Osaako kukaan ilmastointispesialisti auttaa?
Kyseessä on 15v. vanha 'kakkosauto', kilometrejä 180t, Mazda Forte 1.8.
Ilmastointilaitteeseen lisättiin aineita vuosi sitten ja tänä kesänä jäähdytysteho on ollut taas olematon.
Konetta kuuntelemalla kuulostaisi siltä, että kompuran tienoilta päästäisi paineita pihalle (voimistuva suhina) heti kun on vähänkään tyhjäkäyntiä enemmän kierroksia.
Voiko yo. olettamuksella tehdä tulkinnan, että kompuran tiiviste on hapan vai onko todennäköisin vikapaikka joku toinen?
Kuinka iso (ja kallis) urakka tiivisteen vaihtaminen on ja onnistuuko 'kotikonstein'? Vai onko tuossa vaiheessa koko kompura jo muutenkin kypsä vaihdettavaksi?
Ilmastointikompuran tiiviste (tjsp.)?
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1360
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Pyöriikö kompura varmasti vai pyöriikö kompuran hihnapyörä pelkästään. Siinä kompurassa on magneettikytkin, joka lukitsee hihnapyörän, kun ilmastointi laitetaan päälle. Muissa tilanteissa hihnapyörä pyörii vapaasti, eikä pyöritä kompuraa. Mikäli kompurakin pyörii ja vuoto on korvin kuultavaa luokkaa, niin sanoisin, että sieltä on kylmäaineet karanneet jo ajat sitten. Siinä tapauksessa järjestelmän painekytkin on myös rikki, koska sen pitäisi estää kompuran käynnistyminen, jos järjestelmässä ei ole kylmäainetta.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Kiitos nopeasta vastauksesta! Nyt taas ymmärtää vähän enemmän.
Uudemman tarkastelun jälkeen silmällä ei pysty sanomaan ottaako magneettikytkin kiinni, kun kompuran sisälle ei oikein pääse näkemään.
Ilmeisesti ei ota, sillä aiemmin ilmastoinnin toimiessa kompuran käynnistymisen on huomannut selvästi koneen kierroksien pienestä nitkahduksesta, kun tulee lisää kuormitusta, mutta nyt ei tapahdu mitään.
Aineet ovat hyvin todennäköisesti täysin karanneet ja painekytkin ilmeisesti siis toimii. Vielä keväällä magneettikytkin ilmeisesti toimi, mutta aineet olivat lähes lopussa, ja nyt kun ovat aivan loppu, niin painekytkin ei anna kompuran käynnistyä.
Onko ilmastoinneissa mitään patenttiratkaisuja helppoon korjaukseen tai mitään selviä hajoavia ja kuluvia osia vai pitääkö tässä laittaa värjätyt nesteet tms. sisään ja ruveta tutkimaan mistä ilmastointi kusee? Vai kannattaako kärry suosiolla viedä ilmastoinninkorjaussedälle laittoon? Korjaukseen ei vaan viitsisi satsata mitenkään ihan älyttömästi, kun ajoa tulee kakkoskärrylle niin vähän...
Uudemman tarkastelun jälkeen silmällä ei pysty sanomaan ottaako magneettikytkin kiinni, kun kompuran sisälle ei oikein pääse näkemään.
Ilmeisesti ei ota, sillä aiemmin ilmastoinnin toimiessa kompuran käynnistymisen on huomannut selvästi koneen kierroksien pienestä nitkahduksesta, kun tulee lisää kuormitusta, mutta nyt ei tapahdu mitään.
Aineet ovat hyvin todennäköisesti täysin karanneet ja painekytkin ilmeisesti siis toimii. Vielä keväällä magneettikytkin ilmeisesti toimi, mutta aineet olivat lähes lopussa, ja nyt kun ovat aivan loppu, niin painekytkin ei anna kompuran käynnistyä.
Onko ilmastoinneissa mitään patenttiratkaisuja helppoon korjaukseen tai mitään selviä hajoavia ja kuluvia osia vai pitääkö tässä laittaa värjätyt nesteet tms. sisään ja ruveta tutkimaan mistä ilmastointi kusee? Vai kannattaako kärry suosiolla viedä ilmastoinninkorjaussedälle laittoon? Korjaukseen ei vaan viitsisi satsata mitenkään ihan älyttömästi, kun ajoa tulee kakkoskärrylle niin vähän...
ei onnistu enää nykyään. Pitää testata pitävyys typellä tms ettei vuoda, ja sitten täyttää.Mika.T kirjoitti:Väriaineen kanssa kylmäainetta sisään niin näkee jos se jostain vuotaa.
Tuo väriaine kannattanee laittaa aina vaikak vuotoja ei sillä hetkellä olisikaan. Niitä tulee aina jossain vaiheessa.
® Mesen V8 Klubi
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1360
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Tiiveystestihän kuuluu aina ilmastoinninhuoltoon, mikäli se tehdään asiallisilla laitteilla. Mikäli, vuotoja on, niin sillon väriaineella kyllä tutkitaan, että mistä vuotaa. Mikäli, vuoto on hankala paikallistaa tai niin pieni, ettei se heti näy, voidaan väriaine jättää ilmastointilaitteeseen ja palata asiaan myöhemmin, vaikka kuukauden päästä.LiQQe kirjoitti:ei onnistu enää nykyään. Pitää testata pitävyys typellä tms ettei vuoda, ja sitten täyttää.Mika.T kirjoitti:Väriaineen kanssa kylmäainetta sisään niin näkee jos se jostain vuotaa.
Tuo väriaine kannattanee laittaa aina vaikak vuotoja ei sillä hetkellä olisikaan. Niitä tulee aina jossain vaiheessa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Nyk.
S212.201
S203.246
Ex.
X204.984
S210.261
S202.078
Jaa miksei?LiQQe kirjoitti:ei onnistu enää nykyään. Pitää testata pitävyys typellä tms ettei vuoda, ja sitten täyttää.Mika.T kirjoitti:Väriaineen kanssa kylmäainetta sisään niin näkee jos se jostain vuotaa.
Tuo väriaine kannattanee laittaa aina vaikak vuotoja ei sillä hetkellä olisikaan. Niitä tulee aina jossain vaiheessa.
Kyllä täällä ainakin vielä väriainetta systeemiin laitellaan.