Tinattava liitin?
Tinattava liitin?
Olen pitkään etsinyt näppärää liitintä johtonivaskojen korjaamiseen abiko asennusten jäljiltä. Tai itseasisiassa ei tarvitse olla irroitettavissa, vaan sellainen jolla saadaan kaksi johtoa yhdistettyä tinaamalla.Tälläinen abiko liittin on ihan ok, kunhan jaksaisi kuoria muovit pois päältä. http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/44_032iso.jpg
Ideoita tai paikkoja joista kysellä? Tai kyllähän se tinaaminen onnistuu ilmankin liitintä, mutta on vähän hitasta.
Ideoita tai paikkoja joista kysellä? Tai kyllähän se tinaaminen onnistuu ilmankin liitintä, mutta on vähän hitasta.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
kuorit johtojen päät, kierrät päät yhteen, kierrät syntyneen noin 5-10mm pitkän palon palloksi liitoksen ympärille ja kolvaat tinan siihen.
Tai sitten pelkästään kierrät ne yhteen ja tinaat, tai silleen hienosti kierrat johtojen suuntaisesti yhteen. Tapoja monia kuten tekijöitäkin. Näin tehtynä ei tarvii ihmetellä miten saat "esijuotetut" johdot pysymään toisissaan kiinni kolvauksen ajan...
Tai sitten pelkästään kierrät ne yhteen ja tinaat, tai silleen hienosti kierrat johtojen suuntaisesti yhteen. Tapoja monia kuten tekijöitäkin. Näin tehtynä ei tarvii ihmetellä miten saat "esijuotetut" johdot pysymään toisissaan kiinni kolvauksen ajan...
"Apukäsi"
Biltemassa oli 4 eur. Tökkää vaan johtojen karvat päittäin toistensa sekaan ja laittaa johdot noihin hauenleukoihin kii ja kolvaa. Näppärä ku mikä ja pysyy aina johdot aisoissa. eikä tarvi punoa eikä mitään muutakaan jos on esijuotetut päät tai jäykkää kuparia.
Biltemassa oli 4 eur. Tökkää vaan johtojen karvat päittäin toistensa sekaan ja laittaa johdot noihin hauenleukoihin kii ja kolvaa. Näppärä ku mikä ja pysyy aina johdot aisoissa. eikä tarvi punoa eikä mitään muutakaan jos on esijuotetut päät tai jäykkää kuparia.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Mihis toi apukäsi laitetaan, kun makaa jossain auton alla?
Huonokuntoisten ja vittumaisissa paikoissa olevien johtojen kanssa on mielestäni jotenkin helpompi kun saa ekaksi johdot puristettua löyhästi liittimeen ja sitten tinailee ja kutiste sukkaa päälle.Sergey kirjoitti:"Apukäsi"
Biltemassa oli 4 eur. Tökkää vaan johtojen karvat päittäin toistensa sekaan ja laittaa johdot noihin hauenleukoihin kii ja kolvaa. Näppärä ku mikä ja pysyy aina johdot aisoissa. eikä tarvi punoa eikä mitään muutakaan jos on esijuotetut päät tai jäykkää kuparia.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
niin no sillo tosiaan tota abicoliitintä saa myös ilman kuoria!
Mulla on sellanen pieni koukku tossa värkissä jonka voin ripustaa esim kojelautaan. auton alla en ole ikinä johtoja tinaillut mutta kajarien asennuksis jne ollu näpsä juuri tuon koukun takia.
Mulla on sellanen pieni koukku tossa värkissä jonka voin ripustaa esim kojelautaan. auton alla en ole ikinä johtoja tinaillut mutta kajarien asennuksis jne ollu näpsä juuri tuon koukun takia.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Pikkusen yritin ettiä erillaisia liittimiä, niin selvisi, ettei niitä saakkaan tinata. Tinaaminen johtaa vain hapettumiseen ja johdon katkeamiseen tinauksen juuresta Onko Tietoa mistä kanattaa ostaa hyviä abiko liittimiä ja hyvät pihdit? Mistä tunnistaa hyvän abiko liittimen? Pitää olla ilmeisesti sellasia, mitkä on varustettu liimalla ja kutistesukalla.
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Murensit juuri kaiken mitä minä olen koskaan uskonut johtojen liittämisestä Tokihan juotettu liitos ei ole elastinen, sehän on selvää, mutta tuo hapettumishomma on kyllä ihan höpöä minun mielestäni, kyllä ne tinaamattomat liitokset on juuri niitä jokka hapettuu_Niko kirjoitti:ettei niitä saakkaan tinata. Tinaaminen johtaa vain hapettumiseen ja johdon katkeamiseen tinauksen juuresta
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Näin minäkin olen aina luullut! Siinä oli joku elektrolyytinen pari ja jotain happoa tinassa yms. Mutta olen nyt pahoillahin ken ikinä nykyään vanhoilla autoillani ajeleekin. Kohta riesananne on katkenneita ja hapettuneita liitoksia.
En kyllä hevillä usko, että jokin voi hapettua nopeammin kun paska apiko liitos, sellainen joka on painettu jollain pihdeillä ja irvistää jokapuolelta.
En kyllä hevillä usko, että jokin voi hapettua nopeammin kun paska apiko liitos, sellainen joka on painettu jollain pihdeillä ja irvistää jokapuolelta.
jovihava kirjoitti:Murensit juuri kaiken mitä minä olen koskaan uskonut johtojen liittämisestä Tokihan juotettu liitos ei ole elastinen, sehän on selvää, mutta tuo hapettumishomma on kyllä ihan höpöä minun mielestäni, kyllä ne tinaamattomat liitokset on juuri niitä jokka hapettuu_Niko kirjoitti:ettei niitä saakkaan tinata. Tinaaminen johtaa vain hapettumiseen ja johdon katkeamiseen tinauksen juuresta
S211 270CDI -04
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tojota langgruiser
Oispa mullakin aamuisin pussit tyhjänä.
Tiiä sitte mistää lyytisestä...mutta sen tiiän että ku siinä johdossa kulkee virtaa ja se tieten pikkisen lämpenee..uskokaa tai älkää mutta nii se vaan tekee...koska mitenkä muuten se kuparijohto hapettuu ja hapertuu mustaks ajanmyötä, ja monia liitoksia tullu eteen missä on ne tinaukset ollu niinko ne ois eilen tai tänäaamuna tehtyjä...mutta heti sen liitoksen/tinauksen loputtua ni hapertunu se johto poikkirikki asti...ja kuoren sisältä jolloinka sitä ei ees näe päältä.
En ennää muista mistä moinen ilmiö johtu mutta jotaki tekemistä sillä oli johdolle liika suuren kuorman kanssa ja suomen ilmaston...jolloinka sinne johdon sisään muodotuu jonkiasteinen kosteus joka sitte pikkuhiljaa tuhoaa sen kupari johdon...jollei se sitte ole eräänlaista halpis johtoa jossa ei kuparia ole ku nimessä.
En ennää muista mistä moinen ilmiö johtu mutta jotaki tekemistä sillä oli johdolle liika suuren kuorman kanssa ja suomen ilmaston...jolloinka sinne johdon sisään muodotuu jonkiasteinen kosteus joka sitte pikkuhiljaa tuhoaa sen kupari johdon...jollei se sitte ole eräänlaista halpis johtoa jossa ei kuparia ole ku nimessä.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.
Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Suurin piirtein kaikkien releiden, katkaisijoiden ja antureiden (myös lambda) johdot on juotettu liittimen nastoihin. Pitkälle sama homma myös 126:ssa ja muissa aikakauden malleissa.Juhanit kirjoitti:Kuinkas paljon autonvalmistajat harrastavat näitä juotosliitoksia? Montako juotettua johtoa löytyy satalankusta?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Varsinkin ne vanhemmat kantikkaat töpselit joissa pyöreät n. 4mm kontaktipökäleet, on juotettuja aina. Joitain krimpattuja plugeja on sitten joissain purkkien ja releiden liitoksissa näkynyt.Roisto kirjoitti:Suurin piirtein kaikkien releiden, katkaisijoiden ja antureiden (myös lambda) johdot on juotettu liittimen nastoihin. Pitkälle sama homma myös 126:ssa ja muissa aikakauden malleissa.Juhanit kirjoitti:Kuinkas paljon autonvalmistajat harrastavat näitä juotosliitoksia? Montako juotettua johtoa löytyy satalankusta?
t.
Risto
Mitä ilmeisimmin molemmat tavat on ok, mutta piuhojen juottamiseen ei kyllä kärsi käytellä mitään happoflukseja tai koritinoja
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Käsittääkseni lambda tekee vertailua ulkoilman ja korsteenin välillä ja uskomattomalta kun kuulostaakin, saa jotkut lambdat vertailuilman johdonsäikeiden välistä, kuorta pitkin. Joissain kuori on itsessään hengittävä ja joissain vanhoissa on tukkeutuva ilmareikä ite anturissa.Pega kirjoitti:Joku tuolla suosittelikin jo noita kutiste jatkoja joissa on tina itsessään, osottautunut hyväksi tavaksi liitella esim lambdan piuhat auton alla uusiksi yms hankalat paikat joissa vaan pääsee lämmittään sytkärillä tai kuumailma puhaltimella
Wurthilla tais ainakin olla niitä
Johtoa pitkin hönkivää ei piä tinata eikä tukkia kutisukalla. Yleismallisissa tuleekin puristusliittimet mukana
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kyllä on jotain p*skaa tinaa ja johtoa jos tinaaminen saa liitoksen pettämään!! (ja viimeeksi tänää tinasin motonetin jollain paskalla tinalla mitä kaveri osti, se vaan paakkuuntu, ei juossut yhtään. )
Se on omasta mielestäni kuitenkin varmin tapa tehdä kestävä ja virtaa johtava liitos.
Varsinkin vanhoissa (japanilaisissa) autoissa johdot on yleensä iän myötä tummuneet, en tiiä onko tämä sitä oksidoitumista vai mitä, mutta siihen mustaan kupariin ei tina tartu ei prkl millään!
Ja yleensä mokoma johto ei edes johda sitten sähköäkään kun siihen pitäisi jotain kytkeä.
Mutta kumpakin tapa on hyvä, joko kiertää johdot yhteen nätisti pitkuliaiseksi "yhteneväksi" johdoksi, ja sitte juottaa nopsasti tarpeeksi tehokkaalla kolvilla heps vaan, tai sitten esitinata johdot ja ottaa toisen johdoista etusormen ja keskisormen väliin ja toisen peukalon ja pikkusormen väliin, nimettömän jäädessä ikäänkuin liitoksen kohdalle. Tällee on sitte helppo juottaa kaks esitinattua johtoa ilman mitään putoilevia/kaatuilevia/vääntyileviä/tiellä olevia "apukäsiä".
Tinakin tuohon yhteen käteen vielä jotenkuten mahtuu, sitä ei vaan hirveen helposti enää pysty työntämään liitokseen, kolme johtoa on nimittäin pirullinen juottaa yhteen.
Ja joo, juotan abikot ja johdon aina puristuksen jälkeen. Yksi hapettuva ja jännitehäviöitä lisäävä "liitos" vähempi. Abikot sitte keskenään hapettuu ja syöpyy ja kaikkea.. Ja noita putkiliitos abikoita en tykkää käyttää, sitte mieluummin juotos ja kutistesukka.
Se on omasta mielestäni kuitenkin varmin tapa tehdä kestävä ja virtaa johtava liitos.
Varsinkin vanhoissa (japanilaisissa) autoissa johdot on yleensä iän myötä tummuneet, en tiiä onko tämä sitä oksidoitumista vai mitä, mutta siihen mustaan kupariin ei tina tartu ei prkl millään!
Ja yleensä mokoma johto ei edes johda sitten sähköäkään kun siihen pitäisi jotain kytkeä.
Mutta kumpakin tapa on hyvä, joko kiertää johdot yhteen nätisti pitkuliaiseksi "yhteneväksi" johdoksi, ja sitte juottaa nopsasti tarpeeksi tehokkaalla kolvilla heps vaan, tai sitten esitinata johdot ja ottaa toisen johdoista etusormen ja keskisormen väliin ja toisen peukalon ja pikkusormen väliin, nimettömän jäädessä ikäänkuin liitoksen kohdalle. Tällee on sitte helppo juottaa kaks esitinattua johtoa ilman mitään putoilevia/kaatuilevia/vääntyileviä/tiellä olevia "apukäsiä".
Tinakin tuohon yhteen käteen vielä jotenkuten mahtuu, sitä ei vaan hirveen helposti enää pysty työntämään liitokseen, kolme johtoa on nimittäin pirullinen juottaa yhteen.
Ja joo, juotan abikot ja johdon aina puristuksen jälkeen. Yksi hapettuva ja jännitehäviöitä lisäävä "liitos" vähempi. Abikot sitte keskenään hapettuu ja syöpyy ja kaikkea.. Ja noita putkiliitos abikoita en tykkää käyttää, sitte mieluummin juotos ja kutistesukka.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Ite suosin johtotöisä tämmöstä.
http://www.yeinternational.fi/productPics/CWT_9001.jpg
Oikeen kätevä, nuo päät on liimaa ja keskellä tinaa, lämmittää vaan jollaki kuumailmapuhaltimella tai sytkärillä hetken, että tina ja liimat sulaa. Sitte on kestävä ja suojattu liitos joka ei hapetu
http://www.yeinternational.fi/productPics/CWT_9001.jpg
Oikeen kätevä, nuo päät on liimaa ja keskellä tinaa, lämmittää vaan jollaki kuumailmapuhaltimella tai sytkärillä hetken, että tina ja liimat sulaa. Sitte on kestävä ja suojattu liitos joka ei hapetu
Juurikin noita olen käyttänyt lambdan johtojen liittämisessä ja katkosten korjauksessa ei hapetu liitoksesta ja pitää varmastisata kirjoitti:Ite suosin johtotöisä tämmöstä.
http://www.yeinternational.fi/productPics/CWT_9001.jpg
Oikeen kätevä, nuo päät on liimaa ja keskellä tinaa, lämmittää vaan jollaki kuumailmapuhaltimella tai sytkärillä hetken, että tina ja liimat sulaa. Sitte on kestävä ja suojattu liitos joka ei hapetu