Wanhaa Audia talven rientoihin? 100 Quattro förstås
Wanhaa Audia talven rientoihin? 100 Quattro förstås
Harraste-Mersukuume alkoi tässä syksyn kynnyksellä vähän laantumaan. Päähän taas pälkähti yksi salainen haave, nimittäin neliveto-Audi.
Audi 100 C3 mulla oli toissa talvena, ja olin siihen hyvinkin tyytyväinen. Kylmähän se meinasi pakkasella olla, mutta taisi johtua tukkoisesta lämppärin kennosta. Muuten auto pelasi kuin ajatus. Audissa viehättää nimenomaan sinkitty kori, tuokin reilu 20-vuotias auto oli alustaltaan ja pelleiltään lähes uutta vastaavassa kunnossa. Ei ollut tiivisteiden alla ruostetta eikä muissakaan koloissa.
Nyt kuitenkin olen miettinyt uudempikoppaista satkua, onkos se nyt C4-koria. Tuo vanha oli etuveto, joten kyllä nyt pitää joka nurkan vetää, että kulkua riittää myös kinoksissa. Noita satkuja saa aika edulliseen hintaan, kun ajattelee mitä sillä rahalla saa. Audi olisi muutenkin vähän "havillisempi" auto talven suolakeleihin. Oikein teki pahaa ajaa Ässällä viime talven suolapöllyissä. Ja kun noihin uudempiin ei enää ASD-lukkoa saanut niin pari kertaa tuli kiinnikin jäätyä Ässäläisen kanssa (itseasiassa olen jäänyt sillä nurmikolle kiinni kesäkelissäkin). Ässälle voisi olla parempi pysytellä ihan parempien kelien autona.
Onkos foorumilaisilla kokemusta tuosta uusikoppasesta satkusta? Vitoskone (2.3) taitaa olla ihan samoja peruja mitä vanhassakin kopassa? Se on kai ihan kestävän koneen maineessa. Noita tahtoo vaan olla vähän huonosti myynnissä, pitäisi Saksasta melkein hakea. 2.6:ssa ilmeisesti on jotain imusarjaongelmaa, ja tehotonkin se taitaa olla? Mites 2.8? Kuluttaako pahasti, pääseekö maantiellä alle kympillä?
Ainoat vaatimukset tosiaan on bensakone, manuaalivaihteisto ja neliveto. Muille tingeltangeleille on ihan sama, mieluummin ilman.
Audi 100 C3 mulla oli toissa talvena, ja olin siihen hyvinkin tyytyväinen. Kylmähän se meinasi pakkasella olla, mutta taisi johtua tukkoisesta lämppärin kennosta. Muuten auto pelasi kuin ajatus. Audissa viehättää nimenomaan sinkitty kori, tuokin reilu 20-vuotias auto oli alustaltaan ja pelleiltään lähes uutta vastaavassa kunnossa. Ei ollut tiivisteiden alla ruostetta eikä muissakaan koloissa.
Nyt kuitenkin olen miettinyt uudempikoppaista satkua, onkos se nyt C4-koria. Tuo vanha oli etuveto, joten kyllä nyt pitää joka nurkan vetää, että kulkua riittää myös kinoksissa. Noita satkuja saa aika edulliseen hintaan, kun ajattelee mitä sillä rahalla saa. Audi olisi muutenkin vähän "havillisempi" auto talven suolakeleihin. Oikein teki pahaa ajaa Ässällä viime talven suolapöllyissä. Ja kun noihin uudempiin ei enää ASD-lukkoa saanut niin pari kertaa tuli kiinnikin jäätyä Ässäläisen kanssa (itseasiassa olen jäänyt sillä nurmikolle kiinni kesäkelissäkin). Ässälle voisi olla parempi pysytellä ihan parempien kelien autona.
Onkos foorumilaisilla kokemusta tuosta uusikoppasesta satkusta? Vitoskone (2.3) taitaa olla ihan samoja peruja mitä vanhassakin kopassa? Se on kai ihan kestävän koneen maineessa. Noita tahtoo vaan olla vähän huonosti myynnissä, pitäisi Saksasta melkein hakea. 2.6:ssa ilmeisesti on jotain imusarjaongelmaa, ja tehotonkin se taitaa olla? Mites 2.8? Kuluttaako pahasti, pääseekö maantiellä alle kympillä?
Ainoat vaatimukset tosiaan on bensakone, manuaalivaihteisto ja neliveto. Muille tingeltangeleille on ihan sama, mieluummin ilman.
® Mesen Porkkana-klubi
Siskollahan on se ensimmäinen A6 Avant 2.8 Quattro, onko se sitte vielä C4-koppainen vai mikä se on...
Hyvinhän tuo on toiminut eikä siinä mitään isoja vikojakaan ole ollut.
Kuskin lokasuoja siitä on lahonnut puhki ja olen havainnut liikenteessä useita samanmoisia tapauksia. Muita ruosteita siskon autossa ei mielestäni ole.
Kyllähän sillä talvella pääsee ja ihan mukavastihan tuollainen 2.8 V6 liikahtaakin.
Kulutus kaupunkipainotteisessa ajossa pyörii jossain 12-14 litraa/100 km ja maantiellä pääsee kuulemma alle kympin jos malttaa sievästi ajella.
Olen tuolla kyseisellä vehkeellä muutamaan otteeseen ajellut, mutta minua Audi ei ole säväyttänyt
Hyvinhän tuo on toiminut eikä siinä mitään isoja vikojakaan ole ollut.
Kuskin lokasuoja siitä on lahonnut puhki ja olen havainnut liikenteessä useita samanmoisia tapauksia. Muita ruosteita siskon autossa ei mielestäni ole.
Kyllähän sillä talvella pääsee ja ihan mukavastihan tuollainen 2.8 V6 liikahtaakin.
Kulutus kaupunkipainotteisessa ajossa pyörii jossain 12-14 litraa/100 km ja maantiellä pääsee kuulemma alle kympin jos malttaa sievästi ajella.
Olen tuolla kyseisellä vehkeellä muutamaan otteeseen ajellut, mutta minua Audi ei ole säväyttänyt
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Yhdellä kaverilla on italiasta tuotu PreS6 avant Eli 100 ? koppainen 2.2T, 5 Syliterinen Harisen jonkun kaverin vanha laite. Yllättäin harisen lapuilla n. 300hp/400nm. Ajaneena todettu,erittäin mukava moottori/manuaalilaatikko. Hienon kyydin antaa. Muistaakseni -95 vm. Pidän muuten, mutta jotkin muut kuoret olisi omaan silmään paremmat,siis perä osan kannalta.
Star
harmillista vaan että on C4 quattron varaosat tajuttoman kalliita. Paree siis hommata ehjä Mukava peli se on... hemmetin mukava. S4 oli mulla. Se oli vielä laatupeli verrattuna näihin uudempiin romuihin.
tuohan kulkee myös nimellä A6/S6 jos hommaa loppupään mallisen.
tuohan kulkee myös nimellä A6/S6 jos hommaa loppupään mallisen.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Sergey kirjoitti:harmillista vaan että on C4 quattron varaosat tajuttoman kalliita. Paree siis hommata ehjä Mukava peli se on... hemmetin mukava. S4 oli mulla. Se oli vielä laatupeli verrattuna näihin uudempiin romuihin.
tuohan kulkee myös nimellä A6/S6 jos hommaa loppupään mallisen.
Vähän eri mallista on kokemusta, mutta tuskin nuo tekniikaltaan tolkuttomasti toisistaan eroaa. Kalliita ovat varaosat tuohon -91 2,3 20v 90 quattroonkin. Alustan osia on päääasiassa tarvinnnut vain vaihdella, konepuolelle on vaihdeltu vain öljyjä ja suodattimia sekä tulpat ja tulpanjohdot tässä 6 vuoden omistussuhteen aikana. Niiin, laturin laakeroin kerran uudelleen. Ainakin tuo 7A motti on pelannut moitteetta, mitä nyt vähän syö öljyä. Venttiilinvarren kumit voisi vaihdella ja jakoremmin, kun siihenkin on osat ostettuina. Tuo pikkukoppaisen kulutus matka-ajossa täydellä kuormalla on parhaimmillaan olllut 8 litran pintaan, nurkka-ajossa menee toistakymmentä helposti varsinkin talvella. Korroosio ei ole iskenyt kuin pistemäisesti molempiin etulokasuojiin ja takakontin pohjaan sisäpuolelle on kondenssivesi tehnyt rupea.
Kaikenkaikkiaan todella hyvä ja luotettava auto. Aivan hyvin voisi ostaa tuon ikäluokan quattron uudestaankin, jos tuosta joskus luopuu. Neliveto ja sähkölukko taka-akselilla ovat täyttä asiaa
® Mesen Porkkana-klubi
Ei, kyllä tuo auto saa olla ihan perusmallia, tosiaan joko 2.3E tai 2.8E. S-mallit jätän suosiolla rauhaan. Varsinaisesti harrasteautoksi Audia en osta, joten ylimääräiset vierailut varaosatiskillä eivät ole toivottavia. Jotenkin vaan pelottaa vielä tuo 2.8-kone, että onko se sitten kuitenkin liian "erikoinen".
Saksassa olisi muutamia 2.3E quattroja alle 300tkm ajettuna. Kun saisi jonkun sellaisen sieltä tänne laivaamaan.
Niin ja auton tulee olla sedan, avant on ehdoton no-no.
Saksassa olisi muutamia 2.3E quattroja alle 300tkm ajettuna. Kun saisi jonkun sellaisen sieltä tänne laivaamaan.
Niin ja auton tulee olla sedan, avant on ehdoton no-no.
® Mesen Porkkana-klubi
2.6 ja 2.8 on ihan samanlaisia koneita rakenteeltaan, tilavuus- ja tehoeroa vain. Kummassakin samat perusviat, joita ei onneksi ole montaa. Audifinnsillä kun hakee ABC ja AAH hakusanoilla niin juttua löytyy.toni1976 kirjoitti:Tuskin tuo 2.8 hirveän spesiaali on, paljonhan niitä on markkinoilla ja käsittääkseni se on luja moottori.
2.6 ei sitten ilmeisesti olekaan yhtä onnistunut motti
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
tossa olis pari nättiä ... ei kylläkään c4
http://www.blocket.se/kristianstad/Audi ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/pitea/Audi_80_GTE ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Audi_s2_t ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Audi_200_Qu ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Audi ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/pitea/Audi_80_GTE ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Audi_s2_t ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Audi_200_Qu ... ?ca=11&w=3
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Tuommonen kakssatanen olis aika kingiSergey kirjoitti: http://www.blocket.se/malmo/Audi_200_Qu ... ?ca=11&w=3
Mutta Blocketista puheenollen, ei ole ruottissakaan noita 2.3 quattroja. Taitavat olla sellaisia joista ei haluta luopua? Kyllähän tuolla vitoskoneella reilu puolimiljoonaa päästelee kunhan remmin vaihtaa muistaa...
® Mesen Porkkana-klubi
se johtuu siitä että ruotsissa oli tarjolla "karvalakki" mallina 2.6 ja 2.8 V6 ja sitten luksusmalli oli S4 2.2T tai 4.2 V8. Noi oli standardina kauppiaalla tarjolla. Tuota 130 heppasta vaparia ei saanut muutakuin erikoistilauksesta, "hylly" tavarana sitä ei ollut, kuten noita muita.
Blocketissa on noita 2.2t S4 pilvin pimein. Mutta tässä kaikki 2.3 jotka löysin:
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_avan ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_Qu ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_100_ ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_10 ... ?ca=11&w=3
Blocketissa on noita 2.2t S4 pilvin pimein. Mutta tässä kaikki 2.3 jotka löysin:
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_avan ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_Qu ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_100_ ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_10 ... ?ca=11&w=3
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
OK. En mie noista Audeista oikeasti mitään tiiä. Joskus vaan kuullu jotain tuon 2.6-litrasen luotettavuusongelmista ja että jos veekutosen tahtoo, niin kannattaa valita se 2.8. On kuulemma lujempiVille S. kirjoitti:2.6 ja 2.8 on ihan samanlaisia koneita rakenteeltaan, tilavuus- ja tehoeroa vain. Kummassakin samat perusviat, joita ei onneksi ole montaa.
No, ne on just niitä kuulopuheita ja ei niistä sen enempää
Siskolla on 2.8 Quattro ja yhellä kaverillakin oli samanlainen. Kestäviä ovat olleet, tosin kaveri möi omansa pois jo joitain vuosia sitten...
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
No niin nyt on renkula pihassa On harvinaisen fiini peli ikäsekseen. Eihän se toki Mersu ole mutta neliveto kompensoi aika hyvin sitä puutetta.Wikke kirjoitti:Lisää topiccia tulee kunhan saan renkulan tuohon pihaan.Wikke kirjoitti:Joo, tänhään kattomhaan yhtä renkulakeulaa. Saa nähä mitä siittäki tullee
® Mesen Porkkana-klubi
Audi-hankinta on osoittautunut parin viikon ja parin tuhannen kilometrin jälkeen paremmaksi kuin pitikään. Auto on paria palanutta katkaisijan valoa lukuunottamatta lähestulkoon kuin uusi, jos tätä termiä voi museoikäisestä autosta käyttää. 21 vuoden ikä näkyy lähinnä vain hieman paskoittuneessa plyyshisisustuksessa. Sisäpesu tehnee autolle ihmeitä.
Polttoaineenkulutus yhden kokonaisen tankin jälkeen 8,7 litraa sadalle. Ajotietokone näytti tältä ajalta keskikulutusta 8,5, joten aika lähelle sekin näyttää. Tosin kun lumet tulee, noussee keskikulutus varmasti päälle kympin, eikä pelkästään viilenneen ilman takia.
Polttoaineenkulutus yhden kokonaisen tankin jälkeen 8,7 litraa sadalle. Ajotietokone näytti tältä ajalta keskikulutusta 8,5, joten aika lähelle sekin näyttää. Tosin kun lumet tulee, noussee keskikulutus varmasti päälle kympin, eikä pelkästään viilenneen ilman takia.
® Mesen Porkkana-klubi
Joo, ilmeisesti lötköstä jäi jotain kaivelemaan kun piti evolötkö sitten hommata. On tuo kohta kuukauden jo ehtinyt olla. Pitää ottaa kuvia kunhan tulis nyt semmonen vapaapäivä ettei satais vettä. Pitäs ensin pestä ja vahatakin.toni1976 kirjoitti:Jaa, että pirkkamersu tuli talviautoksi
Koskas tuosta olis kuvia luvassa tänne foorumille?
® Mesen Porkkana-klubi
-
- Mopomiesten kuningas
- Viestit: 3068
- Liittynyt: 17.11.2006 18:42
- Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
- Viesti:
Myös uudempaa aanelkkua saa ABC-koneella edullisesti tai sopivasti.
Onhan se parisataa kiloa kevyempi kuin C4-korinen...
Itsellä tuommoinen vajaa koneinen A4 2.6 käyttiksenä
Ja onneksi tuossa ei ole perusvikoja kuin se kuuluisa öljyvuoto, yleensä oikealta tihnuttaa pakosarjan päälle , senkin korjaus maksaa sen 8€ ja asennusjuomat.
Onhan se parisataa kiloa kevyempi kuin C4-korinen...
Itsellä tuommoinen vajaa koneinen A4 2.6 käyttiksenä
Ja onneksi tuossa ei ole perusvikoja kuin se kuuluisa öljyvuoto, yleensä oikealta tihnuttaa pakosarjan päälle , senkin korjaus maksaa sen 8€ ja asennusjuomat.
Evolötkö olisi nyt pestynä ja talvirenkaatkin (ja alkuperäiset ufo-pölykapselit, huom! Audillakin on näitä) alla. Mutta ei vielä kuvia saa kun auto on tallissa melkein tuhannen p*skana tempomaatin asennuksessa. Sain hommattua Saksasta sopivasti alkuperäiset osat johtosarjoineen. Jotenkin kaipasi edellisen lötkön vakionopeudensäädintä, ja onhan tuossa Ässässäkin moinen kapine.
® Mesen Porkkana-klubi
Tänään tuli sitten vaihdettua tuo bensatankin anturikansi. Kaikkine turailuineen meni tästäkin päivästä huimat 30 minuuttia proseduurin tekemiseen.Wikke kirjoitti:-- tänään alkoi vähän haista bensiinille kun tankkasin tankin täyteen. Bensatankin "muovikansi" johon letkut tulevat ja jossa mittarin anturi on kiinni, on haljennut bensaletkun banjopultin kierteen laidasta. Auton heiluessa bensa hölskyy kannen päälle ja sitä myöten tankin kylkeen --
Entinen kansi oli haljennut hyvin todennäköisesti liiasta voimankäytöstä. Lähtölinjan pultti oli kiristetty niin tiukkaan, että kannen läpi menevä, siihen muoviin valettu läpivientiputki oli päässyt pyörähtämään muovin sisällä ja samalla halkaissut kannen.
Miksi tätä on joskus auki käytetty, epäilisin uuden bensapumpun vaihtoa. Se on tietääkseni ainoa vika mikä näissä voi aiheuttaa välille jäännin, joten mikäli se on vaihdettu niin sen suhteen varmoja kilometrejä. Varma en tietenkään ole, pumppu on kiinni tankin pohjassa ja en viitsinyt käyttää irti ja katsoa valmistusleimoja.
Audille on varattu aika ulkopesuun ja vahaukseen sekä täydelliseen sisustan pesuun.
Q-kelejä pitää vain odottaa näemmä kun +7 näyttää lämpömittari.
Audin mittariin on ehtinyt kertyä minulla noin 6000 km.
® Mesen Porkkana-klubi