasta laitaa kääntelyt, joten katsaus sulakkeboksiin. Nrot 4 ja 19 ovat ABS/ESP sulakkeet ja tuolle normaalia isommalle (En tiedä ks. lattasulakkeen nimeä ) nro 19 40A sulakkeelle ei tule virtaa kummallekkaan puolelle. Vika siis tuli, kun otin akunkengän irti vaihtaessani mankkaa. Jarruvalokatkaisin on ok.
Mistähän löytäisi sahkökaaviota, mistä näkisi hieman osviittaa, mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Entäpä tämä "ylijännitesuojarele"?
Re: ABS/ESP/BAS valot palaa => sulakkelle nro. 19 ei tule
Kaivetaas vanha aihe esille, kun tuntuu ajankohtaiselta.
Sulake 19 samaten virrattomana, sama juttu kun kone käy tai kone seis. Toinen lanka (pu/ke) tuolta sulakkeelta menee suoraan ABS-pumpulle, mutta mistä toinen eli syöttö (pu) tulee?
Vai pitäiskö virrat tulla vasta sitten kun jarruttaa, tai auto on liikkeellä???
Onko kuuluisalla jarruvalokytkimellä suoraa vaikutusta virransyöttöön?
ABS/ESP/BAS-vikaa ilmoittelee täälläkin, facelift-väykän mittaritaulussa. Sammuu kyllä käynnistettäessä mutta syttyvät hetken ajon jälkeen. Eikä kääntelystä ole apuja.Jagar kirjoitti: Käytetty *-testerissä ja antaa vikaa "ohjauskulma-anturin ääriarvoja ei asetettu" tmv. Ei auta laidasta laitaa kääntelyt, joten katsaus sulakkeboksiin. Nrot 4 ja 19 ovat ABS/ESP sulakkeet ja tuolle normaalia isommalle (En tiedä ks. lattasulakkeen nimeä ) nro 19 40A sulakkeelle ei tule virtaa kummallekkaan puolelle.
Sulake 19 samaten virrattomana, sama juttu kun kone käy tai kone seis. Toinen lanka (pu/ke) tuolta sulakkeelta menee suoraan ABS-pumpulle, mutta mistä toinen eli syöttö (pu) tulee?
Vai pitäiskö virrat tulla vasta sitten kun jarruttaa, tai auto on liikkeellä???
Onko kuuluisalla jarruvalokytkimellä suoraa vaikutusta virransyöttöön?
Mistäs tuollaisen löytää? Tutkailin tehostimen vieressä olevia kamppeita, taisi olla kolme keltaista, yksi musta ja yksi vihreä. Kaksi viimeistä on kyllä hiukan pienen oloisia 40A virroille.Jagar kirjoitti:Entäpä tämä "ylijännitesuojarele"?
Re: ABS/ESP/BAS valot palaa => sulakkelle nro. 19 ei tule
Hiukan päivitystä tilanteeseen. Kokeilin aamulla ennen liikkeellelähtöä painaa ESP:n pois päältä, ja kas - ABS/ESP/BAS-valot eivät enää syttyneetkään hetken ajelun jälkeen. ABS jäi päälle (valo ei siis pala), joten vois olettaa et sen kamppet on kunnossa. Jarruteltuakin tuli, ei tosin nii paljoo et ABS:n toiminta olis tullu testattua.antza0 kirjoitti:ABS/ESP/BAS-vikaa ilmoittelee täälläkin, facelift-väykän mittaritaulussa. Sammuu kyllä käynnistettäessä mutta syttyvät hetken ajon jälkeen. Eikä kääntelystä ole apuja.
Hiukan ääneen pohdiskelua: Jäljelle mahdollisten syyllisten listaan jää ESP:n omat kamppeet, kuten ratin kulmatunnistin ja pyöränkulmat. Ajokäytös on kunnossa, kulmat on tarkastettu huollossa (joka tosin oli toisen merkin merkkihuolto). Tuon operaation jälkeen toista etukulmaa on kyllä operoitu, mutta kummaa käytöstä ei silti ole ilmaantunut, vikavaloja lukuunottamatta. No niin no, ratti on kyl hiukan vasemmalle kallellaan, liekö poliittista.
Seuraava operaatio taitaa olla pyöränkulmien tarkastus _asiantuntevassa_ pajassa. Vehon hintoja ei jaksaisi maksaa, mitä muita vaihtoehtoja poppoolle tulee mieleen Lounais-Suomesta???
abs bas eps
Ilmoittaudutaan joukkoon. Sama vika täälläkin 98 s210:ssä.
Noin 20km ajon jälkeen eps abs ja bas tippuu pois pelistä, mutta kuittaantuu aina uudelleen käynnistyksellä.
Mitään yhteistä tekiää vikavalojen syttymiselle en ole keksinyt. Joskus syttyy tasaisessa maantie ajossa, joskus jarruttaessa jne.
Eka kerran syttyi kun starttasin ja lähdin peruuttamaan parkista pois.
Kuinka tuo jarruvalokatkaisija viallisissa ilmenee? Pomppaako varotusvalot silmille kun polkaisee ekakerran jarrua? Pitää varmaan vaihtaa tuo katkaisija ensin ja jos ei tokene niin viedä piuhan päähän.
Mihinkä tampereen alueella kannattaa viedä testattaaksi?
Noin 20km ajon jälkeen eps abs ja bas tippuu pois pelistä, mutta kuittaantuu aina uudelleen käynnistyksellä.
Mitään yhteistä tekiää vikavalojen syttymiselle en ole keksinyt. Joskus syttyy tasaisessa maantie ajossa, joskus jarruttaessa jne.
Eka kerran syttyi kun starttasin ja lähdin peruuttamaan parkista pois.
Kuinka tuo jarruvalokatkaisija viallisissa ilmenee? Pomppaako varotusvalot silmille kun polkaisee ekakerran jarrua? Pitää varmaan vaihtaa tuo katkaisija ensin ja jos ei tokene niin viedä piuhan päähän.
Mihinkä tampereen alueella kannattaa viedä testattaaksi?
Onhan pojjiilla akut hyvässä kunnossa? Alijännite kun antaa kaikkia hauskoja sähkövikailmoja...
Jarruvalokytkinhän voi tehdä tuota satunnaisesti jos ei kokonaan sökö, antaa vaan silloin tällöin epäjärkevää signaalia.
jatketaan ääneen ajattelua: anzao:lla vois syynä olla se rattispiraali, kuitenkin. Tai sit sivuttaiskiihtyvyysanturi
slant6: Vänttinen Lahdesjärvellä on hyvähkö mutta kiireeinen korjaamo, Venetmäki (Akaan) Viialassa ehkä vähän ehtiväisempi. Pari yksityistäkin starin omistajaa pirkanmaalla muistaakseni oli, kannattaa huudella täällä jos joku ehtis ilmoittautua... jarruvalokytkimen yleensä ilmoittaa kyllä carsoftkin
Jarruvalokytkinhän voi tehdä tuota satunnaisesti jos ei kokonaan sökö, antaa vaan silloin tällöin epäjärkevää signaalia.
jatketaan ääneen ajattelua: anzao:lla vois syynä olla se rattispiraali, kuitenkin. Tai sit sivuttaiskiihtyvyysanturi
slant6: Vänttinen Lahdesjärvellä on hyvähkö mutta kiireeinen korjaamo, Venetmäki (Akaan) Viialassa ehkä vähän ehtiväisempi. Pari yksityistäkin starin omistajaa pirkanmaalla muistaakseni oli, kannattaa huudella täällä jos joku ehtis ilmoittautua... jarruvalokytkimen yleensä ilmoittaa kyllä carsoftkin
Akku vaihdettu viime syksynä, vai oliks se jo edellisenä... Laatuakku kuitenkin, ei mikään halvin mahdollinen harrasteakku. Webasto talvisin aktiivikäytössä, nääs.MHe kirjoitti:Onhan pojjiilla akut hyvässä kunnossa? Alijännite kun antaa kaikkia hauskoja sähkövikailmoja...
Jarruvalokytkinhän voi tehdä tuota satunnaisesti jos ei kokonaan sökö, antaa vaan silloin tällöin epäjärkevää signaalia.
jatketaan ääneen ajattelua: anzao:lla vois syynä olla se rattispiraali, kuitenkin. Tai sit sivuttaiskiihtyvyysanturi
Päivitystä tilanteen osalta: Lauantaina kärry perässä, eikä valoshow syttynyt. Eikä oo (vieläkään) sen jälkeen syttyny. Syttyy varmaan vasta sit kun lähden tästä jälleen ajelemaan. Jännää.
Kokeilkaapa muuten muut samasa viasta kärsivät korjauksena käyttää kärryä perässä.
Toi jarruvalokytkin pitäisi kokeeksi ja varmuudeksi kyl vaihtaa, jahka saa sopivan käsiinsä. Motonetin ainukainen malli oli neljällä navalla, ja tuossa tarvii olla 6-napainen. Jahka Vehon likellä liikun, ni nappaan paremmin sopivan kyytiin.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Ok, tää on hyvä tieto. Pitää käyttää väykkä oikaisuhoidossa.Meissenkeri kirjoitti:En osaa muuta neuvoa mutta omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että ratti ei kestä suoraan ajettaessa olla paljoakaan vinossa, niin alkaa em. herjaa tulemaan. Eli pyöränkulmat pitää olla säädetty niin että ratti on suoraan ajettaessa suorassa.
Ajattelin muuten vielä tarkistaa tuon sulakkeen 19 tilanteen, epäilenpä ettei siellä vieläkään olis virtoja vaikka systeemi toimii. Mutta varmistan jahka väykkä, yleismittari ja meikis ovat samalla tontilla.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Raja menee melko lailla puolan paksuudesa(ratin vinossa ololle)
sen jälkeen alkaa helposti valo palamaan,
Yksi tarkistus kohde on peräkärryn tepselin reikä autossa ja sen piuhat,
Myös laturi kannatta mittailla että antaa tasaisesti virtaa
sen jälkeen alkaa helposti valo palamaan,
Yksi tarkistus kohde on peräkärryn tepselin reikä autossa ja sen piuhat,
Myös laturi kannatta mittailla että antaa tasaisesti virtaa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Tosiaan 13,8V latasi talvella. Hienokseltaan alakantissa. Pitänee tarkistaa tuokin. akku uusittu helmikuussa.
Ihmetyttää vaan tuo kun vika ilmenee aina kun ajaa n20km. Tullut vain yhden kerran (ensimmäinen kerta kun vika ilmeni) startatessa.
Jarruvalot pelaa, ei anna alijännitteestä varoitusta ja jarruvalokatkaisijakin tuntuisi toimivan.
Ihmetyttää vaan tuo kun vika ilmenee aina kun ajaa n20km. Tullut vain yhden kerran (ensimmäinen kerta kun vika ilmeni) startatessa.
Jarruvalot pelaa, ei anna alijännitteestä varoitusta ja jarruvalokatkaisijakin tuntuisi toimivan.
Päivitetään lopputulos.
Vikavalot aiheutti väljä raidetangon ulko- ja sisäpää. Välystä ei edes huomannut ajaessa tai sitten siihen oli jo tottunut. Lopulta ulkopää hajosi ja välystä tuli reippaasti. Uudet nivelet ja kaikki vikavalot hävisi. Ei edes syttyneet vaikka pyöränkulmat oli päin seiniä hetken aikaa.
On se viksu auto kun tunnistaa ohjausnivelten välyksetkin itse.
Vikavalot aiheutti väljä raidetangon ulko- ja sisäpää. Välystä ei edes huomannut ajaessa tai sitten siihen oli jo tottunut. Lopulta ulkopää hajosi ja välystä tuli reippaasti. Uudet nivelet ja kaikki vikavalot hävisi. Ei edes syttyneet vaikka pyöränkulmat oli päin seiniä hetken aikaa.
On se viksu auto kun tunnistaa ohjausnivelten välyksetkin itse.
ABS EPS jne valor jää päälle
moi
ylijännitesuojarelettä tinaamalla (huonoja juotoksia korjattu)
helppo homma kotelosta (vänkärin puolella konepellin alla) 3-4 ruuvia auki ja releboxista piuhat irti
sitten box pois
ja tinaamaan alapuolelta juotoksia
näin korjaantui
PS n. 100€ box jos ostaa kokonaan uuden
ylijännitesuojarelettä tinaamalla (huonoja juotoksia korjattu)
helppo homma kotelosta (vänkärin puolella konepellin alla) 3-4 ruuvia auki ja releboxista piuhat irti
sitten box pois
ja tinaamaan alapuolelta juotoksia
näin korjaantui
PS n. 100€ box jos ostaa kokonaan uuden
http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewit ... 1001580818
Onko kyseessä oikea osa? Numeo a000 540 0372
Kuuluuko sille 19 40a sulakkeelle tulla sähkö moottorin käydessä? Oireet on täsmälleen samat eli esp/bas/abs pois pelistä heti startissa. Testeri sanoo ettei ole opetettu, mutta kun ei tämä opi millää ratin asentoja. Tuolle em. sulakkeelle ei tule sähköä.
Otin ylijännitereleen irti, on terveen näköinen. Joku toinenkin on tehnyt saman tutkimuksen jäljistä päätellen. Onko siis syy ylijännitereleessä jos tuolle sulakkeelle ei tule jännitettä, vai tuleeko siihen jännite vasta jarrutuksessa?
Onko kyseessä oikea osa? Numeo a000 540 0372
Kuuluuko sille 19 40a sulakkeelle tulla sähkö moottorin käydessä? Oireet on täsmälleen samat eli esp/bas/abs pois pelistä heti startissa. Testeri sanoo ettei ole opetettu, mutta kun ei tämä opi millää ratin asentoja. Tuolle em. sulakkeelle ei tule sähköä.
Otin ylijännitereleen irti, on terveen näköinen. Joku toinenkin on tehnyt saman tutkimuksen jäljistä päätellen. Onko siis syy ylijännitereleessä jos tuolle sulakkeelle ei tule jännitettä, vai tuleeko siihen jännite vasta jarrutuksessa?
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Voisko joku selittää tyhmälle miten tämä oikeasti vaikuttaa niihin esp/abs valojen palamiseen.Slant6 kirjoitti:Päivitetään lopputulos.
Vikavalot aiheutti väljä raidetangon ulko- ja sisäpää. Välystä ei edes huomannut ajaessa tai sitten siihen oli jo tottunut. Lopulta ulkopää hajosi ja välystä tuli reippaasti. Uudet nivelet ja kaikki vikavalot hävisi. Ei edes syttyneet vaikka pyöränkulmat oli päin seiniä hetken aikaa.
On se viksu auto kun tunnistaa ohjausnivelten välyksetkin itse.
En minäkään. Luulen että pyörän nopeuden tunnistin on alkanut toimia niveliä vaihtaessa.
Minulla virkistyi kun laitoin sulakkeet takapenkin alle. Ohjauspyörän asennon tunnistin ei saanut virtaa.
Minulla virkistyi kun laitoin sulakkeet takapenkin alle. Ohjauspyörän asennon tunnistin ei saanut virtaa.
Viimeksi muokannut Perttu K, 07.2.2014 13:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Ihme juttu jos ei puolan paksuudesta tule herjaaPerttu K kirjoitti:Kuulema se siitäkin herjaa. Ihan vähästä se ei kyllä valita. Minulla on ratti hieman reilun puola verran vinossa, eikä mitään valituksia. Ainakin itseä tuo jo haittaa sen verran, että ratin asento vielä korjataan.
(jos siis anturille ei ole uutta 0 laitettu)
puolan paksuus toli rippu mikä auto ja ratti
mutta ~5cm on tosi lähellä herjan rajaa
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Eipä taida pystyä olemaan. Spiraali ottaa asennon ratista. Ratissa on tappi josta spiraali kohdistuu siihen. Ratti on akselilla tehtaan merkeissä. Ohjausakselin päässä oli merkkiviiva ja ratissa valunystyrät sillä kohtaa.
En ole lähtenyt hyvää pilaamaan, noiden valojen kanssa oli tietämättömälle riittävästi puuhaa. Varmaan se sitten alkaa herjata kun käytän nelipyöräsuuntauksessa ja ratti oikaistaan. Tietääpähän sitten miten vinoon se on laitettava, että sammuu.
En ole lähtenyt hyvää pilaamaan, noiden valojen kanssa oli tietämättömälle riittävästi puuhaa. Varmaan se sitten alkaa herjata kun käytän nelipyöräsuuntauksessa ja ratti oikaistaan. Tietääpähän sitten miten vinoon se on laitettava, että sammuu.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Juuri hankitussa W208ssa abs/esp/bas valot syttyvät palamaan noin 10 kilometrin ajon jälkeen. Uudelleen käynnistämisen jälkeen saa taas ajella sen 10-15km ennenkuin sama uusiutuu. Ratti näyttää olevan hieman vinossa, voisiko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa?
Renkaanvaihto on käsillä eli suoristuuko ratti pyöränkulmien säädöllä?
Renkaanvaihto on käsillä eli suoristuuko ratti pyöränkulmien säädöllä?