Nousin jo kuuden perästä, ja katsastusaika oli kello kahdeksaksi, mutta kun kyllästyin kiertämään kehää pirtin lattialla niin kävin pikaisesti

ja sitten läksin jo 7:20 pihasta etenemään kohti konttoria pidempää reittiä eli pohjantien kautta. Ajattelin että saapi mahdollisia karstoja poltettua ja jarruja lämmitettyä

Laskin isoa tietä nelosella tilli pohjassa ja en käyttänyt moottorijarrutusta vaan käyttöjarrua kaikkeen hidastamiseen

Loppumatkasta vielä suoritin risteykseen hidastamiset käsijarrulla että rummut olisivat varmasti käyttölämmössään
Parkkasin konttorin pihaan ja kaivoin vapisevin käsin auton paperit mukaan. Sisällä oli jo joku vaikka kello oli vasta 7:45, joten eikun kokeilemaan että pääseekö sissään. Ovi oli auki ja paikan pitäjä siellä jutusteli jonkun paikalla olevan isännän kanssa. Makselin 65,- sisältäen päästömittauksen ja kieltäydyin tarjotusta kahvista ja pullasta
Menin Kaappiin odottelemaan katsuria paikalle, eikä kauaa tarvinnut odotellakaan, Tapsaksi nimetty kaveri sieltä tuli ja tervehti iloisesti

Jokelsin huomenet takaisin ja siirryin hivenen vastahankaisesti apukuskin paikalle että leimasetä pääsi koelenkille. Selvästi oli ajanut kaapeilla ennenkin, hallintalaitteet löytyivät mukaanlukien epätavallisessa paikassa oleva ykkönen, ainoastaan käsijarrukahvaa haki isomman mersun tapaan vasemmalta puolen kuskinpenkkiä
Ihtellä oli jotenkin outo fiilis istua apukuskin paikalla, enhän minä Kaapissa koskaan

Havaitsin turvakahvan hyväksi varusteeksi kaarteessa ettei penkiltä tippuisi, vöittä kun olin

Siis turvavöittä, housuissa toki remmi oli
Kaarrettiin testilenkin päätteeksi päästömittaukseen. Katsastaja rikitteli judanssit kiinni ja alkoi polkemaan kierrosta, ihte olin tyytyväinen että olin ennen leimaa uusinut ilmansuodattimen ja saattoihan niitä syöttöjäkin tulla tiputettua

Silti vain meinasi karkailla arvot yli 2.5, pahimmillaan jopa 3.19

Alkoi jo jännittää

Leimasetä kuitenkin meinasi että mahtaa olla karstaa putkesta kun niin heittelee, ja jonkun polkaisun jälkeen totesi että hyvillä arvoillahan tämä nyt nakkelee, lappuun tuli 1.39
Seuraavaksi halliin ja jarrudynamometrille, etuset ottaa terhakkaasti ja tasaisesti

Samoin takasissa seisontajarru

Ja käyttöjarruhan se vasta tasanen olikin
Sitten siirryttiin alustan kimppuun nosturille, mitä nyt valot kahteltiin, kaikkihan pelasi, tietennii

Kotelot kopisteli lävitte ja helmoja tökki, renkaita väänteli ja totesi että hyvässä kunnossa on alusta
Ei kait siinä muuta kun laski alas nosturilta ja sano että hyvässäpä näyttää mersu olevan iskussa, tulostellaanpa tuolta paperit
Notta Väsynyt mies ja Meissenkeri taisivat olla aprikaatioissaan lähimpänä vaikka punainen matto olikin tällä kertaa musta kumimatto ajosiltojen päässä
Kaapissa on sitta niin pitkä leima kun voi olla, tämä päivä oli papereissa ensimmäinen katsastuspäiva ja tämän aikaisempaa katsastusaikaa ei saanut
